Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Voor de volledigheid nog maar even revisie 4 gemaakt van de schoonwater opstelling dan klopt het allemaal weer:
schoonwatertank rev4.jpg
schoonwatertank rev4.jpg (25.46 KiB) 826 keer bekeken
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Lekker knutselen met de 3D printer en het label apparaat :D
Deze komen over de buizen heen (eerste gedeelte na de zekeringen/schakelaars) voordat de buizen overal heen gaan.
Buismarkeringen.jpeg
Buismarkeringen.jpeg (108.79 KiB) 759 keer bekeken
In eerste instantie een soort zadelclips gemaakt van ongeveer 1 cm breed maar dat bleek net te fragiel om sommige buizen goed op hun plek te houden dus breder gemaakt en daarna van de 'nood' een deugd gemaakt.
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door NoStress »

JTG schreef:
ma 25 feb 2019, 19:45
Lekker knutselen met de 3D printer en het label apparaat :D

Handig bedacht en weer netjes gemaakt :bow:
Je kan ook nog de tekst direct met de 3d printer er opzetten (gaan de stickers niet in tijd / warmte los,...)
Het platte kantje voor de sticker, is sowieso een goed idee.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Dankje Norwin. De tijd gaat het leren... Dit zijn labels met zogenaamde permanente lijm en van vinyl. Mochten ze er na verloop van tijd toch afvallen, dan hebben we straks de foto's nog :-B :-B
Binnenkort maar eens afspreken om wat schuim door te geven :wink:

Overigens is printen in 2 kleuren wel een beetje gedoe nog, het kan maar is een eindeloos heen-en-weer van filament eruit, andere kleur erin, door laten stromen tot nieuwe kleur ook uit het spuitkopje komt, klein laagje leggen en dan weer wisselen...
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door NoStress »

Kan ook tekst, ipv er op er in printen (ik leg het waarschijnlijk een beetje moeilijk uit, maar dat de letters er dus niet op liggen maar er soort van zijn uitgesneden)
Witte verf eroverheen / erin. even een vijltje erlangs en de tekst staat er mooi wit in :-)

Voor als je niks te doen heb zeg maar :lolno: sticker en foto backup lijkt me minder werk :-B

PS ben dit weekend begonnen met de isolatie van het dak (pas het eerste laagje tussen de ribben)
Spreken elkaar snel, gezellig :thumbup:
Laatst gewijzigd door NoStress op ma 25 feb 2019, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door kampo »

Volgens mij plakken de dymo labels slecht op dat soort plastic.
Zo een labelsysteem met tie strips kan je gewoon kopen.
Maar je idee is wel goed :thumbup: , ik heb het ook overal gedaan.

Afbeelding
Groeten Kampo
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door NoStress »

kampo schreef:
ma 25 feb 2019, 22:41
Volgens mij plakken de dymo labels slecht op dat soort plastic.
Zo een labelsysteem met tie strips kan je gewoon kopen.
Maar je idee is wel goed :thumbup: , ik heb het ook overal gedaan.

Afbeelding

De kunstof/plastic Dymo-labels vallen bij warm weer van de witte plastic tyraps-labels :bang: :thumbdown:
Je kan wel prima met een permanente stift op de tyraps-labels schrijven :thumbup:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door kampo »

Inderdaad op sommige ondergrond blijven die Dymo labels plakken op andere niet.
Als je goed kijkt dan zie je dat het hier geen Dymo labels zijn maar papier stickers
die met de laser printer bedrukt werden. Ofwel gewoon met een stift geschreven.
In het totaal werden er best veel gebruikt over het voertuig verspreid.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Ik doe de labels bij de buis uiteinden fixeren met doorzichtige krimpkous. (duurt even aleer binnen) De andere labels zoals ik bedacht had met vinyl tape (eigenwijs hè :wink: ). De vlag/label tie-wraps vind ik ondingen, ik haal vaak mijn handen open aan de scherpe kantjes van de afgeknipte stukken.
Vandaag kwam ik erachter dat mijn bus bar te klein bemeten is, het torentje van 'min' aansluitingen gaat niet op 1 M8 draadeindje van de bus bar passen, dus daar moet ik even een iets grotere voor in huis halen... of 1 met meer draadeindjes...
sleutel13
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 09 apr 2017, 16:50

