Dus eerder zoiets dan:Huub56 schreef: ↑wo 19 sep 2018, 11:35Plus van de lader op de plus van accu 1 min van de lader op min van accu 2 ook de verbruikers alle plussen op plus accu 1 alle minnen op min accu 2 en de accu’s onderling plussen verbinden met elkaar en minnen verbinden met elkaar met met dezelfde lengte van de kabels zoals Jos hierboven heeft beschreven
Elektrisch schema Ford Transit
Re: Elektrisch schema Ford Transit
- Bijlagen
-
- Elektrisch schema (gedetailleerd).jpg (63.71 KiB) 950 keer bekeken
Re: Elektrisch schema Ford Transit
zo iets ja , en dan nog het massa tekentje bij de bovenste woonbatterij naar de min aansluiting op de onderste woonbatterij, en een zekering tussen de zonnepaneel regelaar en de accu .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Elektrisch schema Ford Transit
En er wel aan denken dat de min van de verbruikers aan de min van accu 2 zitten ( waterpomp verlichting enz.)
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Elektrisch schema Ford Transit
Precies. Er bestaan ook min-verdelers voor de 12V verbruikers.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19157
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Elektrisch schema Ford Transit
@Lampi: ziet er nu heel goed uit!
Voor de duidelijkheid: de draad van de omvormer naar het relais (230V) zou grijs moeten zijn, net als
de draad naar de stopcontacten? Idem de rood/blauwe draad van walstroom naar relais of een
omschakelautomaat (lees hieronder).
Voor het relais walstroom kun je handmatig schakelen, maar er bestaan ook omschakelautomaten, merk
IVT: in rust (standaard) is de omvormer verbonden met de stopcontacten, bij 230V van buiten schakelt ie
de stopcontacten om naar de walspanning (schema). Kost ca. € 50.
Denk eraan: vóór dat relais en ná de aardlekschakelaar (daartussen dus) moet nog een stopcontact komen
voor de acculader. Dit om te voorkomen dat zónder walstroom de acculader de accu's gaat laden met
stroom uit de omvormer. Want dan zou de stroom in een kringetje gaan lopen, tot het op is!
Ik weet niet wat voor koelkast je hebt, voor een compressorkastje is dit ok. Voor een absorptiekoelkast
echter, zou de 12V via een relais van de startaccu moeten komen zodat er alleen 12V is voor de koelkast
wanneer de motor draait. Dit vanwege het hoge 12V-stroomverbruik van absorptiekoelkasten.
Vraagje: hoe heb je zo'n mooie tekening gemaakt? Een speciaal programmaatje?
Voor de duidelijkheid: de draad van de omvormer naar het relais (230V) zou grijs moeten zijn, net als
de draad naar de stopcontacten? Idem de rood/blauwe draad van walstroom naar relais of een
omschakelautomaat (lees hieronder).
Voor het relais walstroom kun je handmatig schakelen, maar er bestaan ook omschakelautomaten, merk
IVT: in rust (standaard) is de omvormer verbonden met de stopcontacten, bij 230V van buiten schakelt ie
de stopcontacten om naar de walspanning (schema). Kost ca. € 50.
Denk eraan: vóór dat relais en ná de aardlekschakelaar (daartussen dus) moet nog een stopcontact komen
voor de acculader. Dit om te voorkomen dat zónder walstroom de acculader de accu's gaat laden met
stroom uit de omvormer. Want dan zou de stroom in een kringetje gaan lopen, tot het op is!
Ik weet niet wat voor koelkast je hebt, voor een compressorkastje is dit ok. Voor een absorptiekoelkast
echter, zou de 12V via een relais van de startaccu moeten komen zodat er alleen 12V is voor de koelkast
wanneer de motor draait. Dit vanwege het hoge 12V-stroomverbruik van absorptiekoelkasten.
Vraagje: hoe heb je zo'n mooie tekening gemaakt? Een speciaal programmaatje?
Re: Elektrisch schema Ford Transit
Bedankt allemaal voor de vele hulp - echt super.Huub56 schreef: ↑vr 21 sep 2018, 8:46En er wel aan denken dat de min van de verbruikers aan de min van accu 2 zitten ( waterpomp verlichting enz.)
@Lampi: ziet er nu heel goed uit!
Voor de duidelijkheid: de draad van de omvormer naar het relais (230V) zou grijs moeten zijn, net als
de draad naar de stopcontacten? Idem de rood/blauwe draad van walstroom naar relais of een
omschakelautomaat (lees hieronder).
Voor het relais walstroom kun je handmatig schakelen, maar er bestaan ook omschakelautomaten, merk
IVT: in rust (standaard) is de omvormer verbonden met de stopcontacten, bij 230V van buiten schakelt ie
de stopcontacten om naar de walspanning (schema). Kost ca. € 50.
Denk eraan: vóór dat relais en ná de aardlekschakelaar (daartussen dus) moet nog een stopcontact komen
voor de acculader. Dit om te voorkomen dat zónder walstroom de acculader de accu's gaat laden met
stroom uit de omvormer. Want dan zou de stroom in een kringetje gaan lopen, tot het op is!
Ik weet niet wat voor koelkast je hebt, voor een compressorkastje is dit ok. Voor een absorptiekoelkast
echter, zou de 12V via een relais van de startaccu moeten komen zodat er alleen 12V is voor de koelkast
wanneer de motor draait. Dit vanwege het hoge 12V-stroomverbruik van absorptiekoelkasten.
Vraagje: hoe heb je zo'n mooie tekening gemaakt? Een speciaal programmaatje?
@Aloys: heb draws.io gebruikt - vind ik voor flowcharts echt de beste tool online. Het is wat zoeken in het begin (al is het vrij intuïtief hoor) maar dus nu ook ontdekt dat ze heel wat elektrische symbolen ter beschikking stellen.
De koelkast is inderdaad compressie - de Dometic CRE80 - ik moet hem nog bestellen maar vrij zeker dat ik bij mijn keuze blijf.
Mvg,
Re: Elektrisch schema Ford Transit
Dag Jos,Kroppie schreef: ↑di 18 sep 2018, 19:20met parallel schakelen van 2 accu,s, plussen en minnen aan elkaar met kabels van gelijke lengte en diameter, en dan ALLE plussen van de gebruikers en laders, op de plus van de ene accu, en ALLE minnen van die apparaten op de min van de andere accu.
dus op de accu waar alle plussen op zitten ,zit op de min enkel de kabel naar de min van de andere accu, en op de accu waar alle minnen opzitten, zit op de plus enkel de kabel naar de plus van de andere accu.
jos
Nog even een vraagje hieromtrent: Je spreekt van gelijke lengte van kabels - is dat heel precies? Ik zie bv dat kabels van batterijlader 1m zijn, die van de omvormer 0.8m... De kabel naar zekeringskastje is ongeveer 1,5m. Is dat wel nog ok? Of moet dat heel precies zijn?
Groetjes,
Re: Elektrisch schema Ford Transit
Er wordt bedoeld de lengte van de 2 kabels tussen de beide accu’s die parallel staan dus de verbinding tussen de derde plussen en de beide minnen die moeten de zelfde lengte hebben.
Re: Elektrisch schema Ford Transit
Hoi Huub,
Dank je wel. Even om zeker te zijn: zwarte en rode kabel om de accu's parallel te schakelen moeten even lang zijn.
De kabels om omvormer, laadregelaar en zekeringskastje te verbinden kunnen dan verschillen in lengte. Begrijp ik het zo goed?