Ik heb zes jaar met Agilis gereden en nu de VanContact er onder. Ik moet toch echt eerlijk bekennen dat de zijwaartse stabiliteit van de laatste een stuk beter is. Aangezien dit van campers onderling zou kunnen verschillen en persoonlijke voorkeur ook een rol speelt, adviseer ik om te proberen met beide bandenmerken te rijden.DJSmiley schreef: ↑zo 29 dec 2019, 16:36Die Vancontacts zijn geloof ik zomerbanden.
Als je de bus alleen in de zomer gebruikt, prima. Maar als je ook naar de sneeuw wilt (of in de winterperiode Duitsland in) dan zijn all-seasons denk ik een betere keus, of je moet willen (/kunnen) wisselen.
Zelf neig ik tzt naar de CrossClimate Agilis banden. Die voldoen in alle gebieden.
Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15352
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Mocht iemand denken dat we stil zitten tijdens het wachten op de VRT/RDW
Ik vond de gordelloop niet mooi bij het dinette bankje. De gordels werden een klein beetje gehinderd door de originele gordelloop (misschien is er een betere technische term voor maar ik denk dat het in combinatie met de foto's wel duidelijk is wat ik bedoel). Via een Duits forum een plaatje gezien hoe iemand dat opgelost had en besloten dat idee ook bij ons toe te passen.
Eerst de uitgangssituatie; Dus de accu packs allemaal weer opgeladen en 5 accu packs zagen met de recipro zaag later was de originele gordelloop verwijderd. Om goed te kunnen zagen moest wel de bekleding een stukje losgetornd worden. de hoofdsteunhouders zitten 'geklikt' onderaan. Als je van bovenaf trekt trek je ze stuk, maar als je de bekleding een stukje weghaalt kun je er gemakkelijk bij. Daarna (ik had geen aluminium plaatje bij de hand) een zoektocht naar beugels..... vele kilometers internet later eindelijk gevonden bij de lokale Praxis ( tja de Hornbach had het niet, de Gamma had het niet dus ik dacht dan zal de Praxis het ook niet hebben, toch wel dus )
Om te controleren voordat ik het werk ging steken in het bewerken van aluminium dat alles zou passen even een proefplaatje gemaakt op de printer:
Proef geslaagd; (het vierkante gat voor de slotbout in het midden moet hoger/langer anders krijg je de slotbout er niet in) en daarna in 1 keer goed uitgevoerd in aluminium.
Ik vond de gordelloop niet mooi bij het dinette bankje. De gordels werden een klein beetje gehinderd door de originele gordelloop (misschien is er een betere technische term voor maar ik denk dat het in combinatie met de foto's wel duidelijk is wat ik bedoel). Via een Duits forum een plaatje gezien hoe iemand dat opgelost had en besloten dat idee ook bij ons toe te passen.
Eerst de uitgangssituatie; Dus de accu packs allemaal weer opgeladen en 5 accu packs zagen met de recipro zaag later was de originele gordelloop verwijderd. Om goed te kunnen zagen moest wel de bekleding een stukje losgetornd worden. de hoofdsteunhouders zitten 'geklikt' onderaan. Als je van bovenaf trekt trek je ze stuk, maar als je de bekleding een stukje weghaalt kun je er gemakkelijk bij. Daarna (ik had geen aluminium plaatje bij de hand) een zoektocht naar beugels..... vele kilometers internet later eindelijk gevonden bij de lokale Praxis ( tja de Hornbach had het niet, de Gamma had het niet dus ik dacht dan zal de Praxis het ook niet hebben, toch wel dus )
Om te controleren voordat ik het werk ging steken in het bewerken van aluminium dat alles zou passen even een proefplaatje gemaakt op de printer:
Proef geslaagd; (het vierkante gat voor de slotbout in het midden moet hoger/langer anders krijg je de slotbout er niet in) en daarna in 1 keer goed uitgevoerd in aluminium.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
en het eindresultaat:
Zo, volgende opdracht is het maken van de verhoogde vloer bij de dinette.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Zoals beloofd, na de bank nu tijd voor het vak bij de verhoogde vloer onder/voort de dinette.
Passen en meten. We vonden het leuk om de 45 graden hoek in het aanrechtblad te herhalen in de verhoging en het scheelt nog loopruimte ook
De foto's spreken voor zich denk ik. Het vak is bekleed met dezelfde stof als de stoelvakken achterin. Bovenop komt een luik gemaakt uit het uitgezaagde hout. De vloer op het luik zullen we vastlijmen met Bison Tix, de vloerdelen rond de luik-opening ook. De overige vloerdelen kunnen zwevend blijven, die worden vanzelf wel opgesloten door profielen langs de randen.
Passen en meten. We vonden het leuk om de 45 graden hoek in het aanrechtblad te herhalen in de verhoging en het scheelt nog loopruimte ook
De foto's spreken voor zich denk ik. Het vak is bekleed met dezelfde stof als de stoelvakken achterin. Bovenop komt een luik gemaakt uit het uitgezaagde hout. De vloer op het luik zullen we vastlijmen met Bison Tix, de vloerdelen rond de luik-opening ook. De overige vloerdelen kunnen zwevend blijven, die worden vanzelf wel opgesloten door profielen langs de randen.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Ondertussen ook de elektrische voorbereiding gemaakt voor de AST-Technik Softclose door het keukenblokje er even uit te halen (moet toch ook geschilderd worden) en een buis te trekken voor de bedrading;
Het slot komt eigenlijk precies boven het (nog lege) pijpje ze zitten en zal net onder het keukenblad vallen en achter de kraan aansluitingen (gezien kijkend van in de bus naar buiten)
Het slot komt eigenlijk precies boven het (nog lege) pijpje ze zitten en zal net onder het keukenblad vallen en achter de kraan aansluitingen (gezien kijkend van in de bus naar buiten)
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Ziet er goed uit. Wij hebben ook luiken in de verhoogde vloer. Eerst wilden we een gat 20mm in maken zodat je het luik kon optillen (dan valt er vuil in het vak). Of een metalen oog, maar dat is niet lekker met blote voeten. Het is bij ons een boorgaatje 4mm geworden, en als sleutel een plastic haaknaald. Werkt perfect.
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Ik ben erg benieuwd naar het AST-Technik Softclose door systeem. Heb filmpjes bekeken maar vraag me vooral af of het een beetje in te bouwen is.
Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
@marjasjaak Goede tip!
@CamperMike Dat moet wel lukken als het nog zo leeg is
@CamperMike Dat moet wel lukken als het nog zo leeg is
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
- Kampeermark
- Berichten: 320
- Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Bijzonder zo'n softclose. Als ik vragen mag; wat kost deze grap?
En hoe weet dat ding nou dat die deur dicht gaat?
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
En hoe weet dat ding nou dat die deur dicht gaat?
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Werking is door middel van een reed contact. Dit contact 'ziet' de motor het pinnetje voorbij komen doordat een magneet op/in/door het motorhuis een contact sluit (als in een schakelaar) en laat de motor dan 1 volle revolutie maken.
Supersimpel eigenlijk en daarmee het meest betrouwbare systeem wat ik tot nu toe tegen ben gekomen. Qua onderdelen vast veel goedkoper zelf bijeen te maken/zoeken maar de bedenkers mogen er van mij ook wat aan verdienen (anders zou er niets meer worden uitgevonden)
Kosten zijn te zien op de website van AST-Technik: http://www.ast-technikmodellbau.de/
Voordeel wat ik zie:
- Werking van de deur blijft zoals die nu is, dus ook wanneer de softclose niet zou werken kan de deur nog gewoon dicht (en open).
- Je doet de deur dicht zoals 'normaal', is de deur vanzelf al helemaal gesloten dan draait de motor van de softclose wel maar doet de motor feitelijk niets, terwijl als de deur net niet helemaal dicht is gegaan dan trekt de motor de deur het laatste stukje 'in'.
- Geen kinderhandjes tussen de deur aan de achterzijde om de deur te sluiten 'met het extra handje'. (bovendien zijn de armen nog niet lang genoeg)
- De deur kan stiller worden gesloten
- Afgezien van 4 gaatjes om de motor op te hangen wordt er eigenlijk niet ingegrepen in de bestaande scharnieren/systemen van de bus.
Nadeel (in ons geval):
- geen eigenlijk, we kunnen er prachtig bij om de softclose in te bouwen (ook als het keukenblok straks weer gemonteerd is, maar nu met het blok eruit is het veel gemakkelijker gaten boren)
Supersimpel eigenlijk en daarmee het meest betrouwbare systeem wat ik tot nu toe tegen ben gekomen. Qua onderdelen vast veel goedkoper zelf bijeen te maken/zoeken maar de bedenkers mogen er van mij ook wat aan verdienen (anders zou er niets meer worden uitgevonden)
Kosten zijn te zien op de website van AST-Technik: http://www.ast-technikmodellbau.de/
Voordeel wat ik zie:
- Werking van de deur blijft zoals die nu is, dus ook wanneer de softclose niet zou werken kan de deur nog gewoon dicht (en open).
- Je doet de deur dicht zoals 'normaal', is de deur vanzelf al helemaal gesloten dan draait de motor van de softclose wel maar doet de motor feitelijk niets, terwijl als de deur net niet helemaal dicht is gegaan dan trekt de motor de deur het laatste stukje 'in'.
- Geen kinderhandjes tussen de deur aan de achterzijde om de deur te sluiten 'met het extra handje'. (bovendien zijn de armen nog niet lang genoeg)
- De deur kan stiller worden gesloten
- Afgezien van 4 gaatjes om de motor op te hangen wordt er eigenlijk niet ingegrepen in de bestaande scharnieren/systemen van de bus.
Nadeel (in ons geval):
- geen eigenlijk, we kunnen er prachtig bij om de softclose in te bouwen (ook als het keukenblok straks weer gemonteerd is, maar nu met het blok eruit is het veel gemakkelijker gaten boren)
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Grappig die softclose, jammer dat ie er niet is voor de Sprinter/Crafter...
Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Als het contactje vast blijft zitten (storing) draait het motortje constant door?