Chinese dieselkachel
Re: Chinese dieselkachel
Een stofzuiger installatie in de campert?
Daar zou ik niet als eerste aan denken. Zelfs niet als laatste, eerlijk gezegd.
Daar zou ik niet als eerste aan denken. Zelfs niet als laatste, eerlijk gezegd.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Chinese dieselkachel
Waarom niet? Een centrale stofzuiger met pijpen door de camper en hier en daar een aansluitpunt voor een slang. Geen gesleep meer met een stofzuiger, je hebt alleen een slang nodig met wat hulpstukken. Ik heb er over gedacht maar het is er niet van gekomen. In plaats daarvan een kleine doch krachtige stofzuiger aangeschaft. Een grote camper moet je qua vloeroppervlak niet onderschatten, dat doe je niet even met een kruimeldief of stoffer en blik.
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Chinese dieselkachel
Maar dan zit je al snel aan de 5 liter a € 1,20 p/d! Die € 6,- staat toch in schril contrast tot de € 2,10 die ik voor drie liter gas moet aftikken! Drie keer zoveel noem ik geen peanuts!henk en lila schreef: ↑wo 16 jan 2019, 19:18Brandstofverbruik van de D2 resp D4 inh de standen: power / vol / middel / klein
Brandstofverbruik (l/h) 0,28 / 0,23 / 0,15/ 0,10 // 0,51 / 0,38 / 0,25 / 0,13
Vermogen D2 resp D4 idem:
Capaciteit (Watt) 2200 1800 1200 850 // 4000 3000 2000 1000
Peanuts in de praktijk.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Chinese dieselkachel
Met 5 liter lig ik al lang gesmolten buiten. Max 1 liter per etmaal wij.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Chinese dieselkachel
Met n planar 4 kW per dag net iets boven de liter. 24 h aan. Prima als vervanger van gas
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal
Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Re: Chinese dieselkachel
Op stand "zeer klein" a 0,04 l/u?henk en lila schreef: ↑vr 18 jan 2019, 11:05Met 5 liter lig ik al lang gesmolten buiten. Max 1 liter per etmaal wij.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
- Locatie: 7383 Tormás Hongarije
Re: Chinese dieselkachel
Hallo, Onze D2 gebruikt, tijdens vele metingen, per dag van 7.00 tot 23.00, maximaal 2 liter diesel. Dagtemperatuur is continue 20 graden. S' nachts staat de dieselkachel uit en eventueel tijdens zeer koude wintersportnachten staat de "Koning" electroheater in stand 1 (500 watt) ingeschakeld op 12 graden. Die blaast dan de warme lucht door de slangen zodat er niets bevriest. In de tijd dat er nog een Truma 3002 gaskachel inzat verstookten wij onder dezelfde condities in 7 dagen 2 grote gasflessen leeg die dan tenminste € 60.- kosten!
Het verschil is 7 X 2 X € 1.20 = € 16.80 of € 60.- is zowaar geen peanuts. Groet Eric
Het verschil is 7 X 2 X € 1.20 = € 16.80 of € 60.- is zowaar geen peanuts. Groet Eric
Re: Chinese dieselkachel
Pffft, dan heb je toch heel calorierijk gas vergeleken met heel verdunde diesel
Kijk even hoeveel joule of caloriën 1 kg diesel en 1 kg gas bevat en hoeveel liter dat 1 kg diesel/gas is.
Dan kom ik uit dat 3 liter lpg overeenkomt met 2 à 2,2 liter diesel. Met de huidige gemiddelde dagprijs in Nederland (diesel 1.412 € en LPG 0.832 €), scheelt je dat max 0,5
Zelfs op wintersport in januari kom ik niet aan 5 liter diesel per dag. Onze 4kw dieselverwarming gebruikte 0,5 l per uur als die op vol vermogen moest draaien. In praktijk is dat enkel als hij de camper terug moest opwarmen ('s ochtends bij het opstaan en in de late namiidag na een dagje boarden). Eens op temperatuur dan was het terug op de lage stand.
H20
Re: Chinese dieselkachel
Pffft, dan heb je toch heel calorierijk gas vergeleken met heel verdunde diesel
Kijk even hoeveel joule of caloriën 1 kg diesel en 1 kg gas bevat en hoeveel liter dat 1 kg diesel/gas is.
Dan kom ik uit dat 3 liter lpg overeenkomt met 2 à 2,2 liter diesel. En die 2 liter diesel per dag benadert veel meer het werkelijke verbruik van een dieselverwaming op een koude, kille dag.
Zelfs op wintersport in januari kom ik niet aan 5 liter diesel per dag. Onze 4kw dieselverwarming gebruikte 0,5 l per uur als die op vol vermogen moest draaien. In praktijk is dat enkel als hij de camper terug moest opwarmen ('s ochtends bij het opstaan en in de late namiidag na een dagje boarden).
Ik heb nu gas verwarming, omdat de camper zo geleverd werd. Maar van mij had dat gerust terug een dieselverwarming mogen zijn.
H20
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Chinese dieselkachel
Nee. Draait maximaal 3 uur per dag. 's Morgens een half uur. 's Avonds misschien twee uur. In de nacht nooit en overdag zitten we er niet in of zijn we aan het rijdenjielus schreef:Op stand "zeer klein" a 0,04 l/u?henk en lila schreef: ↑vr 18 jan 2019, 11:05Met 5 liter lig ik al lang gesmolten buiten. Max 1 liter per etmaal wij.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Chinese dieselkachel
@ jielus
Je moet je eerst wat meer inlezen...
Een dieselkachel is in de praktijk altijd goedkoper in brandstof verbruik.
Diesel kost tussen 1,0 en 1,6 € per liter
en je moet nooit omrijden of restjes weggooien.
Ga je een liter diesel vergelijken met een liter gas ?
Of is dit voor gas niet de juiste eenheid ?
Wat betaal je een kg butaan uit een campingaz fles type 907
of een kg gas in een NL fles van 11kg
of een kg LPG aan de pomp onderweg ?
Hierbij een berekening van het dieselverbruik:
viewtopic.php?f=1&t=8462672&hilit=airtr ... 8#p1696094
Je moet je eerst wat meer inlezen...
Een dieselkachel is in de praktijk altijd goedkoper in brandstof verbruik.
Diesel kost tussen 1,0 en 1,6 € per liter
en je moet nooit omrijden of restjes weggooien.
Ga je een liter diesel vergelijken met een liter gas ?
Of is dit voor gas niet de juiste eenheid ?
Wat betaal je een kg butaan uit een campingaz fles type 907
of een kg gas in een NL fles van 11kg
of een kg LPG aan de pomp onderweg ?
Hierbij een berekening van het dieselverbruik:
viewtopic.php?f=1&t=8462672&hilit=airtr ... 8#p1696094
Groeten Kampo
Re: Chinese dieselkachel
Dan zal daar het verschil in zitten! Bij temperaturen onder de 5 graden staat onze kachel 24/7 aan. Bij deze evaluatie van Kampo zit je ook gemiddeld aan 0,1986 liter, ik neem aan per uur, Dat lijkt me toch wel kort door de bocht om het de hele dag warm te hebben. De financiën liggen ook bij een ieder anders want zes maanden weg in de winter is tenslotte heel wat anders dan drie weken op vakantie in de zomer.henk en lila schreef: ↑vr 18 jan 2019, 18:06Nee. Draait maximaal 3 uur per dag. 's Morgens een half uur. 's Avonds misschien twee uur. In de nacht nooit en overdag zitten we er niet in of zijn we aan het rijdenjielus schreef:Op stand "zeer klein" a 0,04 l/u?henk en lila schreef: ↑vr 18 jan 2019, 11:05Met 5 liter lig ik al lang gesmolten buiten. Max 1 liter per etmaal wij.
Maar ik geloof jullie graag dat een dieselverwarming optimaal is. Het gasprobleem is echter niet opgelost want je moet tenslotte ook koken en soms ook water verwarmen in een boiler.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"