Draaistoelen niet meer door de RDW-keuring?
Re: Draaistoelen niet meer door de RDW-keuring?
Ik snap dit niet.
Aanzetten tot oplossingen die niet OK zijn.
Hierboven staat toch duidelijk wat je moet doen om wel in orde te zijn.
Bovendien gaat het in dit geval over je eigen veiligheid...
Aanzetten tot oplossingen die niet OK zijn.
Hierboven staat toch duidelijk wat je moet doen om wel in orde te zijn.
Bovendien gaat het in dit geval over je eigen veiligheid...
Groeten Kampo
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
- Locatie: In The Middle Off Nowhere
Re: Draaistoelen niet meer door de RDW-keuring?
Deze oplossing wordt zelfs aangedragen door de RDW.
Ik heb originele Iveco draaiplateau's met certificaat maar wel opgesteld in het Spaans deze draaiplateau's worden door Iveco gebruikt in oa interventie voertuigen
Uit voorzorg het certificaat door een erkende vertaller omgezet in het Engels maar de keurmeester ging er niet mee akkoord, samen met de keurmeester de plateau's er tussen uit gehaald en alles werd inorde bevonden ik kreeg het voorstel om in de tijd die hij nodig had om de administratie in orde te maken de plateau's terug te monteren.
Hij zelf had geen problemen met de plateau's maar hij was met handen en voeten gebonden aan de regels volgens zijn zeggen
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Ik heb originele Iveco draaiplateau's met certificaat maar wel opgesteld in het Spaans deze draaiplateau's worden door Iveco gebruikt in oa interventie voertuigen
Uit voorzorg het certificaat door een erkende vertaller omgezet in het Engels maar de keurmeester ging er niet mee akkoord, samen met de keurmeester de plateau's er tussen uit gehaald en alles werd inorde bevonden ik kreeg het voorstel om in de tijd die hij nodig had om de administratie in orde te maken de plateau's terug te monteren.
Hij zelf had geen problemen met de plateau's maar hij was met handen en voeten gebonden aan de regels volgens zijn zeggen
Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Re: Draaistoelen, niet meer door de RDW keuring
Hoi Kampo,kampo schreef: ↑vr 09 nov 2018, 8:40Het is geen probleem om je camper met draaistoelen uit te rusten.
Zoals bekend moet je betalen voor de juiste papieren.
Koop dus nooit meer een draaiplateau zonder de juiste documenten.
Stoelen en gordels behoren tot de belangrijkste veiligheidsorganen van een voertuig.
Het is dus niet zo absurd van de overheid om daar streng mee om te gaan.
Hier in België moet je ook de bevestiging van de gemonteerde draaiplateaus met attest laten keuren.
Niet leuk want dat kost nogmaals 500 € meer.
Ik was van plan draaistoelen te voorzien maar niet aan 500 EUR extra... Moet je altijd dat attest hebben dan? Of zijn er draaischijven die automatisch goedgekeurd worden?
Re: Draaistoelen niet meer door de RDW-keuring?
Zo te lezen,komt Kampo uit Brussel,en daar is alles anders dan in NL ..Verder heeft het weinig met veiligheid te maken,(als het in Duitsland Wel veilig is) maar alles met bureaucratie,ofschoon ze daar in Belgie,zeker ,over mee praten,moest hij dat eigenlijk toch weten ?
Hans
Re: Draaistoelen niet meer door de RDW-keuring?
Ik snap niet veel van die laatste zin maar in ieder geval kom ik ook uit Belgie en is mijn reactie dus specifiek naar hem gericht om die reden.
Re: Draaistoelen niet meer door de RDW-keuring?
Ik was gisteren bij een Poolse camper bouwer en die gebruikte de draaiplateau's van Reimo met TUV keuring, hij liet mij de papieren daarvan zien. Hij heeft inmiddels 15 campers verkocht in NL en nooit een probleem gehad met de keuring daar. Ik denk dat ik ze hier nu laat inbouwen in de hoop dat als ik later de bus invoer ze gelijk goed gekeurd worden. Heeft iemand trouwens ervaring met een draaiplateau onder een geveerde stoel, dit gaf volgens hem wel meer problemen?
- ducati 900
- Berichten: 7486
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Draaistoelen niet meer door de RDW-keuring?
Dat werkt als je hem gelijk als camper in voert, er moet dus al camper op het kenteken staan.
Anders lukt je dat niet volgens mij.
Ik heb mijn Hyumer ingevoerd met LPG op het kenteken en ze keken niet eens naar de
LPG installatie.
Er hingen 2 tanks onder die gekoppeld zijn, krijg je met een gaskeureing er niet door
maar er werd niks van gezegd.
Ben.
Anders lukt je dat niet volgens mij.
Ik heb mijn Hyumer ingevoerd met LPG op het kenteken en ze keken niet eens naar de
LPG installatie.
Er hingen 2 tanks onder die gekoppeld zijn, krijg je met een gaskeureing er niet door
maar er werd niks van gezegd.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Draaistoelen niet meer door de RDW-keuring?
Bestehathi schreef: ↑vr 16 nov 2018, 13:36Zo te lezen,komt Kampo uit Brussel,en daar is alles anders dan in NL ..Verder heeft het weinig met veiligheid te maken,(als het in Duitsland Wel veilig is) maar alles met bureaucratie,ofschoon ze daar in Belgie,zeker ,over mee praten,moest hij dat eigenlijk toch weten ?
Ik denk dat de EU regelgeving wat draaiplateaus en wijzigingen aan camper rijzetels in BE precies hetzelfde is als in NL.
Wat wel klopt is dat ieder land bijkomende regelgeving mag opleggen. Dat is bij mijn weten in deze kontext niet het geval.
Waar er wel verschillen zijn is op het gebied van de te volgen procedure, de controle en de interpretatie daarvan.
Het ene land, met dezelfde regels, kontroleert niets, het andere land alles.
Dat betekend dus niet dat de regels die van toepassing zijn anders zijn.
Laat duidelijk zijn dat er in het verleden veel prutsers waren die een zetel heel slecht zijn gaan bevestigen.
Met materialen die echt onvoldoende waren voor de toepassing. Tja om een paar Euro uit te sparen neemt men wel eens wat risico.
Ik ga echt niemand aanraden van illegale draaiplateaus er voor iedere keuring uit te halen en ze er daarna terug inzetten.
Volgens mij hebben zelfbouwers meer baat aan uitleg over oplossingen die wel legaal zijn.
Zelfs als dat wat meer zou kosten.
Zoals altijd moet je je wat inlezen in de materie om het te begrijpen. Daarvoor dient een forum.
Maar het is zoals het is. Niet iedere campersituatie is dezelfde, nieuw, gebruikt, andere jaargang, model, voorkeur enz …
Vaak krijgen wij forum deelnemers, die noodzakelijk info van TS niet (meteen).
Vervolgens kan je binnen de toegelaten oplossingen gaan voor de meest economische, de meest comfortabele of de oplossing met het minste werk.
Dat mag ieder voor zich bepalen.
Groeten Kampo
Re: Draaistoelen, niet meer door de RDW keuring
Bij mijn weten moet je voor een ombouw in België, voor recente voertuigen, draaiplateaus gebruiken die het juiste attest hebben.
Vervolgens moet je de bevestiging ervan uitvoeren met de materialen (vijzen) die gekeurd werden.
Dan moet je die bevestiging laten keuren door een instantie die daarvoor bevoegd is zoals Vincotte.
En het geheel laten keuren bij de technische controle volgens hun procedure.
De technische kontrole kan je de juiste informatie over dit alles bezorgen.
Meestal wordt dat samen met de om-homologatie van de bestelwagen goederenvervoer N1 naar kampeerwagen M1-SA gedaan.
Schrik niet van de prijs en het werk. Het is altijd goedkoper om een Ducato met (dure) originele draaizetels te bestellen.
In feite worden wijzigingen aan rijzetels vooraan (zoals draaiplateaus of gordels) even streng bekeken als het bijplaatsen van rijzetels achteraan.
Op een voertuig met ouderdom van voor de nieuwe regels mag meer als op een recent voertuig.
Een voertuig waar wijzigingen in een andere lidstaat op werden doorgevoerd, op een gekeurde wijze, zullen ze in een andere lidstaat ook moeten goedkeuren. Maar een garantie dat dit automatisch en altijd zo is, heb je niet, daar zijn voorbeelden van.
Groeten Kampo
Re: Draaistoelen niet meer door de RDW-keuring?
Kampo,als je vind,dat de regels,in ieder eu land gelijk nageleefd worden,dan loop je ver achter,als je vind dat ze geijk moesten zijn,heb je gelijk,wat is hier het geval,een draaischijf ,goed gekeurd in DUitsland,met.Tuv goedkeuring,word niet geaccepteerd( als het naderhand word ingebouwd.importeer je nu eenCamper met dezelfde draaischijf ,word het wel goedgekeurd,hier in NL !! en dat is krom,....vind je het dan gek,dat het dan na de keuring word ingebouwd,en dat heeft niets met veiligheid te maken,nogmaals vele regels zijn in Belgie,wel heel anders,dan in NL,of worden heel anders nageleefd,en dat weet jij ook wel,al de rest ,en hoe Belgie het doet,heeft niets met de RDW te maken,want dat was de vraag!
