watertanks/gasleiding

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: watertanks/gasleiding



Bericht door de Jonckheer »

500 liter schoon-, 200 liter grijs- en 200 liter zwart water. Doen we tussen de 2,5 en 3 weken mee. Gasleidingen van koper, knel en (tin) soldeer, zit al 10 jaar vast en lekvrij. Waterleidingen van kunststof. Welke weet ik niet, gekocht destijds bij Karwei. Verbindingen door bijbehorende snelkoppelingen, volkomen lekvrij.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: watertanks/gasleiding



Bericht door pele »

Beste Hobbyfan,
De raad die ik je hierbij nog kan geven:
- voor een vuilwatertank bestaat er een specifiek model voor jouw camionette, 90 of 95 liter. Op dit forum vind je bij collega-zelfbouwers duidelijke systemen om deze deugdelijk op te hangen.
- voor fris water zal in jouw geval (geen douche) 50 liter ruim volstaan.
- echter : als je de plaats hebt: een grotere tank weegt te verwaarlozen meer, waarmee je indien wenselijk een grotere voorraad water kan innemen of opslaan.
- koperen leidingen voor gas zijn bewerkbaarder dan stalen en geven zeker zo'n goede verbindingen met conische snelkoppelingen dan met stalen.
Zoals je misschien weet heb je met zeepsop een betrouwbare dichtheidstest voor het gas.
Dick_M
Berichten: 27
Lid geworden op: di 15 jul 2014, 17:32

Re: watertanks/gasleiding



Bericht door Dick_M »

Navigator schreef:
wo 19 sep 2018, 21:16
Niemand de leidingen in de camper uitgevoerd in Pex of Rehau?
Ja ik heb Pex gebruikt voor de verwarmings leidingen. zijn ook schroef koppelingen voor te krijgen tegenwoordig dus een speciale tang is niet nodig.. werkt goed. is wel erg stug om te buigen. Er zijn ook pex leidingen die voor gas gebruikt mogen worden.
Maar wij hebben geen gasleidingen in de camper. Enkel 0,5m slangetje van kookpit naar een campingaz 901 tankje wat er recht onder staat, daar koken wij een week mee..
Plaats reactie