Ombouw Volvo touringcarbus naar camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Ombouw Volvo touringcarbus naar camper



Bericht door B12M_Ferry »

Beste zelfbouwers en lezers.

Nieuw op de forum, al veel gelezen, maar toch nog enkele vragen.
Ook wij hebben onlangs een grote touringcar bus gekocht voor ombouw naar camper. (Jeugddroom, sorry ik kon het niet laten)
Gekozen voor een Volvo B12M, 9700HD, 12 meter bus met midden motor. (Tussen de assen)
Hierdoor kan je de achter in de bus een gigantische ruimte creëren voor een garage.
Ruimte voor een 'thuis' badkamer met een normale douche, wc, slaapkamer en een woonkamer.

Er zijn zelfbouwers op de forum welke eerst de bus provisorisch RDW klaarmaken, en daarna pas voor het echie ombouwen.
Zelf wil ik hem eerst rustig ombouwen, en daarna pas laten omkeuren. Zal ongetwijfeld zo zijn voor en nadelen hebben, maar voor de gemoedsrust is het wel lekkerder.

Sommige dingen zal ik zelf doen, andere delen laten we uitbesteden. Hebben we voor de komende jaren een leuke maar dure hobbie.

Discussie welke ik wou opstarten is wat mag en wat je absoluut moet laten volgens de huidige RDW regels.
Wat zijn de ervaringen van collega zelfbouwers

De dingen welke ik wil aanpassen zijn onder andere:
-Toilet binnen met trap verwijderen.
-Midden deur verwijderen. / plaat inzetten. Alles over de voordeur.
-Achterklep gedeeltelijk of geheel scharnierend maken. (Hydraulisch of lucht)
-Brandstof tank moet een andere plaats voor gezocht worden. (400 ltr) Als dat niet lukt enkele kleinere plaatsen.
-Loopgoot... zonde van de ruimte/hoogte om hem gewoon dicht te maken, dus ik zit er over na te denken om er een nwe rechte vloer in te zetten.
-Van een 50 naar een 8+1 camper te maken. (nu 13 ton leeg)
-(ver)plaatsen van stoelen/bank. De stoelen hebben 3 punts gordels. (De oude bus stoelen, alleen opnieuw bekleed.)
-Chassis technisch geen wijzigingen gepland. Ziet er standaard uit. Na eerste inspecties, geen balken in de weg. Komen er eerder bij.
-Buitenkant moet gewoon een 'luxe' bus blijven. Dus alle ramen blijven zitten. Wel verduisterd/licht spiegelend.
-De gebruikelijke technische camper delen inbouwen. Div. water tanks, omvormers, accu's, verlichting ed.

Grootste verwachte ingrepen zijn de nieuwe vloer en de achterklep. De stoelen komen op een ijzeren profiel. Rest = multiplex

Tot zover.
Groeten,
Ferry
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Ombouw Volvo touringcarbus naar camper.



Bericht door mfellman »

Gefeliciteerd met het uitvoeren van de droom. Wij hebben sinds kort ook een bus die omgebouwd wordt naar camper. We hopen elk moment te horen te krijgen dat we goedgekeurd zijn voor kwart tarief. Omkeuren was voor ons wel handig want als bus mocht ik er niet mee rijden. Het tijdelijk omkeuren naar vrachtwagen heb ik overwogen maar het omkeuren op zich met kwarttarief is een langdurig proces dus ben blij dat ik dat zo snel mogelijk gestart heb.

Even over de vlakke vloer. Als ik kijk naar onze EOS dan is het verlagen van de gehele vloer een zeer complexe en misschien niet eens haalbare operatie. Op basis van de kosten al gelijk besloten niet meer over na te denken. De goot opvullen is een optie maar voor mij persoonlijk vindt ik het wel prettig om in ieder geval in het gangpad rechtovereind te kunnen staan. Ik weet dat niet iedereen die mening deelt.

Ik ben van plan, mede ingegeven door budget overwegingen, veel zelf te doen. Enkele zaken laat ik wel controleren door een expert en als het ver genoeg gevorderd is dan moet hij volgens de voorwaarden van de NKC nog een veiligheids check krijgen voordat we hem mogen gebruiken als camper. Ik zie het trouwens ook als een meer jaren project. Ik verwacht regelmatig kleinere of grotere aanpassingen te blijven doen door de jaren heen ingegeven door de ervaringen die we gaan opdoen tijdens het reizen.

Marc

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Volvo touringcarbus naar camper



Bericht door kampo »

Proficiat ! Nog een leuk en wat groter project :-B
Nog wat foto's en het bouwjaar ontbreken.
Je moet natuurlijk eerst beginnen met de administratieve keuzes...

Wat die vlakke vloer betreft, kan je je niet beperken tot het verlagen van een beperkt aantal vierkante meter ?
Dat moet toch niet over de volledige lengte.

Ook ben ik erg benieuwd naar je ideeen over die garage achteraan.
Want in Nederland kom je wat dat betreft leuke versies tegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Ombouw Volvo touringcarbus naar camper



Bericht door B12M_Ferry »

@Marc,
Ik had jou topic ook al gezien. Leuke hobby.
Ook voor ons is het een meerjaren project, en zie het als hobby. Leuk om met techniek op verschillende vlaktes bezig te zijn.
De bus komt uit Denemarken en de invoer+keuring wil ik pas doen als hij (bijna) klaar is. Nadeel is wel dat hij nog even in de tuin moet blijven staan.
Maar goed dat zijn keuzes.

Vloer:
Bij bezichtiging/aankoop alleen naar de techniek en de roest gekeken. (Hamertje tik.) alles was hard. Bij de zijkleppen zitten heel gemeen RVS strippen op geschroefd, dus de ijzeren balken eronder ziet we later wel.
Alleen bij het naar huis rijden kwam ik er achter dat het een zgn. 'theater' bus is. (Interieur niet echt naar gekeken, onder mom van gaat er toch uit) Voor heb je een lage vloer, welke omhoog gaat. Passagiers kunnen dan allemaal naar voren kijken. heel mooi, maar als ombouw erg ongewenst.
Als ik voor op de stoelen plek sta, heb ik boven mij nog ca. 25cm ruimte. Halverwege, ter hoogte van de middendeur, waar ongeveer de douche moet komen, kan ik net staan. Verder naar achter moet ik bukken.
Nu heb ik ook even in een inspectie luikje gekeken, boven de voorwiel, dat de loze ruimtes onder de houten vloer amper bewerkt zijn tegen roest. Eerst de houten vloer eruit halen, dan kijken hoe het verder op kunnen lossen.

@Kampoo
Achterklep is iets wat mij momenteel het meeste moeite mee heb. Vanwege de grote en het gewicht, en hoe het scharnierbaar te krijgen. (En waterdicht)
Momenteel is het idee om de achterklep vergelijkbaar als jou bus scharnierbaar te maken, een paar rijplanken in te lassen, en een compact auto garage van te maken. Boven de garage moet de oudersslaapgedeelte komen. (Voordeel van een middenmotor.)


Bus details:
Volvo B12M
Carrus 9700HD
Bouwjaar 2002
KM: 555.000 km. (Via de Deense RDW website kan je de keuringsdata met KM standen bekijken, nog kloppend ook.)
Van eerste eigenaar gekocht en opgehaald uit Denemarken.
Lengte: 12 meter
Hoogte 3,70 (Met de airco pot op de dak)
Breedte 2,55
Vermogen: 379 Pk, Handbak 8 versnellingen (EGS) (iets van Elektronisch/lucht) dus geen kabels.

Nu even kijken hoe ik foto's kan toevoegen...
Standaard touringcar bus zonder stoelen:
Afbeelding
Inspectieluik bij voorwiel
Afbeelding
Altijd verassingen...
Afbeelding

Tot zover.
Ferry
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Ombouw Volvo touringcarbus naar camper



Bericht door B12M_Ferry »

Garage voorbeeld:
viewtopic.php?f=7&t=8426983&start=266#p1192228

Andere bus, andere problemen, iets minder ingewikkeld. Moet lukken.
Volvo B12M bus in ombouw.
Plaats reactie