Chinese dieselkachel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door joske501 »

jielus schreef:
za 19 jan 2019, 7:59
Het gasprobleem is echter niet opgelost want je moet tenslotte ook koken en soms ook water verwarmen in een boiler.
Beste,

Mijn boiler werkt ook op diesel, deze is ingebouwd in mijn verwarming en werkt naar behoren, zelfs koken kan op diesel alhoewel ik dit niet doe daar een dieselkookplaat slechts één echte kookplaat heeft. Tegenwoordig is een gasvrije camper best te doen.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door mama »

Gasvrij is véél gezegd , maar als men van beiden het beste gebruikt , heeft men een idiale mix .
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

Jielus
Het betreft een reele situatie. Uitgelezen en geëvalueerd na 3,5 of 4 jaar gebruik in een grotere buscamper.
Dit soort moderne kachels past zijn verwarmingsvermogen continu aan aan de behoefte.
Bij de start draait die op maximum, daarna zakt hij en het kan zelfs zijn dat hij eventjes uitgaat als de laagste stand te groot is.
Op de tabel kan je zien hoe het in de praktijk was na die periode.
Onderaan heb ik er een gemiddelde van gemaakt.
De kachel is dus niet de hele tijd aan het branden als hij aan staat.

In dit geval gemiddeld 1588 Watt warmte afgegeven.
Daar staat een verbruik tegenover van 210 liter diesel over 1066 uur gebruik.
Over een langere periode gemeten geeft het je bruikbaar vergelijkingsmateriaal.
Hiermee kan je nu de diesel vervangen door gas en kijken aan hoeveel euro verschil je uitkomt.
Gemakkelijker zou het zijn mocht je zo een print out kunnen aanleveren voor een Truma.
Bij Truma staat het verbruik netjes in de datasheet.
Maar hoeveel kost een kilogram gas en ja welk gas en waar ga je het kopen ?
Ik reken er bij gas om te beginnen 10% extra bij voor het omrijden :-B
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Atoz »

Als ik onze dieselverwarming 24/24 moet opzetten, zelfs in de winter, mag ik dan de deuren open zetten?
En wij hebben een aparte tank, dus zie ik het verbruik.
En ja de minimale wanddikte is bij ons 5 cm, plafond 10 CM. Ik heb een vrouw die niet van koude wil weten
En al dat gedoe met al die verschillende soorten gasflessen.
Koken doen we nog steeds op gas , bij gebrek aan chinese kookplaat (hihi)

Maar dieselverwarming heeft bij velen nog steeds een negatief imago. Onwetendheid?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door joske501 »

ON4BGC - Guido schreef:
za 19 jan 2019, 11:40

Maar dieselverwarming heeft bij velen nog steeds een negatief imago. Onwetendheid?
Beste,
Ik denk het niet.
Maar omdat de meeste fabriekscampers uitgevoerd zijn met een gasverwarming, deze zijn iets goedkoper in te bouwen en de elektrische voorziening moet niet zo uitgebreid zijn.
Dat een dieselverwarmer iets meer stroom gebruikt is algemeen geweten, daarom moet je de elektrische installatie er op voorzien zijn, een degelijke performante batterij en een batterijmonitor zijn dan geen overbodige luxe.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door jielus »

Ik ben geen LPG missionaris die mensen wil bekeren. Het is puur interesse en kennis die later van pas kan komen. Ik stel graag vragen en zet graag vraagtekens bij oplossingen en opmerkingen.
Schermafbeelding 2019-01-19 om 11.53.08.png
Schermafbeelding 2019-01-19 om 11.53.08.png (133.9 KiB) 657 keer bekeken
Wanneer ik deze tabel lees (Bron:https://kwhinzicht.nl/kwhenergie.php) Dan zie ik dat de energie waarde niet veel uit elkaar liggen. Ook zal de prijs in het algemeen voor een kilo diesel en een kilo LPG ongeveer gelijk zijn. Omdat we aan de pomp in liters tanken is dat wellicht het gemakkelijkst.
Dan kom ik met drie liter LPG per dag aan ongeveer 22,5 kWh voor een prijs van € 2,10.
Voor diesel zou dat in mijn geval betekenen 2,1 liter tegen een prijs van € 2,55.
Dan is het in elk geval een te verwaarlozen verschil.
Of het echt goedkoper is wordt te ingewikkeld want er zijn nogal wat variabelen. @ON4BGC, dat speelt ongetwijfeld mee maar de angst die veel mensen hebben voor gas is ook ongegrond. Toch heb ik nog het gevoel dat deze dieselkachels vooral in (kleinere) buscampers worden geplaatst.
Mocht ik in de toekomst een nieuwe kachel nodig hebben dan zal ik zeker een dieselkachel, een Chinees, overwegen.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Becosemsaida »

En ondertussen heb ik mijn chinees binnen, getest in de garage en ingebouwt in mijn Hymer........ Aangezien ik geen Webasto/Eberspacher/Planar heb gezien of gebruikt zal ik dus niet kunnen weten wat nu beter of niet is, langdurig gebruik zal wel gelijk zijn prijs gezien want ik kan een aantal chinese kopen voor de prijs van een nieuw "top" merk.

Zo via de WWW gezien ziet het er een beetje gelijk uit, de functies zijn gelijk en het enige wat de chinees niet heeft is full stop als de temp. word berijkt. Daar kan ik mee leven.

