Elektrisch schema Ford Transit
Re: Elektrisch schema Ford Transit
In het eerste bericht geef je aan dat de batterijen niet opgeladen hoeven te worden.
Nu wil je dat wel, of omvormer 230-12 volt.
Een omvormer 230-12 volt wordt vrijwel nooit toegepast in een camper en waarom ook?
Nu wil je dat wel, of omvormer 230-12 volt.
Een omvormer 230-12 volt wordt vrijwel nooit toegepast in een camper en waarom ook?
Re: Elektrisch schema Ford Transit
Hoi, had zoiets in gedachten:henk en lila schreef: ↑wo 05 sep 2018, 18:21Lampi, geef dan eens een merk en type van die omvormer 220 - > 12V die je op het oog hebt.
Ik denk dat we hier nl een spraakverwarring hebben.
https://www.omvormer.nu/content/omvorme ... ten_chasis
- henk en lila
- Berichten: 3887
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Elektrisch schema Ford Transit
Niet doen.
Je wilt hem op het zekeringblok aansluiten maar dat betekent dat hij ook op de woonaccu is aangesloten.
Deze levert 25A en ik lees niet dat hij terug regelt als de woonaccu vol is (zoals een acculader dat wel doet).
Bovendien staat er in de specs nog dit:
inschakelstroom (typ.): 20 A / 115 VAC 40 A / 230 VAC en dat houdt geen camping zekering uit. Thuis ook niet trouwens met dacht ik normaal 16A (220V) zekeringen.
Duuusss: zoek een gewone acculader uit die 10 a 20% van de capaciteit van je woonaccu maximaal levert.
Je wilt hem op het zekeringblok aansluiten maar dat betekent dat hij ook op de woonaccu is aangesloten.
Deze levert 25A en ik lees niet dat hij terug regelt als de woonaccu vol is (zoals een acculader dat wel doet).
Bovendien staat er in de specs nog dit:
inschakelstroom (typ.): 20 A / 115 VAC 40 A / 230 VAC en dat houdt geen camping zekering uit. Thuis ook niet trouwens met dacht ik normaal 16A (220V) zekeringen.
Duuusss: zoek een gewone acculader uit die 10 a 20% van de capaciteit van je woonaccu maximaal levert.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: Elektrisch schema Ford Transit
Henk heeft gelijk. Een goede 5 traps lader is een betere optie
Die schakelende voeding is om continu veel stroom te kunnen leveren, zoals een labvoeding. Ongeschikt voor jou beoogde toepassing
Voordeel is verder dat je de lader ook ergens anders kunt gebruiken
Ctek heeft adapterstekkers zodat je de lader zo in het circuit kan hangen
Die schakelende voeding is om continu veel stroom te kunnen leveren, zoals een labvoeding. Ongeschikt voor jou beoogde toepassing
Voordeel is verder dat je de lader ook ergens anders kunt gebruiken
Ctek heeft adapterstekkers zodat je de lader zo in het circuit kan hangen
Re: Elektrisch schema Ford Transit
Hoi blizard,blizard schreef: ↑do 06 sep 2018, 21:28Henk heeft gelijk. Een goede 5 traps lader is een betere optie
Die schakelende voeding is om continu veel stroom te kunnen leveren, zoals een labvoeding. Ongeschikt voor jou beoogde toepassing
Voordeel is verder dat je de lader ook ergens anders kunt gebruiken
Ctek heeft adapterstekkers zodat je de lader zo in het circuit kan hangen
die adapter is enkel voor CTEK laders, vermoed ik? Zijn die laders dan ook solar? Of moet je dan een aparte lader hebben?
Re: Elektrisch schema Ford Transit
In je tekening staat een MPPT regelaar. Die is alleen voor je panelen. Vanaf de "wal" bv een Ctek is van 230v => 12v
Deze stekkers kan je parallel op je polen aansluiten met je MPPT, en zijn geschikt voor Ctek. Andere goede merken hebben deze kabeltjes ook wel.
Je hebt dus beide nodig.
Deze stekkers kan je parallel op je polen aansluiten met je MPPT, en zijn geschikt voor Ctek. Andere goede merken hebben deze kabeltjes ook wel.
Je hebt dus beide nodig.
Re: Elektrisch schema Ford Transit
Hoi Blizard, dank je wel hiervoor!blizard schreef: ↑di 18 sep 2018, 15:11In je tekening staat een MPPT regelaar. Die is alleen voor je panelen. Vanaf de "wal" bv een Ctek is van 230v => 12v
Deze stekkers kan je parallel op je polen aansluiten met je MPPT, en zijn geschikt voor Ctek. Andere goede merken hebben deze kabeltjes ook wel.
Je hebt dus beide nodig.
Heb ondertussen een meer gedetailleerd schema gemaakt. Wat vind je hiervan?
- Bijlagen
-
- Elektrisch schema gedetailleerd.jpg (52.39 KiB) 2044 keer bekeken
Re: Elektrisch schema Ford Transit
Aansluiting van de 2 huishoud accu’s is niet goed ook de mppt lader zit niet goed aangesloten op de accus
Re: Elektrisch schema Ford Transit
met parallel schakelen van 2 accu,s, plussen en minnen aan elkaar met kabels van gelijke lengte en diameter, en dan ALLE plussen van de gebruikers en laders, op de plus van de ene accu, en ALLE minnen van die apparaten op de min van de andere accu.
dus op de accu waar alle plussen op zitten ,zit op de min enkel de kabel naar de min van de andere accu, en op de accu waar alle minnen opzitten, zit op de plus enkel de kabel naar de plus van de andere accu.
jos
dus op de accu waar alle plussen op zitten ,zit op de min enkel de kabel naar de min van de andere accu, en op de accu waar alle minnen opzitten, zit op de plus enkel de kabel naar de plus van de andere accu.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Elektrisch schema Ford Transit
Ook het 230 deel nog maar eens nakijken.
Als er geen walstroom is zal de acculader draaien op de omvormer.
Als er geen walstroom is zal de acculader draaien op de omvormer.
Re: Elektrisch schema Ford Transit
Plus van de lader op de plus van accu 1 min van de lader op min van accu 2 ook de verbruikers alle plussen op plus accu 1 alle minnen op min accu 2 en de accu’s onderling plussen verbinden met elkaar en minnen verbinden met elkaar met met dezelfde lengte van de kabels zoals Jos hierboven heeft beschreven
Re: Elektrisch schema Ford Transit
De lader direct na binnenkomst van de 230, dan werkt hij alleen bij paalstroom.