Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Hoi Kampo,
De foto met de dubbele witte ribbelbuis is van ons, niet van JTG. Geen idee waarom het niet mooi is.... :-? , maar ben wel benieuwd! Straks zie je er niks meer van.
Groet, Marja
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

@Kampo Bedankt voor de foto's ter illustratie, ik had zelf de ruimte rechtsachter in gedachte waar de isolatie van de wand inmiddels gedaan is zoals op de foto te zien maar ben nog niet helemaal uit de rest van het systeem dus jouw foto's helpen de inschatting te maken.

@Marjasjaak Deze zwarte buis (Frankische Rohrwerke FBY EL F16) is vlamvertragend, bestand tot temperaturen van 90 graden Celsius maar ik kan nog wel een paar redenen bedenken waarom ik de buis niet op die manier door de dorpel zou boren :D
- Het is een redelijk lastige bocht om draden doorheen te trekken. (Dat je er straks niets meer van ziet maakt hopelijk niet dat je er straks niet meer bij kunt.)
- Waarom zou je buitenom gaan als je via de B-stijl (waar je gordel aan vastzit) met een buis tot achter het zwarte kunststof onderaan ook naar de treeplank kunt komen en daarmee de accu.

Overigens, het probleem met de uitschuiftrede heb ik kunnen verhelpen (!)
Gelukkig maar want ik had eigenlijk weinig zin om de hele zaak weer te demonteren.
Bij het bestuderen van de gebruiksinstructies (niet de montage instructies, die kan ik onderhand wel dromen) viel mijn oog op een kunststof zwart 'ding' wat de trede ingeschoven houdt als de motor of de ophanging defect is. "Het zal toch niet?" Wel dus; ding zit op ongeveer 1/3 onder de trede geklikt/geklemd maar in mijn geval dus niet 'vast' en blokkeerde daarmee het uitschuiven. Beetje wrikken en heen-en-weer in- en uitschuiven en de dader was los. Die komt er niet meer onder maar mag fijn in de zak met accessoires die in de bak onder de bestuurdersstoel zit.....weer iets geleerd.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Hoi,dank voor de feedback, heb een rol zwart flex besteld. Waar de voeding naar de accu loopt, daar kan ik bijkomen als hij is weggewerkt. De kabine vloer wordt iets verlengd. In die verhoging komt opbergruimte voor blikjes (0% Radler) oid. En in de hoek ligt de kabel uit het zicht...maar wel bereikbaar.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Zojuist de accu onderdelen besteld voor het 'huishoud' gedeelte. Naar aanleiding van de workshop afgelopen weekend stel ik een paar keuzes nog even uit tot ik wat meer praktische ervaring ermee heb kunnen opdoen maar zal al wel vast voorbereidingen treffen voor zonnepane(e)l/(en) en verbinding tussen dynamo en de Multiplus in de vorm van buis/kabel.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Vandaag zijn de accu cellen en het BMS binnen gekomen. Eerst maar even een kleine mal gemaakt van een stuk karton zodat de draden netjes op lengte gemaakt kunnen worden...
SmartBMS.jpg
SmartBMS.jpg (122.64 KiB) 1624 keer bekeken
In totaal 4 draadjes aan 4 kleine printplaatjes elk verbonden tussen + pool en - pool elke accu cel. Daarna komen draadbruggen tussen deze cel 'meters' onderling om er 1 geheel van te maken. Als het goed is kun je daarna via bluetooth de conditie van elke cel instellen en monitoren.

Maar zover is het nog lang niet;
- Eerst de draadjes aan de printplaatjes solderen, dan (zonder de BMS)
- alle cellen laden waarbij ondertussen gewerkt kan worden aan een bekisting voor de cellen
- dan de Multiplus configureren
- wachten op de 13mm ringkabelschoenen voor 35mm2 kabel (de standaard kabel aan de Multiplus heeft een te kleine opening (10mm)....
- .... dat gaat een paar dagen duren ....
- .... ringkabelschoenen monteren
- accu op de Multiplus aansluiten
- op de app kijken of alle voorgaande stappen goed zijn gegaan :wink:
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Het klinkt ingewikkeld :roll: , misschien kan je iets meer vertellen wat voor accu cellen ed. je gaat gebruiken en hoe.
Groet Sjaak (niet goed opgelet tijdens de Workshop :bang: )
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door kampo »

Mooi :thumbup:
Vergeet niet om eerst en op de juiste wijze de initiële lading van de 4 cellen te doen.
Neemt wat tijd.
Groeten Kampo
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

@Kampo Ja neemt zeker wat tijd maar dat komt goed.
@Marjasjaak Welke materialen staat altijd in de eerste post van dit topic (daar staat het moooi bijeen). Ik zal als het accu-pack klaar is wat meer informatie erover geven.

Afgelopen weekend was een druk weekend; Eindelijk hebben we een goede poging kunnen doen om te bekijken hoe we de grijswatertank kunnen monteren tussen de achteras en bodemplaat. Om de tank ertussen te krijgen hebben we de bus_y opgekrikt zodat er iets meer ruimte kwam. Na het loshalen van de remkabels kon dan de tank ertussendoor. (wat een gedoe... tip van team bus_y: Vind een andere tank. :wink: )
Enfin, uiteindelijk past het en doen we het er maar even mee. De ruimte tussen achteras en onderkant watertank is in elk geval ruim voldoende (meer dan 2x de afstand tussen bladveer en die rood/oranje stootdingen (hoe heet het ook weer) onder de bus).
IMG_5077.JPG
IMG_5077.JPG (79.46 KiB) 1457 keer bekeken
IMG_5078.JPG
IMG_5078.JPG (120.32 KiB) 1457 keer bekeken
IMG_5079.JPG
IMG_5079.JPG (76.7 KiB) 1457 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JTG op ma 12 nov 2018, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Maar dat was niet alles, er is ook gewerkt aan de verdere isolatie van de wand, er zijn kabels getrokken door een aantal van de buizen, wat niet altijd even gemakkelijk ging, en we hebben verder gewerkt aan de vloer.

Tussendoor ook nog even de USB wandcontactdozen gemaakt, de Multiplus aangesloten op de Raspberry Pi met Venus OS en de 230V installatie getekend zoals die in bus_y gaat komen.
IMG_5080.JPG
IMG_5080.JPG (58.13 KiB) 1457 keer bekeken
IMG_5082.JPG
IMG_5082.JPG (42.71 KiB) 1457 keer bekeken
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Goed bezig. Wij hebben gekozen voor 2 losse tanks onder de bus. Mede omdat bij ons een buisconstructie van de sidebars in de weg zit.
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door BOKKIE »

Hoi,

Ik zie op pagina 4 een foto met flexible buis voor de bedrading. Dit achter een spant en tussen beplating!
NEEN, FOUT FOUT.
Wat denk je dat er met de losse buizen gaat gebeuren tijdens het rijden; RAMMELEN, zo erg dat je er gek van wordt.

Nog even hoe het wel moet: Alle bekabeling moet je vastzetten, of met beugels of met SIKAFLEX 221. Zodanig dat er geen beweging meer in zit.
Zeker op de plekken waar je NOOIT meer bij komt.

Het is maar dat je het weet.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door WoutvanAken »

Mooi gedaan, die USB laders in een originele Berker behuizing!
Wout.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

@Haije Er staan veel foto's op pagina 4, de meeste niet van ons bus_y 8-) Alle buizen in bus_y worden ofwel voorzien van buisisolatie en vastgezet met tie wraps of kit danwel vastgezet tegen/op de metalen kokers. Wat we niet tegen kunnen gaan (denk ik) is eventueel rammelen van de draden in de buis.

@Wout Dankje :-B was even ouderwets met de vijl (en nog een stukje, en nog een stukje, en nog een stukje etc....)

Vandaag een draadeind M14 fijne (1,5) draadstang met moeren geregeld om de watertank tegen de onderzijde van de bus_y te bevestigen. Op de tekening (schematisch) weergegeven hoe we het van plan zijn:
ophanging grijswatertank.jpg
ophanging grijswatertank.jpg (11.28 KiB) 1197 keer bekeken
De tank heeft 4 grote vierkante gaten (stippellijn)
Rood is de draadstang welke zo in de dwarsbalk wordt geschroefd, groen zijn bouten in blindklinkmoeren (2 stuks getekend, 4 stuks in elke steunbalk en dat x2 dus 16 bevestigingspunten), zwart is een stalen "lat" tegen de onderzijde van de tank (komt EPDM schuim tussen tegen schuren) en ook de stalen lat tussen de twee dwarsbalken aan de rechterzijde met een normaal draadeind verticaal ertussen. Afijn ik denk dat het wel duidelijk is.....
Laatst gewijzigd door JTG op za 19 dec 2020, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Afgelopen weekend een boel dingen half gedaan/voorbereid. Allereerst de gaten geboord voor de gordelbok. Meten is weten en dat heb ik geweten :-B .
Ik geloof dat ik wel 100 keer de bus in-en-uit ben gegaan om eronder te kijken en te passen en dan weer binnenin. (Dit was gemakkelijker geweest met z'n tweeën). Uiteindelijk de gaten geboord en dat ging goed, inmiddels zijn de gaten ook behandeld tegen roest, maar dat is gebeurd nadat de foto was genomen.

Voor de gaten aan de kant van zijwand (bovenkant in de foto) heb ik inmiddels vierkante ringen, 2 stuks voor elk gat. Deze vullen de tussenruimte precies op. Het houten plankje laat ik straks iets verder doorlopen zodat deze aan de kant van de zijwand weer 'op' de ribbel komt te liggen.
IMG_5096.JPG
IMG_5096.JPG (70.83 KiB) 1069 keer bekeken
IMG_5103.JPG
IMG_5103.JPG (80.25 KiB) 1069 keer bekeken
Laatst gewijzigd door JTG op zo 25 nov 2018, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie