Buskeuze

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
kevinvanderpol
Berichten: 24
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 6:30

Buskeuze



Bericht door kevinvanderpol »

Beste camperexperts en ervaringsdeskundigen,

Wij zoeken een bus om om te bouwen naar camper.

Tot nu toe komen we tot de volgende opties, die gelijk wat knelpunten met zich meebrengen:

1. Bestelbus. Ducato/jumper/boxer/sprinter/crafter enz. Ik wil graag 3 goedgekeurde en veilige zitplaatsen achterin. Ik kan alleen geen goedgekeurde gordelbok voor een bank van drie personen vinden. Zijn er echt geen goedgekeurde gordelbokken voor 3 personen? Mogen gordelbokken en passagiersbanken op de tweede rij ook tegen de rijrichting worden geplaatst? Zijn er misschien alternatieven?

2. Personenbus van goed formaat.
Zou denk ik minder bewerkelijk zijn dan de eerste optie. Nadeel is natuurlijk het aantal ramen en bijkomend warmteverlies, maar bij winterse kou gaan we niet gauw weg. Ook zijn bussen met een redelijke kilometerstand wat schaars.

Tips / ideeën? Mensen met een vergelijkbare situatie?


Groet Kevin
Laatst gewijzigd door kevinvanderpol op za 01 sep 2018, 17:35, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Buskeuzestress



Bericht door L4H3 »

Ik wil niet direct negatief overkomen maar met 5 man in een bus wordt heel krap. Nog maar de vraag of je 5 zitplaatsen met gordel goedgekeurd krijgt. Het kan maar dan kan je geen draaibare bijrijders voorstoel nemen want de bank met 2 zitplaatsen zul je nodig hebben. Gewicht wordt ook een dingetje met 5 man. Ik zal lekker voor een bestaande alkoof camper gaan.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
kevinvanderpol
Berichten: 24
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 6:30

Re: Buskeuzestress



Bericht door kevinvanderpol »

Ik begrijp het punt. Het zijn nu nog maar kleine kinderen. Later gaan ze in eigen tentje en hebben we weer wat meer ruimte. Ik heb voorbeelden gezien van dubbele 2 persoonsbedden die niet veel ruimte innemen (inschuifbaar/opklapbaar). 5 stoelen op kenteken is inderdaad een uitdaging, vandaar ook het idee voor een personenbus. Alkoofcamper is geen optie (parkeren en buren, beetje stealth is gewenst) en ik vind ze niet veilig.
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Buskeuzestress



Bericht door AadenAnke »

Tentje dus camping geen wittedoos max L3 lees ik en 5 zitplaatsen. Ik denk dat dat het niet gaat worden overweeg een caravan zou ik zeggen. Een camper zeker een bus heeft zijn beperkingen. Wij zijn met ze 2 en hebben een Ducato L4H2 dat gaat goed maar nog 3 kinderen erbij. Nee het moet leuk blijven.

Gr. Aad
kevinvanderpol
Berichten: 24
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 6:30

Re: Buskeuzestress



Bericht door kevinvanderpol »

Bedankt voor het meedenken. Misschien heb ik de vraag om tips en advies iets te open gehouden. Het is allang niet meer de vraag of het een camper wordt. Die gaat er komen :D . We zouden alleen wat advies en tips willen inwinnen voor de keuze welke bus we gaan zoeken. Ik begrijp dat het een uitdaging is om er eentje te zoeken en te bouwen voor 5 personen, die zijn wij aangegaan.

NB. Caravan hebben we al! Die is super voor de lange vakantie in de zomer. De weekenden willen we de camperplekken langs. Tentje zal alleen op campings erbij staan. Ook in een boxer l1h1 redden wij ons goed met 5p.
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Buskeuzestress



Bericht door mama »

Stealt staan .
Koken doen we zo veel mogelijk buiten .
5 Personen .
budget <15.000 inclusief ombouwen
Bouwjaar vanaf 2003
Zo weinig mogelijk km

Dat rijmt niet hoor .
Dat worden méér haringen in een doosje na vervaldatum :D
kevinvanderpol
Berichten: 24
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 6:30

Re: Buskeuze



Bericht door kevinvanderpol »

Ik snap de reacties niet helemaal. Ik had gehoopt dat er mensen met goede ideeën zouden zijn, zodat ik niet het camperwiel helemaal opnieuw hoef uit te vinden. :-B

Stealth hoeft dus alleen op onze eigen parkeerplaats, zodat de buren het niet gelijk als camper zien. Als er dingen zijn die niet duidelijk zijn of die in jouw ogen niet kunnen, vraag er dan liever naar of geef aan waarom. Ik lees al een tijdje mee op dit forum en ik vind dat er heel veel mensen zijn die voor heel veel problemen creatieve oplossingen weten te bedenken.

Ik ben op zoek naar tips en adviezen die ons helpen een keuze te maken. Ik geloof niet in 'kan niet'. 8-)
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Buskeuze



Bericht door Nugget1 »

Al eens gekeken in/naar een Ford Nugget? 5 persoons. Met hef dak blijft ie binnen de maten voor straatparkeren.
kevinvanderpol
Berichten: 24
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 6:30

Re: Buskeuze



Bericht door kevinvanderpol »

Ford nugget wel eens gezien. Lijkt ook wel op de boxer l1h1 met hefdak van mijn schoonouders.

We zoeken nu iets groters zoals ducato/boxer/jumper enz. We willen er het liefst van de lente tm de herfst mee weg kunnen. Dan is een hefdak wat fris.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Buskeuze



Bericht door L4H3 »

Van de lente tot de herfst is een lange periode. Ik heb zelf de grootste ducato bus die er is nl een L4H3 maar moet er niet aan denken om daar met 3-4 personen laat staan met zijn vijven in te moeten zitten/slapen. Wat een drama lijkt me dat. Moeders aan het koken, de 2 oudsten aan het kleuren aan de tafel en jij de luier verschonen van de jongste. Pfffff lijkt me niet echt ideaal. Ga er eens van uit dat het 2 dagen regent. Hoe wil je met 5 man zitten? Geloof me dit draait uit op een vechtscheiding. Ook als de kinderen naar bed zijn wat gaan jullie dan doen? Zitten op het bed omdat de kinderen slapen op de omgebouwde zithoek. Bezint eer gij begint. Onderschat het niet en bekijk alles nog eens goed maar dan door een andere bril. Zuuk6
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
kevinvanderpol
Berichten: 24
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 6:30

Re: Buskeuze



Bericht door kevinvanderpol »

Bedankt voor uw zorgzame woorden. U bedoelt het ook goed.

Het is niet de vraag of we voor een camper willen gaan, maar voor welke! We zijn gewend om onze vakanties door te brengen in een caravan van 3m. En dan heb ik het over volle weken, niet over weekenden. We hebben voldoende getest en overwogen. Ik kan mij best voorstellen dat het u niets lijkt om met drie kinderen in zo'n kleine ruimte te bivakkeren. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met de manier waarop u de vakantie beleefd. Wij gaan bij regen op pad en zijn niet echt binnenzitters. Zitten met zijn vijven kan echt wel.

Wij twijfelen nu vooral tussen een bestelbus of een personenbus. De keus zal worden bepaald door het bestaan of niet bestaan van een 3p gordelbok en of deze tegen de rijrichting in geplaatst mag worden. Of misschien is er een alternatief? Weet iemand dit?

Wanneer dit niet kan of buiten verhouding duur zou zijn, dan gaan we op zoek naar een personenbus.
kevinvanderpol
Berichten: 24
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 6:30

Re: Buskeuze



Bericht door kevinvanderpol »

Ik heb de topicvraag concreter gemaakt.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Buskeuze



Bericht door Dafluc »

Sommige forumleden worden duidelijk al panisch bij het idee om op vakantie te moeten met drie kinderen :mrgreen:
Achter twee tweepersoons bedden dwars boven elkaar en voorin nog een enkel bed op de stoelen of een hangmat. Slapen hoeft met vijven echt geen probleem te zijn. Wat het zitten betreft: er zijn in nieuwe campermodellen stoelen die bij stilstand een soort tweezitbank zijn en tijdens het rijden 1 goedgekeurde zitplaats met gordel worden. Er zijn ook tweezitbanken voor in de cabine die draaibaar zijn. Dan zou je drie gedraaide zitplaatsen hebben aan de cabinestoelen en een tweepersoons gordelbok zou volstaan. Zal eens kijken of ik foto's ervan kan vinden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Buskeuze



Bericht door Dafluc »

De extra zitplaats, hier van Hymer, maar er zullen meer uitvoeringen van bestaan.
En het draaibare bankje, gevonden op ons eigen onvolprezen forum.
Afbeelding
Plaats reactie