Chinese dieselkachel

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door doov »

Een stofzuiger installatie in de campert?
Daar zou ik niet als eerste aan denken. Zelfs niet als laatste, eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door de Jonckheer »

Waarom niet? Een centrale stofzuiger met pijpen door de camper en hier en daar een aansluitpunt voor een slang. Geen gesleep meer met een stofzuiger, je hebt alleen een slang nodig met wat hulpstukken. Ik heb er over gedacht maar het is er niet van gekomen. In plaats daarvan een kleine doch krachtige stofzuiger aangeschaft. Een grote camper moet je qua vloeroppervlak niet onderschatten, dat doe je niet even met een kruimeldief of stoffer en blik.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door DiffRental »

@ Kampo,

Bedankt voor de link. :thumbup:
Groeten Peter
sleutel13
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 09 apr 2017, 16:50

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door sleutel13 »

L4H3 schreef:
do 17 jan 2019, 8:49
Al 19 pagina's bla bla bla...Maar ik wil wel eens weten hoe die kachel bevalt. Is hij storingsgevoelig, Kwaliteit, enz enz.
bevalt mij iig perfect :bow:
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door jielus »

henk en lila schreef:
wo 16 jan 2019, 19:18
jielus schreef:
wo 16 jan 2019, 9:11
Ik vindt het dagelijks gebruik nogal duur! Waar ik met drie liter vloeibaar gas een dag doorkom lijkt er in zo'n dieselmonster nogal wat liters diesel uit de tank te verdwijnen. Het gemak moet dus dik worden betaald?
Brandstofverbruik van de D2 resp D4 inh de standen: power / vol / middel / klein
Brandstofverbruik (l/h) 0,28 / 0,23 / 0,15/ 0,10 // 0,51 / 0,38 / 0,25 / 0,13
Vermogen D2 resp D4 idem:
Capaciteit (Watt) 2200 1800 1200 850 // 4000 3000 2000 1000

Peanuts in de praktijk.
Maar dan zit je al snel aan de 5 liter a € 1,20 p/d! Die € 6,- staat toch in schril contrast tot de € 2,10 die ik voor drie liter gas moet aftikken! Drie keer zoveel noem ik geen peanuts!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door henk en lila »

Met 5 liter lig ik al lang gesmolten buiten. Max 1 liter per etmaal wij.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door jepebe »

Met n planar 4 kW per dag net iets boven de liter. 24 h aan. Prima als vervanger van gas
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door jielus »

henk en lila schreef:
vr 18 jan 2019, 11:05
Met 5 liter lig ik al lang gesmolten buiten. Max 1 liter per etmaal wij.
Op stand "zeer klein" a 0,04 l/u?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Onze D2 gebruikt, tijdens vele metingen, per dag van 7.00 tot 23.00, maximaal 2 liter diesel. Dagtemperatuur is continue 20 graden. S' nachts staat de dieselkachel uit en eventueel tijdens zeer koude wintersportnachten staat de "Koning" electroheater in stand 1 (500 watt) ingeschakeld op 12 graden. Die blaast dan de warme lucht door de slangen zodat er niets bevriest. In de tijd dat er nog een Truma 3002 gaskachel inzat verstookten wij onder dezelfde condities in 7 dagen 2 grote gasflessen leeg die dan tenminste € 60.- kosten!
Het verschil is 7 X 2 X € 1.20 = € 16.80 of € 60.- is zowaar geen peanuts. Groet Eric
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door jurgenc »

jielus schreef:
vr 18 jan 2019, 10:24

Maar dan zit je al snel aan de 5 liter a € 1,20 p/d! Die € 6,- staat toch in schril contrast tot de € 2,10 die ik voor drie liter gas moet aftikken! Drie keer zoveel noem ik geen peanuts!
Pffft, dan heb je toch heel calorierijk gas vergeleken met heel verdunde diesel :sick:
Kijk even hoeveel joule of caloriën 1 kg diesel en 1 kg gas bevat en hoeveel liter dat 1 kg diesel/gas is.
Dan kom ik uit dat 3 liter lpg overeenkomt met 2 à 2,2 liter diesel. Met de huidige gemiddelde dagprijs in Nederland (diesel 1.412 € en LPG 0.832 €), scheelt je dat max 0,5

