Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
- WoutvanAken
- Berichten: 473
- Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Ik denk dat het meevalt hoor maar de "aanslagrubbers" kunnen nog behoorlijk inveren waardoor het toch nog kritiek kan worden.
Eerst eens afwachten tot de bus compleet en op gewicht is.
Mocht het echt te krap worden kun je altijd nog hulpveren monteren.
Ik heb ook hulpveren achter- en zwaardere veren voor gemonteerd waardoor de grondspeling flink meer geworden is.
In mijn geval gunstig omdat het opstapje en de watertank nu wat meer bodemvrijheid hebben.
Ik laat nog wel eens een boot te water op een helling waarbij ik die ruimte midden onder de auto ook nodig heb.
Wout.
Eerst eens afwachten tot de bus compleet en op gewicht is.
Mocht het echt te krap worden kun je altijd nog hulpveren monteren.
Ik heb ook hulpveren achter- en zwaardere veren voor gemonteerd waardoor de grondspeling flink meer geworden is.
In mijn geval gunstig omdat het opstapje en de watertank nu wat meer bodemvrijheid hebben.
Ik laat nog wel eens een boot te water op een helling waarbij ik die ruimte midden onder de auto ook nodig heb.
Wout.
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Vorig weekend naar het zelfbouwtreffen geweest met bus_y. De watertank is geen millimeter verschoven en zit er vooralsnog dus goed onder. Verder veel (heel veel) ideeën opgedaan bij anderen en omdat men in het algemeen laaiend enthousiast was over de zogenaamde Maxxfan hebben we die gelijk ook maar besteld .
Door het bestellen (en later het plaatsen) van de Maxxfan is het SCA slaaphefdak definitief vervallen. (Ik had de leverancier diverse malen gemaild om informatie te krijgen over de montage van zo'n SCA slaaphefdak op een H2 Ducato maar zonder enig resultaat.... dan niet.)
Ook voor de verlichting (en de aansturing ervan) mooie dingen gezien en een bestellingen gedaan voor LED lampjes, schakelaartjes en ander spul.
In bus_y de nodige metingen gedaan voor het plaatsen van een inbouwtoilet. De vloer gaan we proberen zelf te maken van polyester en het inbouwtoilet komt daar dan naast/achter te staan. Het wordt waarschijnlijk de Thetford 503L maar ik maak eerst een modelletje om te zien of dat echt zo mooi past als het lijkt.
Oh ja; ook nog even gebeld met RDW in Zoetermeer voor wat duidelijkheid..... Resultaat: het is nu minder duidelijk.... ik probeer het volgende week nog wel een keer.
Door het bestellen (en later het plaatsen) van de Maxxfan is het SCA slaaphefdak definitief vervallen. (Ik had de leverancier diverse malen gemaild om informatie te krijgen over de montage van zo'n SCA slaaphefdak op een H2 Ducato maar zonder enig resultaat.... dan niet.)
Ook voor de verlichting (en de aansturing ervan) mooie dingen gezien en een bestellingen gedaan voor LED lampjes, schakelaartjes en ander spul.
In bus_y de nodige metingen gedaan voor het plaatsen van een inbouwtoilet. De vloer gaan we proberen zelf te maken van polyester en het inbouwtoilet komt daar dan naast/achter te staan. Het wordt waarschijnlijk de Thetford 503L maar ik maak eerst een modelletje om te zien of dat echt zo mooi past als het lijkt.
Oh ja; ook nog even gebeld met RDW in Zoetermeer voor wat duidelijkheid..... Resultaat: het is nu minder duidelijk.... ik probeer het volgende week nog wel een keer.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Verder nadenken over het dak....
Leonie over de binnenkant (welk materiaal als plafond, welke kleur, hoe te bevestigen etc.),
ikzelf over de buitenkant (wat voor een zonnepaneel en waar en hoe te bevestigen, waar de doorvoer maken etc.)
Het zonnepaneel is er niet 1 maar zijn er 2 geworden; 2 stuks van 100Wp 36-cell met afmeting 540x1185x30mm. Beide panelen komen voor de Maxxfan te liggen (niet ernaast ivm mogelijke schaduw en er is plek zat op een L4 dak ) Uiteindelijk toch niet gekozen voor de (veel) lichtere flexibele panelen hoewel lang getwijfeld over ETFE panelen maar daar uiteindelijk vanaf gezien omdat ik ze (makkelijk) wil kunnen vervangen en niet volvlak wil vastlijmen op het dak. En 2 in plaats van 1 paneel omdat er dan iets stuk kan zonder grote consequenties (onze huishoudaccu blijft gescheiden van de auto-accu en diens laadcircuit)
Leonie over de binnenkant (welk materiaal als plafond, welke kleur, hoe te bevestigen etc.),
ikzelf over de buitenkant (wat voor een zonnepaneel en waar en hoe te bevestigen, waar de doorvoer maken etc.)
Het zonnepaneel is er niet 1 maar zijn er 2 geworden; 2 stuks van 100Wp 36-cell met afmeting 540x1185x30mm. Beide panelen komen voor de Maxxfan te liggen (niet ernaast ivm mogelijke schaduw en er is plek zat op een L4 dak ) Uiteindelijk toch niet gekozen voor de (veel) lichtere flexibele panelen hoewel lang getwijfeld over ETFE panelen maar daar uiteindelijk vanaf gezien omdat ik ze (makkelijk) wil kunnen vervangen en niet volvlak wil vastlijmen op het dak. En 2 in plaats van 1 paneel omdat er dan iets stuk kan zonder grote consequenties (onze huishoudaccu blijft gescheiden van de auto-accu en diens laadcircuit)
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
- marjasjaak
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Je gaat zeker geen cyrix relais gebruiken tussen de start- en huishoudaccu. Die is 2-way, zet je er een schakelrelais tussen?
Plak je wel de bevestiging van de zonnepanelen vast aan het dak?
Plak je wel de bevestiging van de zonnepanelen vast aan het dak?
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Ik hou de systemen gescheiden. Ik maak wel een voorziening (kabel in buis) om de auto accu te kunnen laden via de multiplus als het een keer nodig moest zijn.
Voor de bevestiging van de panelen ga ik iets verzinnen met C-profielen in de lengterichting die profielen ga ik wel vastplakken op het dak
Voor de bevestiging van de panelen ga ik iets verzinnen met C-profielen in de lengterichting die profielen ga ik wel vastplakken op het dak
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
kijk eens naar de speedrail van k2 systems.o.a. bij solar-nu.nl
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Hi Jos,
ja zoiets inderdaad.
Die K2 rail heeft wel een mooi vlakke onderzijde voor een groot lijmvlak, bedankt voor de tip!
ja zoiets inderdaad.
Die K2 rail heeft wel een mooi vlakke onderzijde voor een groot lijmvlak, bedankt voor de tip!
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Het is een pleonasme maar persoonlijk vind ik 2x100Wp weinig voor een moderne zelfbouwcamper.
Het is natuurlijk veel beter als niets. En vroeger was 200Wp veel voor een camper …
Als je het meest gebruikelijke bevestiging systeem op het dak kleven met een alu L-profiel niet wilt
dan kan je een duurdere oplossing gebruiken.
Voordeel is inderdaad dat het iets gemakkelijker te verwijderen is bij schade.
Op de eerste foto werd gebruik gemaakt van de voorziene punten voor een dakdrager
met onderdelen van Prime Design Europe B.V.B.A. (Tienen).
Panelen zijn 3x 140Wp dacht ik.
PS
Ook het systeem K2 van solar-nu.nl vind ik veel te lomp voor montage op een bestelwagen.
Het is natuurlijk veel beter als niets. En vroeger was 200Wp veel voor een camper …
Als je het meest gebruikelijke bevestiging systeem op het dak kleven met een alu L-profiel niet wilt
dan kan je een duurdere oplossing gebruiken.
Voordeel is inderdaad dat het iets gemakkelijker te verwijderen is bij schade.
Op de eerste foto werd gebruik gemaakt van de voorziene punten voor een dakdrager
met onderdelen van Prime Design Europe B.V.B.A. (Tienen).
Panelen zijn 3x 140Wp dacht ik.
PS
Ook het systeem K2 van solar-nu.nl vind ik veel te lomp voor montage op een bestelwagen.
Groeten Kampo
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Ik ga 1 paneel van 300W plaatsen en heb daarvoor onderdelen van ClickFit Evo besteld die ik op het dak ga lijmen. Als het weer meezit volgend weekend.
Guus
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Dat K2 systeem is niet alleen lomp maar de panelen hebben totaal geen ventilatie. Zitten veel te dicht op het dak. Zijkanten door het L profiel al helemaal. Wordt veel te warm zo. Dus brandgevaar en rendements verlies.
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Ik ga het allemaal bekijken als de panelen binnen zijn. Mocht het te weinig blijken dan kunnen er altijd bij.
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Hoera ik kon/mocht (eindelijk) weer echt wat doen afgelopen weekend(!) dus vol aan de bak met de Maxxfan;
De foto's spreken redelijk voor zich denk ik zo, eerst de isolatie weghalen (we waren oorspronkelijk geen Maxxfan van plan), dan een gaatje in het midden om het aftekenen aan de bovenzijde te vergemakkelijken en vervolgens zagen.
Daarna even passen....in 1 keer goed!
Randen afwerken met vijl gevolgd door boorgaatjes aftekenen en doorboren en daarna de blanke stukken met ijzermenie behandelen.
Tot slot een houten framewerk voor de binnenzijde maken en vastlijmen aan het dak en van een stuk Trespa plaat een stel 'blokjes' maken voor onder het frame aan de buitenzijde van het dak (ben zowiezo geen fan van centimeters kit als opvulling). De nu vlakke rand dient zo ook als basis voor de butyl laag.
Uiteindelijk een rand kit erlangs zowel langs de binnen als de buitenkant en klaar.
Job done (nu de rest van het plafond uitzoeken en erin gaan maken )
De foto's spreken redelijk voor zich denk ik zo, eerst de isolatie weghalen (we waren oorspronkelijk geen Maxxfan van plan), dan een gaatje in het midden om het aftekenen aan de bovenzijde te vergemakkelijken en vervolgens zagen.
Daarna even passen....in 1 keer goed!
Randen afwerken met vijl gevolgd door boorgaatjes aftekenen en doorboren en daarna de blanke stukken met ijzermenie behandelen.
Tot slot een houten framewerk voor de binnenzijde maken en vastlijmen aan het dak en van een stuk Trespa plaat een stel 'blokjes' maken voor onder het frame aan de buitenzijde van het dak (ben zowiezo geen fan van centimeters kit als opvulling). De nu vlakke rand dient zo ook als basis voor de butyl laag.
Uiteindelijk een rand kit erlangs zowel langs de binnen als de buitenkant en klaar.
Job done (nu de rest van het plafond uitzoeken en erin gaan maken )
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
- marjasjaak
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Ziet er goed uit. Je bent langer bezig met voorbereiding (meten,afplakken). Met zagen en kitten ben je zo klaar .
Bij ons zitten 12 "man made" gaten in de bus. Je kan nog even vooruit...
Bij ons zitten 12 "man made" gaten in de bus. Je kan nog even vooruit...
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
ja we hebben er nog wel wat te gaan...
Voor de bevestiging van de zonnepanelen stuitte ik op deze beugels, door de vorm kunnen deze 'mee' met de ronding van het dak. Heeft iemand ervaring met deze beugels? Voor zover ik het nu kan beoordelen lijken deze handig en voor de bevestiging zou ik gaan voor zogenaamde rawlnuts (blindmoeren van neopreen rubber). Door het dak heen met een beetje polymax rond/op de kop van de bouten en rond de blindmoer zelf zodat er geen water langs de schroefdraad kan lopen.
Voor de bevestiging van de zonnepanelen stuitte ik op deze beugels, door de vorm kunnen deze 'mee' met de ronding van het dak. Heeft iemand ervaring met deze beugels? Voor zover ik het nu kan beoordelen lijken deze handig en voor de bevestiging zou ik gaan voor zogenaamde rawlnuts (blindmoeren van neopreen rubber). Door het dak heen met een beetje polymax rond/op de kop van de bouten en rond de blindmoer zelf zodat er geen water langs de schroefdraad kan lopen.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y