Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pauluzz
Berichten: 207
Lid geworden op: do 04 aug 2005, 22:23
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door pauluzz »

:thumbup: mooie werkplaats !! is wel handig met dit weer :-?
Dit is hem geworden.. Jumper 35 L3H2 120 Foto's Camper Project : MyAlbum.com
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Zeker weten, sterker nog, wij kunnen voor de (huis)deur geen auto parkeren (nog even los van het feit dat deze bus door zijn lengte niet op straat geparkeerd zou mogen worden volgens de plaatselijke APV) dus een dergelijke werkplaats was een 'must' voor we aan dit avontuur begonnen. We hadden de werkplaats eerder vastgelegd dan de bus :wink:

in de winterperiode is het er wel fris, vandaar de vele truien (en soms een klein electrisch kacheltje met de deur van de bus op een kier om zoveel mogelijk warmte binnen te houden).
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

De stoelvakken zijn nu echt haast klaar. Verbazingwekkend hoeveel tijd het toch steeds kost om dingen netjes af te werken. Het tapijt wordt nu op alle zichtbare kanten gelijmd en daarna 'blind' op de metalen hoekjes geschoven zodat alleen de schroefjes zelf nog zichtbaar zullen zijn.
stoelvak3.jpg
stoelvak3.jpg (182.32 KiB) 1634 keer bekeken
Terwijl Leonie zich ontfermd had over het stofferen ben ik zelf vooral bezig geweest met de volgende vakken in de vloerplaat en de electra. De Multiplus moest nog iets lager komen zodat er meer ruimte vrij zou zijn aan de bovenzijde (onder het bed). Daarvoor moest de zogenaamde kill switch ook iets lager komen dus de kabelogen mag ik er nog eens aan proberen te zetten, hopelijk lukt dat net zo goed als de eerste keer maar dat is een klus voor volgend weekend als we daar na de beurs nog de puf voor hebben :P
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Zo de vakken zijn 'af'.
stoelvak4.jpg
stoelvak4.jpg (110.15 KiB) 1490 keer bekeken
stoelvak5.jpg
stoelvak5.jpg (122.87 KiB) 1490 keer bekeken
Volledig gestoffeerd en we zijn klaar voor het volgende projectje; exacte positie bepalen boiler, verwarmingsbuis erheen (erdoorheen) leiden, en zien hoe dat kan werken met het toilet. (laatste is weer verdacht weinig over te vinden bij de fabrikant. Ja een onderdelenlijst is beschikbaar een (summiere) inbouw- en gebruikshandleiding staan er ook wel, maar of de ventilator er nu wel of niet standaard op zit staat dan weer nergens en waar de relais sturing voor de waterpomp bij het 'S' model voor dient blijft voor mij eigenlijk ook een raadsel (zeker in combinatie met een drukpomp).

Afgelopen weekend stiekem gehoopt op de beurs een en ander te kunnen zien maar dat was voor de zelfbouwers vrij beperkt (dan is Düsseldorf een betere optie). We hebben wel weer veel ideeën opgedaan en mogelijkheden uit te zoeken :-B .
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door myway »

Een boiler met de verwarmingsbuis er door heen, toch geen Truma tt2?
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Nope, deze:

Elgena Nautic Compact EL 10l (zowel elektrisch als we aan de paal staan, als via de kachel)
Elgena Nautic.JPG
Elgena Nautic.JPG (31.65 KiB) 1401 keer bekeken
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Zo, even weer een kleine update nadat we een tijdje niets hebben kunnen doen aan ons bus_y...

Electrapaneel is vervangen voor versie 4 en nu is het echt naar ons zin en uit 1 stuk (foto komt volgende keer was nu te donker). En de verduistering voor in de cabine kon eindelijk geleverd worden die we vorig jaar op de beurs in Duitsland al hadden gezien dus die hebben we ook gemonteerd, zowel voor de voorruit als de zijruiten.

Verder heb ik me bezig gehouden met het dashboard omdat we binnenkort naar het zelfbouwtreffen gaan en er een stuk voor moeten rijden is een muziekje wel zo prettig :D.

Ondanks de bevestiging van de Chinese verkoper dat het prima zou passen in onze Ducato.....dus niet en aan de slag. Het uitbouwen van het dashboard middenstuk viel tegen.....erg tegen eerlijk gezegd. Om de een of andere reden kwamen de ventilatieroosters maar heel moeilijk los aan de binnenzijde. (en je wilt het ook niet stuk trekken) Enfin, na zeker een uur prutsen toch netjes losgekomen maar inmiddels te laat om nog bij daglicht wat te doen dus meegenomen naar huis om het de volgende dag af te maken.

De foto's maken de opdracht wel duidelijk denk ik zo:
radio1.jpg
radio1.jpg (103.67 KiB) 1246 keer bekeken
Past........niet :crazy:
radio2.jpg
radio2.jpg (152.22 KiB) 1246 keer bekeken
en nu wel :P

Moet alleen nog even verzinnen hoe een en ander ook echt weer 'vast' gezet kan worden want ik ben de originele bevestigingspunten nu kwijt natuurlijk. Dat zie ik wel als het middenstuk weer gemonteerd is.

Bij het uitbouwen ook gelijk extra draden getrokken voor luidsprekers achterin. Die zitten namelijk wel in de ISO stekker van onze Ducato maar leiden voor zover ik kan zien nergens naartoe :-? Nou ja, dan maar afknippen en verlengen met eigen draadjes....
geertkb
Berichten: 170
Lid geworden op: za 25 aug 2018, 17:09
Locatie: Berg en Dal

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door geertkb »

JTG schreef:Nope, deze:

Elgena Nautic Compact EL 10l (zowel elektrisch als we aan de paal staan, als via de kachel)
Elgena Nautic.JPG
Interessante boiler voor een op het oog redelijke prijs.
Zijn er forumleden die ervaring hebben met de Elgena EL?


Groet Geert
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Wij hebben er in elk geval (nog) geen ervaring mee :D maar hebben deze vooral gekozen omdat de dieselkachel er toch in zit en in geval van nood zou deze ook via de stekker kunnen werken. (zelfs op de accu als het echt moet). Misschien zou je vraag meer opvallen in de sectie techniek overigens dan in een bouw topic :wink:
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Hard gewerkt afgelopen weekend. Eindelijk hebben we de watertank kunnen bevestigen zoals we dat van begin af aan wilde doen.
Beugels zijn gelast door een goede vriend van ons (wil ik best ook nog eens leren, maar eerst deze klus :wink: ) en het geheel past precies voor de reserveband (L4 bus) boven de achteras.

De originele M14 (fijn) schroefgaten zijn gebruikt en verder hebben we blindklinkmoeren in de bestaande gaten bevestigd (2x4) zie foto's:
watertank.jpg
watertank.jpg (123.47 KiB) 1081 keer bekeken
Ricardo druk aan het werk:
IMG_5487.JPG
IMG_5487.JPG (72.57 KiB) 1081 keer bekeken
De afvoer moeten we nog even 'doorprikken', dat komt later je kunt op deze foto wel zien hoever de tank ongeveer over de achteras steekt. Aan de stalen hoek moet de M14 schroefdraad nog vastgelast worden hier;
IMG_5509.JPG
IMG_5509.JPG (62.33 KiB) 1081 keer bekeken
Dus.... als deze tank de vierkante gaten 1 cm verder naar buiten had zitten, dan was het mogelijk geweest om beide M14 gaten 'rechtstreeks' te gebruiken. Nu moest er voor 1 van de gaten een stukje worden ingesprongen :P
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Ziet er goed uit. Is er voldoende ruimte over tussen achteras en tank als de camper beladen is? We komen wel even controleren tijdens het zelfbouw weekend 8-) Ik heb de tanks onder de bus tijdelijk verwijderd, voor ons aanstaande RDW keuringsuitje. gr Sjaak
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Raimon »

De ruimte tussen de tank en de as moet groter zijn als de afstand tussen de as en de bumpstop.
Nu vraag ik mij wel af of dit zo is en denk dat de as de tank zo wel gaat raken.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Die afstand is echt wel groot genoeg. Zal ‘m volgende gelegenheid even opmeten om de zorg weg te nemen :wink:
Mijn hand past er in elk geval (bijna) tussen en die past zeker niet tussen het stootblok en de vering.
De eerste foto is misschien nog wel het duidelijkst om het hoogteverschil te laten zien omdat je daarop ook het stootblok zien kunt en de bladvering.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Net even gemeten; ruimte tussen onderkant stootblok en bovenkant bladveerklem/steun is ongeveer 1,5 cm
Ruimte tussen onderkant draadeind en achteras is ongeveer 4,5-5 cm
Afstandfoto.jpg
Afstandfoto.jpg (74.02 KiB) 867 keer bekeken
Plaats reactie