Advies voor een heel eenvoudig elektrasysteem

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
RemcoK
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 02 apr 2017, 23:52

Advies voor een heel eenvoudig elektrasysteem



Bericht door RemcoK »

Ik heb hier op het forum een hoop dingen gelezen en een gedeelte daarvan begrepen :) , ik heb een ducato L2H2 2.3 diesel van 2012. Er zat een semitractie accu in toen ik hem kocht maar die komt niet hoger dan 9.5 volt ondanks een laadstroom van de dynamo van 14.7 dus ik denk dat ik die als dood moet beschouwen. Als vervanging dacht ik aan deze: http://accunoord.nl/nl/vmf-sportline-ac ... 105ah-accu. Ik heb gelezen dat ik daar een lader tussen moet zetten om de gezondheid van de accu goed te houden, hij kan blijkbaar beter niet rechtstreeks aan de dynamo klopt dat?
Welke overwegingen spelen bij de keuze voor zo'n lader? We zullen niet veel electrische apparaten gebruiken, een koelkastje, wat ledlampen en misschien een laptop en een webasto air top 2000 st, die zat er in toen ik de bus kocht maar ik moet er nog achter komen waar de kachel precies zit, binnenin is het volgens mij alleen een doorvoerbuis met ventilator.
Het zou denk ik wel handig zijn om 12 volt van de lader te krijgen als je een de paal staat, ontlast de accu. Op termijn komt er ook nog wel een zonnepaneel maar dat staat volgens mij los van dit gedeelte.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24455
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Advies voor een heel eenvoudig elektrasysteem



Bericht door javanes »

Die kan gewoon aan de dynamo.
Het is een calcium accu en die moet volgens mij af en toe net als een AGM accu geladen worden met 14.7-14.8V
En die spannng haalt je dynamo niet. Vandaar dat af en toe laden met een drietrapsacculader die deze hoge spanning levert om de accu in optimale conditie te houden.
En als je er dan eentje neemt met 10% capaciteit van de accu dan kan deze tevens dienen voor de spanning van je boordnet als je aan de paal staat.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Advies voor een heel eenvoudig elektrasysteem



Bericht door Atoz »

Je maakt voor mij een denkfout door het zonnepaneel niet NU al te installeren.

Waarom? Omdat je zonnepanel(en) wel degelijk een impact hebben op je accu type en je accu grootte .
En ook op de rest van je installatie.

(Mijn stecca 3030 monitort ook de uitgangsstroom, dus de bekabeling moet daar op worden aangepast)

Neem de tijd en teken NU een volledige elektriciteitsinstallatie, anders kan je evengoed bij Action een zaklamp kopen.

Maar het kan natuurlijk ook anders ;)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
RemcoK
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 02 apr 2017, 23:52

Re: Advies voor een heel eenvoudig elektrasysteem



Bericht door RemcoK »

Guido,
Kun je uitleggen wat voor effect zonnepanelen hebben op mijn accutype en grootte? Deze accu is volgens mij voldoende voor mijn beperkte electriciteitsbehoefte en de bekabeling van het zonnepaneel naar het zonnepaneel-accu laadkastje leg ik later pas aan. En als ik bekabeling moet aanpassen doe ik dat gewoon, ik maak het toch zo dat ik er redelijk makkelijk bij kan komen.

Javanes,
Volgens mij haalt mijn dynamo wel 14.7 volt, ik zal het morgen nog even nameten. Jij zegt dat zo'n drietrapslader af en toe gebruikt moet worden dus dan heb ik er nog steeds een nodig alleen hoeft hij dan niettussen de dynamo en de binnenaaccu te zitten bedoel je?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Advies voor een heel eenvoudig elektrasysteem



Bericht door travelscout »

Lijkt me geen verkeerde accu (op basis van de prijs).
Ken je de laad- en ontlaadkarakteristiek ervan?
Een eenvoudige accu scheidingsrelaistje is echt voldoende (spoel aansluiten op de gesimuleerde D+, van je contactslot!!!).

Wel even oppassen met die koelkast.
Die gebruikt in jouw opstelling beslist de meeste stroom per 24uur.
Niet zonder meer gebruiken, zonder dat de motor draait!

