Waterleiding probleempje

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Kickq
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 13:51

Waterleiding probleempje



Bericht door Kickq »

Wij hebben afgelopen maanden onze Opel movano om getimmerd naar een campertje. Onze waterleiding loopt door 1 van de plaat verstevigingen in het plafond. Wij hebben een dompelpomp in de tank zitten maar die krijgt het water niet door de leiding gepompt. Eerst zat de tank met pomp vlak naast onze kraan en ging het prima.

Als ik de koppelingen los haal krijg ik zonder water er lucht doorheen geblazen. Maar als er wat water in de slang zit lijkt het alsof het water te zwaar is om omhoog gepompt te worden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er andere zelf bouwers waar de waterslang ook door het plafond loopt?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Waterleiding probleempje



Bericht door PaulBng »

Ik gok dat de dompelpomp niet voldoende druk kan opbouwen om het water tot aan het plafond te krijgen...
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Waterleiding probleempje



Bericht door Atoz »

Als je op de pomp een andere waterdarm aansluit hoe hoog krijg je dan het water opgepompt?

Zo sluit je uit dat er iets in je voertuig fout is.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Waterleiding probleempje



Bericht door kampo »

Dat is toch wel zeldzaam een camper waar de waterleiding via het plafond loopt...
Inderdaad probeer eens uit of je dompelpomp het water in een buis met dezelfde diameter (gewicht van de waterkolom) kan opdrukken.
Groeten Kampo
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Waterleiding probleempje



Bericht door leftlanebandit »

De opvoer hoogte van een dompel pomp is hiervoor niet toereikend met een drukpomp zal het probleem wel op te lossen zijn.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Waterleiding probleempje



Bericht door Kroppie »

kampo schreef:
do 09 aug 2018, 7:31
Dat is toch wel zeldzaam een camper waar de waterleiding via het plafond loopt...
Inderdaad probeer eens uit of je dompelpomp het water in een buis met dezelfde diameter (gewicht van de waterkolom) kan opdrukken.
diameter is niet van belang , de hoogte wel

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Kickq
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 08 aug 2018, 13:51

Re: Waterleiding probleempje



Bericht door Kickq »

Ja goeie! Dat ga ik even proberen.

Ik heb hem dus met mijn mond geprobeerd door te blazen, maar krijg het water er niet doorheen, zonder lukt het natuurlijk wel. Kan een pompje meer druk opbouwen dan dat?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Waterleiding probleempje



Bericht door Kroppie »

10 meter waterkolom is 1 bar(0,98), met blazen red je geen 0,25 bar(tenminste ik niet), dus ook geen 2,5 meter omhoog.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Waterleiding probleempje



Bericht door Atoz »

kampo schreef:
do 09 aug 2018, 7:31
Dat is toch wel zeldzaam een camper waar de waterleiding via het plafond loopt...
Inderdaad probeer eens uit of je dompelpomp het water in een buis met dezelfde diameter (gewicht van de waterkolom) kan opdrukken.
Dat via het plafond lopen , lijkt bizar maar jullie hebben toch bijna allemaal een douche, dan komt er toch bijna water uit ter hoogte van het plafond... Dus moet absoluut kunnen.

Kroppie die 1 bar voor 10 meter klinkt me inderdaad correct in de oren. Dus de meeste pompjes zouden dat moeten kunnen doen.

De diameter van je buizen is natuurlijk ook belangrijk, maar mogen we aannemen dat je geen 125mm doormeter hebt gebruikt, maar de gangbare aan de dompelpomp aan te sluiten diameter +- 10 mm opening.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie