Touringcar ombouwen tot camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Lubach12
Berichten: 14
Lid geworden op: do 26 jul 2018, 14:30

Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door Lubach12 »

De bijlage A5BD0403-CCE9-4379-BA2F-0F0A21A4E537.jpeg is niet meer beschikbaar
De bijlage A5BD0403-CCE9-4379-BA2F-0F0A21A4E537.jpeg is niet meer beschikbaar
Beste leden,

Een paar jaar geleden kocht ik een Mercedes politiebus uit 1981. Ik was er eigenlijk over heen gestruikeld, al struinend op marktplaats, zoekend naar een bus die om te bouwen was naar camper.

Dat laatste hebben we ook gedaan, een bevriende meubelmaker heeft heel smaakvol een zithoek gemaakt en een keukentje. Met oude legerbrancards en matrassen hebben we extra slaapplekken gemaakt boven de voorstoelen, achterin ligt een groot 180x200 tweepersoonsbed.

Kortom, perfect! Ware het niet dat we inmiddels nog 2 dochters hebben en dus 6 ipv 4 slaapplekken nodig hebben. En we hebben ondervonden dat de actieradius van onze bus niet erg groot is (lawaais, geen stuurbekrachtiging, max snelheid tussen de 90-100 km/u....nou ja misschien beter 80 km/u)

Dus we zijn op zoek gegaan. Amerikaanse schoolbussen, mercedes o-303, greyhounds, we worden er meteen verliefd op...Maar we willen ook verder kijken. We willen er wel mee kunnen touren, dus het milieucertificaat is van belang. Comfort is natuurlijk belangrijk, en enige charme zou mooi meegenomen zijn...

Behalve die criteria zijn we nog redelijk blanco...dus forum; waar moeten we op letten? Wat is slim belastingtechnisch?
Wat is slim motor/bus technisch?

We hebben nu in onze bus gekozen om geen water en toilet te hebben, maar misschien is dat met een 12 meter lange touringcar juist wel heel simpel/handig/noodzakelijk?

Behalve ontzettend onwetend en onervaren, zijn we ook technisch niet heel begaafd. Dus waar moeten we bij aanschaf van een bus op letten? En zijn er clubs of bedrijfjes die zich toeleggen op het maken van inrichtingen?

Ik bedenk me ineens dat jullie als ervaren camperbouwers mij het advies zouden willen geven er niet aan te beginnen...maar ik heb ervaren hoe leuk het is om met de kids op pad te gaan met de bus, dus zelfs met linkerhanden, gaan we onze droom achterna ;)

Foto’s verduidelijken voor mij altijd heel veel, ik ben nieuwsgierig naar inspiratie en voorbeelden, bijvoorbeeld van je eigen camper of klusproject!

Alvast dank, Erik

Hierbij wat foto’s van onze bus (even kijken hoe dit werkt...)
De bijlage A5BD0403-CCE9-4379-BA2F-0F0A21A4E537.jpeg is niet meer beschikbaar
De bijlage A5BD0403-CCE9-4379-BA2F-0F0A21A4E537.jpeg is niet meer beschikbaar
Bijlagen
A5BD0403-CCE9-4379-BA2F-0F0A21A4E537.jpeg
A5BD0403-CCE9-4379-BA2F-0F0A21A4E537.jpeg (290.85 KiB) 15509 keer bekeken
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door mfellman »

Wij hebben een 20 jaar oude EOS 90 gekocht en zijn deze nu in ieder geval aan het voorbereiden voor de RDW keuring.

Milieu zaken zullen lastig zijn hoewel ik natuurlijk niet in je budget kan kijken maar een bus met euro 6d temp (ANWB adviseert dat als je voorlopig nog de milieu zones in wil) is redelijk prijzig. En een oud genoegen oldtimer kan technisch met die linkerhanden ook nog wel eens tegenvallen.

Dat heeft ons niet tegengehouden. Dan maar niet de grote stad in. Daar rijden toch al broertjes van onze bus die je niet ook nog hoeft te parkeren... En meestal gaan we eerder voor de rust.

Het is een heel avontuur en wij hebben er zin in. Zijn nog niet echt ervaren maar wel gemotiveerd en ik heb in ieder geval 1 rechterhand .

Ga eens wat bussen bekijken en zet af en toe de roze bril af

Marc

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door de Jonckheer »

Je hebt het over een touringcar. Waar hebben we het dan over, 8,9, 12, 13 of 14 meter? Want dat maakt nogal wat uit. En ben je niet in staat om minimaal een ton op te hoesten moet je dat idee van een bijna nieuwe bus maar uit je hoofd zetten. Technisch is het allemaal niet zo spannend. Touringcars zijn gebouwd om heel veel km te maken vol met passagiers en bagage en dat ga jij niet doen dus hij krijgt het makkelijk. Wel roesten ze allemaal vanaf dat ze zijn afgeleverd. Ik heb ze wel gezien hoor, de 5 jaar oude vanHools met roestblaren her en der. Maar goed, dat moet je voor lief nemen. Qua belasting is een touringcar als camper in Nederland een dure hobby (door zijn hoge gewicht) maar met veel schorsen is dat wel wat te beperken.
Het mooiste (en goedkoopste) is een bus wat ook bus is op kenteken waar 10 stoelen (incl de bestuurder) in staan. De overige ruimte mag dan als camper worden ingericht. Dat is qua belasting op afstand het goedkoopste. Dat kent 3 problemen; je hebt er een D rijbewijs voor nodig en je bent verplicht de apk bij de RDW te laten doen. Dat is allebei nog wel te overzien, het grootste probleem is om als particulier een bus te verzekeren. Dat is iets wat je vooraf moet zien te regelen.
Voor de rest zijn er maar weinig grote voertuigen zo comfortabel als een luchtgeveerde touringcar, zeker als je dat vergelijkt met een rammelbak als een standaard camper.
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door mfellman »

Ja wij gaan ook voor regelmatig schorsen :P

Ik heb wel geprobeerd om een verzekeraar te vinden voor een bus maar dan zit je met een verzekering die vergelijkbaar wordt met de wegenbelasting. Dan schors ik liever alleen de camper dan dat ik bus en verzekering iedere keer moet schorsen en ont-schorsen (?). Verbruik is wel een dingetje van een bus overigens maar als ik kijk naar een 309 (Mercedes bestelbus met alkoof) of een 508 die beiden op of boven (slechter dan) 1 op 8 reden vindt ik dat 1 op 4 (toegegeven verwacht) voor meer als de dubbele lengte wel meevallen :)

Ik ben benieuwd wat de 313 PK met een koppel van 1250 Nm doen in de ardennen op de snelweg 8-)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31975
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door Bob Diesel »

en te vaak schorsen houd in :idea:
dat je er weinig mee op stap gaat

maar genooeg tijd hebt om er aan te hobbyen

laat mij maar niet schorsen
en mijn rammelbak :bang: lekker meer als een half jaar echt gebruiken
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Lubach12
Berichten: 14
Lid geworden op: do 26 jul 2018, 14:30

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door Lubach12 »

Roest, daar heb ik al een aantal forumleden erg over horen ‘klagen’. Dat wordt dus het belangrijkste punt om op te letten. Maar het botst ook weer met mijn voornemen om te zoeken naar een wat oudere, betaalbaardere optie.

Wat betreft milieueisen, zou ik toch kiezen voor een ‘schonere’ bus. Euro 4-5, niet eens perse voor de steden die ik zou willen kunnen bezoeken, meer voor de blauwe damp die ik achter me aan de wereld door sleur...

Lengte, ik las dat het maximum voor het omkeuren naar camper ligt op 12 meter. Het lijkt dus slim om onder die grens te blijven, dat beperkt het minst in de opties bij het Rdw. Een extra rijbewijs halen lijkt me juist wel leuk.

Wegenbelasting is nogal een kostenpost begrijp ik. Wat zijn bedragen waar ik aan moet denken? Zijn dat honderden of duizenden euros per kwartaal?

En waar zoek ik het best naar een bus? Is importeren veel gedoe, of wel te doen? Ik ben op deze site beland; https://transitsales.com/category/motorcoach-buses/
(Tips voor andere sites zijn van harte welkom!)
Redelijk nieuwe bussen, maar goed hoe haal je zo’n ding naar Nederland (even los van het simpelweg verschepen)?

Het leuke van dit stadium is dat alles nog mogelijk is. Budget is natuurlijk altijd een belangrijke factor om in gedachten te houden. Voor mij is het de sport om te komen tot een eindresultaat waar goed over na is gedacht, dus ook over de kosten.

Met alle keuzes is het lastig om inschattingen te maken. Het zou heel informatief zijn om te weten hoe anderen hun keuzes hebben gemaakt en tot welk resultaat ze zijn gekomen!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8954
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door kampo »

Zelf zou ik eens gaan kijken naar iets als een Otokar Vectio of Navigo.
Lijkt me van goede afmetingen om een allround camper mee op te bouwen.
Die paar meter korter maken het in sommige situaties iets sympathieker.

https://www.ambuses.com/otokar/otokar-gamma/
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door mfellman »

Tja roest....

Voor alle voertuigen blijft dat een issue, zorg ervoor dat het er zo min mogelijk is maar voorkomen kun je niet en soms zit het op plekken die je niet kunt zien of niet zag omdat er simpleweg nog wat voor zat. Of ik het goed gedaan heb... Ik weet het niet. Maar heb op redelijk wat plekken steekproefsgewijs gekeken en was blij verrast. Bus was toen ik keek overigens nog in gebruik als toeringcar en dan moet het nog wel een beetje kloppen denk ik dan (welke busondernemer wil het risico lopen om met ondeugddelijk materieel in de krant te komen omdat er 56 kinderen bij betrokken waren).

Wegenbelasting....

Maak je borst maar nat. 4000 Euro per kwartaal als je na de RDW nog niet met de belastingdienst hebt gepraat en goedkeuring daar hebt gekregen. Is niet leuk meer vandaar het vaak schorsen. En helaas heb ik ook nog geen zeeen van vrije tijd dus heel erg storend hoeft dat ook niet te zijn. En als Tiny home is het in kwart tarief vergelijkbaar met een lage huur :D

Lengte....

Alles korter dan 12 meter is zeldzaam en je weet wat zeldzaam doet met prijzen.....

Euro 4,5?????

Ik weet niet wat je budget is (komt bij zulke jonge bussen ook nog een puist BPM bij vermoed ik). De blauwe dampen lijken te refereren naar de bus op je eerste posting. Hoewel er soms een beetje rook zichtbaar is bij onze bus met meer dan een miljoen km is dat al minder storend dan dat ik ervaar achter sommige BMW diesels.... Maar het blijft iets persoonlijks.

Met zoeken ben ik uiteindelijk gewoon bij een nederlands bedrijf uitgekomen. Makkelijker voor het bekijken van een bus dan iedere keer 1000den kilometers voor een bezichting en dan te ontdekken dat de foto's waren van toen de bus net binnenkwam bij de handelaar (4 jaar terug). Ik kreeg niet veel warme gevoelens van sommige reacties van mobile.de. Maar misschien dat mijn budget wel veeeeeeel te laag was :D

Dus nog veel om te overpeinzen denk ik :)

Bijgevoegd even een impressie van de bus die ik heb gekocht. Daar heb ik nu wel het meeste uit dat ik eruit wilde hebben. Nu bezig met de minimale aanpassingen voor de RDW en de belastingdienst. 6 Augustus omkeuren en hopelijk in de herfstvakantie proefdraaien met een inrichting. Die inrichting is een meer jaren plan en dat komt door beperkingen van vrije tijd en budget :D
Bijlagen
EOS90-small.jpg
EOS90-small.jpg (94.27 KiB) 15385 keer bekeken
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door mfellman »

Overigens, misschien ook een leuke bron voor inspiratie en een plek met veel kennis op het vlak van oversized:
https://www.facebook.com/groups/Touringcamper/
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door mfellman »

Hallo Kampo,

Bij ns in de stad rijden ook een paar mooie stadsbussen rond (vergelijkbaar met wat jij noemt). Had contact opgenomen met Arriva maar die verkopen niet aan particulieren en meestal gaan ze binnen deze internationale organisatie door naar andere landen waar ze opereren. Wel jammer. Bussen van de Lijn lijken ook wel af en toe verkocht te worden in Nederland maar lijken vaak ook bedoeld te zijn voor export.
Lubach12
Berichten: 14
Lid geworden op: do 26 jul 2018, 14:30

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door Lubach12 »

Om andere lezers die in dezelfde fase zitten als ik, een beetje te kunnen helpen. Ik lees online reacties van mensen die hun bus hebben omgekeurd naar vrachtwagen met camperfunctie. Het is niet echt een standaard optie, en het zou betekenen dat ik rijbewijs C zou moeten halen ipv D. Vrij essentieel verschil dus...

Wat zeggen de ervaringsdeskundigen?

Ik vond dit tot dusver; https://www.nkc.nl/advies/wetgeving/alg ... ?fromsso=1
Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door mfellman »

Aantal zitplaatsen bepaald D of C. Als je D nodig hebt dan wordt verzekeren echt een dingetje. Als je hem als vrachtwagen ombouwt moet je rekening houden dat 50% van de totale ruimte in de bus (inclusief bagage ruim onderin) voor vracht gebruikt kan worden. Moet je dus wel zorgen dat de RDW dat ook goed ziet. Maar dan heb je niet sommige voordelen die een voor campers specifieke verzekering kan bieden. Maar dat hoeft voor jou geen issue te zijn. Wegenblasting is dan wel weer een stuk lager en schorsen minder snel een remmende factor waardoor je hem misschien ook vaker pakt voor een weekendje. De premies die ik gevonden heb schelen niet zoveel tussen camper en vrachtwagen. Een voordeel van het NKC (ik weet dat er verschillende meningen zijn over de verzekering van het NKC) is dat hij tijdens de ombouw ook verzekerd is ook al is het een bus (nog). Ik vermoed dat dat bij andere verzekeraars toch wel lastiger is.

Overigens is het niet meer mogelijk om een nieuw voertuig om te keuren naar een vrachtwagen met kampeer inrichting en voor veel verzekeraars moet je hem dan ook omkeuren naar een juiste omschrijving op het kenteken om geaccepteerd te worden. Dit speelt echter vooral als je de nieuwe eigenaar wordt. Er zijn velen die een dergelijke camper al jaren hebben en dat de verzekering werd afgesloten in een periode dat dat geen probleem was. Geldt ook voor al die mensen die wel goedkoop een toeringcar op kenteken hebben.

Destijds heb ik theorie C en D gehaald (zijn nog een jaar geldig voor mij) en ben ik begonnen met C omdat dat het meest handige was voor ons. De kans dat ik alsnog D ga proberen te halen (praktijk) is nagenoeg 0. Heeft voor mij geen toegevoegde waarde hoewel ik er wel van baal dat ik nu nog niet zelf de bus over de weg mag verplaatsen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13427
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door hathi »

Toch stel ik me de vraag hoe lang dit nog door zal gaan,als er veel touring cars ,om gebouwd gaan worden naar Camper,immers loop je een risico,daar de ombouw meestal lang duurt,zou het intussen,wel eens aangepast kunnen worden,door de overheid,en dan zit je daar met je investering,denk daarbij aan de oldtimer regeling.???
Hans
Lubach12
Berichten: 14
Lid geworden op: do 26 jul 2018, 14:30

Re: Touringcar ombouwen tot camper



Bericht door Lubach12 »

@kampo; charme hebben we nu met onze trouwe Mercedes. Daarvan willen we wel inleveren, om rond te kunnen toeren met z’n allen. Maar we willen dan wel maximale compensatie op het gebied van reiscomfort en ruimte. We zijn met 6, en de kinderen slepen graag van alles mee, dus wat ons betreft, hoe groter hoe beter!

@mfellman; begrijp ik goed dat je een bus aan het ombouwen bent, maar deze nog niet mag besturen? Dat zou ik lastig vinden :wink:
Ik heb me aangemeld bij de Fb groep die je noemde, goeie tip!

Tijdelijke conclusie is, dat de beste optie eigenlijk is om een bus te rijden (als bus gekeurde camper), mits je deze verzekerd krijgt...misschien is dat wel te regelen door het opzetten van een bedrijfje, zodat je zakelijk kan verzekeren?

Ik kom in mijn speurtocht steeds deze bus tegen. Een Bova Futura; https://www.camperscaravans.nl/campers/ ... f625f7d7fe
Weliswaar vrij oud, dat zal de milieunorm niet ten goede komen. Maar ook erg goedkoop, veel goedkoper dan ik had bedacht dat dit avontuur zou worden... Ik heb altijd geleerd dat als een deal te mooi lijkt om waar te zijn, de deal dan waarschijnlijk gewoon te mooi om waar te zijn is...

Wat is jullie mening?
Plaats reactie