Toilet: vermaler ervaringen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
kampeerauto
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 14 dec 2007, 20:16
Locatie: Oosterhout

Re: Toilet: vermaler ervaringen?



Bericht door kampeerauto »

Hallo Jan . al 7 jaren een Dometic Masterflusch 8112 in gebruik met een combi afvalwatertank van 160 Liter ,
Dus toilet , douche - wastafel en aanrecht alles naar een tank ( zoals in de USA ) en ben zeer tevreden .
Gebruikt ietswat meer water bij de grote beurt maar dit kun je zelf bepalen.
Groot voordeel indien nodig kun je 5- 6-7 dagen zonder sanisstation .

Grt Lammie
Dick_M
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 17:32

Re: Toilet: vermaler ervaringen?



Bericht door Dick_M »

Wij gebruiken een allpa toilet met vermaler (ca 250E) in onze bus met een eigen zwart water tank.

Bevalt ons zeer goed, we gebruiken het erg veel. Ik heb zelf een extra ventiel geplaatst waarmee we de water hoeveelheid kunnen doseren.
dus 2 knopjes: 1 voor vermalen/wegpompen en 1 voor water toevoer. (kleine boodschap dus even pompen en een beetje water erachteraan. Het water verbruik valt dan reuze mee.. de tank is 48 liter en we proberen hem meestal zo om de 5 dagen een keer te legen (meer voor de zekerheid want de tank meter is nog niet klaar).

Geen gepruts met cassettes. Om te dumpen zetten we de bus eenvoudig boven de put en dmv een elektroklep(aliexpress) legen we meestal eerst de zwartwater dank en dan na spoelen met de grijswater tank. afhankelijk van de tijd van de reis en de temperatuur doseren we wel of geen chemie.

Heb eerst een sanybroyeur gehad maar dat was drama, verbruikt heel veel water (vaste hoeveelheid per spoeling) en pompte slecht en moest dus vaak ook nog 2x doorspoelen. Nu gewoon naar eigen inzicht water en het knopje vasthouden tot alles weg is en dat is meestal binnen 2 tellen.

Dick
Gebruikersavatar
deutz
Berichten: 522
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 23:36
Locatie: tussen de rivieren

Re: Toilet: vermaler ervaringen?



Bericht door deutz »

Zal voor ons ook wel zo een worden, ik wil ook de spoelhoeveelheid kunnen regelen om de kleine boodschap met minder water te laten spoelen, hoeft dan eigenlijk niet te vermalen.
Jouw constructie lijkt me wel ideaal, werk je dan met aparte water aanvoer?
niet geschoten is altijd mis!
Dick_M
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 17:32

Re: Toilet: vermaler ervaringen?



Bericht door Dick_M »

Nee, de aanvoer komt gewoon van de verswaterpomp.

Het toilet is eigenlijk zelf aanzuigend dus heeft een eigen pomp. Maar als je dat in die opstelling gebruikt mag je hem niet in de schoon watertank zetten (moet er niet aan denken dat hij terug gaat hevelen je verswatertank in... :sick: )

Vandaar dus het magneet ventiel. Dit heb ik in de drukleiding gezet na de pomp. Ik heb een pomp met drukschakelaar, die slaat dus automatisch aan als de druk wegvalt doordat je de spoelknop indrukt(of een kraan opent in een van de wasbakjes). heb je een pompje wat met de kraan schakelaartjes gaat zal je dus met een dubbelpolig contact ook de pomp aan moeten zetten kan ook prima...

Deze pot hebben wij maar er zijn meer modellen en formaten..
https://www.nauticgear.nl/johnson-pump- ... aquat.html
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: Toilet: vermaler ervaringen?



Bericht door rvpost »

kampeerauto schreef:Hallo Jan . al 7 jaren een Dometic Masterflusch 8112 in gebruik met een combi afvalwatertank van 160 Liter ,
Dus toilet , douche - wastafel en aanrecht alles naar een tank ( zoals in de USA ) en ben zeer tevreden .
Gebruikt ietswat meer water bij de grote beurt maar dit kun je zelf bepalen.
Groot voordeel indien nodig kun je 5- 6-7 dagen zonder sanisstation .

Grt Lammie
In een RV in usa heb je normaal een zwartwatertank voor wc en grijswatertank voor de rest van je afvalwater, dus gen combi.
Probleem in EU is dat het legen van zwartwatertank niet zo gemakkelijk gaat als in USA, daar is de diameter van de uitloop en slang vele malen groter zij dan in EU.
In USA is het vaak ook geen vermalertoilet
fransien
Berichten: 117
Lid geworden op: di 09 feb 2016, 17:20

Re: Toilet: vermaler ervaringen?



Bericht door fransien »

Je zou ook een droogtoilet kunnen overwegen
Op blz 6 staat een hele mooie:
https://www.wohnmobilforum.de/w-t127538.html
Op dit forum is veel te lezen daarover. Zoek maar op trenntoilette.
fransien
Berichten: 117
Lid geworden op: di 09 feb 2016, 17:20

Re: Toilet: vermaler ervaringen?



Bericht door fransien »

greyfox
Berichten: 157
Lid geworden op: vr 31 aug 2012, 21:13
Locatie: Echternach / Luxemburg

Re: Toilet: vermaler ervaringen?



Bericht door greyfox »

wij hebben al 7,5 jaar een Jabsco (op 12 volt) tot volle tevredenheid.
slechts 1 keer de vermaler los moeten halen omdat een gast er een prop papieren zakdoeken in had gegooid.
we gebruiken de camper +/- 4 maanden per jaar, wordt dus meer dan gemiddeld gebruikt en ik kan dus niet zeggen dat het een gevoelig systeem is.
de wc tank is +/- 80 liter, en daar komen we tussen de 1 1/2 en 2 weken mee uit als het moet.
maar normaal maak ik hem leeg wanneer de tank voor 50 % vol is.
volgens ons dus een aanrader.
greyfox
Gebruikersavatar
deutz
Berichten: 522
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 23:36
Locatie: tussen de rivieren

Re: Toilet: vermaler ervaringen?



Bericht door deutz »

Allemaal mooie poepdozen!
Maar ik hoef geen mooie, wel een funksionele, ik ga eerdaags eens kijken bij een leverancier in de buurt en eens zien wat de inbouw
instructie,s zijn.
Dick, als er een zelf aanzuigende pomp in zit, waar moet je dan water vandaan halen als je het beter niet uit de verswater tank moet halen?
Extra watertank is niet van toepassing voor mij.
Misschien een terugslagklep in de aanvoer leiding?
niet geschoten is altijd mis!
fransien
Berichten: 117
Lid geworden op: di 09 feb 2016, 17:20

Re: Toilet: vermaler ervaringen?



Bericht door fransien »

Vind je het lawaai dat zo'n vermaler maakt geen probleem ?
En een Trenntoilet vind ik zeker funktioneel: geen watergebruik, geen lawaai, geen stank en niet meer met cassette sjouwen.
Ik zit er echt over te denken.
Cassette-toiletten vind ik ondingen: dikwijls lekken en moeilijk schoon te maken. ik ben mijn Dometic cassette eigenlijk wel een beetje zat.
Dick_M
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 17:32

Re: Toilet: vermaler ervaringen?



Bericht door Dick_M »

deutz schreef:
zo 23 sep 2018, 23:54
Dick, als er een zelf aanzuigende pomp in zit, waar moet je dan water vandaan halen als je het beter niet uit de verswater tank moet halen?
Extra watertank is niet van toepassing voor mij.
Misschien een terugslagklep in de aanvoer leiding?
Deze toiletten worden vaak op schepen gebruikt, die zuigen vaak gewoon zeewater aan of water uit een extra tank.
Als je wel de eigen aanzuig gebruikt dan kan je ook weer niet meer zo goed de hoeveelheid water regelen. Ook middels een terugslagklep zou ik het niet aanraden op je verswatertank.
Ik heb die zuigleiding gewoon op een elektroklep zitten en de andere kant van die klep zit op mijn verswaterpomp dus geen extra tank. Het verschil is dan dat de druk voor die klep altijd groter is dan erachter dus dan kan er nooit iets teruglekken.

Dick.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Toilet: vermaler ervaringen?



Bericht door kampo »

Er zijn de versies voor schepen, zelfaanzuigend voor zeewater
en de versies voor campers.
Die laatste werken gewoon met een electro magneetventiel op de vers water leiding van de drukpomp.
Dat water terug zou kunnen stromen in een drukleiding is broodje aap.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Toilet: vermaler ervaringen?



Bericht door kampo »

fransien schreef:
ma 24 sep 2018, 10:42
Vind je het lawaai dat zo'n vermaler maakt geen probleem ?
En een Trenntoilet vind ik zeker funktioneel: geen watergebruik, geen lawaai, geen stank en niet meer met cassette sjouwen.
Ik zit er echt over te denken.
Cassette-toiletten vind ik ondingen: dikwijls lekken en moeilijk schoon te maken. ik ben mijn Dometic cassette eigenlijk wel een beetje zat.
Het geluidsniveau is beperkt en kort dus in de praktijk geen enkel probleem.
Vermalersysteem is het hoogste comfortniveau want eenvoudig leegmaken vloeibaar met een kraan. Nadeel is het gewicht van de gehele installatie omwille van de tank.
Trenntoilet komt op de 2de plaats. Het leegmaken van de compost blijft een klus. Autonomie is hier +/-2 weken, verbruikt (bijna) niets en het werkt verbazingwekkend goed.
Cassette-toilet is niet meer van deze tijd, ben ik met je eens.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Toilet: vermaler ervaringen?



Bericht door de Jonckheer »

Cassette-toilet is niet meer van deze tijd, ben ik met je eens.
Sterker nog, is het eigenlijk wat campers betreft nooit geweest. Ze zijn bedoelt en ontworpen voor caravans, die kun je immers niet even verplaatsen naar een plek om de tank te legen, iets wat een camper uiteraard gemakkelijk wél kan. De enige redenen om een cassette toilet in je camper te hebben is ruimtegebrek en gewicht al zal dat laatste niet veel voorstellen want een kunststof tank is niet zwaar en je gaat niet met een volle tank rijden in de meeste gevallen, alleen al het niet anders kan. Een toilet met een (forse) tank werkt enorm comfort verhogend, ik zie ze wel geregeld lopen in de regen om die cassette te legen want ja, hij is vol dus je moet wel.
Ik vind het zelf onbegrijpelijk dat fabrikanten maar blijven vasthouden aan dat strontvaatje, wat het in feite is.... alsof er geen betere oplossingen bestaan.
Plaats reactie