Buskeuze

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Buskeuze



Bericht door JoopBrekken »

Nugget1 schreef:
za 01 sep 2018, 16:12
Al eens gekeken in/naar een Ford Nugget? 5 persoons. Met hef dak blijft ie binnen de maten voor straatparkeren.
Ford, dat is toch het merk dat zijn klanten laat barsten? En dat beveel je aan?
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Buskeuze



Bericht door seth_space »

Kijk hier eens voor verdere inspiratie.
https://globe-traveller.eu/

en dit topic geeft ook wat antwoorden:
viewtopic.php?t=8428655
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
kevinvanderpol
Berichten: 24
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 6:30

Re: Buskeuze



Bericht door kevinvanderpol »

Ah kijk aan. Gelukkig meerdere opties. Lijkt wel een goed alternatief te zijn als het ook door rdw wordt goedgekeurd.

Wanneer mijn aanstaande bus drie zitplaatsen voorin heeft dan volstaat een gordelbok voor 2p en dan ben ik inclusief bankje voor 1500 klaar. Dat vind ik nog te doen. Alleen om mijn indeling zo efficiënt mogelijk te maken, wil ik hem graag tegen de rijrichting in plaatsen. Ik zal eens bij de fabrikanten nagaan of dit mag en kan.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Buskeuze



Bericht door leftlanebandit »

Een bus met dubbele cabine lijkt mij het meest geschikt
Stapel bedden achterin en een hef bed boven de voor stoelen en de bank keuken blok tegen de bank enkele stoelen voor in en een tafel daar tussen die weg genomen kan worden voor de belastingdienst moet er wel een tafel zijn achter de voorstoelen maar je kunt een blad maken naar de zijkanten voor de bank
Je hebt dan wel een bank nodig waarvan de rugleuning naar voor kan klappen ivm de instap naar achter de verplichte kast ruimte kun je tegen het dak creëren
Mogelijkheden genoeg en het is een mooie uitdaging
Succes en veel bouw plezier

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

kevinvanderpol
Berichten: 24
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 6:30

Re: Buskeuze



Bericht door kevinvanderpol »

Bedankt leftlanebandit. Ik zal het toevoegen aan mijn scala van verschillende bussen en indelingen. een hefbed maken lijkt me niet heel makkelijk, maar als het een hoogte 3 bus wordt dan is dat misschien niet eens nodig.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Buskeuze



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Leuk, precies hoe wij ook op vakantie gaan. Waarom bij regen de hele dag in de bus blijven muppen... Wij gaan erop uit, het bos in, regenpak aan en blubbereren maar. Onze kinderen zijn niet van die stilzitters :-p
(3,5 en net 6)
Wij zijn een LT46 L2H2 aan het ombouwen.
Keuzeargumenten voor dat model en afmetingen:
-euro3, nadeel kan zijn dat je de stad niet in mag, gelukkig wil dat nog niet al zou t wel mogen, maar geen EGR kleppen, roetfilters, etc etc
-4600kg uitvoering, met 4 personen sleep je ongemerkt nogal wat mee en dan is een bus die op het randje van zijn kunnen zit niet zo top vind ik persoonlijk. Wel wat hoger leeggewicht en ik heb c rijbewijs. Omdat we er nu nog lang niet aan zitten teruggekeurd naar 3500kg, kan ook zo weer terug
-LT/Sprinter is smaller als een Ducato-telg, bij ons in de straat zijn de parkeervakken erg smal
-achterwielaandrijving vind ik persoonlijk een voordeel ook al kost t stahoogte
-158pk motor met tandwieldistributie
-veel standaard onderdelen als systeemvloeren voor 2e zitrij, draaiplateau etc voor te koop
-wij hebben een RIB zit slaapbank op airline rails met keuring, kost wat, maar wel goed. Deze is ombouwbaar naar bed.
Achterin stapelbedden.
-trekhaak voor de schuifbare fietsendrager

Ik zou zo weer zo'n bus kiezen, maar een ander zal gruwen van de ongeciviliseerde motor, korte achteras en smalle carrosserie. Dat de kinderen kleiner waren hadden we er nog een bustent aan omdat de bus nog niet ver genoeg bruikbaar was om rond te trekken.

Wij staan een paar dagen op campings en af en toe een camperplaats. Op veel camperplaatsen vinden de kinderen er weinig aan. Daarna trekken we weer verder.
Voor de toekomst als de stapelbedden te kort worden en ze nog meewillen zetten we een daktent op de al aanwezige dakdragers.

Wel is zo'n kleine bus voor 4 zo goed als onmogelijk stealth te houden...

Groeten Jeroen
in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Buskeuze



Bericht door Dafluc »

Een bus met een dubbele cabine heeft een tussenwand meteen achter de tweede zitrij. Geen idee hoe je je dat als camper voorstelt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Buskeuze



Bericht door WoutvanAken »

Kevin, bij mij op de zaak gaat er een rolstoelbus uit; Mercedes Sprinter, hoog dak, lengte 3, Rails op de vloer met 8 losse stoelen.
Je kunt de stoelen hierdoor plaatsen waar je wilt, is al geel kenteken dus geen bpm meer betalen, door de lengte ook
bedden in de lengte mogelijk.
Heeft volgens mij 400000 km gelopen maar rijdt ontzettend goed, automaat, airco. Bouwjaar volgens mij 2006 of 2007
Zou weg mogen voor € 6500,-- incl. btw.

Het is maar een idee, bus gaat wel zeer binnenkort weg.
Wout.
Gommel
Berichten: 518
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 17:21

Re: Buskeuze



Bericht door Gommel »

Laat je niet ontmoedigen.

Wij hebben al een paar buscampers gehad alleen maar met twee kinderen, maar eentje erbij (maak van de cabine een slaapplaats) lijkt me niet al te moeilijk. Tot bepaalde jaren zijn de zitplaatsen prima op kenteken te krijgen. Keur hem desnoods eerst.. (ja dat meen ik, voor er reacties op komen). Volgens RDW mogen mijn kinderen prima zitten op een bankje van 5mm mdf en panlatten, maar een gelaste gordelbok mag dan weer niet. Trek je eigen conclussies.

We hebben een oud model ducato als buscamper gehad (zie profielfoto) en daarna eentje met een binnenruimte van ongeveer 3.10m. Moet wel eerlijk zeggen dat wij nu sinds kort eentje hebben met een binnenmaat van 4.00x2.10 en die extra ruimte is met slecht weer wel fijn.

Maar laat je niet gek maken. Iedereen viert zijn vakantie op zijn eigen manier!! Ook al wil niet iedereen dat begrijpen.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Buskeuze



Bericht door Zadowolony »

Bustent ervoor voor extra leefruimte? Dan hoef de camper alleen te dienen om te rijden, rest kan in de tent plaatsvinden ( evt extra slaapplaatsen). Obelink heeft voor weinig geld lichtgewicht bustentenvoor verschillende hoogten bussen/campers.
Staan snel.

Gewicht tot 3500 kg is wel een dingetje, merkten wij met z n tweeen en een hond van 32 kg. Blijven er maar krap binnen.( hebben de bus net nieuw, moeten ook nog gaan experimenteren. Komen ook van een caravan vandaan)
kevinvanderpol
Berichten: 24
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 6:30

Re: Buskeuze



Bericht door kevinvanderpol »

WoutvanAken schreef:
za 01 sep 2018, 19:49
Kevin, bij mij op de zaak gaat er een rolstoelbus uit; Mercedes Sprinter, hoog dak, lengte 3, Rails op de vloer met 8 losse stoelen.
Heeft volgens mij 400000 km gelopen maar rijdt ontzettend goed, automaat, airco. Bouwjaar volgens mij 2006 of 2007
Zou weg mogen voor € 6500,-- incl. btw.
Hoi Wout, klinkt aardig! Maar een l3 sprinter is bij mijn weten langer dan 6meter. Ook de 4 ton op de teller is best veel, al zie ik ze ook regelmatig met veel meer. De tip voor een rolstoelbus is denk ik heel goed. Dankjewel.
kevinvanderpol
Berichten: 24
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 6:30

Re: Buskeuze



Bericht door kevinvanderpol »

Jeroen_Hanomaf schreef:
za 01 sep 2018, 19:37
Leuk, precies hoe wij ook op vakantie gaan. Waarom bij regen de hele dag in de bus blijven muppen... Wij gaan erop uit, het bos in, regenpak aan en blubbereren maar. Onze kinderen zijn niet van die stilzitters :-p
(3,5 en net 6)
Dat klinkt ook wel zoals onze plannen. Leuk om te horen.
kevinvanderpol
Berichten: 24
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 6:30

Re: Buskeuze



Bericht door kevinvanderpol »

Zadowolony schreef:
za 01 sep 2018, 20:23
Bustent ervoor voor extra leefruimte?

Gewicht tot 3500 kg is wel een dingetje...
Ja een tent ervoor is wel het plan. Of een Daktent zoals Wout.

Die 3500kg zal ik even in t achterhoofd houden
kevinvanderpol
Berichten: 24
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 6:30

Re: Buskeuze



Bericht door kevinvanderpol »

Gommel schreef:
za 01 sep 2018, 20:05
Laat je niet ontmoedigen.

Keur hem desnoods eerst.. (ja dat meen ik, voor er reacties op komen). Volgens RDW mogen mijn kinderen prima zitten op een bankje van 5mm mdf en panlatten, maar een gelaste gordelbok mag dan weer niet. Trek je eigen conclussies.
Doe ik ook. Ik heb daar ook zeker een mening over. Al wil ik het risico dat de verzekering niet uitkeert bij een ongeluk niet lopen.
Plaats reactie