Bank plaatsen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
raymond B
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 9:06
Locatie: Utrecht

Bank plaatsen



Bericht door raymond B »

Hoi hoi,
Binnenkort (2wk) ben ik eigenaar van een ducato uit 2014. Deze wil ik ook gaan ombouwen zoals velen. Nu heb ik alles gelezen op oa deze site maar toch blijf me iets onduidelijk. Als ik alles terug leest wat er over geschreven is om twee extra op kenteken zitplaatsen achter de bestuurders stoel temaken komt ik steeds terug dat je eerst een gordelbok moet plaatsen en dan deze moet bekleden met een zitting. Nu ben ik daar geen voorstander van omdat me dat niet lekker lijkt zitten bij een lange reis. Is het ook mogelijk zoals dat nu in mij vito heb gedaan een bank met geïntegreerde gordel op een rails te bevestigen uiteraard veilig. Of zijn er andere eisen aan een ducato dan bv vito,transporter. Bij mijn huidig bank komt van een viano zitten de gordels eral aanvalt zou ik mits goed bevestigd ook kunnen gebruiken. Sorry dat er weer een vraag over de bank gaat

Groetjes Raymond
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Bank plaatsen



Bericht door Dafluc »

Als je alles gelezen hebt, zou ik de RDW bellen en dit voorleggen. Dan pas weet je namelijk zeker of hetgeen je van plan bent door hun zal worden goedgekeurd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Bank plaatsen



Bericht door annoh »

eerst een gordelbok moet plaatsen en dan deze moet bekleden met een zitting

Klopt, mits bok gecertificeerd is.


Indien je de bekleding onder een juiste hoek bevestigd kan je een heel goed zittende dinette maken. De RDW doet bij de keuring daar geen uitspraak over.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Bank plaatsen



Bericht door JTG »

Hi, alles kan.
Een typegoedgekeurde bok kan, maar ook de originele (die gebruikt zijn bij de typegoedkeuring dus) vloerrails van een taxibus uitvoering met bijbehorende stoelen kan en tenslotte, maar dan ben je waarschijnlijk wel aan de beurt qua kosten, is een typegoedkeuring laten doen op jouw bus met jouw bank.
Ik zou toch even in contact treden met de RDW rechtstreeks voor meer informatie als je niet een reeds goedgekeurde oplossing wilt gebruiken.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Bank plaatsen



Bericht door pele »

Ik ken de meest recente Nederlandse regelgeving niet m.b.t. het bijplaatsen van stoelen en banken, te gebruiken tijdens het rijden. Dit zal ook nog eens afhankelijk zijn van de datum van eerste inschrijving.
Wat ik gedaan heb : Een gordelbok gemonteerd op de voorzien plaats, in een Ducato, van fabrikant Agutti, met attest.
De originele duobank die ik overhield na het plaatsen van een enkele stoel op de bijrijdersplaats, heb ik ontdaan van alle onnodige ijzerwerk, en gemonteerd op het gordelbok. Voordelen : tamelijk licht, goedkoop omdat je de bank al hebt, comfortabel om tijdens het rijden op te zitten, qua uitzicht één geheel met de cabinestoelen.
NB . de veiligheid van de gordels komt van de gordelbok, de duobank is louter zitting.
https://goo.gl/photos/YvrQoU3XGwEzKT5C9
Indien interessant, kan ik per pb nog foto's sturen.
raymond B
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 9:06
Locatie: Utrecht

Re: Bank plaatsen



Bericht door raymond B »

Hoi Pelé. Ja dat zou tegek zijn die foto’s. Moet ik alleen een bankje scoren heb er namelijk al twee stoelen on staan. Maar dat zal wel lukken. Groetjes
Gebruikersavatar
DucatoL3H2
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 19 sep 2018, 19:50

Re: Bank plaatsen



Bericht door DucatoL3H2 »

Aangezien dit toch steeds een punt van discussie blijft ben ik benieuwd waar je e.e.a. dan laat keuren.

Het RDW keuringsstation in Almelo heeft mij gezegd nooit een zelfingbouwde bank te zullen goedkeuren.

Vandaar dat ik het laat doen bij een inbouwbedrijf.

Als er mensen zijn die e.e.a. toch zelf hebben ingebouwd en bij een RDW hebben laten keuren zonder problemen , hoor ik dat graag.
Plaats reactie