Hans
Re: Draaistoelen niet meer door de RDW-keuring?
@hathi
Een specialist ben ik zeker niet. Nu denk ik wel iets van de camper regeltjes in de EU af te weten. Ik weet wat TUV en RDW is en doet.
Waarom er met dezelfde regels (ja nogmaals, het zijn dezelfde !) toch verschillen zijn op het gebied van keuring en controle tussen de lidstaten, zou tot een politieke discussie leiden en daar wil ik niet aan beginnen.
Vergis je niet, ik denk Nederland en de regeltjes daar voldoende te kennen om op een forum te kunnen meespreken. Brussel/België werkt bij jou als een rode lap op een stier. Ik woon echt niet in het centrum maar ver daarbuiten, waar er al koeien grazen. Ik werk nog, al vele jaren in heel Europa dus ook in NL. Het is dus niet nodig van me te vertellen dat alles helemaal anders is in NL of BE, dat klopt niet. De ambtenaren van de RDW zullen je dat bevestigen.
Wat je blijkbaar niet beseft is dat het over 3 zaken gaat.
1. Het merk moet toestaan dat een draaiplateau gebruikt wordt op zijn zetelvoet.
2. De draaiplateau moet voldoen en sterk genoeg bevonden, daarvoor een certificaat.
3. De plaaster moet de juiste schroeven en moeren gebruiken bij de bevestiging. Bepaalde lidstaten vinden dat dit moet nagekeken/gekeurd worden. Begrijp dat er ingewikkeldere toestanden (zoals electrisch pneumatische ligzetels of van een ander voertuig) kunnen voorkomen als een originele op een Fiat Ducato doen draaien.
Een specialist ben ik zeker niet. Nu denk ik wel iets van de camper regeltjes in de EU af te weten. Ik weet wat TUV en RDW is en doet.
Waarom er met dezelfde regels (ja nogmaals, het zijn dezelfde !) toch verschillen zijn op het gebied van keuring en controle tussen de lidstaten, zou tot een politieke discussie leiden en daar wil ik niet aan beginnen.
Vergis je niet, ik denk Nederland en de regeltjes daar voldoende te kennen om op een forum te kunnen meespreken. Brussel/België werkt bij jou als een rode lap op een stier. Ik woon echt niet in het centrum maar ver daarbuiten, waar er al koeien grazen. Ik werk nog, al vele jaren in heel Europa dus ook in NL. Het is dus niet nodig van me te vertellen dat alles helemaal anders is in NL of BE, dat klopt niet. De ambtenaren van de RDW zullen je dat bevestigen.
Wat je blijkbaar niet beseft is dat het over 3 zaken gaat.
1. Het merk moet toestaan dat een draaiplateau gebruikt wordt op zijn zetelvoet.
2. De draaiplateau moet voldoen en sterk genoeg bevonden, daarvoor een certificaat.
3. De plaaster moet de juiste schroeven en moeren gebruiken bij de bevestiging. Bepaalde lidstaten vinden dat dit moet nagekeken/gekeurd worden. Begrijp dat er ingewikkeldere toestanden (zoals electrisch pneumatische ligzetels of van een ander voertuig) kunnen voorkomen als een originele op een Fiat Ducato doen draaien.
Groeten Kampo
Re: Draaistoelen niet meer door de RDW-keuring?
ik ga af op gezond verstand, per slot denk ik daarvan genoeg te hebben, en bureaucratie heeft veiligheid nog nooit positief beinvloed, zeker niet met ergens anders wel goedgekeurde draaiplateaus.
maar ik heb geen enkele moeite met mensen die aan alle regeltjes willen voldoen, goed voor de omzet
jos
maar ik heb geen enkele moeite met mensen die aan alle regeltjes willen voldoen, goed voor de omzet
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Draaistoelen niet meer door de RDW-keuring?
Kampo ,niet uitwijden !U vind toch dat wij komen ,met oplossingen,die niet O.K zouden zijn ,? Hier zijn ze gewoon o.k.
Hans
Re: Draaistoelen niet meer door de RDW-keuring?
Het is nog allemaal veel aparter, een draaischijf ingebouwd door een camperbouwer wordt bij een keurstation afgekeurd.
Komt er een keurmeester op het bedrijf á 600 euro wordt het goedgekeurd.
Daar werd ook nog eens de vraag gesteld waarom er altijd van die draagstoelen in moesten.
Nou......... als er geen zitplaatsen in het woondeel zit moet dat...........O hoezo?
Komt er een keurmeester op het bedrijf á 600 euro wordt het goedgekeurd.
Daar werd ook nog eens de vraag gesteld waarom er altijd van die draagstoelen in moesten.
Nou......... als er geen zitplaatsen in het woondeel zit moet dat...........O hoezo?