Ramen van glas of ramen van kunststof?
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
- Locatie: Stolwijk Z-H
- Contacteer:
Ramen van glas of ramen van kunststof?
Hallo allen, ik heb een vraag voor jullie zelfbouwers, ik heb sinds een paar dagen een ducato van 2008 L3H2 wit van kleur en heb geen ruiten in de achterdeuren en geen ruit in de schuifdeur.
Ik heb een iets beschadigde achterdeur en via opvragen bij de onderdelenlijn heb ik een aanbieding van een bedrijf voor alle drie de deuren ook wit van kleur MET ramen en volgens de mail zijn zijn ze helemaal als hagelnieuw en de kosten zijn 900 euro excl btw.
Uiterlijk gezien heel mooi neem ik aan maar ook een redelijke koudebrug vergeleken de ramen met dubbel "glas" die je zelf moet inzagen denk ik zelf, daarbij kun je die ramen altijd open zetten en heb je een hor en verduistering.
Wat is wijsheid?
André
Ik heb een iets beschadigde achterdeur en via opvragen bij de onderdelenlijn heb ik een aanbieding van een bedrijf voor alle drie de deuren ook wit van kleur MET ramen en volgens de mail zijn zijn ze helemaal als hagelnieuw en de kosten zijn 900 euro excl btw.
Uiterlijk gezien heel mooi neem ik aan maar ook een redelijke koudebrug vergeleken de ramen met dubbel "glas" die je zelf moet inzagen denk ik zelf, daarbij kun je die ramen altijd open zetten en heb je een hor en verduistering.
Wat is wijsheid?
André
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
- WoutvanAken
- Berichten: 473
- Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00
Re: Ramen van glas of ramen van kunststof
André, ik heb de kunststof "camperramen" ingebouwd. Voorlopig alleen aan de zijkant, de achterkant volgt nog.
Op zich tevreden over maar wanneer je niet met extreem koud weer gaat kamperen (wintersport) is het originele glas volgens mij geen probleem.
Slapen doe je toch altijd met een dak open voor ventilatie waardoor het aanslaan van de ramen ook wel meevalt. Een rollo ervoor houdt de kou ook wel iets tegen. Er zijn meer mensen hier op het forum met de originele ramen.
Scheelt in ieder geval veel werk en vier camperramen kosten ook rond de € 1200,--.
Wout.
Op zich tevreden over maar wanneer je niet met extreem koud weer gaat kamperen (wintersport) is het originele glas volgens mij geen probleem.
Slapen doe je toch altijd met een dak open voor ventilatie waardoor het aanslaan van de ramen ook wel meevalt. Een rollo ervoor houdt de kou ook wel iets tegen. Er zijn meer mensen hier op het forum met de originele ramen.
Scheelt in ieder geval veel werk en vier camperramen kosten ook rond de € 1200,--.
Wout.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Ramen van glas of ramen van kunststof
www.debridge.be voor de deuren. Al heb ik geen enkel idee van hun prijs
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Ramen van glas of ramen van kunststof
Glas is prima..krasvast en inbraak werender dan kunststof..
Je hebt ook al ruiten voorin, en heel veel niet te isoleren blik en deur rubbers, dus koudebruggen heb je al genoeg voorhanden !
Glazen ruiten kun je ook in de bestaande deuren inbouwen, het glas kost meestal niet veel, inbouwen is duurder.
Je hebt ook al ruiten voorin, en heel veel niet te isoleren blik en deur rubbers, dus koudebruggen heb je al genoeg voorhanden !
Glazen ruiten kun je ook in de bestaande deuren inbouwen, het glas kost meestal niet veel, inbouwen is duurder.
Re: Ramen van glas of ramen van kunststof
Je kan een lijstje aanleggen
Voordeel glas: Krasvast, stevig, inbraakveilig
Nadeel glas: ramen gaan niet open, geen verduistering geen hor meegeleverd, hoger gewicht, slechte isolatie
Voordeel plexi (Seitz S4,S7) dubbel plexi isoleerd redelijk goed, alles kader, hor verduistering meegeleverd, kan open, schuif of klapraam
Nadeel plexi: matige sterkte, niet inbraakveilig, muggen gaan door de hor, relatief duur, krast heel snel tegen de takken, maat past vaak niet perfect, niet voor iedere dikte beschikbaar
Bedenk dat je hoe dan ook (veel) zal moeten ventileren.
Daarvoor zijn 2 dakluiken het minimum.
Voordeel glas: Krasvast, stevig, inbraakveilig
Nadeel glas: ramen gaan niet open, geen verduistering geen hor meegeleverd, hoger gewicht, slechte isolatie
Voordeel plexi (Seitz S4,S7) dubbel plexi isoleerd redelijk goed, alles kader, hor verduistering meegeleverd, kan open, schuif of klapraam
Nadeel plexi: matige sterkte, niet inbraakveilig, muggen gaan door de hor, relatief duur, krast heel snel tegen de takken, maat past vaak niet perfect, niet voor iedere dikte beschikbaar
Bedenk dat je hoe dan ook (veel) zal moeten ventileren.
Daarvoor zijn 2 dakluiken het minimum.
Groeten Kampo
Re: Ramen van glas of ramen van kunststof?
Dat is dus een aanname en geen advies uit ervaring!Op zich tevreden over maar wanneer je niet met extreem koud weer gaat kamperen (wintersport) is het originele glas volgens mij geen probleem.
Wij gaan de herfst, winter en lente naar Spanje. De glazen ramen van de cabine laten zoveel warmte ontsnappen dat we extra dikke, en we hopen, isolerende gordijnen hebben opgehangen tussen de cabine en het leefgedeelte.
En wij hebben net een beetje nachtvorst gehad in het binnenland!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
-
- Berichten: 632
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Ramen van glas of ramen van kunststof?
Er zijn ook leveranciers die je gebogen dubbelglas kunnen leveren in auto uitvoering als dat echt een eis van je is.
Kost niet weinig.
Mijn ramen zijn vlak en worden dubbelglas.
Als je in je achterdeur vlakglas kunt hebben misschien een alternatief.
Dubbelglas gehard raam 750x500mm kost in 5-12-4 iets van 250 excl.btw.
Misschien een idee?
Kost niet weinig.
Mijn ramen zijn vlak en worden dubbelglas.
Als je in je achterdeur vlakglas kunt hebben misschien een alternatief.
Dubbelglas gehard raam 750x500mm kost in 5-12-4 iets van 250 excl.btw.
Misschien een idee?
Re: Ramen van glas of ramen van kunststof?
Een dwarsstraat: Mag dat van de APK? Tegenwoordig zou dat toch veiligheidsglas moeten zijn dat bij versplintering geen gevaar oplevert voor de (mede)weggebruikers?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Re: Ramen van glas of ramen van kunststof?
Ik heb een Pössl buscamper met kunststoframen in de achterdeuren, als ik zelf een camper zou bouwen komen er geen ramen in de achterdeuren, ik zie de toegevoegde waarde niet omdat ik links en rechts achterin ramen heb.
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
- Locatie: Stolwijk Z-H
- Contacteer:
Re: Ramen van glas of ramen van kunststof?
tis inderdaad een lastige keuze, Wout, waar heb jij je ramen gekocht, wellicht is het idee van Frank namelijk niet zo gek, alleen zijramen nemen met 2 flinke dakluiken.
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Re: Ramen van glas of ramen van kunststof?
Veel of weinig ramen is een keuze die je zelf moet maken. Ook sterk afhankelijk van je indeling. Zeker wat die achterdeuren betreft.
Een paar zelfbouwers gaan wel eens voor "stealth" maar veelal ingegeven door goedkoper of minder werk. Een nieuw raam kost gemiddeld 500 €.
Wil je een basic inrichting dan zet je niets en is een voertuig minder aangenaam binnen verblijven. Anderen willen comfort en veel ventilatiemogelijkheden. In de meeste L3 fabriekscampers zal je toch minstens 4 ramen die open kunnen tegenkomen; met hor en verduistering, en 2 dakluiken. Boven en onder ventilatie zijn noodzakelijk maar worden wel eens vergeten. Dat ruik je dan.
Een paar zelfbouwers gaan wel eens voor "stealth" maar veelal ingegeven door goedkoper of minder werk. Een nieuw raam kost gemiddeld 500 €.
Wil je een basic inrichting dan zet je niets en is een voertuig minder aangenaam binnen verblijven. Anderen willen comfort en veel ventilatiemogelijkheden. In de meeste L3 fabriekscampers zal je toch minstens 4 ramen die open kunnen tegenkomen; met hor en verduistering, en 2 dakluiken. Boven en onder ventilatie zijn noodzakelijk maar worden wel eens vergeten. Dat ruik je dan.
Groeten Kampo
Re: Ramen van glas of ramen van kunststof?
Ik heb zelf een Ducato L4H3 bus. In de schuifdeur een Seitz S4 raam geplaatst en in de wand achter de bestuurdersstoel ook een Seits S4 raam. Meer niet. Dan in het dak een Maxxfan voor de ventilatie die ik dag en nacht laat draaien. Groot voordeel vind ik nog steeds. Veel minder inbraak gevoelig. In de winter warm en de zomer lekker koel. En nooit geen vocht in de camper. Wat licht betreft vind ik het prima zo. In het slaapgedeelte dus geen ramen dus ook lekker donker. En ramen in het slaapgedeelte trap je toch alleen maar kapot in je slaap. Ik zou niet anders meer willen. Maar iedereen zijn keuze.
-
- Berichten: 632
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Ramen van glas of ramen van kunststof?
Glazen ramen zijn van autoglas. Ook de dubbelglas varianten.
Geen achternaam vind ik lastig alleen buitenspiegels om het verkeer te overzien is niet veel.
Een raam in de achterdeur waar je verkeer achter je kunt zien is wel heel handig.
Ik overweeg een achteruitkijk camera die continue een beeld geeft van verkeer achter me.
Geen achternaam vind ik lastig alleen buitenspiegels om het verkeer te overzien is niet veel.
Een raam in de achterdeur waar je verkeer achter je kunt zien is wel heel handig.
Ik overweeg een achteruitkijk camera die continue een beeld geeft van verkeer achter me.