Chinese dieselkachel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door de Jonckheer »

Ik zit heel veel en vaak op het internet en heb heel veel gezocht ten aanzien van die Chinese kachels omdat ik er zelf ook een wil inbouwen. Nergens heb ik een bericht kunnen vinden dat er iets niet goed aan zou zijn, behalve dan iets over een pompje maar dat soort berichten zijn er ook over Webasto en Planar. Het is een massa product en dus kun je er een treffen waar iets mee is maar daarvoor heb je garantie. Bij de Chinees net zo goed als hier om de hoek. Ik heb wat dat betreft goede ervaringen met Aliexpress want die zitten een leverantier achter de broek als die steken laten vallen, Natuurlijk kn je die kachel niet daar laten repareren want dan kun je voor de verzendkosten beter een nieuwe bestellen maar ze sturen wel de onderdelen op die je dan kunt (laten) monteren.

Wat mij betreft mag dat eeuwige gelamenteer over regeltjes en voorschriften en gekwalificeerd personeel wel een keer stoppen, dat weten we nu wel. Iedereen met een klein beetje technisch inzicht kan zo'n kacheltje inbouwen met 1 vinger in zijn neus. Kom op zeg, daar heb je geen dikke handleiding voor nodig, het wijst de weg vanzelf en heb je een probleem met de brandstof aanvoer gebruik je de bijgeleverde tank toch?
Ik ga er eerdaags een bestellen, het prijsverschil is te groot om te negeren en mocht hij om wat voor reden vroegtijdig de geest geven ben ik €135 achteruit, het zou wat!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

Meine schreef:
do 17 jan 2019, 7:30
Niet iedereen heeft de financiële rek om een Webasto te laten inbouwen. Het heeft dan ook geen zin om die optie te benadrukken in zo'n situatie. Maar mensen willen toch graag een kachel in de camper.
Het heeft dus meer zin om mee te denken over de juiste en veilige inbouw van zo'n Chinees kacheltje, zeker als een schat aan ervaring en kennis voorhanden is.
Als er een 20 tal zaken zijn waar op gelet moet worden bij de inbouw dan zou het goed zijn die te noemen hier....
Niet iedereen koop zijn spullen in de Aldi. Als het dient om echt te gebruiken hebben velen zelfs een afkeer van dat soort winkels en de low budget kwaliteit die er aan vast hangt. Een wielertoerist koopt zijn fiets daar niet.
Maar koop misschien zelf eens een nieuwe fiets van 50 € op Ali in China en vertel me daarna over je ervaringen...
Ik zie hoeveel centen worden uitgegeven voor een goede camper, goede uitrusting en goede verwarming.
Dan relativeer ik je idee over financiële rek toch een beetje...

Kan je mij hier op het forum leren hoe ik met een streekbus moet rijden als ik buschauffeur wil worden ?
De opleiding voor een beginnende monteur inbouw dieselverwarmingen is 2 dagen voor luchtverwarmingen + 2 dagen voor waterverwarmingen. In veel gevallen is er een soort examen aan het eind.
Je moet er ook een minimum aantal per jaar van monteren om echt goed te worden in het vak.
De handleidingen die bij iedere (Duitse) kachel worden meegeleverd beslaan gemiddeld 50 ? pagina’s per verwarmingstoestel. Daarin staat echt heel veel beschreven. Maar je moet ze wel lezen natuurlijk. De voertuig specifieke instructies (bv Ducato X250) dat zijn boekjes van gemiddeld ook een x- pagina’s per verwarmingstype. Ik denk niet dat je al die kennis kan over dragen via een rubriekje op een forum ?

Ja ik heb ook al geweten dat een hobbyist alles goed deed en de montage naderhand professioneel liet keuren.
De montagefouten die je tegenkomt zijn inbouwpositie, brandstofaansluiting, elektrische voeding, uitlaat en verbrandingslucht. En natuurlijk heel vaak onvoldoende afwerking.
Wegens copyright is het niet toegestaan van andermans boekjes op het web te publiceren maar er zijn zondaars en het is wel toegelaten om een link te plaatsen. Een voorbeeld:
http://www.bremach-reisemobile.org/tech ... rtronic-d2

Nogmaals ik zeg niet wat jij moet doen. Dat is eigen verantwoordelijkheid.
Ik ga wel in tegen het verhaal dat iedereen alles kan/mag.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door de Jonckheer »

Niet iedereen koop zijn spullen in de Aldi. Als het dient om echt te gebruiken hebben velen zelfs een afkeer van dat soort winkels en de low budget kwaliteit die er aan vast hangt.
:bang: Dit is tenenkrommende onzin die je hier verkondigd. Er is niks mis met de Aldi kwaliteit. Wij halen daar vrijwel alle dagelijkse boodschappen en dat al vele jaren tot volle tevredenheid. Dat jij kennelijk te veel kapsones hebt en je te goed voelt om daar binnen te lopen is prima maar ga niet rondbazuinen dat er iets mis is met de kwaliteit want dat slaat als een tang op een varken!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

Lees wat er staat ...
Ken jij een wielertoerist of wielrenner die zijn fiets in de Aldi koopt ?
Zelf was ik gisteren nog in De Aldi. Ik heb er een lamp gekocht en kauwgum.
Groeten Kampo
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Meine »

Kijk, die link naar Bremach-reisemobile is zeker waardevol, daar heeft de inbouwer meer aan als aan een vooringenomen mening.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door L4H3 »

Al 19 pagina's bla bla bla...Maar ik wil wel eens weten hoe die kachel bevalt. Is hij storingsgevoelig, Kwaliteit, enz enz.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
pauluzz
Berichten: 207
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 22:23
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door pauluzz »

