Elektrisch schema Ford Transit
Elektrisch schema Ford Transit
Hoi allemaal,
Ik ben bezig met het elektrisch schema aan het uittekenen en ben begonnen met een vereenvoudigde voorstelling vooraleer ik het in detail ga uittekenen. Ik wou namelijk eerst hier ook eens voorleggen.
Voor mij hoeven de batterijen niet op te kunnen laden met walstroom aangezien ik al zonnepanelen heb en ze kan opladen tijdens het rijden. Blue systems had ik gevonden via een blog - lijkt mij eenvoudiger dan een specialist het hele gebeuren op de alternator aan ter sluiten en krijgt ook uitstekende reviews voor dit soort toepassingen. Het linkt de batterijen van het moment de motor start en verbreekt de verbinding het moment de motor uitgaat. Zo moet je dus niet bang zijn om de voertuigaccu per ongeluk leeg te trekken.
Graag zie ik de reacties tegemoet .
Owja, ik weet dat er nog van alles tussen moet zoals stroomverliesschakelaars, etc maar deze heb ik nu nog niet allemaal in het schema verwerkt, dat komt in gedetailleerd schema.
Ik ben bezig met het elektrisch schema aan het uittekenen en ben begonnen met een vereenvoudigde voorstelling vooraleer ik het in detail ga uittekenen. Ik wou namelijk eerst hier ook eens voorleggen.
Voor mij hoeven de batterijen niet op te kunnen laden met walstroom aangezien ik al zonnepanelen heb en ze kan opladen tijdens het rijden. Blue systems had ik gevonden via een blog - lijkt mij eenvoudiger dan een specialist het hele gebeuren op de alternator aan ter sluiten en krijgt ook uitstekende reviews voor dit soort toepassingen. Het linkt de batterijen van het moment de motor start en verbreekt de verbinding het moment de motor uitgaat. Zo moet je dus niet bang zijn om de voertuigaccu per ongeluk leeg te trekken.
Graag zie ik de reacties tegemoet .
Owja, ik weet dat er nog van alles tussen moet zoals stroomverliesschakelaars, etc maar deze heb ik nu nog niet allemaal in het schema verwerkt, dat komt in gedetailleerd schema.
- Bijlagen
-
- Elektrisch schema (eenvoudig).png (46.22 KiB) 1039 keer bekeken
Re: Elektrisch schema Ford Transit
Wat is een blue systems charging, het klinkt als iets van Victron.
Je geeft aan dat je niet wil laden aan een stroompaal, waarom die dan wel intekenen?
Je geeft aan dat je niet wil laden aan een stroompaal, waarom die dan wel intekenen?
Re: Elektrisch schema Ford Transit
misschien dat Lampi kan vertellen wat dat blue systems charging apparaat volgens hem is , ik weet niet wat ie bedoeld, zit tussen de accu,s dus op de 1e blik zou ik zeggen, een scheidingsrelais, maar bij mij brand het lampie nog niet.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Elektrisch schema Ford Transit
ja, lijkt wel he, (is gelukkig nog geen knipperlamp), maar als ie de cyrix (of een gewoon scheidings relais)gewoon bij naam noemt weet iedereen wat er bedoeld word, nu heb je een omschrijving met een niet bestaande benaming(ik heb die benaming tenminste niet gevonden)
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Elektrisch schema Ford Transit
Waarom een trafo 230V-12V en geen acculader?
Zit er in die Xenteq een omschakelautomaat?
Zit er in die Xenteq een omschakelautomaat?
Re: Elektrisch schema Ford Transit
zou kunnen , maar mag Ts ons vertellen.blizard schreef: ↑di 04 sep 2018, 12:12gokje, deze? http://www.asabootelectro.nl/producten/ ... ingsrelais
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Elektrisch schema Ford Transit
Hoi!
Ja het is inderdaad die van de link - een soort van scheidingsrelais die de batterijen koppelt en dan zo oplaadt terwijl je rijdt.
Mijn excuses voor de slechte omschrijving, Jos .
@Myway: ik wil wel kunnen aansluiten op het net maar hij moet voor mij de batterijen niet opladen op die manier - naar wat ik begrijp heb je dan weer een speciale batterycharger nodig?
@Javannes: ik heb een acculader voorzien (de MPPT laadregelaar) maar ik dacht dat je omvormer ook nog nodig had voor als je van walstroom naar de 12V toestellen gaat ?
Ja het is inderdaad die van de link - een soort van scheidingsrelais die de batterijen koppelt en dan zo oplaadt terwijl je rijdt.
Mijn excuses voor de slechte omschrijving, Jos .
@Myway: ik wil wel kunnen aansluiten op het net maar hij moet voor mij de batterijen niet opladen op die manier - naar wat ik begrijp heb je dan weer een speciale batterycharger nodig?
@Javannes: ik heb een acculader voorzien (de MPPT laadregelaar) maar ik dacht dat je omvormer ook nog nodig had voor als je van walstroom naar de 12V toestellen gaat ?
- henk en lila
- Berichten: 3874
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Elektrisch schema Ford Transit
1. Is het een heel erg jonge Transit? Dan gaat het laden van de huishoudaccu's via een scheidingsrelais misschien niet werken. Trefwoord; intelligente dynamo.
2. Die speciale battery-charger heet ook wel acculader. Kost denk ik net zoveel als een 220V -> 12V DC omvormer.
3. Via een 20A acculader ondersteun je ook de 12V verbruikers.
2. Die speciale battery-charger heet ook wel acculader. Kost denk ik net zoveel als een 220V -> 12V DC omvormer.
3. Via een 20A acculader ondersteun je ook de 12V verbruikers.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Elektrisch schema Ford Transit
Hoi Henk,henk en lila schreef: ↑di 04 sep 2018, 16:251. Is het een heel erg jonge Transit? Dan gaat het laden van de huishoudaccu's via een scheidingsrelais misschien niet werken. Trefwoord; intelligente dynamo.
2. Die speciale battery-charger heet ook wel acculader. Kost denk ik net zoveel als een 220V -> 12V DC omvormer.
3. Via een 20A acculader ondersteun je ook de 12V verbruikers.
Nee, van 2008 dus niet zo jong.
Naar wat ik begrijp zou je dan geen aparte acculader meer nodig hebben - dus laadt op als je rijdt en ook via zonnepanelen.
Mvg,
Re: Elektrisch schema Ford Transit
Maar waarom wil je er een voeding aan hebben die van 230 12 volt maakt, die staat in het schema
Re: Elektrisch schema Ford Transit
Misschien is inderdaad niet nodig maar als ik dan toch aan de walstroom lig wil ik of een manier om batterijen op te laden of omvormen naar 12V zodat ik alle toestellen kan gebruiken dan (koelkast is enkel 12V aansluiting).
- henk en lila
- Berichten: 3874
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Elektrisch schema Ford Transit
Lampi, geef dan eens een merk en type van die omvormer 220 - > 12V die je op het oog hebt.
Ik denk dat we hier nl een spraakverwarring hebben.
Ik denk dat we hier nl een spraakverwarring hebben.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).