Vloerplaat isoleren (geluid en thermisch)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
actyves
Berichten: 17
Lid geworden op: do 12 apr 2018, 23:02

Vloerplaat isoleren (geluid en thermisch)



Bericht door actyves »

Ik ben een 'groentje', erg nieuw op dit forum. Ik heb al heeeel veel bijgeleerd de voorbije dagen. Maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag gevonden...

Eerst even schrijven wat ik precies wens:
1. Ik heb een Fiat Ducato L4H3 gekocht en wens die om te bouwen tot zowel een mobiele werkplaats (doet er even niet toe wat precies) als een camper. Belangrijke vereiste is dat er in de herfst en winter niet te veel koude binnenkomt en er geen/erg weinig condens gevormd wordt.
2. Ik wens de vloerplaat te isoleren, zowel thermisch als geluid, en daarboven een multiplex + kurkvloer met eventueel daartussen nog een verwarmingselement, ben ik nog niet uit.

Ik was van plan een goede geluidsisolatielaag op de vloer te leggen https://www.akoestiekwinkel.nl/voertuig ... isolerenen
en daarboven op thermische isolatie (x-trem) en dan de houten plank.

Mijn 3 vragen zijn:
1. Zowel de geluids- als thermische isolatie die ik in gedachte heb, zijn onsamendrukbaar. Maw, doordat er in de laadvloer van de Ducato 'ribbels' zitten van ongeveer 8 mm hoogte en een aantal cm breed (over de lengt evan 4m laadruimte), zou er ruimte tussen de isolatie en de metalen vloer (tussen de ribbels) blijven bestaan. Vormt dit geen koudebrug en kan hierdoor geen continue condens ontstaan met mogelijke roestvorming of onaangename geur tot gevolg?
2. Hoe kan ik die ribbels 'volkrijgen', als dit inderdaad een vochtprobleem zou kunnen veroorzaken?
3. Ik zie veel ombouwers eerst een 'fundament' leggen, een kader van houten balkjes van 2cm hoog ongeveer. Waarom? Er kan toch rechtstreeks isolatie op de vloer verwerkt worden?

PS Ik besef ten volle dat om vochtproblemen ( en geurtjes trouwens ook) te vermijden, er zoveel mogelijk mogelijk ventilatie moet zijn, maar hoe in godsnaam kunnen die lange smalle en heel lage open ruimtes onder de vloer geventileerd blijven?

Vriendelijke groet, Yves
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Vloerplaat isoleren (geluid en thermisch)



Bericht door leftlanebandit »

Ik heb de ruimte tussen de ribben op gevuld met 1 cm Xtrem daar over een laag Xtrem van 2cm en een hout plaat van 15mm en als vloerbedekking heb ik vinyl gebruikt van ca 3mm dik en de vloer voelt nooit echt steenkoud aan zelfs niet bij 35 zoals afgelopen winter in Finland

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Vloerplaat isoleren (geluid en thermisch)



Bericht door WoutvanAken »

Mijn voorkeur gaat uit naar Armaflex, strookjes van 9 mm tussen de ribben lijmen en dan een volledige laag van 9 mm er overheen.
Goed warmte isolerend en isoleert ook beter geluid dan X-trem. Armaflex is ook zelfklevend, verwerkt eenvoudiger.
Wel ben ik er voorstander van om met dwarse latjes te werken omdat er in isolatie altijd iets vering kan blijven zitten.
Wanneer je bijv. populieren multiplex als dekplaat gebruikt heeft nog eens extra kurk niet zoveel zin. Populieren is een lichte houtsoort die ook een isolerende werking heeft.
Dan liever op het multiplex een verwarmingsmatje met daarover bijv. vinyl of pvc.
Bepaal vooraf ook goed of er nog leidingen onder de vloer door moeten! Bijv. voor gas, water of elektra.

Wanneer je Armaflex nodig hebt; stuur even een pb-tje.
Wout.
actyves
Berichten: 17
Lid geworden op: do 12 apr 2018, 23:02

Re: Vloerplaat isoleren (geluid en thermisch)



Bericht door actyves »

Dankjulliewel voor jullie reactie.

Ik heb momenteel nog 1 vraag mbt geluidsisolatie.
Ik heb zelfklevende alubutyl gekocht en ben die aan het aanbrengen op de zijwanden en wielkasten van de Ducato.
Ook het dak galmt natuurlijk erg. Ik vraag me af of heel het dak moet afgeplakt worden (die alubutyl / ontdreuningsplaat) weegt zelf ook wel wat dus ik vrees dat deze met de tijd los zou komen? En waar plak ik dan de warmteisolatie op vast? Eventueel alleen warmte-isolatie aanbrengen welke zowiezo ook een beetje geluid isoleert?

greetz
yves
Errie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 12:46

Re: Vloerplaat isoleren (geluid en thermisch)



Bericht door Errie »

Hoi Actives,

Wij hebben onze camper thermisch geisoleerd op alle delen met polypress platen (geperst schuimrubber) en die verlijmd tegen de carroserie.
de voorportieren (vanwege de zijruiten) met bitumen geluidsisolerende matten en deze ook gebruikt op de bodem vooraan.
we zijn zeer tevreden over de verbeterde akoestiek! op het dak hebben we SG 120 genomen en op de zijwanden, achterdeur en in de schuifdeur hebben we SG300 genomen.. dat is de dikte van het schuim of iets met de hoeveelheid vlokken per m2 geloof ik (toen wel uitgezocht, nu een beetje vergeten) het isoleert (watmte) ook prima.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Vloerplaat isoleren (geluid en thermisch)



Bericht door WoutvanAken »

Yves, geloof me, 19 mm Armaflex tegen het dak. Volgt prima de ribben in het dak en geeft een zeer goede geluids- en warmteisolatie.
Strookje kurk op de verstevingingsprofielen lijmen en iets over de Armaflex laten steken.
Het naadje tussen de Armaflex en kurk schuimen met soepel blijvende purschuim en je bent rond.
De hemel kun je daarna in een keer tegen de kurkstroken aanlijmen.
Wout.
Errie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 12:46

Re: Vloerplaat isoleren (geluid en thermisch)



Bericht door Errie »

ik heb juist vernomen dat je nooit pur schuim moet gebruiken in een camper ivm roest
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Vloerplaat isoleren (geluid en thermisch)



Bericht door WoutvanAken »

Het is niet de bedoeling om de gehele camper af te sluiten met pur-schuim. Daardoor zou condenswater misschien niet wegkunnen maar
op de manier zoals door mij omschreven is het prima.
Je kunt hierdoor een afsluitende isolatielaag creëren wat gunstig is voor warmte- en geluidsisolatie, vooral voor het dak belangrijk.
Met pur moet je ook oppassen in afgesloten ruimtes omdat je bij overmatig gebruik zelfs deuken naar buiten kan krijgen maar daar heb je met de
soepel blijvende pur niet snel last van.
Wout.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vloerplaat isoleren (geluid en thermisch)



Bericht door ducati 900 »

actyves schreef:
zo 16 sep 2018, 11:36
Dankjulliewel voor jullie reactie.

Ik heb momenteel nog 1 vraag mbt geluidsisolatie.
Ik heb zelfklevende alubutyl gekocht en ben die aan het aanbrengen op de zijwanden en wielkasten van de Ducato.
Ook het dak galmt natuurlijk erg. Ik vraag me af of heel het dak moet afgeplakt worden (die alubutyl / ontdreuningsplaat) weegt zelf ook wel wat dus ik vrees dat deze met de tijd los zou komen? En waar plak ik dan de warmteisolatie op vast? Eventueel alleen warmte-isolatie aanbrengen welke zowiezo ook een beetje geluid isoleert?

greetz
yves
Ik heb in mijn MB 100 ongeveer 30 % van de plaat beplakt met ontdreunigplaat en daaroverheen Armaflex, steenwol
en afwerkplaat.

Afbeelding

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op ma 17 dec 2018, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
actyves
Berichten: 17
Lid geworden op: do 12 apr 2018, 23:02

Re: Vloerplaat isoleren (geluid en thermisch)



Bericht door actyves »

WoutvanAken schreef:
zo 09 dec 2018, 21:53
Yves, geloof me, 19 mm Armaflex tegen het dak. Volgt prima de ribben in het dak en geeft een zeer goede geluids- en warmteisolatie.
Strookje kurk op de verstevingingsprofielen lijmen en iets over de Armaflex laten steken.
Het naadje tussen de Armaflex en kurk schuimen met soepel blijvende purschuim en je bent rond.
De hemel kun je daarna in een keer tegen de kurkstroken aanlijmen.
Wout.
Dankjullie wel voor de reakties, ook van jou Wout.
Ik begrijp echter je comment 'Strookje kurk tem je bent rond' niet goed, ik probeer het voor me te zien , maar begrijp het niet goed.
Nog 1 technisch vraagje, tot welke min temperatuur kan je armaflex aanbrengen op metaal?

Greetz, Yves
Plaats reactie