Ombouw Fiat Ducato Multivan naar campervan

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar campervan



Bericht door albertrietjens »

Dat ziet er inderdaad mooi uit, maar persoonlijk zou ik dat wat mager vinden om het paneel slechts op vier punten te ondersteunen! Een rijdend voertuig is toch wat anders dan een paneel op een dak. Naar mijn idee gaat dit gemakkelijk resoneren, zeker omdat de bevestigingspunten zo klein zijn.
GuusA
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 17:08
Locatie: Noord Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar campervan



Bericht door GuusA »

Peter LMC schreef:
di 10 sep 2019, 8:04
Vraagje aan GuusA.
Waar heb je die rails vandaan waar het zonnepaneel mee vast zit. :?:
Zit dit alleen gelijmd/gekit :?:
Ziet er strak uit. :thumbup:
Ik heb het paneel bevestigd met het ClickFit Evo montagesysteem: montageprofiel, eindklemsteun en moduleklem (elk 4 x).
Gekocht bij Warmteservice (paneel ook).
Aluminium opvulblokjes gebruikt om meer lijmoppervlak op het dak te hebben, goed ontvet met isopropanol en gelijmd met Sika 552AT.
Zit zo vast als een huis.
Kabeldoorvoer door het dak heb ik onder het paneel en achterstevoren gemonteerd om geen waterinlek te krijgen.

Ik ben 3 keer met de camper weggeweest sindsdien en geen last van herrie of gefluit gehad onderweg :D
IMG_6749.JPG
IMG_6749.JPG (149.02 KiB) 1207 keer bekeken
IMG_6750.JPG
IMG_6750.JPG (166.83 KiB) 1207 keer bekeken
Guus
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar campervan



Bericht door Peter LMC »

Bedankt GuusA. :thumbup:
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar campervan



Bericht door JTG »

Die zilveren Heosafe sloten zien er ook goed uit trouwens, wij durfden het niet aan met wit op een witte bus en hebben de zwarte genomen. De zilveren zijn een prima match zo blijkt :wink:
Heb je die bij de achterdeuren ook al gemonteerd?
GuusA
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 17:08
Locatie: Noord Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar campervan



Bericht door GuusA »

JTG schreef:
di 10 sep 2019, 18:10
Die zilveren Heosafe sloten zien er ook goed uit trouwens, wij durfden het niet aan met wit op een witte bus en hebben de zwarte genomen. De zilveren zijn een prima match zo blijkt :wink:
Heb je die bij de achterdeuren ook al gemonteerd?
Ze matchen perfect bij de kleur van de bus en ja, achter zit die er ook al op.
Was een eenvoudig klusje.
IMG_7178.JPG
IMG_7178.JPG (149.9 KiB) 1196 keer bekeken
IMG_7179.JPG
IMG_7179.JPG (140.04 KiB) 1196 keer bekeken
Guus
Just_passin_through
Berichten: 21
Lid geworden op: za 18 nov 2017, 18:09

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar campervan



Bericht door Just_passin_through »

[/quote]

Ik heb het paneel bevestigd met het ClickFit Evo montagesysteem: montageprofiel, eindklemsteun en moduleklem (elk 4 x).
Gekocht bij Warmteservice (paneel ook).

IMG_6749.JPGIMG_6750.JPG
[/quote]


Welk panneel heb je gekocht? ik heb eens gekeken op hun website en de panelen zijn wel zeer voordelig in prijs. Maar ik heb ook al veel gelezen dat het niet wordt aangeraden op huis panelen op een camper te plaatsen. Aangezien ze minder robuust gemaakt zijn en een andere voltage doorgeven. De prijs doet me dan weer twijfelen...
Wat zijn jou ervaringen?
GuusA
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 17:08
Locatie: Noord Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar campervan



Bericht door GuusA »

Welk panneel heb je gekocht? ik heb eens gekeken op hun website en de panelen zijn wel zeer voordelig in prijs. Maar ik heb ook al veel gelezen dat het niet wordt aangeraden op huis panelen op een camper te plaatsen. Aangezien ze minder robuust gemaakt zijn en een andere voltage doorgeven. De prijs doet me dan weer twijfelen...
Wat zijn jou ervaringen?
Ik heb een Boviet 300 Wp paneel en gekoppeld aan een Victron MPPT regelaar.
Ik vind het een stevig en stabiel paneel en zit muurvast op mijn Ducato dak.
Tot nu toe geen omkijken naar.
Sinds het paneel gemonteerd is 1 week en 3 weekenden op pad geweest en geen walstroom nodig gehad (compressorkoelkast en led-verlichting).
Erg tevreden.
Guus
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar campervan



Bericht door DJSmiley »

Just_passin_through schreef:
do 03 okt 2019, 13:15
Ik heb het paneel bevestigd met het ClickFit Evo montagesysteem: montageprofiel, eindklemsteun en moduleklem (elk 4 x).
Gekocht bij Warmteservice (paneel ook).

IMG_6749.JPGIMG_6750.JPG
[/quote]


Welk panneel heb je gekocht? ik heb eens gekeken op hun website en de panelen zijn wel zeer voordelig in prijs. Maar ik heb ook al veel gelezen dat het niet wordt aangeraden op huis panelen op een camper te plaatsen. Aangezien ze minder robuust gemaakt zijn en een andere voltage doorgeven. De prijs doet me dan weer twijfelen...
Wat zijn jou ervaringen?
[/quote]

Minder robust.. tja, het is glas, ipv een flexibel paneel. Maar de prijs/rendementsverhouding is veel hoger, en doordat je 'm (iets) hoger legt op je dak (met een kleine kier) heb je ook betere koeling.
Als je ziet hoeveel mensen inmiddels met alle tevredenheid zo'n 'vast' paneel hebben...

Spanning is wel een dingetje, veel camperdingen hebben minder cellen en geven een lagere spanning. Zo'n 'huis'paneel geeft vaak een hogere spanning. Voor het gros van de gebruikte laadregelaars geen probleem (de Victron MPPT en ePever dingen kunnen dat prima)

Er zijn echter ook een aantal regelaars die een beperktere ingangsspanning mogen hebben (bv de Ctek D250SA). Dan zit je meestal op 20-25V max en ben je (dus) gebonden aan de kleinere (36-cell) panelen, omdat je met zo'n huispaneel op een te hoge spanning uitkomt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Just_passin_through
Berichten: 21
Lid geworden op: za 18 nov 2017, 18:09

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar campervan



Bericht door Just_passin_through »

Bedankt voor de info! Ik was ook al naar dat boviet 300w paneel aant kijken. Ik denk dat deze het dan zal worden.
Nu nog even kijken voor de mppt regelaar. Had eerst de votronic 30a in gedachten omdat ik dacht dat de 20a van victron te klein zou zijn.
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar campervan



Bericht door DJSmiley »

Just_passin_through schreef:
vr 04 okt 2019, 8:47
Bedankt voor de info! Ik was ook al naar dat boviet 300w paneel aant kijken. Ik denk dat deze het dan zal worden.
Nu nog even kijken voor de mppt regelaar. Had eerst de votronic 30a in gedachten omdat ik dacht dat de 20a van victron te klein zou zijn.
300wp = 25A. Maar bedenk wel dat dat in de meest optimale omstandigheden is, onder de meest optimale hoek.

Vlak op een dak is dat meestal niet (eea wisselt wel naar mate je verder zuidelijker of noordelijker zit)

Met een 20A regelaar zal je, vooral in NL en omgeving, niet heel veel verliezen dus zo heel erg is dat ook weer niet.

Naast die Votronic zou je ook een Epever 3210AN (ook 30A) kunnen overwegen (Die wil ik tzt zelf ook). Die kost zo'n 80-120 eur (afhankelijk waar je 'm koopt) en kun je ook voorzien van een los displaytje (20 euro op Alie). Die epever wordt overigens ook onder diverse andere namen verkocht
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar campervan



Bericht door tonic »

Dat is een mooi paneeltje. Ik heb al bekabeling ingebouwd maar dat is 4mm2 en ongeveer 3,5meter lang.
Is die bekabeling dik genoeg voor dit paneel of moet ik naar een kleiner paneel kijken?
En welke victron mppt heb ik precies bij dit paneel nodig?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar campervan



Bericht door Kroppie »

4mm2 en 25 ampere geeft bij 3,5 meter lengte een spanningsverlies van 0,73 volt.

http://www.polz.info/leitungsrechner/.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar campervan



Bericht door Kampeermark »

Beste Guus,

Ik heb inmiddels het zelfde paneel besteld als jij bij de zelfde leverancier. Welke MPPT heb jij er aan gekoppelt?
GuusA
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 17:08
Locatie: Noord Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato Multivan naar campervan



Bericht door GuusA »

Ik heb inmiddels het zelfde paneel besteld als jij bij de zelfde leverancier. Welke MPPT heb jij er aan gekoppelt?
/quote]

Hallo Mark,

Ik heb het paneel aangesloten op een Victron Easy Solar 12V [url]https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... NL.pdf/url]

Het bevalt me uitstekend.
Groeten.
Guus
Plaats reactie