EOS90 wordt camper!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

EOS90 wordt camper!



Bericht door mfellman »

Vandaag bij de RDW geweest. Met een minimale inrichting is het registratie deel min of meer rond. Er is nog een probleem met het merk EOS voor personenauto's... Morgen moet dat geregeld worden. Dan de nihil BPM aangifte doen en als ik een nieuw kenteken heb het kwarttarief aanvragen. Deze week verder met het inrichten.

Afbeelding

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door Bob Diesel »

volgens mij een wagen van Bakkertravel Wormerveer geweest :?:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door mfellman »

En daarna weer een andere touringcar operator. Maar klopt. Een bus met vergelijkbare strepen. Aan Baker tegengekomen op de terugweg. Was één van de weinigen die terugzwaaiden.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door T-Jay »

Ik heb ook al wat berichten van je voorbij zien komen in de Touringcamper facebook groep. Leuk dat je hier ook een topic gestart bent en om weer een bus te kunnen volgen. Ik ben benieuwd naar je voortgang en ga het volgen!

Ik denk overigens dat je nu behoorlijk wat wegenbelasting moet gaan betalen nu de bus als personenauto op kenteken staat? Toen de oldtimerregeling werd aangepast stond mijn bus ook als zijnde personenauto op kenteken. Kreeg een brief van de belastingdienst dat ik €12.500,- moest gaan betalen... :wtf:. Snel maar weer omgekeurd naar vrachtwagen. :problem:

Succes. :thumbup:
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door mfellman »

Tja vrachtwagen is eigenlijk geen optie met de wensen aan onze inrichting en de voordelen die je wel hebt met een camper specifieke verzekering. Zou ook liever minder bezig moeten met belastingen. Maar als we selectief schorsen en daar een beetje scherp op zijn is dat mogelijk toch goedkoper dan hem als vrachtwagen te hebben met de nadelen van de inrichting.

Tja oldtimer vinden viel me tegen omdat de staat van dergelijke voertuigen soms twijfelachtig was.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door rijschoollucassen »

Waarom is vrachtwagen geen optie? Je wilt vast niet meer dan 8 zitplaatsen voor rijdend gebruik? Ook al is het rijbewijs het probleem, zal vast goedkoper zijn dit alsnog te gaan halen...

Jaap

Zelf ooit wat gefilosofeerd over ombouw van een lijnbus. In mijn plannen bleven de voorste 4 banken staan en werd de rest camper...
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door mfellman »

Het 50 procent ten behoeve van vracht is een uitdaging en de voorwaarden van een camperverzekering zijn ook handiger. C als rijbewijs heb ik al wat binnenkort geen probleem meer is bij het verplaatsen van de bus. Tot nu toe een kennis nodig die wel D heeft.

Het is ook waar de wederhelften het prettiger bij voelt dat het gewoon echt een camper is.



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

T-Jay
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 17:20

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door T-Jay »

Uiteindelijk zal mijn bus ook weer als camper op kenteken gezet worden, maar dan wel als hij 40 jaar oud is. Tot dan ben ik waarschijnlijk toch wel bezig met de restauratie en het ombouwen. Voor mij is het een hobby om de bus te restaureren en om te bouwen. Ik weet niet of ik er daarna ooit mee op pad zal gaan, maar dat zien we dan wel :-B .

Zodra je aan de inrichtingseisen voldoet van een camper moet het voertuig ook wel als zodanig op kenteken staan volgens mij. Anders wordt het waarschijnlijk vervelend als je een keer een algemene controle krijgt of bijvoorbeeld een fuik in rijdt. Tenzij je nog beschikt over 50% laadvermogen...
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door de Jonckheer »

Die 50% laadruimte is idd wel een dingetje maar ook de bagageruimte onder de vloer telt daarin mee dus ben je boven niet de helft kwijt. En ja, het is een keuze want het blijven mega bedragen mrb al wil je maar 1 maand ontschorsen, zonde van het geld. De mijne is wel vrachtwagen en daarnaast van voor 87' dus in de overgangsregeling. Nog een kleine 4 jaar en dan is ie wederom vrij (als ze het tenminste niet naar 50 jaar brengen in die tijd). Ik had een vage hoop dat de regeling naar 30 jaar gebracht zou worden omdat de meeste andere landen dat ook hebben maar je hoort er niets meer over dus zal het wel zo blijven, helaas.

Voor RDW keuringen kun je beter niet in Amsterdam zijn, beter is het om naar Heerenveen te rijden, daar kijken ze er een ietsje anders tegenaan :lol: . Niet voor niets rijden vele busondernemingen liever de extra km naar Heerenveen dan dichtbij naar Amsterdam. Het zou niet moeten maar er zitten flinke verschillen in de diverse RDW vestigingen. Maar ja, het zijn mensen en die verschillen nu eenmaal.
Gebruikersavatar
lindy 1981
Berichten: 258
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 12:23
Locatie: sprundel

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door lindy 1981 »

Of ze koppelen de vrachtwagen mrb aan een transportvergunning.
Dan ben je als particulier ook klaar
Zeg maar hetzelfde als het grijs kenteken.
Die je jaren geleden als particulier mocht rijden.
Volkomen legaal en toegestaan.
Toen niet meer.
Uiteraard zonder overgangsregeling.
Daar stond ik dan..met een pick up op diesel
Van 2600kg...
Ik moet nog 3jaar met mijn camper.
En i.d.d. maar hopen dat het geen 13jaar gaat worden.
Maar dat wisten we van tevoren.
Deze mrb bedragen.
Dus dat is niet anders
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door kampo »

Proficiat met je aankoop en je aanpak :thumbup:
Ik kom nog even terug op mijn geheugensteunlijstje.
Inderdaad de (belasting en verzekering) keuze voor bus, truck of camper staat helemaal vooraan.
kampo schreef:
vr 27 jul 2018, 19:01
Volgens mijn eigen ervaring maak ik nog eens een lijstje :P

Plan van aanpak voor het ombouwen van een reisbus tot camper

1. Voldoende algemene info verwerven
2. RDW en homologatie keuze (M1-SA of N2, N3 of M1,M2,M3) maken in functie van hoeveel je jaarlijks wilt afdragen aan de staat. Dit is vooral van belang in Nederland. Denk ook aan de verzekering.
3. Alle informatie over die specifieke homologatie kennen en verzamelen. Enkel doen wat toegelaten is. Enkel homologeerbare onderdelen gebruiken. Het attest is belangrijker als de prijs. Rijzitplaatsen is het meest kritische.
4. Indeling zo maken dat de camper achteraf verkoopbaar blijft en dat je de goede rijeigenschappen behoud.
5. Budget en energiestudie maken. Je eigen energie: hoeveel tijd kan/wil je aan de bouw spenderen.
6. Rijbewijs is het kleinste probleem, een D of een C heb je eigenlijk altijd nodig, niet zo moeilijk/duur in verhouding tot de andere zaken.
7. Verwarming en airco uit de originele bus kan je vergeten. Die zijn niet geschikt voor standkoeling en standverwarming van een camper.
8. Restaureer het basisvoertuig grondig voor dat je aan de camperbouw begint. Roest, Techniek moet je eerst doen en de banden vervang je op het laatst.
9. Budget ? 25% aanschaf basisvoertuig, 25% restauratie,20% inrichting, 30% camper technieken, maar het kan ook anders.
10. Aantal uren: gemiddeld van 800 tot 3000, maar er zijn uitzonderingen. Minimaal 1 jaar.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door de Jonckheer »

Ik zou de originele verwarming lekker laten zitten. Altijd handig. Als je ergens met koude 's morgens wakker wordt breng je daarmee de bus het snelste op temperatuur en bovendien warm je daarmee de motor op wat weer voor aanzienlijk minder slijtage zorgt. Is idd niet bruikbaar als standkachel, dat is waar. Die Webasto verwijderen is een heel slecht advies en bovendien volkomen onnodig. Wat wel weer mogelijk is is een HR ketel in het circuit opnemen, dan ben je qua verwarming heel snel klaar want alles is verder al aanwezig.
Hetzelfde geld eigenlijk voor de airco want onderweg rijdend kun je geen betere bedenken. Had ik er maar een!
Gebruikersavatar
Luc & Chris
Berichten: 1248
Lid geworden op: do 05 nov 2009, 20:00
Locatie: Kloosterzande - Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door Luc & Chris »

Een Eos 90 nog wel..., ik heb nog jaren met een Eos 100 rondgereden toen ik nog jong en mooi was...

Nostalgie eerste klasse!

Ik heb nog een fotootje teruggevonden uit die tijd:

Afbeelding
ICD drager sinds 20 juni 2016.
Meer lezen over ons? Hier klikken.
Gratis camperplaats in Zeeuws-Vlaanderen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Luc & Chris
Berichten: 1248
Lid geworden op: do 05 nov 2009, 20:00
Locatie: Kloosterzande - Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: EOS90 wordt campert



Bericht door Luc & Chris »

En later nog eventjes met een 200:


Afbeelding
Afbeelding

De linkse bus op de onderste foto.
Maar dit is denk ik 2004 of zoiets geweest, toen reed ik met de DD die rechts staat.
ICD drager sinds 20 juni 2016.
Meer lezen over ons? Hier klikken.
Gratis camperplaats in Zeeuws-Vlaanderen.
Afbeelding
Plaats reactie