Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

De pomp kan zo in elk geval 'los' als dat moet. Blijft een uitdaging waar je steeds weer rekening moet houden, dat je erbij kunt om zaken schoon te maken, te vervangen etc. zonder het halve interieur te moeten slopen.

Afgelopen weekend druk geweest met het monteren van de dakrails. Model/type zoals altijd in de openingspost aangevuld.
Easy peasy. Het moeilijkste was eigenlijk om het informatieblad van de Sika primer te vinden via het kleine schermpje van de telefoon.

Verder de bijgeleverde handleiding gevolgd. Tot mijn stomme verbazing stond er met rode merkstift op 1 van de rails in grote letters een tekst geschreven :wtf: . Ik heb nu wel een idee waarom de levering een tweetal extra dagen op zich liet wachten. Het excuus van de winkel leek al onzin, de tekst 'terug zagerij' bevestigd een vermoeden. (Er is in elk geval geen stuk afgezaagd, maar de winkel kan nu zelf ook aan de slag met dit model :wink: )

Foto van de gemonteerde rails aan de rechterzijde (nog voor aandraaien met momentsleutel):
IMG_3630.JPG
IMG_3630.JPG (96.14 KiB) 1279 keer bekeken
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door myway »

L4H3 schreef:
JTG schreef:
zo 04 aug 2019, 19:16

vlak luik tegen een bolle wand :thumbdown: Daar mogen ze bij Thetford wat beters op verzinnen onderhand.
Dat heb ik ook nooit begrepen. Net Als Seitz. Er worden tig duizend buscampers door diverse fabrikanten gemaakt en er is bij Seitz nooit iemand op het idee gekomen om een raam te maken die aansluit op de wand van een Fiat/Citroen/Peugeot bus. :bang: Net als als de vuilwater tanks. Ontwerp eens een tank Die aan de onderkant scheef wegloopt zodat het water naar het laagste punt loopt en dat je hem makkelijk kan laten leeglopen.
Nooit van s7 ramen gehoord
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Kampeermark »

Wel slim zo'n rail, zeker als je meerdere zonnepanelen wilt plaatsen.

Even een andere vraag; gaan jullie nog een hor installeren bij de schuifdeur?

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

@Kampeermark Ja, maar niet zo'n schuifhor. Die zijn een waar insectenfeest als je buitendeur dicht moet doen want in de loop van de avond verzamelen alle insecten geduldig tegen de hor en vliegen naar binnen zodra het kan :wink:
Bovendien zijn ze best prijzig en heb ik er al diverse gezien waarbij het mechaniek niet bijzonder stevig is. "Less is more" in dit geval en we denken nu aan een oplossing met een magneetstrip/band in het midden van de doorgang bijvoorbeeld zodat je niet over de volle hoogte de deur open hoef te doen maar net dat stuk(je) wat je nodig hebt om erdoor te gaan. In elk geval hebben we nog even tijd ervoor, eerst maar eens een keukentje bedenken/ideeën opdoen.

Op de dakrails kan nu ook eenvoudig een (stel) dakdragers, skibox, daktent, planken terras, you name it worden geplaatst. Maximaal gewicht (tijdens rijden) 200kg voor deze uitvoering. :thumbup:
geertkb
Berichten: 170
Lid geworden op: za 25 aug 2018, 17:09
Locatie: Berg en Dal

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door geertkb »

Fraai, ik heb dezelfde dakrails maar ben er nog niet aan toegekomen ze te plaatsen.


Groet Geert
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Kampeermark »

@jtg ik twijfel nog een beetje, maar neig meer richting een verwijderbare met een magneetsluiting. Scheelt geld en die hor van dometic heeft 6cm nodig, scheelt een hoop keuken ruimte.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Afgelopen weekend tal van (kleine) klussen gedaan waar je niets meer van ziet maar later wel plezier van hebt;
- Zogenaamde "Prick-Stopp" gemonteerd in de deur aan de bestuurderszijde en de bekleding weer gemonteerd. Dit zou moeten beschermen tegen openen van slot door een schroevendraaier onder de handgreep te duwen.
- Kabel ingekort van Planar dieselkachel naar de dieselpomp (bijna 4 meter ertussenuit).
- Bijna 4 meter :wink: 12V kabel getrokken richting grijswatertank onder de bus voor eventuele latere aansluiting magneetklep in de afvoer.
- Kabelbuis voor zonnepanelen compleet verlegd naar de andere kant van de buis (kwam eerst bij de schuifdeur uit en nu aan de kant van het toilet, daar kunnen we straks makkelijker 'onzichtbaar' door het dak heen)
- Diverse aansluitingen op de 12V ringleiding gemaakt voor lampjes her en der, daarna alles weer losgemaakt omdat ik er 2 vergeten was bij de stoelen voorin. Tegen het einde van de avond was ik ongeveer waar ik begonnen was :eh: , maar dan nu mèt de aansluitingen bij de stoelen....
- Om toch iets zichtbaars gedaan te hebben ben ik eens gaan passen hoe de zonnepanelen tussen de rails zouden gaan, zie foto:
zonnepaneel.jpg
zonnepaneel.jpg (57.53 KiB) 1057 keer bekeken
Je ziet er 1 liggen, de deksel van de doos ligt op de plek van het tweede paneel.

Ze kunnen vlak tussen de dakrails liggen; dan is er ongeveer 1cm ruimte tussen de bovenste ribbels in het dak en de onderkant van het aluminium frame van de panelen zelf. De cellen in de panelen zelf liggen dan nog ongeveer 2cm hoger (die zijn in de bovenkant van het frame gemonteerd). Is dat voldoende ruimte voor 'beluchting'?

Lijkt mij wel mooi om geheel vlak te blijven, maar mis hier de praktische ervaring.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Kroppie »

komt best goed met de panelen, 1cm tussen frame en dak + 2,5cm(geschat) tussen frame en paneelplaat, zal goed genoeg koelen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Wij hebben een schuifhor van Reimo geplaatst. Zijn niet echt tevreden. Loopt stroef. Hor moet helemaal open als de deur dicht gaat. Maar ook met een andere constructie moet je rekening houden dat de deur naar binnen valt. En je hebt te maken met de bocht boven de deur. Bordje verboden toegang misschien :lol3: Ook de horren in de dometic ramen zijn niet mug dicht. Een beetje slimme mug kan via het u profiel binnen komen. Dit getest aan een meer in Italië met miljoenen muggen.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

@marjasjaak Ja die ervaring hadden wij ook in de gehuurde camper, vandaar het idee met de magneetsluiting.
Je moet er toch niet aan denken dat een paar van die Italiaanse muggen het trucje doorgeven...

Het is vanavond ook eindelijk gelukt om de hemelbekleding compleet los te maken, dank voor de tip!
op onderstaande foto kan iedereen zien hoe die plastic bak nu eigenlijk vast zit en waar. (speciaal nog even laten zitten voor de foto :wink: )
IMG_0682.JPEG
IMG_0682.JPEG (49.1 KiB) 892 keer bekeken
geertkb
Berichten: 170
Lid geworden op: za 25 aug 2018, 17:09
Locatie: Berg en Dal

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door geertkb »

Ben benieuwd hoe jullie dit aan gaan pakken en hoeveel ruimtewinst het op gaat leveren. Is de hemel wel weer netjes terug te plaatsen?


Groet Geert
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Ruimtewinst zal het niet echt opleveren, we hopen wel condensvorming te kunnen voorkomen.
Isolatieopbouw zoals geplaatst door FW62 in deze post: viewtopic.php?f=7&t=8469333#p1850370

Belangrijkste reden om de strook boven de hoofdsteunen weg te halen is het kunnen plaatsen van blindklinkmoeren (ik kom er met de tang anders niet tussen) voor de bevestiging van een klep/afdekking tussen de bak en deze strook. Een sierstuk (lees: bak met langere flap) plaatsen zou ook kunnen maar >150 Euro voor een plastic bak in beige kleur met een langer flapje...... :-? Wij houden ons aanbevolen voor het winnende lot in de staatsloterij. Tot die tijd monteren we een plankje :wink:

De hemel is straks ook weer prima terug te plaatsen. Het lastigste te verwijderen zijn de plastig pluggen (vijftal) in de strook boven de hoofdsteunen, de ene (!) plug waarmee de hemel zelf vastzit en de twee pluggen van de zonnekleppen (waar de klep in 'vast' klikt), maar als je dat met beleid doet krijg je die er toch heel uit (in ons geval lukte het toch :D ). De rest is schroeven losmaken en rubber wegduwen.
a071a
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 30 aug 2019, 0:34

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door a071a »

@jtg Wat is de afstand tussen de Thule rails voor de panelen?

groet Andre
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

@andre dat zal ik zondag even opmeten voor je.
Plaats reactie