Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door Huub56 »

Weet niet of het klopt maar hier in Duitsland wordt verteld dat de bpm in Nederland in september aanzienlijk hoger wordt.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door L4H3 »

Dat klopt. De graaiers in den haag vinden dat er nog wel een schepje bovenop kan bij de toch al dure auto’ s in nederland. Heb zelf mijn 3 jaar oude bus uit duitsland geimporteerd. Kon effe 4500 euri bpm aftikken. Lang leve de EU. Owja en er komt ook nog een dieseltoeslag want daar is ook nog wat te halen.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
greyfox
Berichten: 157
Lid geworden op: vr 31 aug 2012, 21:13
Locatie: Echternach / Luxemburg

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door greyfox »

dit klopt niet.
de tarieven worden niet hoger.
alleen gaat de berekeningswijze veranderen.
nu wordt de berekening vastgesteld op de co2 uitstoot bij type goedkeuring ( onder laboratorium omstandigheden)
en bij het nieuwe systeem wordt er uitgegaan van de door middel van een rijtest verkregen gegevens.
dit betekent waarschijnlijk dat dit bij de meeste auto's dus hoger zal zijn.
de datum dat de nieuwe berekeningswijze ingaat is nog niet bekend. (bron ANWB)
greyfox
greyfox
Berichten: 157
Lid geworden op: vr 31 aug 2012, 21:13
Locatie: Echternach / Luxemburg

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door greyfox »

L4H3: trouwens zielig om alles maar op de EU af te wimpelen.
dit heeft niets met de EU te maken, de BPM bestaat alleen in Nederland.
de EU heeft Nederland al verschillende keren gesommeerd dit af te schaffen,
maar de Nederlandse overheid giet het iedere keer weer in een nieuw jasje.
en als het je niet bevalt, wat houdt je tegen om uit Nederland te vertrekken als het zo erg is. :wink:
greyfox
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door L4H3 »

Heeft niks met eu te maken? Juist wel. De eu moet hier juist een stokje voor steken dat nederland dit keer op keer flikt. We zijn toch 1 europa. Waarom dan niet in heel europa dezelfde belasting op autoos. En ik lees het toch anders.

https://www.autokopen.nl/autonieuws/201 ... -op-letten

Het is net als ze zeggen dat de parkeertarieven niet worden verhoogd. Klopt inderdaad alleen de tijd wordt minder.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door iSonic »

L4H3 schreef:
ma 06 aug 2018, 18:58
Dat klopt. De graaiers in den haag vinden dat er nog wel een schepje bovenop kan bij de toch al dure auto’ s in nederland. Heb zelf mijn 3 jaar oude bus uit duitsland geimporteerd. Kon effe 4500 euri bpm aftikken. Lang leve de EU. Owja en er komt ook nog een dieseltoeslag want daar is ook nog wat te halen.
Hoezo EU? Bpm is iets wat enkel in Nederland bestaat. De eu wil er zelfs vanaf om ons gelijk te trekken met andere Europese landen....
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door iSonic »

jielus schreef:
ma 06 aug 2018, 16:38
iSonic schreef:
do 26 jul 2018, 9:27
Hoe werkt dat meteen helemaal afschrijven? Is dat niet jezelf rijk rekenen? Afschrijving heb je of je het nu meteen helemaal doet of per maand... Als de camper weg gaat ben je geld kwijt en dat heb je wel nodig om een andere te kopen.

P.s. weleens overwogen er eentje te laten bouwen? Geen idee hoe dat prijs technisch zit..
Ik heb € 2.750,- betaald voor mijn camper, ik ga ervan uit dat ik er niets meer voor terug krijg. Dat is helemaal afschrijven en niet jezelf rijk rekenen. Dat is alle investeringen die ik heb gedaan bij de € 2.750,- optellen en dan denken dat ik in een gebakje van € 6.000,- rond rij waarmee ik een lening kan aflossen of een aanbetaling doen aan een andere camper.
Dan nog heb je toch 6000 euro afschrijving over hoe lang je de bus hebt? Als je 5 jaar met die bus doet is dat nog 100 euro per maand.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door DiffRental »

Maak je geen illusie over het beter zijn in een ander land.
Er is al een Belg die in Budel asiel heeft aangevraagd omdat zijn regering er niets van bakt. :lol3:
KLIK

En voor alle BPM klagers, autorijden in NL is fors duurder in wegenbelasting en aanschaf maar verzekeren in NL is een feest t.o.v. België.
In België zijn er hele andere dagelijkse kosten fors hoger, onderaan de streep is het verschil echt niet zo groot.
Groeten Peter
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door AadenAnke »

L4H3 schreef:
ma 06 aug 2018, 18:58
Dat klopt. De graaiers in den haag vinden dat er nog wel een schepje bovenop kan bij de toch al dure auto’ s in nederland. Heb zelf mijn 3 jaar oude bus uit duitsland geimporteerd. Kon effe 4500 euri bpm aftikken. Lang leve de EU. Owja en er komt ook nog een dieseltoeslag want daar is ook nog wat te halen.
Iets te simpel verwoord! Ja in Nederland betalen we veel belasting, direct en indirect! Maar we krijgen er wel veel voor terug. Oriënteer je een s op sociale voorzieningen in (laten we het dicht bij houden) Duitsland, België en Frankrijk. Zoals ziekte en ongevallenwet, AOW pensioen, zorg, onderwijs, brandweer, politie, infra structuur en verzin er zelf ook maar een paar! Geloof mij maar je betaalt veel maar krijg er ook veel voor terug. Ja laat maar nu krijgen we de verhalen van ik gebruik daar niets van e.d. maar dat is nu eenmaal solidariteit, daar hebben we met zijn alle voor gekozen! Er zijn landen waar je geen belasting betaald! Waar je geen zorg krijgt en als je ziek wordt er geen dokter of ziekenhuis is. Ik ben blij dat ik in Nederland geboren ben en woon! Betaal veel maar krijg er ook veel voor terug. Ja ook ik denk als ik mijn nieuwe camperpunt koopt en er staat 14.000 euro bpm op de rekening SHIT! Maar als ik dan over het mooie vlakke asvaalt rij weet ik gelijk weer waar het voor was. Sorry is redelijk in de politieke richting ik stop en zwijg verder!

