Peugeot Boxer inbouw: vragen en advies

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
LeoBoxer
Berichten: 36
Lid geworden op: za 13 okt 2018, 10:15

Peugeot Boxer inbouw: vragen en advies



Bericht door LeoBoxer »

Beste allen, sinds kort ben ik in het bezit van een L3H2 Peugeot Boxer uit 2013.
Mijn bedoeling is om er in het komende halfjaar een volwaardige camper van te gaan maken.
Hiervoor hebben we meer dan 10 jaar in een zelfgebouwde Mercedes 609 camper rondgetoerd. Helaas was die langzamerhand over de datum en mocht, vanwege het C rijbewijs, mijn vrouw er ook niet in rijden.
De afgelopen tijd heb ik de voor de Boxer opnieuw te gebruiken apparatuur zoals de koelkast, de waterpomp, de verwarming, de zonnepanelen etc. er uit gehaald en is de 'kale' bus opgehaald door een camperbouwer die er brood in zag.

Op dit moment zit ik nog in het proces van nadenken met de daarbij horende keuzestress over het inbouwen van de Boxer. Ik wil veel hergebruiken maar er komt ook veel nieuws in. Er moet bijvoorbeeld een lpg tank en een vuilwatertank onder-gebouwd worden, in het dak komen 2 Heki ramen, op het dak 2 zonnepanelen, in de wand boven het bed en in de schuifdeur Dometic klapramen. 2 vaste bedden in de breedte, daarvoor de natte cel met wc en douche en daar weer voor een bankje, een tafel en dan 2 draaistoelen. Aan de schuifdeurkant komt de kachel, de koelkast en tot halverwege voor de schuifdeur het keukenblok. Een inrichting dus die ik hier al gelukkig veel op het forum voorbij heb zien komen zodat ik al veel kan lezen en leren van de projecten die hier beschreven worden.

Maar voor mij is nu vooral nog theorie: passen en meten op papier.
Een van de dingen waar ik tegen aan loop is de plaats van de schoonwatertank. Ik wil graag een vaste tank van tenminste 75 liter onder het bed plaatsen. Het beste zou volgens mij een tank met een 'hoek' zijn. Die komt dan boven de wielkast terwijl de 'hoek' steunt op de vloer achter de wielkast zodat de tank en tegen de wand en op de vloer goed vastgemaakt kan worden. Ik ben al aan het googlen geweest op zoek naar zo'n watertank maar heb tot nu toe nog niets geschiktst kunnen vinden.
Als er mensen zijn die mij hierover van advies of tips zouden kunnen voorzien.... heel graag!

groet en alvast dank, Leo
egli
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:41

Re: PeugeotBoxer inbouw, vragen en advies



Bericht door egli »

Ik heb ook gezocht naar zo’n watertank. Verder dan een custom made of specifiek voor een sprinter kwam ik toen niet. Maar mocht je wat vinden... succes met de bouw!
LeoBoxer
Berichten: 36
Lid geworden op: za 13 okt 2018, 10:15

Re: PeugeotBoxer inbouw, vragen en advies



Bericht door LeoBoxer »

Dank,
maar custom made... , dat wordt misschien een dure business?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: PeugeotBoxer inbouw, vragen en advies



Bericht door PaulBng »

In mijn vorige buscamper, een Peugeot Boxer (da's hetzelfde) zat de watertank over de rechter wielkast heen, en hij was beslist niet custom made. Dus ze bestaan wel.
Ik heb ernaar gezocht maar nog niet gevonden.
Heb je al in Schijndel gekeken? Of Jasicamp?
LeoBoxer
Berichten: 36
Lid geworden op: za 13 okt 2018, 10:15

Re: Peugeot Boxer inbouw: vragen en advies



Bericht door LeoBoxer »

Ja ik heb inderdaad ook bij De Wit en ook bij Jasicamp en in de Reimo catalogus gezocht. Maar daar toch geen geschikte tank gevonden. Als je iets kan vinden, ik hou me aanbevolen!
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Peugeot Boxer inbouw: vragen en advies



Bericht door JTG »

Yep, ben ook op zoek naar zo'n tank voor over je wielkast en nope ook nog niet gevonden. Zal het laten weten in ons bouwverslag draadje als ik er 1 tegenkom.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Peugeot Boxer inbouw: vragen en advies



Bericht door marjasjaak »

Is het een idee om 2 kleinere tanks te nemen en die met een doorloopje te verbinden? Dan kan je er 1 op de wielkast plaatsen en de ander op z'n kant achter de wielkast. Wij hebben zelf 2 vuilwatertanks op die manier met elkaar verbonden.
LeoBoxer
Berichten: 36
Lid geworden op: za 13 okt 2018, 10:15

Re: Peugeot Boxer inbouw: vragen en advies



Bericht door LeoBoxer »

Ja, dank, zeker een goed idee om 2 tanks te verbinden. Met een beetje flinke en niet al te stugge doorvoer zou dat een oplossing moeten zijn.

Ik vraag me trouwens af wat voor watertank er in fabriekscampers met een Ducato carrosserie als Adria, Knauss etc is ingebouwd. Aan de buitenkant zie je de tank vuldop vaak boven de wielkast zitten.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Peugeot Boxer inbouw: vragen en advies



Bericht door joske501 »

Beste Leo,

Indien je niet vindt wat je zoek kan je een watertank laten maken bij: https://www.drocom.nl/
Maak een duidelijke tekening met de openingen ( vulopening, aanzuig en leegloop) er op en zij maken je een prijsofferte. Maatwerk kost bij hun zelfs geen fortuin. Zij maakten mijn vuilwatertank voor onder de auto.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
LeoBoxer
Berichten: 36
Lid geworden op: za 13 okt 2018, 10:15

Re: Peugeot Boxer inbouw: vragen en advies



Bericht door LeoBoxer »

Met dank voor de reacties ben ik inmiddels een klein beetje verder. Heb een 'gewone' rechthoekige watertank aangeschaft die op een frame boven de wielkast gaat komen. Heb op het dak de zonnepanelen en de dakluiken geplaatst en wil de komende tijd met de ramen gaan beginnen.

Dan ben ik ook nog aan het puzzelen over de draaistoelen. Ik heb het 2 zitsbankje eruitgehaald tbv een nieuwe bijrijdersstoel. Moet daarvoor en voor de chauffeursstoel die ook moet gaan draaien, 2 (verlaagde) consoles specifiek voor de Ducato/Boxer en 2 draaiplateaus gaan aanschaffen. De chauffeursstoel blijft de originele stoel en voor de bijrijder denk ik aan een Sportscraft stoel. Maar eea is nog al prijzig :(. Bovendien zit er volgens mij geen rail op de Sportscraft stoel om naar voren en naar achteren te kunnen schuiven. Dan moet daar dus waarschijnlijk ook nog een extra adapter met rails op de nieuwe stoel gemonteerd worden. Maar dat lijkt me toch wat omslachtig.... zijn er misschien op het forum mensen die hier goede suggesties voor hebben ?
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Peugeot Boxer inbouw: vragen en advies



Bericht door JTG »

Kan natuurlijk niet in jouw budget kijken maar als je de Fiat onderdeelnummers voor de verlaagde consoles en draaischijven wilt hebben kan ik je die sturen daar ik ze inmiddels ontvangen heb. Het is geen goedkope oplossing, reken minimaal 400 euro per stoel (zonder de stoel zelf).

edit: schrijffouten
Laatst gewijzigd door JTG op za 27 okt 2018, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Peugeot Boxer inbouw: vragen en advies



Bericht door joske501 »

Beste,

En goed uitkijken naar de juiste draaischijven want er zijn er veel op de markt waarbij je eerst de stoel moet verschuiven, en / of deur open en / of stuur verstellen alvorens je de zetel kan draaien.
Met mijn draaischijven kan je uit rijderspositie zonder enige andere manipulatie de stoel draaien en zonder deze te verlaten en ik zit gelijk goed aan tafel.
Mijn draaisokkels zijn van Reimo
Links Nr 59640
Rechts Nr 59641

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
LeoBoxer
Berichten: 36
Lid geworden op: za 13 okt 2018, 10:15

Re: Peugeot Boxer inbouw: vragen en advies



Bericht door LeoBoxer »

Ha JTG als je die nummers wilt doorgeven graag, of zijn dat dezelfde nummers die Joske opgeeft?
Hebben jullie ook rails voor het verschuiven onder de bijrijdersstoel?
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Peugeot Boxer inbouw: vragen en advies



Bericht door JTG »

Hmm, zie dat jouw Boxer uit 2013 is, dat gaat dan misschien niet werken (mijn nummers komen van Fiat voor > 2014 model, bouwjaar is immers 2018) maar zal ze desondanks opzoeken, de prijzen heb ik dichter bij de hand (niet schrikken):

• Draaiplateau links /rechts € 186,25 incl. btw p/st
• Verlagingframe stoelen € 248,75 incl. btw p/st

Indien gewenst kon Fiat ook de montage uitvoeren;

• Draaiplateaus € 149,- incl. btw
• Verlagingsets € 99,- incl. btw

NB; De nummers die Joske aangeeft zorgen voor een makkelijker draai zonder de genoemde stoelverstellingen etc. dus als de bus als is omgekeurd zou ik die gebruiken.
Plaats reactie