Zelfs op wintersport in januari kom ik niet aan 5 liter diesel per dag. Onze 4kw dieselverwarming gebruikte 0,5 l per uur als die op vol vermogen moest draaien. In praktijk is dat enkel als hij de camper terug moest opwarmen ('s ochtends bij het opstaan en in de late namiidag na een dagje boarden). Eens op temperatuur dan was het terug op de lage stand.
H20
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door jurgenc »

jielus schreef:
vr 18 jan 2019, 10:24

Maar dan zit je al snel aan de 5 liter a € 1,20 p/d! Die € 6,- staat toch in schril contrast tot de € 2,10 die ik voor drie liter gas moet aftikken! Drie keer zoveel noem ik geen peanuts!
Pffft, dan heb je toch heel calorierijk gas vergeleken met heel verdunde diesel :sick:
Kijk even hoeveel joule of caloriën 1 kg diesel en 1 kg gas bevat en hoeveel liter dat 1 kg diesel/gas is.
Dan kom ik uit dat 3 liter lpg overeenkomt met 2 à 2,2 liter diesel. En die 2 liter diesel per dag benadert veel meer het werkelijke verbruik van een dieselverwaming op een koude, kille dag.

Zelfs op wintersport in januari kom ik niet aan 5 liter diesel per dag. Onze 4kw dieselverwarming gebruikte 0,5 l per uur als die op vol vermogen moest draaien. In praktijk is dat enkel als hij de camper terug moest opwarmen ('s ochtends bij het opstaan en in de late namiidag na een dagje boarden).

Ik heb nu gas verwarming, omdat de camper zo geleverd werd. Maar van mij had dat gerust terug een dieselverwarming mogen zijn.
H20
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door henk en lila »

jielus schreef:
henk en lila schreef:
vr 18 jan 2019, 11:05
Met 5 liter lig ik al lang gesmolten buiten. Max 1 liter per etmaal wij.
Op stand "zeer klein" a 0,04 l/u?
Nee. Draait maximaal 3 uur per dag. 's Morgens een half uur. 's Avonds misschien twee uur. In de nacht nooit en overdag zitten we er niet in of zijn we aan het rijden
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door kampo »

@ jielus
Je moet je eerst wat meer inlezen...
Een dieselkachel is in de praktijk altijd goedkoper in brandstof verbruik.
Diesel kost tussen 1,0 en 1,6 € per liter
en je moet nooit omrijden of restjes weggooien.

Ga je een liter diesel vergelijken met een liter gas ?
Of is dit voor gas niet de juiste eenheid ?
Wat betaal je een kg butaan uit een campingaz fles type 907
of een kg gas in een NL fles van 11kg
of een kg LPG aan de pomp onderweg ?

Hierbij een berekening van het dieselverbruik:
viewtopic.php?f=1&t=8462672&hilit=airtr ... 8#p1696094
Groeten Kampo
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Chinese dieselkachel



Bericht door jielus »

henk en lila schreef:
vr 18 jan 2019, 18:06
jielus schreef:
henk en lila schreef:
vr 18 jan 2019, 11:05
Met 5 liter lig ik al lang gesmolten buiten. Max 1 liter per etmaal wij.
Op stand "zeer klein" a 0,04 l/u?
Nee. Draait maximaal 3 uur per dag. 's Morgens een half uur. 's Avonds misschien twee uur. In de nacht nooit en overdag zitten we er niet in of zijn we aan het rijden
Dan zal daar het verschil in zitten! Bij temperaturen onder de 5 graden staat onze kachel 24/7 aan.
Edith_D4_S_evaluatie.jpg
Edith_D4_S_evaluatie.jpg (78.37 KiB) 316 keer bekeken
Bij deze evaluatie van Kampo zit je ook gemiddeld aan 0,1986 liter, ik neem aan per uur, Dat lijkt me toch wel kort door de bocht om het de hele dag warm te hebben. De financiën liggen ook bij een ieder anders want zes maanden weg in de winter is tenslotte heel wat anders dan drie weken op vakantie in de zomer.
Maar ik geloof jullie graag dat een dieselverwarming optimaal is. Het gasprobleem is echter niet opgelost want je moet tenslotte ook koken en soms ook water verwarmen in een boiler.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Plaats reactie