@kampo : bedankt voor de link :thumbup:
Dit is hem geworden.. Jumper 35 L3H2 120 Foto's Camper Project : MyAlbum.com
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Navigator »

Mijn iPhone komt uit China....... de iPad en de iMac ook. Bijna de helft van de medische apparatuur in Universitaire ziekenhuizen komt uit China, ook als staat er een Hollandse merknaam op. We generaliseren veel te veel.
Forum verlaten.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door gsm »

Als de Lidl of Aldi een Chinese diesel kachel verkochten tegen een vergelijkbare prijs van Alie of Ebay dan ging ik hem zo daar halen. :cheers:
Laat iedereen nou is zijn eigen keuze maken er wordt al zoveel voorgeschreven door de wet en we barsten al van de regels :sick:
Straks mogen we helemaal niets meer. :thumbdown:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Atoz »

Ik durf te wedden dat ik binnen enkele ogenblikken ofwel de begrippen afgunst of jaloezie naar het hoofd gesmeten krijg.
Ofwel gumt men mijn bijdrage.

Als ik morgen alles wat ik in Lidl of Aldi of action of Ali of Primark of.... , koop enkel koop om weg te gooien dan ga ik gewoonweg dood van de honger, loop ik bloot en kan ik technisch niets meer.

Dat pompje van me was inderdaad stuk. En ja zelfs nog door mijn eigen schuld. Blijkbaar had ze te lang stil gestaan.
Na vervanging probleem opgelost en nu plan ik tweewekelijks, ook in de zomer, om ze op te starten, uurtje te laten draaien.

Ofwel koop je kwaliteit ofwel koop je goedkoop.
In dat eerste geval heb je niets aan dit forum, tenzij de ergernis dat je minder met je euro's kan kopen,
Ofwel koop je in dat tweede geval ergens in het Oostblok of China en zit je dagenlang op internet uit te zoeken hoe het mag, moet of kan. Zo leer je ook nog eens wat mensen kennen :-B
Helaas heb je in dat tweede geval dan wel de steeds weer kerende aanvallen te verduren van mensen die vinden dat jij niet goed bezig bent.

Belangrijke dingen zijn volgens mij:
Let op de meegeleverde zekeringhouders
Gebruik die dunne witte meegeleverde dieselleiding
Zorg dat de lucht ook onderaan langs het kachellichaam kan
Vergeet dat ze 25A gebruiken.
En laat ze ook in de zomer tweewekelijks een uurtje draaien.

Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 241
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door 1934 »

Ach chinese dieselkachel,in 2012 mijn auto gebouwd een hele berg geld uitgegeven aan boilers (beste merk enz enz) complete installatie van Victron erin 5000 watt omvormer 70 amper accu lader ,AGM batterijen,solar mppt victron dak vol gelegd,Webasto f 90 waterverwarmer, vloerverwarming ,stofzuiger installatie,motor water aansluiting op boiler enz enz,oja K.U..... compressor koelkast op 24 volt waeco veel te duur en slaat 150 x per 24 uur aan ,kortom het beste van het beste (schijnbaar) inmiddels al vier jaar elk jaar 9 mnd onderweg en als we thuis zijn verblijven we ook gewoon in de camper (aan de paal hoor).Alles na tevredenheid hoor behalve die koelkast (koelt en vriest goed hoor) maar start wel 20 keer op !! Al meerdere keren mee terug geweest in ette'n leur !! Niks mis mee hoor meneer,en ja u kabels zijn dik genoeg !!

Maar nu terug naar de kachel,voordat de waterverwarmer de radiatoren en vloerverwarming op temperatuur heeft zijn we een uur verder,maar gezien de isolatie van de bak en de super ramen (kct) blijft het gewook een dikke 20 uur warm in ons huisje.Dus het systeem voldoet,ondertussen is het water in de boiler ook weer 90 graden en kunnen we lekker douche en afwassen etc etc.

Toch twee jaar geleden in een dolie bui z,on Chinees gemonteerd voor ff snelle warmte te krijgen,5 kw en helemaal niets mis mee topkachel ,brand veel en heb nog geen pech of kosten gehad,bij mijn Webasto al tweemaal brandplaatje en stift vernieuwd vanaf 2012 dit kost per keer meer dan een complete chinese kachel !!

Mocht ik nogmaals gaan bouwen komt er direct een (chineese) geiser in,ALTIJD warm water ,een chineese kachel en een 220 volt compressor koelkast in over de omvormer .

Kortom duur en professioneel ingebouwd is zeker niet altijd het beste.Kom weinig bij de supermarkt (dus geen idee of het aldi of AH moet zijn)

Maar met China of Rusland is mijn inziens weinig mis,en de chineese kachel is mijn inziens gewoon top en word veelvuldig gebruikt door ons :cheers: :cheers:
Apaat
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 20:44

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Apaat »

Tjonge wat een verhaal :-B :-B
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door javanes »

kampo schreef:
do 17 jan 2019, 8:23
Nogmaals ik zeg niet wat jij moet doen. Dat is eigen verantwoordelijkheid.
Ik ga wel in tegen het verhaal dat iedereen alles kan/mag.
Alles kan als men het maar goed doet.
Maar ik ben het wel met u eens dat niet alles mag. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Pedro48
Berichten: 255
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Pedro48 »

Niks mis mee toch ?
Mijn ervaringen met gereedschappen en slijtdelen en elektronica gekocht rechtstreeks in China via Wish of Ali zijn over het algemeen ook goed. Soms zelfs beter dan met merkspul wat 10x duurder is.
Adria Coral Supreme S 690SC
Plaats reactie