Gr. Aad
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door jielus »

Hoe lang je aardappelen kookt op propaan heeft ook niets met de vraag van de TS!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door kampo »

petrosolandos schreef:
ma 06 aug 2018, 16:33
...Degene die 12000 per jaar opschreef, dat kan ik niet besteden. Als je 1000 euro pm rekent, wat zit daar dan allemaal in?
In ieder geval bedank voor het meedenken.
P
Hierboven werd al bewezen dat het geen 12.000 € per jaar MOET zijn.
Die 1000 € per maand is wel een gewoon bedrag dat de ronde doet in de kampeerwereld.
En het komt ergens overeen met de prijs van een woning, appartement of vakantieverblijf.
Inderdaad je kan je ook rijk rekenen, zaken niet mee opnemen in de kostprijs.
Bij wereldreizigers vernoemd men bedragen vanaf 1500 € per maand. Per koppel.
Op voorwaarde dat er niet te veel kilometers gereden worden.

Natuurlijk gaat een bejaard koppel dat statisch overwintert in Portugal dat niet altijd uitgeven.
Allerhande technieken om met veel minder uitgaven rond te komen kan je op dit forum terugvinden.
Sommige daarvan gaan voor velen te ver en er bestaat ook nog een vrekkenclub.

Een kostprijsberekening kan je opsplitsen:

Vaste kosten zoals:
- Afschrijving (aankoopprijs min restwaarde + eventuele financieringskost) + lening
- Verzekeringen
- Belastingen
- Jaarlijkse keuring
- Stallingskosten winterberging
- Abonnementen op …
- …

En variabele kosten:
- Verbruik
- Banden
- Onderhoud en reparatie
- …

Specifiek voor een typische kampeerder kunnen daarbij komen:
- Tolwegen
- Camping of staanplaats
- Bezoek aan musea, bezienswaardigheden, pretparken, …
- Eten en restaurant
- …

Voordeel blijft dat eten en overnachtingen heel goedkoop zijn tov een vakantie op hotel.
Maar het is logisch dat de "vork" groot is tussen wat de ene en de andere gebruiker uitgeeft.
Groeten Kampo
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door jielus »

Kampo zit helemaal in de goede richting! Als boekhoudworm maak ik graag lijsten en spreadsheets.

Onze vorige overwintering, bijna 4 maanden zat rond de € 40,- p/d. Daar was dan weinig uit eten bij en het bezoeken van bezienswaardigheden tot het hoogstnodige uitgekleed. Gelukkig kun je na het bestuderen van de cijfers ook je fouten zien. We gaan dus weer lijsten en getallen bijhouden van huis tot huis. Ik denk dat we nu wat hoger gaan uitkomen maar wel onder de € 45,- p/g zullen blijven. Daarbij zijn natuurlijk de vaste kosten niet bij geteld

Ergens anders wordt ook de afschrijving meegenomen in de kosten. Zelf ben ik daar op tegen, het houden van een recreatief voertuig is een hobby en dat kost nu eenmaal geld. Die kosten geven je het vakantiegevoel! Je berekend de afschrijvingskosten van je hamer toch ook niet wanneer je thuis een klusje hebt gedaan. Ik ken zelfs mensen die zeggen dat de huur van een appartement weer van je kosten moet worden afgetrokken omdat die kosten worden uitgespaard. Ook dat gaat me te ver. Ons gevoel is het belangrijkst! Maar dat is weer voor een ander ondergeschikt.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door de Jonckheer »

De kosten van boodschappen meenemen in de prijs van de reis is natuurlijk onjuist. Boodschappen doe je immers ook als je niet op reis bent. Wat je rekent (als je dat al doet en dat doe ik niet) zijn kosten die uitsluitend met de reis en het voertuig te maken hebben. Wat je er weer van af kunt trekken zijn de kosten van energie die in huis als je er niet bent niet worden gemaakt. Dat kan vooral in de winter behoorlijk aantikken. Onze thermostaat staat dan op 5 graden, genoeg om de boel vorstvrij te houden en dat is stukken goedkoper dan de normaal 21 a 22 graden. Tel daarbij ook nog de stroom die je niet gebruikt. Ik weet het niet precies maar wij bespaarden daar honderden euri's mee.
Afschrijven vind ik voor een hobby, wat camperen is, lichtelijk absurd. Zoals eerder is gesteld, het is een hobby en hobby's kosten nu eenmaal geld.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door jielus »

De kosten van boodschappen meenemen in de prijs van de reis is natuurlijk onjuist.
Boekhoudkundig gezien niet. In Noorwegen zal je veel meer uitgeven aan eten en in Spanje waarschijnlijk weer veel minder. Daarom zijn het toch kosten. Wij nemen alles mee, zelfs een kaartje wasknijpers mochten die nodig zijn.

De vaste lasten van je huis, zoals verwarming, worden naar een jaar/12 terug gerekend. Het is dus niet eerlijk, en haast onmogelijk, om je besparing te bepalen.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Plaats reactie