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door sleutel13 »

Mooi werk hoor. Ik krimp mijn labels ook gewoon met doorzichtige krimpkous. Werkt perfect en je weet zeker dat t blijft zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door kampo »

Bedankt voor de tip. Ga het ook eens proberen met transparante krimpkous.
...maar met krimpkous kan je de labels niet achteraf aanbrengen.
Ondertussen ben ik vooral benieuwd naar het resultaat met de 3D printer techniek :thumbup:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door zuk4wd »

Ik gebruik de “Dymo vinyl” labels al jaren. Op kabels en op pvc buis maar ook op apparatuur. Gebruik de “Industrial” reeks van Dymo. Bijvoorbeeld part no: 1805435

https://www.123inkt.nl/Dymo-1805435-IND ... 25101.html

Die laat echt niet los hoor.
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
Gebruikersavatar
zuk4wd
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 15:23
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door zuk4wd »

<Quote>
Afbeelding
<Quote>

Wat zijn dat voor een units, die waar 1+ heen gaat en meerdere eruit. Lijkt wel een zekering unit oid. (Op het paneel)

Netjes gemonteerd trouwens !
Fiat Ducato L2 H2, Powered by Iveco 3.0 F1C Engine.
Contains: Full Victron power system, Vitrifrigo C95L, Autoterm 2D, Underfloor heating, 2x Fiamma hatch, 1x Seitz S7 window,Freshwatertank 54L, Elgena KB6.

http://www.suzuki-4wd.nl/camper/ Hier kun je blokschema's en info over de VSR gordelbok vinden.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

@kampo
Ik zal straks een foto maken.

Over de 3D printer; beste/lastigste/soms frustrerende/ideale aankoop. Ik gebruik de printer om gereedschap te maken (bijvoorbeeld 'prying tools' voor het loshalen van de bekleding, maar ook allerhande hoekjes/blokjes in huis om planken te dragen in de meterkast bijvoorbeeld, clips om kabels mee op te hangen, beugels, (electronica) kastjes, en weet niet hoeveel gebruiksvoorwerpen teveel om op te noemen.
Veel ontwerpen zijn simpel te downloaden maar ook zelf tekenen of aanpassingen zoals de buishouder/labels hierboven laten zich betrekkelijk simpel uitvoeren. De USB/audio ingang voor de Ducato heb ik dan toch echt helemaal zelf moeten tekenen :D .
Dat is de zachte kant zeg maar.

De harde kant is de techniek om met behulp van stappenmotoren een verwarmd 'printbed' van voor naar achteren, een printkop van boven naar beneden en een draad door een verwarmde printkop te duwen. Alles verdient zeer nauwkeurige afstelling/instelling omdat je steeds op exact dezelfde punten wilt uitkomen. (als je bijvoorbeeld een object wilt printen zoals een scharnier met de scharnierpen er al in, dan lukt dat alleen als alles goed is afgestemd. Probeer je dat te printen met een setup die nog niet goed genoeg is dan heb je een plakje plastic als resultaat wat er misschien nog wel uitziet als scharnier maar die echt niet kan bewegen :P .
Er is (heel) veel mogelijk en te koop, echter, als je een dergelijke aanschaf overweegt moet je niet bang zijn om de printer af en toe een heel stuk te demonteren en daarna weer op te bouwen. Het bouwen zelf is niet moeilijk als je een goede 'kit' koopt met een duidelijke handleiding. Wat dit punt betreft is het een beetje zoals met de dieselkachels.

Ik zou de hobbyist altijd adviseren om een bouwpakket te kopen (en dan een waarbij niet bezuinigd is op beveiligingen), dan weet je hoe het ding in elkaar steekt en kun je reparaties doen (en die ga je moeten doen in mijn ervaring).
Qua beveiliging; denk bijvoorbeeld aan het uitschakelen/stoppen van de actie printbed verwarmen als de temperatuursensor geen signaal meer teruggeeft over de actuele temperatuur. Er zijn genoeg horrorfilmpjes te vinden waar huizen zijn afgebrand omdat de printer (of het materiaal erop) vlam vatte. In een goede printer (ook in de kits) wordt zoiets continue gecontroleerd.
Plaats reactie