Oriëntatie zelfbouw camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Oriëntatie zelfbouw camper



Bericht door Kampeermark »

Hi allemaal.
Inmiddels enkele weken hier aan het meelezen, en nu tijd om een account te maken. Ik ben mark en 27 lentes jong. Al sinds klein mannetje elke zomer met pa en ma naar de camping. Sinds 3 jaar mijn motor rijbewijs, wat een grote hobby is geworden.

Afgelopen winter van een wrak van een vouwwagen een motor trailer gemaakt. Deze zomer met de motor achter de auto naar italie gereden, maar omdat het allemaal wat spannend was, dachten wij, we gaan 3 weken in 3 verschillende vakantiehuisjes.
Je hoort m al aankomen, dit beviel niet.

Dus kwam ik op het briljante idee om een camper te maken van een bestelbus. Je hebt dat briljante idee, denk dat je de eerste bent, maar na 2 keer googlen blijkt het tegendeel bewezen.
Maar goed, al jullie ervaring helpt mij natuurlijk een stuk verder.
En nu wil ik graag jullie mening en expertise om mij of over de streep te helpen, of om het misschien dan toch niet te doen.

Om eerst maar even met de deur in huis te vallen, wat zou ik willen:

.1 veelal zal het kamperen worden op campings of camper plaatsen
.2 wel wil ik de mogelijkheid om 1 of 2 nachten onafhankelijk van iig elektriciteit van de wal te zijn.
.3 een vaste toilet lijkt mij essentiëel
.4 graag een camper met 4 zitplaatsen tijdens het rijden
.5 een vast bed waar je zo in kan ploffen, dus niet een om te bouwen zithoek oid.
.6 een trekhaak om de motor mee te nemen.

Om dit te verwezenlijken, hebben we een en ander nodig.
Wat ik tot nu toe mede door dit forum op papier heb gezet zijn:

. Een bus van voor juli 2013 waarbij nog een langscheeps bankje mag voor het kentekenbewijs. Daarna zelf een bok inbouwen zoals bijv. Thomas heeft gedaan.
. Met het oog op de Europese toekomst, een niet al te oude bus. nu heb ik gelezen dat vanaf 2009 de euro 5 motoren hun entree hebben gemaakt. Houdt dit in dat er automatisch een euro 5 in zit vanaf 2010??
. Een interresant elektriciteit systeem. Hierin zie ik technisch geen probleem, alleen lijkt het mij zeer handig om de boel door een ervaren persoon te laten checken.
. Heel veel struinen bij zaken om ramen, elektra componenten ed te halen.

Toch heb ik een paar zaken die niet goed duidelijk worden/zijn. Daarin graag jullie advies.

1. Hoe zit het nou met de betimmering. De ene gebruikt triplex, de ander triplex met een print en andere triplex met hpl. Inmiddels ken ik de termen, maar kan iemand uitleggen hoe het nou precies zit. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen een hpl gelamineerde plaat en een plaat triplex meubelplaat??
En dan een gebogen dag, hoe doen ze het?
Het Mag al duidelijk zijn, het timmeren wordt bij mij de grootste uitdaging. Een vriend is meubelmaker en die kan mij vast vaak uit de brand helpen. Toch wil ik ook een beetje zelf horen en zien want daar hij anti meubelplaat is en vooral van natuurlijk hout houdt ( ;) ) is hij in keuzes helpen maken een moeilijke.
2. Het hele isolatie verhaal. Bijna iedereen plakt xtreme op. Andere zeggen weer; nee dit is niet goed genoeg voor bijv. Geluid. Hoe demp je dan geluid vraag ik mij af. En waarom zou je alle ruimtes niet volproppen met glasvezel wol?
3. Ik kan bij niemand vinden hoe ze de wc aansluiten. Ik ben inmiddels zover dat je cassette wc,s, vermaal wc's en een soort kleuter potje xxl heb. Bij de cassette wc's zie ik nooit of iemand een luikje heeft gemaakt oid. De vermaal wc werkt met een zwart water tank zo ver ik gebruik. Vraag ik mij weer af, waar laat je dat? Op doe camper dump plaatsen mag je alleen grijs water dumpen, toch?
4. Niet zo belangrijk, zie bij elke caravan koelroosters, maar bij eigenbouw zie ik die nooit. Hoe dit dat?
5. Verder zijn er voor de verwarming veel opties, maar zie ik bijna iedereen met een gas of diesel heater. Waarom niet een elektrische? Logisch als je ga wilt kamperen, maar ik denk dat de meeste altijd wel elektriciteit hebben, en dus ook capaciteit voor een elektrische heater.

Veel vragen, hopelijk ook veel antwoorden. Als ik mezelf iets cruciaal vergeet af te vragen hoor ik het zeer graag!!!!

Overigens zit ik nu zelf op marktplaats te zoeken naar een l3h2 van maatje fiat ducato en zijn vrienden vanwege de mogelijkheid voor een dwars bed en de geschikte gordelbokken.

Bedankt alvast en ik lees nog even nog een bouw blogje door!! Super gaaf!



Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Oriëntatie zelfbouw camper



Bericht door annoh »

Welkom hier.

Ik weet niet hoe jij aan de datum van juli 2013 komt. Juiste datum is juli 2012.

Lang niet alle bestelwagens van 2010 en 2011 zijn uitgevoerd met euro 5 motoren.

Succes
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Oriëntatie zelfbouw camper



Bericht door Aloys »

Nee, het was 2013. Ik heb 'm in mei 2013 laten keuren, ik kreeg met mijn langsbanken (dinette van 1,40m breed) 6 extra
zitplaatsen op kenteken. Dus 8 in totaal: http://www.aloys.nl/camper-gekeurd.html

Antwoord op vraag 3: een vast ingebouwd Thetford-toilet heeft een tankje achter een deurtje in de zijkant van de bus.
Een toilet/douche kost echter veel ruimte in een buscamper. Wij hebben gekozen voor een losse PortaPotti, die staat onder
in een kast. Daardoor hebben we aanmerkelijk meer ruitme.

Antwoord op vraag 4: elke camper heeft van die roosters, behalve als je een compressorkoelkast hebt: die heeft een
motortje, net als de koelkast thuis. Roosters zijn dan niet nodig, die heb je thuis in de keuken ook niet.. :D

Antwoord op vraag 5: een heater aan de accu wordt 'm niet, een kleintje van 1000W trekt 80Ah uit je accu. Dag houdt een
accu van 160Ah misschien één uurtje vol, dan is ie leeg. Op de camping: een normaal kacheltje trekt 2000W, bij 230V is
dat bijna 9A per uur. Veel "palen" zijn begrensd op 4, 6 of 8A. Of de camping vraagt € 0,50 per KWh. Dat kost je dan € 1,00
extra, per uur.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Oriëntatie zelfbouw camper



Bericht door annoh »

TS heeft het over datum eerste toelating. Dat bepaalt namelijk of een bank tegen de zijwand toegestaan wordt. Dat heeft niets met datum van keuring te maken.
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Oriëntatie zelfbouw camper



Bericht door Kampeermark »

annoh schreef:Welkom hier.

Ik weet niet hoe jij aan de datum van juli 2013 komt. Juiste datum is juli 2012.

Lang niet alle bestelwagens van 2010 en 2011 zijn uitgevoerd met euro 5 motoren.

Succes
Nou, zeer veel bronnen zowel op dit forum als andere:
https://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=37404
viewtopic.php?t=8455402

En zo kan ik er nog wel een enkele plaatsen.
Ik heb eigenlijk behalve jouw opmerking hier nog maar 1 bron gevonden waar ze het over 2012 hebben..

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Oriëntatie zelfbouw camper



Bericht door DiffRental »

Hier weinig ervaring met zelfbouw maar ben wel een motorrijder die het zelfde idee had.

Eerst gingen we enkel met de motor op vakantie maar toch niet echt praktisch met de bagage.
Daarna de motor op de trailer en overnachten in hotels, dat beviel ook niet.
Dus nu met een buscamper en motortrailer op vakantie geweest.

Onze ervaring tot nu toe;
Wegens slecht weer zijn we 2 dagen voor vertrek gewijzigd van plan, ipv Slovenië zijn we naar de zon gereden in Andorra, Spanje, Portugal en Bretagne/Normandië. De flexibiliteit is het grote voordeel echter had ik nu weinig tijd om motorroutes voor te bereiden.
Dus we hebben in dit geval eigenlijk (te)veel met Buscamper en trailer gereden, ook veel kleinere wegen en mooie routes. De trailer is dan wel een minder prettig aanhangsel. Veel gratis camper plaatsen zijn niet geschikt voor zo'n lange combinatie dus we hebben merendeel op campings gestaan. Op de parkings aan zee en bezienswaardigheden onderweg hebben we vaak over 4 a 5 vakken moeten staan.
We zijn wel super enthousiast over deze manier met de motor op vakantie maar zijn er wel achter gekomen dat je iets meer moet voorbereiden en dan een aantal dagen op dezelfde plaats blijven staan.
We zijn ook helemaal verkocht wat betreft een buscamper en kamperen, volgend jaar willen we naar Noorwegen en blijft de motor zelfs thuis.

Leuk voor een bezichtiging maar niet echt geschikt en asociaal om te overnachten.
Afbeelding
Soms heb je geluk met een grasveldje achter de camperplaats.
Afbeelding
En hiervoor neem je de motor mee. :-B
Afbeelding

Zoals gezegd geen ervaring met eigenbouw maar onze fabriekswagen heeft ook een compressorkoelkast.
Icm met 1 HH accu en 2 zonnepanelen lukt het ons om met zonnig weer permanent vrij te staan. We hebben dan ook geen omvormer of andere stroom verbruikende apparaten en zijn volledig uitgerust met LED verlichting. We kunnen alles (telefoons en tablet) met USB op 12v laden. Overdag kunnen de zonnepanelen de koelkast van stroom voorzien en met zonnig weer tegelijkertijd de accu weer volladen. Koffiezetten kan prima op gas (LPG in ons geval)
Onze Knaus is in basis de Fiat L4 en H3.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
landcruiser
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 19:06
Locatie: Bombinhas- Brazilie
Contacteer:

Re: Oriëntatie zelfbouw camper



Bericht door landcruiser »

wat de compressorkoelkast betreft tenzij hij " vrij" staat zoals thuis en de opgebouwde warmte goed afgevoerd kan worden( komt dan wel in je woongedeelte terecht) zou ik toch ook een rooster plaatsen. Wat ik gedaan heb aan de onderkant van koelkast ( hij staat ca 30 cm van vloer af) wat gaatjes voor de koelere luchttoevoer en aan de achterzijde een rooster, wat hoger want warme lucht stijgt, voor de afvoer naar buiten

Wat betreft de isolatie zou ik in elk geval geen glasvezel of andere vochtopnemende isolatie gebruiken om roestvorming te voorkomen. Leuk voor thuis maar niet in je camper waar toch altijd wel koudebruggen zullen zitten Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Oriëntatie zelfbouw camper



Bericht door annoh »

Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Oriëntatie zelfbouw camper



Bericht door moosev »

Datum voor zijdelingse zitplaatsen was juli 2012, is toen gewijzigd naar juli 2013 en is nu 31 december 2014.
Zie hiervoor de regeling voertuigen (art 5.2.46):
(Niet meer geldige) versie met datum 21 juli 2013: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2012-04-01
Huidige geldende versie met vermelding van datum 31 december 2014 : http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20
gr
Rene
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Oriëntatie zelfbouw camper



Bericht door Kampeermark »

Die bron zocht ik! Bedankt. Inderdaad 2012. Gek dat massaal 2013 wordt genoemd, brengt je toch op het verkeerde been.

Heb jij ervaring met een bank achterin?

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Oriëntatie zelfbouw camper



Bericht door Kampeermark »

moosev schreef:Datum voor zijdelingse zitplaatsen was juli 2012, is toen gewijzigd naar juli 2013 en is nu 31 december 2014.
Zie hiervoor de regeling voertuigen (art 5.2.46):
(Niet meer geldige) versie met datum 21 juli 2013: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2012-04-01
Huidige geldende versie met vermelding van datum 31 december 2014 : http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-05-20
gr
Rene
Bedankt René!!

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Lampi
Berichten: 36
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 14:00

Re: Oriëntatie zelfbouw camper



Bericht door Lampi »

Hoi,

Om op vraag 2 te antwoorden:

Ik voorzie eerst (anti) dreunplaat om het geluid te dempen en daarna PIR isolatie (heeft ook reflectiemateriaal toplaag) voor de grote vlakken zoals vloer en plafond/dak. De kleinere stukken ga ik wel opvullen met rockwol, werkt ook makkelijker om de elektrische bedrading er mooi tussen te krijgen. Er bestaan veel oplossingen/meningen - doe je eigen onderzoek en kijk wat best voor jou werkt.

Veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Oriëntatie zelfbouw camper



Bericht door Dafluc »

Voor zover ik weet: personenvoertuigen in gebruik genomen na 21 juli 2013 en bedrijfsauto's na 21 januari 2014 (<3500kg) mogen niet zijn voorzien van zijdelingse zitplaatsen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Oriëntatie zelfbouw camper



Bericht door annoh »

@ Kampeerwerk:

Waarom haal je hoofdstuk 5 aan terwijl hoofdstuk 5 gaat over APK? Vor TS wordt het alleen maar onoverzichtelijker.
Plaats reactie