Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Hoofdnoorman »

DJSmiley schreef:
zo 29 dec 2019, 16:36
Die Vancontacts zijn geloof ik zomerbanden.

Als je de bus alleen in de zomer gebruikt, prima. Maar als je ook naar de sneeuw wilt (of in de winterperiode Duitsland in) dan zijn all-seasons denk ik een betere keus, of je moet willen (/kunnen) wisselen.

Zelf neig ik tzt naar de CrossClimate Agilis banden. Die voldoen in alle gebieden.
Ik heb zes jaar met Agilis gereden en nu de VanContact er onder. Ik moet toch echt eerlijk bekennen dat de zijwaartse stabiliteit van de laatste een stuk beter is. Aangezien dit van campers onderling zou kunnen verschillen en persoonlijke voorkeur ook een rol speelt, adviseer ik om te proberen met beide bandenmerken te rijden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Mocht iemand denken dat we stil zitten tijdens het wachten op de VRT/RDW :lol3:

Ik vond de gordelloop niet mooi bij het dinette bankje. De gordels werden een klein beetje gehinderd door de originele gordelloop (misschien is er een betere technische term voor maar ik denk dat het in combinatie met de foto's wel duidelijk is wat ik bedoel). Via een Duits forum een plaatje gezien hoe iemand dat opgelost had en besloten dat idee ook bij ons toe te passen.

Eerst de uitgangssituatie;
gordelloop_1.jpg
gordelloop_1.jpg (112.49 KiB) 864 keer bekeken
Dus de accu packs allemaal weer opgeladen en 5 accu packs zagen met de recipro zaag later was de originele gordelloop verwijderd. Om goed te kunnen zagen moest wel de bekleding een stukje losgetornd worden. de hoofdsteunhouders zitten 'geklikt' onderaan. Als je van bovenaf trekt trek je ze stuk, maar als je de bekleding een stukje weghaalt kun je er gemakkelijk :wink: bij.
gordelloop_2.jpg
gordelloop_2.jpg (67.75 KiB) 864 keer bekeken
Daarna (ik had geen aluminium plaatje bij de hand) een zoektocht naar beugels..... vele kilometers internet later eindelijk gevonden bij de lokale Praxis :bang: ( tja de Hornbach had het niet, de Gamma had het niet dus ik dacht dan zal de Praxis het ook niet hebben, toch wel dus :thumbup: )
Om te controleren voordat ik het werk ging steken in het bewerken van aluminium dat alles zou passen even een proefplaatje gemaakt op de printer:
gordelloop_3.jpg
gordelloop_3.jpg (65.64 KiB) 864 keer bekeken
Proef geslaagd; (het vierkante gat voor de slotbout in het midden moet hoger/langer anders krijg je de slotbout er niet in) en daarna in 1 keer goed uitgevoerd in aluminium. :wink:
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

gordelloop_4.jpg
gordelloop_4.jpg (115.13 KiB) 865 keer bekeken
en het eindresultaat:
gordelloop_5.jpg
gordelloop_5.jpg (66.94 KiB) 865 keer bekeken
Zo, volgende opdracht is het maken van de verhoogde vloer bij de dinette.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Zoals beloofd, na de bank nu tijd voor het vak bij de verhoogde vloer onder/voort de dinette.

Passen en meten. We vonden het leuk om de 45 graden hoek in het aanrechtblad te herhalen in de verhoging en het scheelt nog loopruimte ook :wink:
Dinetteverhoging.jpg
Dinetteverhoging.jpg (120.69 KiB) 751 keer bekeken
De foto's spreken voor zich denk ik. Het vak is bekleed met dezelfde stof als de stoelvakken achterin. Bovenop komt een luik gemaakt uit het uitgezaagde hout. De vloer op het luik zullen we vastlijmen met Bison Tix, de vloerdelen rond de luik-opening ook. De overige vloerdelen kunnen zwevend blijven, die worden vanzelf wel opgesloten door profielen langs de randen.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Ondertussen ook de elektrische voorbereiding gemaakt voor de AST-Technik Softclose door het keukenblokje er even uit te halen (moet toch ook geschilderd worden) en een buis te trekken voor de bedrading;

Het slot komt eigenlijk precies boven het (nog lege) pijpje ze zitten en zal net onder het keukenblad vallen en achter de kraan aansluitingen (gezien kijkend van in de bus naar buiten)
IMG_1364.jpeg
IMG_1364.jpeg (39.22 KiB) 750 keer bekeken
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Ziet er goed uit. Wij hebben ook luiken in de verhoogde vloer. Eerst wilden we een gat 20mm in maken zodat je het luik kon optillen (dan valt er vuil in het vak). Of een metalen oog, maar dat is niet lekker met blote voeten. Het is bij ons een boorgaatje 4mm geworden, en als sleutel een plastic haaknaald. Werkt perfect.
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door CamperMike »

Ik ben erg benieuwd naar het AST-Technik Softclose door systeem. Heb filmpjes bekeken maar vraag me vooral af of het een beetje in te bouwen is.

Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk

JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

@marjasjaak Goede tip!
@CamperMike Dat moet wel lukken als het nog zo leeg is :D
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Kampeermark »

Bijzonder zo'n softclose. Als ik vragen mag; wat kost deze grap?
En hoe weet dat ding nou dat die deur dicht gaat?

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Werking is door middel van een reed contact. Dit contact 'ziet' de motor het pinnetje voorbij komen doordat een magneet op/in/door het motorhuis een contact sluit (als in een schakelaar) en laat de motor dan 1 volle revolutie maken.

Supersimpel eigenlijk en daarmee het meest betrouwbare systeem wat ik tot nu toe tegen ben gekomen. Qua onderdelen vast veel goedkoper zelf bijeen te maken/zoeken maar de bedenkers mogen er van mij ook wat aan verdienen (anders zou er niets meer worden uitgevonden) :wink:
Kosten zijn te zien op de website van AST-Technik: http://www.ast-technikmodellbau.de/

Voordeel wat ik zie:
- Werking van de deur blijft zoals die nu is, dus ook wanneer de softclose niet zou werken kan de deur nog gewoon dicht (en open).
- Je doet de deur dicht zoals 'normaal', is de deur vanzelf al helemaal gesloten dan draait de motor van de softclose wel maar doet de motor feitelijk niets, terwijl als de deur net niet helemaal dicht is gegaan dan trekt de motor de deur het laatste stukje 'in'.
- Geen kinderhandjes tussen de deur aan de achterzijde om de deur te sluiten 'met het extra handje'. (bovendien zijn de armen nog niet lang genoeg)
- De deur kan stiller worden gesloten
- Afgezien van 4 gaatjes om de motor op te hangen wordt er eigenlijk niet ingegrepen in de bestaande scharnieren/systemen van de bus.

Nadeel (in ons geval):
- geen eigenlijk, we kunnen er prachtig bij om de softclose in te bouwen (ook als het keukenblok straks weer gemonteerd is, maar nu met het blok eruit is het veel gemakkelijker gaten boren)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door PaulBng »

Bij mij gaat ie ook komen, zie ook Hier
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Het-Licht »

Grappig die softclose, jammer dat ie er niet is voor de Sprinter/Crafter...

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door PaulBng »

Daag ze uit
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Appiecamp »

Als het contactje vast blijft zitten (storing) draait het motortje constant door?
Plaats reactie