Een oplossing voor het gebruik van je koelkast terwijl de motor niet draait, kan een minimum spanningsbewaker zijn.
Deze voorkomt dat je nieuwe accu te ver ontladen wordt en hoeft niet erg duur te zijn.
Paul.
myway
Berichten: 15518
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Advies voor een heel eenvoudig elektrasysteem



Bericht door myway »

Dat van de koelkast kan ik niet helemaal volgen.
Het is niet bekent om wat voor koelkast dat het gaat, dus waarom zou die het meeste stroom verbruiken.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Advies voor een heel eenvoudig elektrasysteem



Bericht door zuk4wd »

Een eenvoudig schema vind je hier http://www.suzuki-4wd.nl/downloads/vict ... mall-1.pdf

Op mijn website (niet camper gealtereerd) staan meerdere schema's, deze vind je hier: https://www.suzuki-4wd.nl/tech/downloads/
Veel plezier het je Camper project, je kunt heel veel info vinden op dit forum.
En al vast succes met de bouw !
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
RemcoK
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 02 apr 2017, 23:52

Re: Advies voor een heel eenvoudig elektrasysteem



Bericht door RemcoK »

travelscout schreef:
ma 17 sep 2018, 9:09

Ken je de laad- en ontlaadkarakteristiek ervan?
Een eenvoudige accu scheidingsrelaistje is echt voldoende (spoel aansluiten op de gesimuleerde D+, van je contactslot!!!).

Wel even oppassen met die koelkast.
Die gebruikt in jouw opstelling beslist de meeste stroom per 24uur.
Niet zonder meer gebruiken, zonder dat de motor draait!

Een oplossing voor het gebruik van je koelkast terwijl de motor niet draait, kan een minimum spanningsbewaker zijn.
Deze voorkomt dat je nieuwe accu te ver ontladen wordt en hoeft niet erg duur te zijn.
Waar vind ik de laad en ontlaad karakteristiek? De site van de fabrikant of gewoon afhankelijk van type accu, bv lood, gel?

De koelkast draaien op de accu zal waarschijnlijk niet gebeuren.

Welke minimum spanningsbewaker je moet hebben is waarsxchijnlijk weer afhankelijk van het type accu, zit dit ook wel geïntegreerd is de acculader of is het altijd apart?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Advies voor een heel eenvoudig elektrasysteem



Bericht door travelscout »

"Waar vind ik de laad en ontlaad karakteristiek?"

Zoek op de website van de fabrikant, naar specificatie bladen (meestal pdf-jes).
Als die niet gepubliceerd worden kun je accu´s op deze manier helemaal niet goed vergelijken (appels met peren).
Kies voor een fabrikant die daar niet geheimzinnig over doet.


"De koelkast draaien op de accu zal waarschijnlijk niet gebeuren."

Als je deze ook via een relais laat werken, kan die altijd uitgeschakeld worden als de motor stopt met draaien.
Maar ook kun je er voor kiezen hem toch aangesloten te laten staan op de accu.
Sluit de spoel van dit relais ook aan op die gesimuleerde D+.
Neem een extra schakelaar op in dat spoel circuit voor het aansluiten van de koelkast, zonder dat de motor draait.

Hier wat voorbeelden (!!) voor te gebruiken materialen:
https://www.conrad.nl/p/kemo-m148a-accu ... vdc-190095
https://www.conrad.nl/p/song-chuan-896h ... act-504142
https://www.conrad.nl/p/steekzekeringho ... uks-853899
https://www.conrad.nl/p/eska-340135-na- ... nje-535173

Aandachtspunten:
- de grootte van de totale (piek-)stromen die de hoofdcontacten van de relais gaan schakelen (zowel bij het laden als ontladen!).
- spanningsverliezen. Van het bezuinigen op de dikte van kabels krijg je vroeger of later beslist spijt
- risico van kortsluiting. M.n. door beschadiging van de isolatie (gebruik de juiste maat smelt-zekeringen bij iedere accu!).
- structureel overladen van je huishoudaccu.
Paul.
RemcoK
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 02 apr 2017, 23:52

Re: Advies voor een heel eenvoudig elektrasysteem



Bericht door RemcoK »

Ik probeerde de laadkarakteristieken op te zoeken maar ik kan geen website van de fabrikant vinden, het gaat om deze accu:
http://accunoord.nl/nl/vmf-sportline-ac ... 105ah-accu
Is de fabrikant VMF of is dat alleen een modelaanduiding?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies voor een heel eenvoudig elektrasysteem



Bericht door Kroppie »

vraag je wat je weten wilt (fabrikant en/of specs)toch bij de leverancier.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Advies voor een heel eenvoudig elektrasysteem



Bericht door hathi »

Remco,niet moeilijk gaan doen,die accu is prima ( voorwat jijwil), een gelijkrichter,is al vernoemd(10% v105 ah), een scheidingrelais tussen Deze,en de startaccu,is ook vernoemd,maar die koelkast zou ik vergeten. (Gas gebruiken) Wil je heel lang plezier hebben van de nieuwe accu,en aangezien het simpel moet zijn,is het voldoende
Hans
Plaats reactie