EOS90 wordt camper!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8938
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door kampo »

Mooie en leuke foto's :thumbup:
Ondertussen even opgezocht wat een EOS 90 is.

Uit Wikipedia:
EOS
Naast de eigen bussen komen ook de touringcars van EOS van Van Hool. De EOS 100 was een revolutionair model touringcar, dat door het eveneens Belgische LAG (Lambert & Arnold Geusens) te Bree was geïntroduceerd in 1989. In 1991 nam Van Hool de bustak over van LAG. Volgens de officiële verklaring was dit om extra productiecapaciteit te creëren voor Van Hool, maar volgens andere bronnen wilde men voorkomen dat de Nederlandse Berkhof Groep (thans onderdeel van VDL Bus & Coach) LAG Bus zou inlijven. Na de overname heeft Van Hool LAG Bus hernoemd naar EOS en de productie voortgezet. De vestiging in Bree werd in 2016 gesloten.

De EOS 100, het enige model dat destijds in productie was, was een zeer hoge (vergelijkbaar met de Astron) en luxueuze bus (standaard met climate control, elektrisch chauffeursraam etc.) met een voor die tijd modern uiterlijk (onder andere verticaal openende zijkleppen, afgeronde zijbeplating en zeer typerende ventilatieroosters) en top-notchtechniek (onder andere hydraulische remmen op de vooras wat voor die tijd nieuw was). LAG had een extern bureau ingehuurd om de EOS 100 te ontwerpen en moest daaraan van iedere verkochte bus een percentage afstaan. Om dit te voorkomen tekende Van Hool een andere voorkant op de bus en zette deze in de markt als de EOS 200.

Behalve de 100 en de 200 werd het assortiment EOS'en later uitgebreid met een EOS 90, een wat lagere (vergelijkbaar met de Acron) en minder luxueuze variant van de 200. Ook werd een 10-metervariant van de EOS 90 ontwikkeld en op de markt gebracht onder de naam EOS 80. Later werd het gamma uitgebreid met een EOS 90L (12,7 meter lang, 2 assen), EOS 200L (12,7 meter lang, 2 assen), EOS 233 (13,7 meter lang, 3 assen) en een EOS 230 (12,7 meter lang, 3 assen, enkel voor de Britse markt).

De EOS bussen zijn meestal voorzien van EOS-emblemen, maar modellen gebouwd na 1998 zijn ook regelmatig voorzien van een Van Hool-embleem. Dit kan verwarrend overkomen aangezien het geen 'eigen' Van Hool-modellen zijn. Hoewel de verkoop van de EOS-modellen goed liep, besloot Van Hool in 2002 de productie ervan te staken. De EOS-productlijn was namelijk een te grote concurrent geworden voor het eigen nieuwe T9-gamma. De EOS is dankzij zijn rij-eigenschappen een geliefde bus die vandaag nog steeds modern en strak oogt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door mfellman »

We hebben nu ook min of meer bewust ook bij de jongere bussen gekeken in de verwachting dat dat toch ook corrosie en achterstallig onderhoud scheelt. Liever een bus die dat jaar nog intensief gebruikt is dan een bus die al een paar jaar mogelijk wat geurtjes gemist heeft en misschien zelfs stil heeft gestaan.
Tja onze 90 is echt eentje zonder luxe. Geen airco en toilet. Dus ook geen extra ellende achter het toilet of een airco die stuk kan gaan of is. Met het weer van de afgelopen dagen misschien een nadeel maar hebben nooit airco gehad in onze vorige campers. En dat ging ook goed.
Kachel komt tzt (zoals gezegd een meer jaren project). Nu eerst zorgen dat er gezeten en geslapen kan worden.... En een keuken.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Luc & Chris
Berichten: 1248
Lid geworden op: do 05 nov 2009, 20:00
Locatie: Kloosterzande - Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door Luc & Chris »

Klopt Kampo, oorspronkelijk was het inderdaad Lag die de bussen zelfstandig bouwde.

LAG Galaxy, eind jaren 80 denk ik:

Afbeelding

LAG Galaxy begin jaren 90 volgens mij:

Afbeelding

Toen ik nog jong, gezond en mooi was..... :mrgreen: :mrgreen:
ICD drager sinds 20 juni 2016.
Meer lezen over ons? Hier klikken.
Gratis camperplaats in Zeeuws-Vlaanderen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door mfellman »

Ook een mooie bus om te zien. Vind de EOS een mooie strakke bus. Die niet helemaal vierkant is van binnen. Zelfs de ramen lijken een glooiing te hebben. Heb een mal gemaakt en een paar wandjes. Helaas zit het weer tegen voor de afwerking. Maar even zien hoe dat morgen gaat en of de wandjes nog steeds passen als ik ze probeer te plaatsen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door de Jonckheer »

Zonder WC is prima, maar dan is de bus alleen geschikt voor korte binnenlandse ritten. Zonder airco is kwalijk voor een touringcar. Vooral met de temperaturen van de laatste tijd kun je daar niet buiten want ze worden gillend gek van de hitte achterin. Erg spartaans. De mijne had het ook niet maar dat was 1982, een andere tijd dus. Wel een uitgebreid ventilatiesysteem met 6 ventilatoren die echt de scheiding uit je haar bliezen! Voor gebruik als camper heb je geen airco nodig, dan volstaat het open gooien van de dakluiken, zo doen wij het en dat gaat prima. Al die ventilatiekanalen heb ik er uit gesloopt want daar stootte ik steeds mijn kop tegen. :lol:
Natuurlijk moet je geen bus kopen die al jaren ergens staat te verkommeren maar dat was de mijne ook niet ondanks zijn 25 jaar, hij werd gedurende werkdagen gebruikt voor kindervervoer bij een redelijk groot touringcarbedrijf, Thijssen tours in Limburg, die hadden daar 2 oude Volvo's voor. Maar ja, dankzij de verplichte aanbesteding bied er natuurlijk iemand 5 cent minder en ben je je werk kwijt en kun je je bussen verkopen voor een habbekrats want ze zijn oud.
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door mfellman »

Ja en de milieuzones zorgen er nu wel voor dat er minder oude bussen verkocht moeten worden. Ik heb begrepen dat deze bus ooit eens gekocht was door een busbedrijf dat hem niet heeft gereden vanwege een faillissement. Daarna naar Bakker gegaan. Misschien dus bewust een goedkoper minder luxe model geworden. Nou ja wat er niet op is kan ook niet stuk.
Op dit moment lijkt er mogelijk wel wat te zijn met de koppeling..... Die zit er ook op.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door Atoz »

In zo een bus kan je toch gewoon een toilet inbouwen? Plaats genoeg toch
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door mfellman »

Oh die komt er zeker in maar als er al één in zat heb je het risico dat daar alles verrot was. En nu ben ik vrij om te kiezen waar die komt.dat voordeel heb ik nu ook doordat er maar één in en uitgang in de bus zit.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door mfellman »

Vandaag een begin kunnen maken aan het eerste stapelbed. Van het weekend het andere stapelbed in elkaar zetten. Hopen dat het weer iets meer mee gaat zitten. Meeste zaagwerk gebeurd namelijk bij de voordeur....AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door mfellman »

Vandaag verder met electra bezig geweest en het hout gelakt. Het ziet er wel mooi uit blanke lak maar het is soms lastig te zien waar je al wel voor de tweede/derde keer geweest bent...

Vandaag ook geconstateerd dat de radio nu dienst weigert. Misschien dat er toch een verkeerd spanningknecht is geweest of dat er iets is met te lang van de stroom af. Maar eens gaan uitzoeken als ik dat belangrijk genoeg ga vinden. Eerst nog steeds zorgen dat het 220 circuit in de bus gaat werken en dat ik makkelijker licht heb.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: EOS90 wordt camper!



Bericht door B12M_Ferry »

Marc,

Gefeliciteerd met de aanschaf en succes met de ombouw.
Gigantisch groot project, maar zo te zien ga je als een banaan, en wil je waarschijnlijk volgend jaar ermee op vakantie, of bus treffen.

Zet af en toe eens enkele foto's van de verbouwing online, altijd leuk om te volgen. Heb je al een planning hoe het er van binnen de indeling gaat worden?
Hoe wil je de technische gedeelte oplossen? (Electra 24 en 220 volt) ventilatie met of zonder airco?
Bij mijn bus heb ik nu enkele vloerplaten gelift. (uitgebroken, ze zitten geschroefd en gelijmd, krijg je niet in 1 stuk eruit) Wat mij tegenviel, was dat de loze ruimtes welke niet zichtbaar zijn, totaal geen behandeling gekregen hebben tegen roest. gewoon blank ijzer. Waar vocht bij kan komen is bruin van roest. Aangezien ik er toch wat langer mee wil doen, ga ik alles openmaken en tectyleren.

Success
Groet,
Ferry
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: EOS90 wordt camper!



Bericht door mfellman »

Op dit moment een ongeplande pauze gehad van intussen 3 weken. Heb mijn rechtervoet gekneusd met stoeien met mijn zoontje. Volgende weekend helaas ook nog geen mogelijkheid om iets te doen maar de week daarna moet het lukken om weer verdere gaan. Dan post ik ook weer wat meer hier

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: EOS90 wordt camper!



Bericht door B12M_Ferry »

Sta je te popelen om te klussen, kruip je door de kamer...
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: EOS90 wordt camper!



Bericht door mfellman »

Vandaag een voorkeur gedaan voor de APK. Inschatting is dat het goed zou moeten kunnen gaan. Helaas wel even wachten tot volgende week vrijdag vanwege vrije dagen en beschikbaarheid apk plek. Gelijk ook maar even laten kijken wat een koppeling zou kosten en wat er mogelijk nog meer moet gebeuren. Gelukkig is de bus in een goede staat volgens de monteur maar ja dingetjes als luchtbalgen en remmen werk hou je altijd.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Plaats reactie