kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
egli
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:41

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door egli »

doov schreef:De ingangsdatum van het kwarttarief klopt met de wettekst.
Er is dus geen enkele grond om ontevreden te zijn. Hoogstens met jezelf, omdat je pas achteraf bent gaan uitzoeken hoe het zit.
Wijs vooral naar jezelf en niet naar een ander.
Ben er zelf ook ingetrapt. Ik kreeg het voltarief voor mijn kiezen, terwijl de bus als camper bij het RDW aangemeld was.
Ik dacht daarmee automatisch recht te hebben op het kwarttarief. Dat was dus niet zo.
Mijn fout en van niemand anders.
Ik ben zeker niet ontevreden! Integendeel. Ik had de kosten op basis van de wettekst ingerekend, maar het is dus een goede financiële meevaller geworden.

Toevallig sprak ik een zelfbouwer een week geleden en hij had ook het bedrag met terugwerkende kracht terug gekregen (ongeveer 1,5 jaar geleden)

Maar deze willekeur zou toch niet moeten kunnen? Doe er je voordeel mee en succes!
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1790
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door doov »

Je krijgt niets terug.
Het lijkt er op dat je iets terugkrijgt in het volgende geval.
Je dient de aanvraag in vóór afloop van het volgende kwartaal. Je hebt dus met ingang van het volgende kwartaal recht op het kwarttarief. Zoals hiervoor al geschreven.
De incasso voor de volgende termijn vindt plaats voordat de beslissing omtrent het kwartaaltarief is genomen. Dat is dus nog tegen het normale tarief.
Je verzoek wordt ingewilligd. Je krijgt het teveel betaalde bedrag van het nieuwe kwartaal terug.
Das geen willekeur, maar toepassing van de wet.
egli
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:41

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door egli »

“Het bedrag wordt binnenkort teruggestort op uw rekening”. Lijkt me dat dat goed gaat komen, maar ik wacht geduldig af.
egli
Berichten: 120
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:41

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door egli »

Terugkoppeling: bedrag is ook daadwerkelijk terug gestort.

Wat ik denk dat is gebeurt: ik heb het kenteken ontvangen en toen ook direct het kwart tarief. Hier zit dan een paar dagen vertraging in. Maar de belastingdienst heeft dit geinterpreteerd als dezelfde datum (of uit coulance). Hierdoor is het kwart tarief direct ingegaan.

Dus als je in hetzelfde traject zit: na kenteken ontvangst direct het kwart tarief aanvragen. En hopelijk lukt het om dan ook direct 1/4 maar te moeten betalen aan belasting (of het terug te krijgen).
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door Erik750SF »

En met deze nieuwe wetenschap, is schorsen voordat het nieuwe kwartaal begint dus wel een optie?
En dat gaat het dus om de datum eerste afgifte in Nederland die op kenteken staat?
Schorsen kost €73,10, wegenbelasting 722 per kwartaal, nogal een verschil.
Ook als ik dan weer een paar weken niet kan rijden is het toch wel het overwegen waard...
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door hathi »

Eric je vergeet dat een paar weken schorsen,niet kan,dat moet minimaal een maand zijn,anders betaal je die paar weken alsnog. En het schorsen kost bij een camper jonger dan 15 jaar zoals vermeld €73,10,maar de tweede keer. in dat jaar, kost je de schorsing ,meer dan €120,—het is maar dat je het weet.?
Hans
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door Erik750SF »

Inderdaad Hathi, maar ik denk nu dat mijn eerste keer schorsen wel wat langer gaat duren.
Als ik alle grotere materialen bij elkaar heb ga ik schorsen, en dan bouwen.
Als ik naar RDW ga voor camper, haal ik hem uit de schorsing, en vraag na de keuring kwarttarief aan.
Ik weet alleen niet wat de invloed van schorsen is op de begindatum van het nieuwe kwartaal?
Maandag belastingtelefoon nog maar eens bellen.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door Cee Pee »

hathi schreef:
za 22 dec 2018, 1:20
Eric je vergeet dat een paar weken schorsen,niet kan,dat moet minimaal een maand zijn,anders betaal je die paar weken alsnog. En het schorsen kost bij een camper jonger dan 15 jaar zoals vermeld €73,10,maar de tweede keer. in dat jaar, kost je de schorsing ,meer dan €120,—het is maar dat je het weet.?
Even bij de les blijven hè, dat dure tarief vervalt per 03-01-2019.
viewtopic.php?f=1&t=8466250
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door hathi »

Bedankt Cor,ik houd het niet zo bij,met een oldtimer :thumbup:
Hans
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: kwarttarief gaat met 2 maanden vertraging in



Bericht door Cee Pee »

:cheers: :hug:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie