Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
In theorie zou het kunnen, in praktijk niet echt want het is een zogenaamd ‘normally open’ reed schakelaar. Zou iemand er een magneet tegenaan ‘plakken’ dat blijft het motortje draaien vermoed ik tot doorgebrand.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Vandaag gewerkt aan de zitplaatsen voorin. Lang gezocht naar homologatie documenten voor draaiplateau’s en omdat niemand die vooraf kin of wilde versturen uiteindelijk voor originele Fiat (Isri) draaiplateau’s gekozen. De documenten daarvan via Fiat opgevraagd en inmiddels aan het dossier toegevoegd bij de dienst van de RDW die dat straks in februari komt controleren samen met de extra zitplaatsen achterin.
De montage is kinderlijk eenvoudig, benodigd gereedschap:
Torx 45 sleutel/bit, Torx 50 sleutel/bit dopsleutel maat 13, dopsleutel maat 18 en dopsleutel maat 20 (laatste voor de draaistop bout met moer).
Stap voor stap gewerkt en geen problemen ondervonden.
Met de stoel in de normale stand zit de handrem niet in de weg bij draaien, ook niet als die is aangetrokken.
Foto’s volgen.
De montage is kinderlijk eenvoudig, benodigd gereedschap:
Torx 45 sleutel/bit, Torx 50 sleutel/bit dopsleutel maat 13, dopsleutel maat 18 en dopsleutel maat 20 (laatste voor de draaistop bout met moer).
Stap voor stap gewerkt en geen problemen ondervonden.
Met de stoel in de normale stand zit de handrem niet in de weg bij draaien, ook niet als die is aangetrokken.
Foto’s volgen.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Weer een stapje verder.
De consoles zijn hetzelfde gebleven?
Wij hebben een verlaagde console voor de draaibare bijrijdersstoel. (bestuurdersstoel draait niet)
Zodat de hoogte inclusief draaischijf weer op hetzelfde uitkwam.
Denk dat je met een verlaagde console wel "ruzie" zou krijgen met de handrem.
De consoles zijn hetzelfde gebleven?
Wij hebben een verlaagde console voor de draaibare bijrijdersstoel. (bestuurdersstoel draait niet)
Zodat de hoogte inclusief draaischijf weer op hetzelfde uitkwam.
Denk dat je met een verlaagde console wel "ruzie" zou krijgen met de handrem.
- Kampeermark
- Berichten: 320
- Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Misschien heel bijdehand in dit draadje, maar marja en Sjaak, als jullie de bestuurdersstoel toch niet draaien, hoe zouden jullie een geveerde stoel vinden?
Onze bestuurdersstoel is geveerd en die zijn niet op een veilige manier draaibaar te maken. daar gelaten dat je dan ook je handrem moet bewerken, iets waar ik ook geen fan van ben.
Het is jammer want het zit wel zeer lekker
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Onze bestuurdersstoel is geveerd en die zijn niet op een veilige manier draaibaar te maken. daar gelaten dat je dan ook je handrem moet bewerken, iets waar ik ook geen fan van ben.
Het is jammer want het zit wel zeer lekker
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
@kampeermarkt. Tot nu toe geen zitproblemen met de standaard stoelen. Maar misschien in de toekomst een geveerde stoel.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op zo 12 jan 2020, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Zoals beloofd de foto's van de inbouw.
@marjasjaak ja we hebben de originele (hoge) consoles laten zitten. De bestuurdersstoel was in hoogte verstelbaar en stond hoger ingesteld zonder draaiplateau dus die staat nu iets lager. De bijrijderstoel is ook in hoogte verstelbaar en aangezien wij beide ongeveer even lang zijn komt dat goed. Zelfs met een lagere console zou de handrem niet in de weg zitten overigens bij deze draaiplateau's zolang je stoel maar niet in achterste stand staat.
@kampeermark het is makkelijker om vragen aan marjasjaak te stellen aan marjasjaak (kan ook rechtstreeks zogewenst). Ik heb er geen ervaring mee dus kan je er niets over vertellen
Uitgangssituatie op foto 1, gevolgd door een proefplaatsing op foto 2.
Foto 2b heb ik niet gemaakt helaas, maar het werkt het handigst denk ik om na de proefplaatsing van het draaiplateau deze met 2 moeren vast te zetten onder de console (niet 100% vast zetten) en dan de stoel erbovenop zodat je het draaiplateau iets kunt draaien. Daarna kan de stoel er weer af. Dan kun je namelijk makkelijk bij de gaten om het materiaal van foto 3 allemaal te verwerken.
De veelbeschreven bijzonder bout/moer/aanslagbeveiliging laat zich gemakkelijk plaatsen en verwijderen als je het draaiplateau 90 graden draait. Je kunt dan door het gat (dat zit er ongetwijfeld speciaal voor) met een dopsleutel maat 20 dit bijzondere ding vastzetten.
Daarna komt de stoel er natuurlijk weer op. Dit gaat op dezelfde wijze als zonder het draaiplateau met 2 Torx bouten voor en 4 achter. (maat 45)
Vergeet als laatste stap niet om de moeren onder de consoles nu wel 100% vast te zetten met dopsleutel 13 (M8 moer met flens).
(en een foto te maken van het eindresultaat, ben ik dus wel vergeten......volgende keer)
@marjasjaak ja we hebben de originele (hoge) consoles laten zitten. De bestuurdersstoel was in hoogte verstelbaar en stond hoger ingesteld zonder draaiplateau dus die staat nu iets lager. De bijrijderstoel is ook in hoogte verstelbaar en aangezien wij beide ongeveer even lang zijn komt dat goed. Zelfs met een lagere console zou de handrem niet in de weg zitten overigens bij deze draaiplateau's zolang je stoel maar niet in achterste stand staat.
@kampeermark het is makkelijker om vragen aan marjasjaak te stellen aan marjasjaak (kan ook rechtstreeks zogewenst). Ik heb er geen ervaring mee dus kan je er niets over vertellen
Uitgangssituatie op foto 1, gevolgd door een proefplaatsing op foto 2.
Foto 2b heb ik niet gemaakt helaas, maar het werkt het handigst denk ik om na de proefplaatsing van het draaiplateau deze met 2 moeren vast te zetten onder de console (niet 100% vast zetten) en dan de stoel erbovenop zodat je het draaiplateau iets kunt draaien. Daarna kan de stoel er weer af. Dan kun je namelijk makkelijk bij de gaten om het materiaal van foto 3 allemaal te verwerken.
De veelbeschreven bijzonder bout/moer/aanslagbeveiliging laat zich gemakkelijk plaatsen en verwijderen als je het draaiplateau 90 graden draait. Je kunt dan door het gat (dat zit er ongetwijfeld speciaal voor) met een dopsleutel maat 20 dit bijzondere ding vastzetten.
Daarna komt de stoel er natuurlijk weer op. Dit gaat op dezelfde wijze als zonder het draaiplateau met 2 Torx bouten voor en 4 achter. (maat 45)
Vergeet als laatste stap niet om de moeren onder de consoles nu wel 100% vast te zetten met dopsleutel 13 (M8 moer met flens).
(en een foto te maken van het eindresultaat, ben ik dus wel vergeten......volgende keer)
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Er zijn zoveel updates dat het lastig wordt om het in precies de juiste chronologie te vermelden hier.....
Wat is er allemaal gedaan in de afgelopen 2 weken:
Wat is er allemaal gedaan in de afgelopen 2 weken:
- 4e plafondplaat is gemonteerd
- Verhoging van de vloer bij de dinette is gemaakt
- 'Planken' op de vloerverhoging zijn op de vloer verlijmd (alleen rond het luik)
- Aluminium afwerking voor de vloerverhoging gezaagd en gemonteerd
- Verwarmingsbuis geïsoleerd richting de boiler
- Maxxfan electrisch aangesloten en getest
- Keuring bij ons op locatie van de dienst VRT voor de draaiplateau's en 'achterbank'
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
- Kampeermark
- Berichten: 320
- Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Ziet er strak uit. Gefeliciteerd met de 4 zitplaatsen!
Waar gaat dat stopcontact dienst voor doen?
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Waar gaat dat stopcontact dienst voor doen?
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Dankje. We (ik) zagen er best tegenop eerlijk gezegd.
Die wandcontactdoos is voor een eventuele toekomstige plintverwarming. Die past namelijk precies in de ruimte ernaast. Als die extra verwarming er niet komt hebben we zo’n 3 Euro aan materiaal uitgegeven maar dit achteraf aanbrengen zou een grote(re) uitdaging hebben opgeleverd. Voorlopig dient die dus eigenlijk nergens voor
Die wandcontactdoos is voor een eventuele toekomstige plintverwarming. Die past namelijk precies in de ruimte ernaast. Als die extra verwarming er niet komt hebben we zo’n 3 Euro aan materiaal uitgegeven maar dit achteraf aanbrengen zou een grote(re) uitdaging hebben opgeleverd. Voorlopig dient die dus eigenlijk nergens voor
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Ziet er mooi uit.
Wat de wandcontactdozen betreft, je kan er nooit genoeg van hebben.
Wij hebben er 6 op direct bereikbare plekken en nog een paar in de banken, maar we komen er eigenlijk nog 1 tekort in de keuken.
In onze oude fabriekscamper hadden we maar 2 WCD's zat je altijd met stekkerdozen te prutsen.
Wat de wandcontactdozen betreft, je kan er nooit genoeg van hebben.
Wij hebben er 6 op direct bereikbare plekken en nog een paar in de banken, maar we komen er eigenlijk nog 1 tekort in de keuken.
In onze oude fabriekscamper hadden we maar 2 WCD's zat je altijd met stekkerdozen te prutsen.
- ThomasJumperHendriks
- Berichten: 223
- Lid geworden op: di 07 nov 2017, 18:31
Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
De keuring vd bok staat bij mij inmiddels ook op eind maart.
Mooi gebruik vd armaflex langs de rand van de cabine rand. Ga ik ook doen!
Zier er verder prachtig uit!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mooi gebruik vd armaflex langs de rand van de cabine rand. Ga ik ook doen!
Zier er verder prachtig uit!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Dankje
Vandaag besteed aan het maken van de gaten voor de ramen achter. Ook hier de S7P ramen van Dometic maat 560 x 465.
Inmiddels zijn we aardig bedreven geworden in het zagen van grote gaten, dit zijn voorlopig de laatste 2.
De ramen zitten zo hoog mogelijk op de deur, de houten frames aan de binnenzijde hebben we behoorlijk ingefreesd om het hoogteverschil op te vangen.
Zoals steeds bij dit soort klussen; meten, meten en nog eens meten. Nieuw metaalzaagje gebruiken en overvloedig met tape om de lak te beschermen en om het uitgezaagde deel steeds weer vast te plakken (zowel binnen als buitenzijde) zodat het niet gaat klapperen.
Vandaag besteed aan het maken van de gaten voor de ramen achter. Ook hier de S7P ramen van Dometic maat 560 x 465.
Inmiddels zijn we aardig bedreven geworden in het zagen van grote gaten, dit zijn voorlopig de laatste 2.
De ramen zitten zo hoog mogelijk op de deur, de houten frames aan de binnenzijde hebben we behoorlijk ingefreesd om het hoogteverschil op te vangen.
Zoals steeds bij dit soort klussen; meten, meten en nog eens meten. Nieuw metaalzaagje gebruiken en overvloedig met tape om de lak te beschermen en om het uitgezaagde deel steeds weer vast te plakken (zowel binnen als buitenzijde) zodat het niet gaat klapperen.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Inmiddels een beproefde methode om de ramen te monteren nogmaals herhaald. Enige lastige 'ding' bij de ramen achter is dat je ze natuurlijk precies op dezelfde denkbeeldige lijn wilt monteren. En die lijn daar is dat latje voor
De houten frames zitten nu op hun plek, de ramen zelf dienen puur voor de 'vorming' van het houten frame naar de bus (en het aluminium van het raam).
De houten frames zitten nu op hun plek, de ramen zelf dienen puur voor de 'vorming' van het houten frame naar de bus (en het aluminium van het raam).
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Natuurlijk mag ook in het bouwtopic niet een foto van de gemonteerde softclose ontbreken. Voor het hele inbouwverslag zie dit draadje:
viewtopic.php?f=3&t=8471131
viewtopic.php?f=3&t=8471131
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y