Touringcar ombouwen tot camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door de Jonckheer »

Waarom zou je niet op leuke plaatsen kunnen komen? Niet allemaal maar er blijven er meer dan genoeg over zoals je zelf aangeeft, zelfs in Nederland. Zelf zie ik het voordeel van een vrachtwagen niet. Een heel eind minder comfort en je moet altijd een trap op en af. Niet zo handig met kleine kinderen. Als je niet van plan bent off road te gaan zou ik zeker niet voor zo'n expeditie camper kiezen. Zo'n ding is stukken kleiner qua binnenruimte dan een bus dus lijkt mij minder makkelijker in te richten. Bovendien is het niet mogelijk om je tijdens het rijden naar achteren te begeven, iets wat met een bus uiteraard wél kan. Of dat nou zo verstandig is is uiteraard een andere discussie maar het komt bij ons wel voor dat mijn vrouw even naar het toilet gaat of voor mij een bakkie koffie maakt. Op een snelweg met weinig verkeer en goed uitzicht geen probleem.

Deze B10M staat in Duitsland en is als bedrijfsauto gebruikt: https://autoline.nl/-/intercity-bussen/ ... 2286153900
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door mfellman »

Ik heb de indruk dat op de plekken dat de bus niet toegelaten wordt die expeditie truck niet veel meer kans maakt

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Lubach12
Berichten: 14
Lid geworden op: do 26 jul 2018, 14:30

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door Lubach12 »

@kampo; die Doka’s zijn eigenlijk vrij goed te vinden, je komt veel brandweerwagens tegen die een grote zitcabine hebben. Het comfort en de instaphoogte had ik nog niet zo bij stil gestaan. Plus dat het kind in mij veel te graag de blusinstallatie in tact zou laten ipv slopen tbv een campergedeelte

@de Jonckheer; bedankt voor de link! Dat is eigenlijk gelijk een hele goede kandidaat! Hij lijkt alleen niet veel laadruimte onder te hebben, of lijkt dat maar zo? Prima prijs, klaar om leeg gehaald te worden en opnieuw te worden opgebouwd!
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door de Jonckheer »

Dat klopt, heel opmerkzaam! Het is een zg semi- touringcar die veelal voor streekvervoer werden ingezet. Die wel bagageruimtes heeft maar die zijn lager dan bij een "echte" touringcar. Overigens heeft die bus weinig km gemaakt, nog geen 5 ton dus die kan dat nog wel een paar keer. Dat zal komen omdat hij als bibliotheekbus is gebruikt en die maken niet van die lange reizen. :lol:
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door AadenAnke »

Zeker een mooie die Volvo! Rijden heerlijk en daar kan je nog wel een miljoen kilometer bij rijden. Dus je zal die privé niet oprijden. Als je ga doen is dit er een die zeker het overwegen waard is. Hoef er hier thuis niet over te beginnen, heb ik al gedaan en Anke ziet het niet zitten.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door kampo »

Volgens mij mag je gewoon op iedere camping binnen.
Maar of dat de bedoeling is ?

Afbeelding
Afbeelding


Je kan ook zo een civiele versie bouwen.
Maar hier dan iets minder comfort op de 6 rij-zitplaatsen als in de DOKA.

Afbeelding

En deze al ingerichte Van Hool camperbus (met piano) staat momenteel toch te koop in Nederland..

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door de Jonckheer »

Die bus zakt achter door z'n hoeven dus die heeft luchtlekkage op de luchtvering. Lastig want je staat dan altijd scheef. Dat kan van alles zijn van rotte balgconussen (kassa!), rotte bovenplaat, lekke regelventielen of simpelweg lekke leiding aansluitingen. Ik zou dat wel eerst willen weten. Ik had het ook, 2 nieuwe niveau regelventielen er in en het is weer in orde. Vaak zijn luchtlekken lastig tot niet op te sporen. Er zijn dan ook maar weinig bussen die volledig luchtdicht zijn. Dat hoeft ook niet zolang de vering dat maar wel is.
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door AadenAnke »

Ja en 10 minuten luchtdraaien vinden ze naast je niet leuk. Ik zie het bij ons op de zaak een 50 bussen in de schuur en meer dan de helft kan je smorgens zo mee wegrijden maar er zijn er een paar bij minstens 5 minuten met een verhoogt toerental elke ochtend weer. En die bussen zijn nog maar 6 jaar oud en moeten nog minstens 6 jaar mee.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door Bob Diesel »

hangen die in de remise niet meer aan de lucht :?:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Raimon
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 06 mei 2018, 20:57

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door Raimon »

Is dat niet gedaan om de bus waterpas te zetten.
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door AadenAnke »

Nee Bob dat is er een jaar of 15 geleden al uit gesloopt. Kosten te veel, bleven de slangen ergens achter hangen en er afgetrokken of schoten los en er sneuvelde een voorruit. Maar met de nieuwe emmissie eisen op DME zal dat misschien wel weer terug komen! De concentratie DME in een binnen stalling is inderdaad belachelijk hoog.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door kampo »

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door Bob Diesel »

AadenAnke schreef:
zo 29 jul 2018, 21:51
Nee Bob dat is er een jaar of 15 geleden al uit gesloopt. Kosten te veel, bleven de slangen ergens achter hangen en er afgetrokken of schoten los en er sneuvelde een voorruit. Maar met de nieuwe emmissie eisen op DME zal dat misschien wel weer terug komen! De concentratie DME in een binnen stalling is inderdaad belachelijk hoog.

Gr. Aad
:thumbup:
Ben ik al zo lang afgedankt ::S
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door Bob Diesel »

AadenAnke schreef:
zo 29 jul 2018, 21:51
Nee Bob dat is er een jaar of 15 geleden al uit gesloopt. Kosten te veel, bleven de slangen ergens achter hangen en er afgetrokken of schoten los en er sneuvelde een voorruit. Maar met de nieuwe emmissie eisen op DME zal dat misschien wel weer terug komen! De concentratie DME in een binnen stalling is inderdaad belachelijk hoog.

Gr. Aad
:thumbup:
Ben ik al zo lang afgedankt ::S
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie