Elektrisch schema Ford Transit

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Lampi
Berichten: 36
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 14:00

Elektrisch schema Ford Transit



Bericht door Lampi »

Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het elektrisch schema aan het uittekenen en ben begonnen met een vereenvoudigde voorstelling vooraleer ik het in detail ga uittekenen. Ik wou namelijk eerst hier ook eens voorleggen.

Voor mij hoeven de batterijen niet op te kunnen laden met walstroom aangezien ik al zonnepanelen heb en ze kan opladen tijdens het rijden. Blue systems had ik gevonden via een blog - lijkt mij eenvoudiger dan een specialist het hele gebeuren op de alternator aan ter sluiten en krijgt ook uitstekende reviews voor dit soort toepassingen. Het linkt de batterijen van het moment de motor start en verbreekt de verbinding het moment de motor uitgaat. Zo moet je dus niet bang zijn om de voertuigaccu per ongeluk leeg te trekken.

Graag zie ik de reacties tegemoet :).

Owja, ik weet dat er nog van alles tussen moet zoals stroomverliesschakelaars, etc maar deze heb ik nu nog niet allemaal in het schema verwerkt, dat komt in gedetailleerd schema.
Bijlagen
Elektrisch schema (eenvoudig).png
Elektrisch schema (eenvoudig).png (46.22 KiB) 1039 keer bekeken
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Elektrisch schema Ford Transit



Bericht door myway »

Wat is een blue systems charging, het klinkt als iets van Victron.
Je geeft aan dat je niet wil laden aan een stroompaal, waarom die dan wel intekenen?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch schema Ford Transit



Bericht door Kroppie »

misschien dat Lampi kan vertellen wat dat blue systems charging apparaat volgens hem is , ik weet niet wat ie bedoeld, zit tussen de accu,s dus op de 1e blik zou ik zeggen, een scheidingsrelais, maar bij mij brand het lampie nog niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Elektrisch schema Ford Transit



Bericht door blizard »

Slecht contact Jos?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch schema Ford Transit



Bericht door Kroppie »

ja, lijkt wel he, (is gelukkig nog geen knipperlamp), maar als ie de cyrix (of een gewoon scheidings relais)gewoon bij naam noemt weet iedereen wat er bedoeld word, nu heb je een omschrijving met een niet bestaande benaming(ik heb die benaming tenminste niet gevonden)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Elektrisch schema Ford Transit



Bericht door blizard »

Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Elektrisch schema Ford Transit



Bericht door javanes »

Waarom een trafo 230V-12V en geen acculader?
Zit er in die Xenteq een omschakelautomaat?
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrisch schema Ford Transit



Bericht door Kroppie »

blizard schreef:
di 04 sep 2018, 12:12
gokje, deze? http://www.asabootelectro.nl/producten/ ... ingsrelais
zou kunnen , maar mag Ts ons vertellen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Lampi
Berichten: 36
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 14:00

Re: Elektrisch schema Ford Transit



Bericht door Lampi »

Hoi!

Ja het is inderdaad die van de link - een soort van scheidingsrelais die de batterijen koppelt en dan zo oplaadt terwijl je rijdt.
Mijn excuses voor de slechte omschrijving, Jos ;).

@Myway: ik wil wel kunnen aansluiten op het net maar hij moet voor mij de batterijen niet opladen op die manier - naar wat ik begrijp heb je dan weer een speciale batterycharger nodig?

@Javannes: ik heb een acculader voorzien (de MPPT laadregelaar) maar ik dacht dat je omvormer ook nog nodig had voor als je van walstroom naar de 12V toestellen gaat :think: ?
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Elektrisch schema Ford Transit



Bericht door henk en lila »

1. Is het een heel erg jonge Transit? Dan gaat het laden van de huishoudaccu's via een scheidingsrelais misschien niet werken. Trefwoord; intelligente dynamo.
2. Die speciale battery-charger heet ook wel acculader. Kost denk ik net zoveel als een 220V -> 12V DC omvormer.
3. Via een 20A acculader ondersteun je ook de 12V verbruikers.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Lampi
Berichten: 36
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 14:00

Re: Elektrisch schema Ford Transit



Bericht door Lampi »

henk en lila schreef:
di 04 sep 2018, 16:25
1. Is het een heel erg jonge Transit? Dan gaat het laden van de huishoudaccu's via een scheidingsrelais misschien niet werken. Trefwoord; intelligente dynamo.
2. Die speciale battery-charger heet ook wel acculader. Kost denk ik net zoveel als een 220V -> 12V DC omvormer.
3. Via een 20A acculader ondersteun je ook de 12V verbruikers.
Hoi Henk,

Nee, van 2008 dus niet zo jong.
Naar wat ik begrijp zou je dan geen aparte acculader meer nodig hebben - dus laadt op als je rijdt en ook via zonnepanelen.

Mvg,
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Elektrisch schema Ford Transit



Bericht door myway »

Maar waarom wil je er een voeding aan hebben die van 230 12 volt maakt, die staat in het schema
Lampi
Berichten: 36
Lid geworden op: do 16 aug 2018, 14:00

Re: Elektrisch schema Ford Transit



Bericht door Lampi »

myway schreef:
wo 05 sep 2018, 15:17
Maar waarom wil je er een voeding aan hebben die van 230 12 volt maakt, die staat in het schema
Misschien is inderdaad niet nodig maar als ik dan toch aan de walstroom lig wil ik of een manier om batterijen op te laden of omvormen naar 12V zodat ik alle toestellen kan gebruiken dan (koelkast is enkel 12V aansluiting).
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Elektrisch schema Ford Transit



Bericht door henk en lila »

Lampi, geef dan eens een merk en type van die omvormer 220 - > 12V die je op het oog hebt.
Ik denk dat we hier nl een spraakverwarring hebben.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Plaats reactie