Water Level Check met relais

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
SReuver
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 11 sep 2017, 14:03

Water Level Check met relais



Bericht door SReuver »

Dag allemaal,

Ik sta op het punt te beginnen met een zelfbouwproject. Nu ben ik aan het kijken hoe ik het handigst mijn water kan beheren.
Ik wil gaan werken met een 20L jerrycans. Één voor vers en één voor grijs water. In de verse komt een dompelpomp te hangen.
Nu wil ik niet elke keer achter in mijn kast kijken hoe vol beide zitten en wil ik ook voorkomen dat mijn dompelpomp droogloopt. Daarnaast wil ik natuurlijk niet dat mijn grijswater overloopt.

Nu heb ik het volgende bedacht:
Ik neem 2 chineese watermeters https://nl.aliexpress.com/item/Professi ... 79370.html die ik met sondes in mijn tanks hang. Op deze meter zit ook een relais. Deze zet ik standaard op aan.
Ik laat de kraan zowel de meters aanzetten als via de relais naar mijn dompelpomp gaan. Zo checkt de kraan dus eerst altijd of er een volle dan wel een lege tank is. Wanneer dat zo is schakelt één van de twee relais op uit en wordt de verbinding naar de dompelpomp verbroken en komt er dus geen water meer uit de kraan. Zo zorg ik ervoor dat ik geen extra water meer in de grijswatertank krijg (tenzij ik de zure wijn van de vorige avond erdoorheen spoel :think: ) en laat ik mijn dompelpomp niet drooglopen.

Zou dit zo goed gaan?

Hieronder een schema:
Schermafbeelding 2018-10-01 om 21.42.01.png
Schermafbeelding 2018-10-01 om 21.42.01.png (77.33 KiB) 730 keer bekeken
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Water Level Check met relais



Bericht door kampo »

Oh zou je dat wel doen ?
Zooo veel werk voor 2 hele kleine jerrycans.
Normaal nemen ze dan toch gewone transparente jerrycans en inderdaad even achterom lopen.
Maar de meeste jerrycans in zelfbouwcampers zie ik toch gewoon onder in het keukenblok staan.
De grijswateraansluiting kan je best zo maken dat die niet kan overlopen.
Steek vooral tijd in het lekvrij maken en houden van je systeem.
Die Jerrycans zijn zo dun.

Helemaal anders is het voor zwarte vaste in- of ondergebouwde tanks met inhoud van tussen de 50 en de 100 liter.
Op zo een installatie is het gebruik van een niveaudisplay wel gebruikelijk.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Water Level Check met relais



Bericht door Cee Pee »

Dat je pomp heel even droog draait is geen ramp hoor en als er geen water uit de kraan komt doe je die dicht en stopt de pomp normaliter.
En als het verswater tankje leeg is moet het vuilwater vol zijn.
Dus waarom zo moeilijk?
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Water Level Check met relais



Bericht door 't Busje »

Je hebt in principe nooit meer grijs water dan vers water, dus bij gelijke jerrycans en gelijktijdig legen en tanken is die "grijze" afschakeling overbodig. Bij onze vorige bucamper haddden we de jerrycans in het keukenkastje onder de gootsteen en kon je zo zien hoe vol of leeg ze waren. Alles wat je ingewikkeld maakt kan ook kapot gaan. De pomp kun je het beste wel via een relais schakelen, want dat is het behoud van het schakelaartje in de kraan.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Water Level Check met relais



Bericht door moosev »

Leuk bedacht. Dit moet in principe wel werken. Led keuren zou ik omdraaien. Groen is ok, rood is alarm.
Hoe wil het fysiek in de jerrycans monteren? De sensor van ali lijkt mij niet geschikt.
Kan wellicht eenvoudiger door de alleen het lage niveau van het verswater en het hoge niveau van het vuilwater te detecteren. De tussenniveaus heb je niet echt nodig voor je kraan/pomp.
gr
Rene
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Water Level Check met relais



Bericht door henk en lila »

Ik zou ook liever in een tweede schoonwaterkan "investeren". Zeker als je zoals wij (wandelaars) veel water drinkt. Want die ene schone kan is altijd op het verkeerde moment leeg. :-B
En die grijze kan , nou die is van tandenpoetsen en bordjes afwassen dus die is zo maar een keer leeg te maken.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Water Level Check met relais



Bericht door Cee Pee »

Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar twee verswater jerrycans zonder poespas er aan want al die snoertjes ontnemen je wel de mogelijkheid om zo'n tankje er gewoon uit te pakken om te vullen.
Het dompelpompje hang je dan in de gebruikstank en als die leeg is gaat de pomp in de andere en weet je dat je de eerste weer moet vullen.
Voor het vuile water zou ik een tankje onder de camper maken met een looskraan, daar is ruimte zat en kost je geen kostbare kastruimte binnen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Water Level Check met relais



Bericht door hathi »

Je kan het jezelf zo moeilijk maken als je Wil,maar de oplossingeen,zijn al uitgevonden,nu nog een oplossing,voor een koffiekan,of een flesje bier,is ook makkelijk,als je kan zien wanneer,ze leeg zijn :lol3:nee maar alle gekheid op een stokje ,wat is er makkelijker,als je dan toch met Jerry cans Wil Werken, dan Even de kastdeurtjes openen,als er geen water Meer uit de Kraan komt
Hans
SReuver
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 11 sep 2017, 14:03

Re: Water Level Check met relais



Bericht door SReuver »

Dank voor jullie reacties! Ik begrijp dat ik het mezelf veel te moeilijk maak... :crazy:
Ik ga het eerst maar eens even proberen met een visuele check, dan kan ik altijd nog een systeem toevoegen.
De tip van meer verswater en een vuilwatertank onder de bus neem ik mee!
Dick_M
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 17:32

Re: Water Level Check met relais



Bericht door Dick_M »

Nee Joh.. onmogelijk om het jezelf te moeilijk te maken.. :) automatiseren is gewoon super leuk om te doen..

Zoals je het tekent zal het echter niet gaan werken met de printjes in jou link. Voor zover ik kan zien heeft het printje in jou link enkel 2 contactjes:

Laag niveau > water onder het langste contact
Mid niveau > langste contact in het water.
Hoog niveau> kortste contact in het water.

een level indicatie heb je dan niet. De tank is leeg of vol en daar tussen oranje.(voegt weinig toe)

puur voor droogloop en overloop is het dus wel te gebruiken. Maar daar zou een simpel vlottertje ook voor volstaan zonder extra elektronica gewoon in serie met de pomp en voor op de andere tank het zelfde op hoog niveau (met geïnverteerd signaal).

Denk er wel aan dat als je met losse tankjes werkt de de probe's enz wel moet afkoppelen als je de tank gaat vullen, of blijven de tankjes er vast in zitten?


Dick..
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Water Level Check met relais



Bericht door moosev »

Inderdaad een vlottertje in de zijkant van de jerrycan zou ook volstaan, wel nog een stekkerverbinding er aan knutselen.
https://nl.aliexpress.com/item/100V-Liq ... autifyAB=0
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Water Level Check met relais



Bericht door henk en lila »

Haha, TS heeft een mooie elektronica hobby maar nog iets minder camper/zelfbouw ervaring. Een droogloop signalering voor een dompelpompje van 10 euro: dat doe ik met mijn oren want dat hoor je meteen en ... er komt niks meer uit de kraan.
Zo'n pompje kan ongeveer 10 minuten droog draaien; daarna worden ze iets dikker. Vraag maar aan mijn kleinzoons die een keer in de lege camper aan het spelen waren :lol3:
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Plaats reactie