Garage test: gewoon even alles aangesloten en full power getest voor een paar uurtjes, met een 10ºC inlaat lucht kwam er 60º uit, zonder frutselen met het menu!!! Een paar keer aan/uit en dan maar laten draaien 3 uurtjes lang. Dieselverbruik in die tijd was ongeveer 0.75-1L met alles op full power ongeveer 5 uur totaal. Is goedkoper als gas, de garage kwam nooit op temperatuur (met de deur open vanwege CO).

Inbouw Hymer: Plekje zoeken, niet makkelijk want past niet onder de bijrijder stoel wat het plan was. Toch een hoekje gevonden waar die vrij staat en geen ruimte neemt die we nodig hebben. Gaatjes boren voor de instalatie was een ander dingetje: bodem plaat van mijn "oudje" is ongeveer 5cm dik!! Gat wat groter gemaakt zodat het niet te heet word en hoop dat het genoeg is (3cm rondom want de plaat is toch niet zo groot). Ander diesel slang er op gedaan want die vond ik te slecht, uitlaat en dempertje goed vast gemaakt aan een balk, lucht inlaat goed vast en de tank in de gasfles compartiment gedaan samen met de pomp. Eerste test was heel goed verlopen en het enige wat er veranderd moet worden is de pomp, die maakt (te)veel lawaai BUITEN binnen hoor je amper wat. Wat rubbertjes eraan zal dat probleem wel oplossen denk ik.

Opstarten en temp. testen: Opstarten e primen was snel gedaan en daarna full power. Ik had het in mijn camper 6º en binnen een uur was het 20º de temp. van de uitlaat (3cm van de bodem) was 110º en "rondom" was 70º, vind het wel veel en zal toch daar een oplossing voor moeten vinden. Binnen kwam er bijna 80º warme lucht uit en vond dat genoeg. De Truma blaast rond 75º op de hoogste stand maar lust wel een flesje gas voor continu draaien......

Tot nu toe ben ik wel tevreden met mijn goedkope chinees. Moet wat verbterd worden qua klemmen, diesel slang en uitlaat maar voor de prijs en wat het van warmte uit geefd vind het wel een leuk ding. Nu een paar daagjes leuk weer hebben en dan gaan we Roadtest doen. :lolno: :lolno:

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door gsm »

Wat geluid van de pomp betreft daar doen de haakse rubberslang bochten aan en dan reduceer je de pomp behoorlijk mee.
De eerste topic is waar de haakse rubberslang in staat.
https://www.facebook.com/groups/1468370 ... SEARCH_BOX
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
sleutel13
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 09 apr 2017, 16:50

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door sleutel13 »

Beco, ik heb 4 gleufjes in het uiteinde van de uitlaatbuis geslepen met de dremel. Zo kun je met de klemmen gewoon de uitlaat gasdicht afklemmen. Werkt perfect.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

jielus schreef:
za 19 jan 2019, 12:06
Ik ben geen LPG missionaris die mensen wil bekeren. Het is puur interesse en kennis die later van pas kan komen. Ik stel graag vragen en zet graag vraagtekens bij oplossingen en opmerkingen.
Haha Jielus missionaris ... je doet ons lachen met je mooie zinsnede !
In de vergelijking tussen een gaskachel en een dieselkachel zou je de verbruikswaardes van de datasheet
van een ongeveer vergelijkbare Truma Varioheat Comfort kunnen nemen naast die van de Airtronic D4S van hierboven.
Waarbij de verbruikswaardes bij de eerste wel vanuit de praktijk komen en niet van het datablad.

Afbeelding

Als dat klopt geeft het ongeveer 13 Watt warmte per gram gasverbruik.
Als je gemiddeld ook 1588 Watt maal 1060 uur verbruikt in die 4 jaar kom je aan
1588/13x1060 = 129,5 kg gas tegen 210 liter diesel volgens wat we daar allemaal aflezen.
Nu heb ik geen idee van wat zoveel gas kost.
Zelf betaal ik in de Gamma 33,99 € voor een vulling van 2,75kg type 907 Campinggas en daar kan ik 4 weken mee koken.
De eerste fles kost 90 € dacht ik. Maar ik denk dat het veel goedkoper kan per kg als je de plaats hebt om het te stockeren.
https://www.gamma.nl/assortiment/campin ... /p/B555564
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Atoz »

Becosemsaida schreef:
za 19 jan 2019, 17:08
Ander diesel slang er op gedaan want die vond ik te slecht,
Uit eigen ervaring heb ik geleerd dat die witte dieselleiding de enige goede is om te gebruiken, staat ook in de (Russische) handleiding.
Ik gebruikte dezelfde diameter als de koppelstukken (dieselleiding uit een auto) maar de pomp ging daardoor 'defect'.
Die ganse dieselpomp stuwt per pomppuls een gecallibreerde hoeveelheid diesel naar de brander.
En die autodiesel leiding heeft een andere eigenschap dan die witte dieselleiding.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Kroppie »

het moet een hard nylon leiding wezen, een rubberslang is te flexibel en verstoord de puls van de pomp.(rubber veert iets open en veert weer terug), hard nylon is veel stugger, en leidt de brandstof goed naar de verbrandingskamer, het is per puls maar een zeer minimale hoeveelheid.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Navigator »

'Webasto expands footprint in China with new Chongqing factory'

Echt waar:

https://www.webasto.com/ua/pro-kompanij ... g-factory/
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Kroppie »

straks krijgen we nog chinese kachels, made in germany

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie