Project Maatje

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
bohaco34
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 17 sep 2017, 13:23

Project Maatje



Bericht door bohaco34 »

Zoals sommigen al gelezen hebben, is het ons gelukt om een bus te vinden die niet al te veel beschadigingen/ deukjes heeft en niet al te veel km op de klok.
Het is een vw crafter geworden van 2010 met 190000 op de klok, de laadruimte is gewoon in superstaat en buiten om zitten er wel het een en ander aan kleine beschadigingen en deukjes maar deze zullen worden aangepakt op het moment dat de camper klaar is.

Volgende week wordt de distributieriem en de waterpomp vervangen en de olie ververst.

Daarna kan de bouw beginnen.

Wat is wijsheid, een vriend van me die zegt om de camper z.s.m. op kenteken en kwarttarief te krijgen doormiddel van een tijdelijke indeling maar ik vraag me af of dat geen problemen gaat geven op het moment dat ik met de bus ga rijden en er geen bed, keuken en zo in zit.
Het voordeel ervan is dat de wegenbelasting een stuk omlaag gaat en aan de andere kant krijg ik gelijk de bpm gepresenteerd en maak ik kosten voor de tijdelijke ombouw.
Dit zal dan op dit moment gelijk weer een slok van het bouwbudget afsnoepen terwijl ik als ik hem pas laat om keuren als hij klaar is er hopelijk weer meer financieel ruimte is, de bus is dan ook weer wat ouder en geen kosten voorde tijdelijke ombouw.
De crafter staat nu op 3 personen, deze willen we graag naar 4 personen hebben. Dit zullen we doen dmv een langsbank achter de bestuurdersstoel. IK heb begrepen dat bij de rdw keuring deze niet voorzien mag zijn van gordels maar als we gaan rijden wil ik deze toch hebben voorde veiligheid van onze kids.

Nu hebben we eindelijk vakantie en gaan dit weekend naar de camping met onze caravan, ik hoop deze over 2 weekjes te koop te kunnen zetten wat ons dan meer ruimte zal geven in het budget.
Bijlagen
crafter1.jpg
crafter1.jpg (81.87 KiB) 1268 keer bekeken
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 347
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Project Maatje



Bericht door moosev »

Kun je de bus niet schorsen tijdens de ombouw? Dat is verreweg het goedkoopste.
Gordels op een langsbank is trouwens verboden, en niet ten onrechte, dit maakt het bij een calamiteit alleen maar erger. Een langsbank is niet veilig en zal het ook nooit worden. Wanneer je gordels wilt zul je een bank in de rijrichting moeten plaatsen.

gr
Rene
bohaco34
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 17 sep 2017, 13:23

Re: Project Maatje



Bericht door bohaco34 »

moosev schreef:
wo 25 jul 2018, 20:17
Kun je de bus niet schorsen tijdens de ombouw? Dat is verreweg het goedkoopste.
Gordels op een langsbank is trouwens verboden, en niet ten onrechte, dit maakt het bij een calamiteit alleen maar erger. Een langsbank is niet veilig en zal het ook nooit worden. Wanneer je gordels wilt zul je een bank in de rijrichting moeten plaatsen.

gr
Rene
Voor de keuring zal er toch een langsbank geplaatst dienen te worden want als je daar een bank in de rijrichting gaat plaatsen met gordels dan zal deze aan allerlei eisen moeten voldoen wat haast niet haalbaar is en zal de bus afgekeurd worden, alle tips zijn overigens welkom.

IK kan de bus niet schorsen daar hij ook gebruikt wordt als 2e auto woon werk verkeer en voor de watersport in de weekenden.
raket5
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 19:16

Re: Project Maatje



Bericht door raket5 »

Mooie bus!

Wij hebben ook een Crafter gekocht en deze onlangs laten omkeuren. Ik heb het bed gemaakt en daarna een (spartaanse) keuken en 2 (tuin)stoelen en tafel. Dit omdat het toch behoorlijk scheelt in wegenbelasting. Voor onze crafter uit 2008 heb ik nog €1083 aan BPM moeten betalen.

Hoe ga je de extra zitplaatsen maken? Mocht je de langsbanken na de keuring zelf aanpassen en er gebeurd iets ben je onverzekerd. Bij onze keuring zijn er diverse foto's gemaakt. Ik laat bij een autoaanpassingsbedrijf 2 M1 gekeurde stoelen plaatsen. De montage wordt via het bedrijf RDW-gekeurd waarna ik ook in totaal 4 zitplaatsen op kenteken krijg.
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Project Maatje



Bericht door BOKKIE »

Hoi Bohaco34,

Gewoon 3 maanden wegenbelasting incalculeren, dan HARD aan het werk en gereed maken voor de camper keuring.
Wij hebben het ook zo gedaan met onze camper, 557Euro/3mnd betaald, daarna camperkeruing gereed gemaakt en aangeboden bij de RDW.
Voordeel hiervan is dat je de Crafter ook goed uit kunt proberen door er gewoon mee te rijden. Wij hebben in die 3 maanden 7000km gereden.
EN we zijn met een halve camper op vakantie gegaan!

Ik hoor regelmatig de verhalen over sumier inbouwen, camper keuring en uitkomen op een BEDUIDEND LAGER (wegenbelasting) gewicht.
Eerder heb ik daar als eens voor gewaarschuwd: PAS OP, als je brokken maakt met welke afloop ook en er zit een ZEER GROOT verschil in het geregistreerde (op kenteken) gewicht en het eigenlijke gewicht, waarmee je brokken hebt gemaakt, dat je verzekerings technisch wel eens in de problemen kunt komen! Het is maar dat je het weet.
Ik zou zelf de camper zoveel mogelijk (AF)bouwen wat in de planning zit, en als deze aan de kampeerauto eisen voldoen aanbieden bij de RDW voor omkeuring naar kampeerauto.
LET OOK OP: ze worden steeds strenger met het wegen ONDERWEG tijdens vakantie periodes, je bent gauw te zwaar omdat wij als Nederlanders toch onze eigen NLse spullen mee willen nemen.

Succes met de bouw,

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Project Maatje



Bericht door Kroppie »

en word je bij controle gewogen dan telt het gewicht zoals je aangehouden word , dus met en inclusief ALLES

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Project Maatje



Bericht door BOKKIE »

Oh ja, nog een BELANGRIJKE aanvulling:

De CAMPER banken en bijbehorende gordels worden NIET, herhaal NIET, meegekeurd met de KAMPEERAUTO (om)keuring.
Dat zul je moeten doen bij een andere afdeling van de RDW.

GEEN DISCUSSIE NODIG:
Dit is ons namelijk overkomen bij de omkeuring van een VW T4 (doca en 5 zitplaatsen).
Wel omgekeurd naar kampeerauto, maar met twee zitplaatsen (tijdens het rijden), namelijk de cabine stoelen.
Dit ondanks dat we een originele en TÜV geprüfte REIMO zit-slaap bank hadden gemonteerd.

Gisteren (25-07-2018) heb ik deze VW T4 aangeboden voor goedkeuring van de REIMO zit-slaapbank bij die andere afdeling van de RDW.
Kreeg daar wel de indruk dat alleen de bevestigings punten van de aangebrachte gordels worden gekeurd (goed of af gekeurd).

Succes,

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
bohaco34
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 17 sep 2017, 13:23

Re: Project Maatje



Bericht door bohaco34 »

Zojuist telefonisch contact gehad met de technische helpdesk van het rdw.
Deze melde dat als ik een langsbank plaats die deugdelijk geplaatst is ik op kenteken 4 personen krijg.
Andere optie zou zijn dat ik 2 stoelen in laat bouwen bij een aanpassingsbedrijf, deze kunnen blijkbaar het kenteken aanpassen vanwege de certificering.

Je hebt dan 2 extra goedgekeurde plaatsen op kenteken, helaas kost dit een behoorlijk duit dus even kijken wat wijsheid is.
Enerzijds wil je natuurlijk met zo min mogelijk kosten die 2 extra plaatsen hebben, anderzijds zijn het mijn kids dus dat wil je ook goed aanpakken.


Jammer dat er voor de crafter nog geen goedgekeurde bok is. Blijkbaar zijn die er op dit moment alleen voor de ducato/ boxer en jumper.
bohaco34
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 17 sep 2017, 13:23

Re: Project Maatje



Bericht door bohaco34 »

IK heb een bedrijf gevonden wat voor een schappelijke prijs de rails in de vloer kan maken, dit is dan een goedgekeurd mk1 rail incl inbouwreportage en certificaat.
IK laat hem dan nog niet om keuren naar 4 personen, dat doe ik tegelijkertijd volgend jaar op het moment dat de camper klaar is.
De voornaamste reden om nu al de rail in te laten bouwen is dat ik dan de rest van de vloer er om heen kan bouwen en niet dat ik achteraf weer een deel van de vloer moet verwijderen voor de inbouw van de rail.
Dave Nada
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 22 nov 2013, 16:00

Re: Project Maatje



Bericht door Dave Nada »

Bohaco,

Let op je krijgt wel 4 zitplaatsen die met een langzijde bank zonder gordels mogen.
Echter staat de wet niet toe om kinderen mee te vervoeren.

Uit mijn hoofd tot 1,35 meter lengte of volwassen

Zo valt op de rijksoverheidsite te lezen:

"Boete bij niet dragen gordel in de auto
U kunt een boete krijgen als u geen gordel draagt. Vervoert u een kind tot 12 jaar niet volgens de regels, dan is de boete voor u. Oudere kinderen krijgen zelf de bekeuring als zij de autogordel niet gebruiken".

Mocht het fout gaan heb je waarschijnlijk verzekeringstechnisch ook een probleem.

Groetjes,
David
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Project Maatje



Bericht door Camperbassie »

bohaco34 schreef:
do 26 jul 2018, 14:05
IK heb een bedrijf gevonden wat voor een schappelijke prijs de rails in de vloer kan maken, dit is dan een goedgekeurd mk1 rail incl inbouwreportage en certificaat.
Ik weet niet of het bij jouw ook zo is maar mijn cabine vloer is 15cm hoger dan de laadvloer.
Als je dan stoelen in rails zet zijn deze misschien te laag als je ook de voorstoelen draaibaar maakt.
Die hoogte moet je dus uitvullen met je stoel en dat kan lastig worden als je het officieel wilt doen met RDW goedkeuring.
Het is een tip die misschien later veel teleurstelling voorkomt.
Toedeledoki

Re: Project Maatje



Bericht door Toedeledoki »

Zodra de bus eenmaal camper op kenteken is mag je absoluut niet meer rijden als er ook maar iets van de inrichting ontbreekt. Word je aangehouden dan moet ten alle tijde alles aanwezig zijn dus. Anders volgt een boete en een naheffing.

Kun je geen inrichting bedenken waarbij je de door de RDW goedgekeurde langsbank gewoon laat bestaan? Ik heb het op die manier gedaan en het bevalt mij eigenlijk uitstekend. Zit je altijd goed qua verzekering etc.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Project Maatje



Bericht door Gino608D »

Even iets anders. Is het niet veel handiger om eerst de camper van buiten in goede staat te brengen? Als je kleine deukjes hebt kunnen ze deze er van binnen uit uitduwen. Dat gaat lastig worden als de inbouw al klaar is.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
bohaco34
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 17 sep 2017, 13:23

Re: Project Maatje



Bericht door bohaco34 »

Mochten er idd deukjes zitten die niet meer toega kelijk zullen zijn na start bouw vd camper dan worden deze idd behandelt maar dat wordt bekeken als hij daar voor de riem staat. De rest zal na bouw gebeuren.

Wat betreft cabinevloer en laadruimte, dat zie ik dan wel weer en wat hoogte verschil maakt me niet zoverl uit. Onze vorige camper Fiat Ducato met Dethleffs opbouw had ook zeker 10cm verschil. het heeft mij nooit gestoord.
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 28 jul 2018, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Plaats reactie