Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Hallo allemaal,
zoals gisteren aangekondigd in het voorsteltopic zal in dit draadje de ombouw gevolgd kunnen worden van ons bus_y.

Deze eerste post zal steeds aangevuld worden met de gekozen componenten/materialen tijdens de bouw zodat die op een centrale plaats beschikbaar zijn.

Een mooie bus hebben we inmiddels gevonden, zodra de koop rond is zullen de eerste foto's verschijnen :-B

We staan te popelen om te beginnen in elk geval. -> We zijn inmiddels begonnen natuurlijk...


Materiaallijst:
- deze lijst wordt steeds bijgewerkt naarmate concreter -

Exterieur:
Dometic S7p raam voor natte cel 280x380
Dometic S7p raam voor bij dinette 960x450
Dometic S7p raam voor in de schuifdeur 960x450
Dometic S7p ramen in de achterdeuren 560x465
Dometic CAM35 Nav achteruitrij camera
Afneembare trekhaak Autohak 42a
Thule Smartclamp dakrails voor L4H2
Webasto Hollandia 100 Dakraam

Interieur:
Gordelbok VS Economy Protect "Slide Out"
Isri draaiplateau’s links en rechts
Berker Integro Flow Antraciet schakelmateriaal
Froli Travel bedbodems voor de langsbedden
Dometic FSP320 (verduisteringsysteem voorruit FP300 en zijruiten SP200)
Extra bijrijdersbank (nu 1 over :-B)
Horrex UCS 2.0 Plissee 1172x501mm voor ramen bij de dinette en de keuken
Matrassen - 7 Zones - 80x190 - koudschuim - gel - microvezel tijk

Elektrische systemen:
Victron Multiplus Compact 12/1600/70
12V LiFeYPO4 200Ah accu met 123Smart BMS
2x 100WP zonnepaneel glas in aluminium frame JY-S100W-36 (Vmp 18,02V Imp 5,55A 540x1185x30mm)
Victron Smart MPPT 75/15
Victron Smart BatteryProtect 100
Victron Smart BatteryProtect 65
Victron SmartShunt 500A
Victron Orion TR Smart 12/12-30A
—> verkocht in afwachting van de Orion Xs 12/12-50A vanwege ve.direct

Comfort systemen:
Vuilwatertank EV2222 93 liter ----> vervangen door EV1602 78 liter (20x40x100cm)
Schoonwatertank TA64NA5 64 liter (60x24x48 LxBxH)
Thule Omni-Step Slide Out 550 opstaptrede voor Fiat Ducato
Planar 44D - 12V Dieselverwarming
Elgena 10l hete lucht/230V 500W boiler
Lilie (Shurflo) LS4121 Soft 7,5l/min 1.4bar waterpomp
Lilie drukvat
Maxxfan Deluxe
Thetford C503-L Links inbouwtoilet met serviceluik model 3
Dometic RainTec RT100 regengoot bij schuifdeur
Dometic CRX80 koelkast

Overig:
Fiamma Level Up Jumbo (580 mm x 240 mm x 14 mm) levellers
Eton UG2.1 Luidsprekers (voor)
ESX HZ32 Luidsprekers (achter)
Heosafe Van Security (set additionele sloten voor de achterdeur, schuifdeur en voordeuren)
Prick-Stopp slotbeveiliging portier bestuurderszijde en ketting voor de schuifdeur en achterdeuren
Android Radio
Bearlock
Continental All Season 225/75R16CP R118 banden
AST Softclose
VB AirSuspension Hulpluchtvering

Gedeelde 3D objecten:
Beschrijfbare buisklemmen (5x16mm): https://www.thingiverse.com/thing:3466552
76/80mm verwarmingsbuis klemmen Planar 44D: https://www.thingiverse.com/make:648957
Campingaz 901 fleshouder: https://www.thingiverse.com/thing:4036027
Inmiddels teveel om op te noemen :wink:


Groeten uit Brabant
Jeroen en Leonie
Laatst gewijzigd door JTG op wo 07 feb 2024, 14:47, 54 keer totaal gewijzigd.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 bus_y



Bericht door JTG »

Het is gelukt!
Ons bus_y is op enige formaliteiten na gekocht.

bus_y is een witte Fiat Ducato 'Heavy' XL 3.5t 96KW 130 MultiJet van 6,363 meter lang, 2,534 meter hoog (ongeladen) en 2,050 meter breed geworden.
(Inclusief daktent met zonnepanelen is de bus 2,805 meter hoog.)

Nu nog 'even' de juiste verzekering (in eerste instantie voor een 'lege' bus) erbij regelen, op naam zetten en natuurlijk ophalen :D :D
bus_y.JPG
bus_y.JPG (51.89 KiB) 10380 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JTG op do 30 dec 2021, 20:38, 2 keer totaal gewijzigd.
sven8v
Berichten: 19
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 9:42

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 bus_y



Bericht door sven8v »

Suc6 met de ombouw. Een zeer mooie bus.

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door javanes »

Niet vergeten te schorsen als hij binnen staat.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door WoutvanAken »

Prachtige bus, nog lekker jong!
Leuk dat er weer nieuwe bouwers zijn.
Wout.
GuusA
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 17:08
Locatie: Noord Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door GuusA »

Prachtige bus :thumbup:
Veel succes en plezier met het bouwen!

Groeten (ook uit Brabant)
Guus
Guus
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Vandaag bus_y opgehaald en zonder verder oponthoud naar de bouwlocatie kunnen brengen. Wij zijn er alvast superblij mee :-B en dan moeten we nog aan het echte werk beginnen.... de ombouw: being_bus_y

Ter voorbereiding op de keuze voor ramen hadden we al van (heel) dik papier de complete S7p serie uitgeknipt om zo te kunnen passen en gelijk het 'beeld' te kunnen beoordelen. We zijn er nog niet helemaal uit :eh: en ik vraag me heel even af of bus_y door de regenbui is gekrompen maar dat blijkt niet het geval.

Het mooist zullen de ramen op de achterdeuren passen zo blijkt, maar welk raam er bij de dinette komt is nog even onduidelijk. Het blijkt toch iets lastiger voor te stellen, met het tussenschot nog aanwezig, waar de gordelbok uiteindelijk komt te zitten en daarmee het raam. Voorlopig is de gedachte om bij de langsbedden achterin ook een raam te maken (1 aan elke kant) en in de natte ruimte komt er ook 1, de kleinste uit de serie (in het plafond kan daar niets vanwege het geplande hefdak). Blijft over de schuifdeur, die bepalen we later want we willen niet het risico lopen dat we een stuk ervan bedekken door het keukenblok.
IMG_6774 - landscape.JPG
IMG_6774 - landscape.JPG (94.06 KiB) 10060 keer bekeken
NB het uitgeknipte deel is de maximale maat (dus inclusief de aluminium rand)

Vooralsnog is dit dus de opzet;
Raam bij dinette en schuifdeur later te bepalen
Raam (2x) bij de langsbedden in maat 818x315
Raam (2x) bij de achterdeur in maat 490x500
Raam in de natte ruimte in maat 280x380

Dan de vloer, hier hebben we al een paar ideeën bekeken, gewijzigd, wederom bekeken, wederom gewijzigd het lijkt nu ongeveer zo eruit te gaan zien; (van beneden naar boven :) )
laag 1; tussen de opstaande randen van de busvloer strookjes PE
laag 2; Een volle laag PE (5-7 mm)
laag 3; Een laag kurk van 10 mm
laag 4; Een laag multiplex plaat van 9 mm
laag 5; PVC stroken (verlijmd) van 2 mm dikte als afwerkingslaag

totale dikte <30 mm

De PE stroken en plaat weegt bijna niets (gok 5 kg totaal voor de vloer maximaal)
De laag kurk weegt ongeveer 200-220 kg per m3 dus bij een laagdikte van 10 mm zou dat 2,1 kg per m2 zijn en voor onze bus uitkomen op 16 kg
De laag populieren multiplex 9 mm komt ongeveer uit op 28 kg
De laag PVC zal bij 7,9 kg voor 2,08 m2 uitkomen op zo'n 31 kg voor onze bus
Totaalgewicht vloer: 5+16+28+31 = 80 kg.
Ai dat klinkt zwaar, maar het heeft wel massa (letterlijk en figuurlijk) en ook de materialen zouden een positieve bijdrage moeten leveren aan de geluidsreductie.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Plan voor de vloer weer gewijzigd;
laag 1; tussen de opstaande randen van de busvloer strookjes PE (9 mm)
laag 2; Een volle laag PE (9 mm)
laag 3; Een laag multiplex underlayment plaat van 9 mm
laag 4; PVC stroken (verlijmd) van 2-4 mm dikte als afwerkingslaag

Gewicht was ingeschat op 80 kg en blijft na aanpassingen rond dat getal. (er gaat 16 kg en 28 kg af (respectievelijk besparing kurk en geen populieren multiplex) maar komt 42 kg bij aan Elliotis Pine underlayment en een extra laag PE schuim)

Verder druk geweest met mal maken voor radius 5,00 meter triplex te kunnen buigen om-en-om verlijmen voor de ramen en wat spulletjes besteld die verband houden met de vloer zoals de (grijs) watertank en een uitschuiftrede.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door kampo »

Wat bedoel je met PE ?
Volgens mij staat dat voor Poly Ethyleen.
Een variante op HDPE (High Density)
Daar kan je mee lassen en dat zijn die zwarte panelen waar onder andere watertanks op maat van gemaakt worden.
80 kg is veel te veel om er tenslotte enkel met je pantoffels in te lopen.
Groeten Kampo
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

@Kampo:
PolyEthyleen inderdaad, maar dan wel de geschuimde variant (zie foto), lijkt nog het meest op de Xtrem (is ook PE) die veel anderen gebruiken met dat verschil dat dit geen merknaam is (en ik er gemakkelijk aan kan komen). Gewicht besparen hier zou kunnen door niet de PVC vloer te gebruiken maar bijvoorbeeld zeil, maar dat zien we tegen die tijd. Ik heb inmiddels ook 2 mm versies gezien van PVC vloeren en die wegen ruwweg weer de helft van de 4 mm varianten waarmee nu gerekend.
Tips voor (nog) lichtere vloeren zijn welkom. Ik denk zelf dat de populieren vloer echt 'te' licht is, zelfs met latten eronder, maar mocht iemand dat nu hebben en er super tevreden mee zijn dan hoor ik dat graag want ik heb er geen ervaring mee.
IMG_4951.JPG
IMG_4951.JPG (26.22 KiB) 9805 keer bekeken
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Vandaag lekker bezig geweest, zowel in als onder de bus.

In de bus zijn de eerste naden gekit met een zeer flexibele MS Polymeerkit (Soudal 240) zodat ze niet kunnen gaan rammelen na verloop van tijd. De sjor-ogen die op de vloer zaten zijn allemaal losgehaald. We moesten er wel eerst even voor naar de winkel want deze zitten met een Torx40 bout vast op de bodemplaat en de privé-collectie liep 'maar' tot en met 30. Later moesten we ook nog langs huis voor een slag schroevendraaier want met de hand kregen we er geen beweging in. Gelukkig wonen we niet ver van waar we bouwen. :)

En terwijl dit werd gedaan 'in' de bus lag ik er half onder om de uitschuiftrede te bevestigen. (Niet heel dringend natuurlijk maar zo konden we echt even samen aan de slag ook.)

Het bevestigen van de uitschuiftrede bleek best nog een dingetje. In de speciaal voor de Ducato geleverde inbouwset zitten 2 persmoeren, maar die passen niet (zijn net te groot) voor de gaten in de kokerbalken van de Ducato :crazy: dus hebben we die vervangen voor blindklinkmoeren. De eerste ging er gemakkelijk in (nooit eerder gedaan), de tweede spartelde wat meer tegen maar lukte uiteindelijk ook.

Vervolgens (mijn conclusie uiteindelijk) staat er een foutje in de handleiding voor wat betreft de gaten die je zou moeten gebruiken in het bijgeleverde aluminium profiel. Er staat namelijk dat je voor ophangvariant 1 de gaten 3 en 13 moet gebruiken en voor ophangvariant 2 de gaten 4 en 14. Het profiel zit nu keurig vast op de gaten 3 en 14 (4 en 13 zou ook hebben gepast). De voorgeschreven combinaties echter passen alleen als je de kokerbalk eerst een halve centimeter verplaatst. Nog eens gecontroleerd, maar het is toch echt de inbouwset voor een Ducato, huidige model.

Maar goed, weer een paar ervaringen rijker zullen we maar zeggen :-B Morgen gaan we verder met de uitschuiftrede en het afkitten en maken we een begin met de vloer. Vanavond eerst maar eens verder met de mal voor het raamhout.
IMG_4964.JPG
IMG_4964.JPG (149.45 KiB) 9700 keer bekeken
IMG_4966.JPG
IMG_4966.JPG (107.25 KiB) 9700 keer bekeken
IMG_4969.JPG
IMG_4969.JPG (96.91 KiB) 9699 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JTG op za 22 sep 2018, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

13 mm is echt wel te groot, links een blinkklinkmoer met een diameter van 11 mm die ik wel heb kunnen gebruiken. Beide hebben M8 schroefdraad.
IMG_4970.JPG
IMG_4970.JPG (86.84 KiB) 9697 keer bekeken
anka
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 30 jul 2018, 9:40

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door anka »

Mag ik vragen welke naden je aan het kitten bent? Volgens mij mis ik iets :)

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Tja hoe zal ik het noemen; de zijkant van de bus, zeg maar de wand heeft verstevigingsbalken.
Die zitten met een 'dotje' lijm vanuit de fabriek aan elkaar. Soms laat dit los (of zit het zelfs nét niet aan elkaar) met als gevolg dat ze tegen elkaar aan kunnen rammelen. Door nú, nu het nog kan, er simpelweg een dot MS Polymeerkit tussen te duwen voorkom je (hopelijk) dat ze ooit loskomen van elkaar en kunnen rammelen. Als straks de isolatie erop zit kun je hier namelijk niet (eenvoudig) meer bij.

Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=fH_HxlY-F9A
rond 1:25 en 3:30
Plaats reactie