Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door de Jonckheer »

Bij ons is het heel makkelijk. Wij wonen op een camping en betalen de energie per maand. Als ik dus over januari €50 moet betalen omdat we er niet zijn is dat een lachertje omdat het als we er wel zijn minimaal €150 meer is. Tel uit je winst dus. En natuurlijk zit er verschil in de boodschappen in de diverse landen, je zou dus het verschil kunnen meenemen in je berekening. Moet te doen zijn als je zo gek bent op rekenen. :lol: :lol:
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door jielus »

Als ik dus over januari €50 moet betalen omdat we er niet zijn is dat een lachertje omdat het als we er wel zijn minimaal €150 meer is.
Dat is een schatting, die zijn moeilijk overeind te houden in een boekhouding.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door de Jonckheer »

Om precies die reden doe ik ook geen boekhouding. Ik zie dat bij een hobby als camperen als totaal nutteloos. Ik heb wel iets beters te doen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door Atoz »

Voor mij is dat camperen geen hobby maar een levensstijl.

Verder kun je je rijk maar ook arm rekenen.

Ik heb natuurlijk wel een gewone zelfbouwcamper.

Blijven we thuis dan rijden we ook kilometers rond om ons te vermaken.
Eten doen we onderweg maar ook thuis, staan bijna altijd 'bijna kostenloos'


Maar hierbij ons geheimpje.... Zowel thuis als onderweg houden we de knip er op ( zijn gewoon zuinige mensen die relatief snel tevreden zijn in het leven) en dan kan je zoals wij niet alleen in een kasteeltje (?) thuis wonen maar toch ook vijf a zes maanden per jaar onderweg zijn.

Tweede geheimpje .... Jaloezie is ons vreemd toch niet financiële, op anderen hun kennis durf ik wel eens jaloers te zijn.

En als de TS de kennis in huis heeft om hem zelf te bouwen, dan moet hij dat echt doen!
Al blijf je als zelfbouwer altijd wel aan je camper bezig. Is onderdeel van onze (hobby) levensstijl ;)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
petrosolandos
Berichten: 60
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 16:10

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door petrosolandos »

kampo schreef:
di 07 aug 2018, 7:24
Een kostprijsberekening kan je opsplitsen.
Dank je wel, er is mij veel duidelijk geworden. Ik ga nog maar eens goed rekenen. Wonen in een huis kan zelfs goedkoper zijn dan in een camper.
Altijd op reis, ook als ik slaap.
Gebruikersavatar
petrosolandos
Berichten: 60
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 16:10

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door petrosolandos »

L4H3 schreef:
ma 06 aug 2018, 21:52
Het is net als ze zeggen dat de parkeertarieven niet worden verhoogd. Klopt inderdaad alleen de tijd wordt minder.
De benzineprijs is ook stabiel, sinds mijn eerste auto, tank ik altijd voor een geeltje! :wink:
Altijd op reis, ook als ik slaap.
sardonis
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 18:34
Locatie: N51 02.572 E5 34.944

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door sardonis »

AadenAnke schreef:
di 07 aug 2018, 0:16
L4H3 schreef:
ma 06 aug 2018, 18:58


Iets te simpel verwoord! Ja in Nederland betalen we veel belasting, direct en indirect! Maar we krijgen er wel veel voor terug. Oriënteer je een s op sociale voorzieningen in (laten we het dicht bij houden) Duitsland, België en Frankrijk. Zoals ziekte en ongevallenwet, AOW pensioen, zorg, onderwijs, brandweer, politie, infra structuur en verzin er zelf ook maar een paar! Geloof mij maar je betaalt veel maar krijg er ook veel voor terug. Ja laat maar nu krijgen we de verhalen van ik gebruik daar niets van e.d. maar dat is nu eenmaal solidariteit, daar hebben we met zijn alle voor gekozen! Er zijn landen waar je geen belasting betaald! Waar je geen zorg krijgt en als je ziek wordt er geen dokter of ziekenhuis is. Ik ben blij dat ik in Nederland geboren ben en woon! Betaal veel maar krijg er ook veel voor terug. Ja ook ik denk als ik mijn nieuwe camperpunt koopt en er staat 14.000 euro bpm op de rekening SHIT! Maar als ik dan over het mooie vlakke asvaalt rij weet ik gelijk weer waar het voor was. Sorry is redelijk in de politieke richting ik stop en zwijg verder!

Gr. Aad
Je kan inderdaad zeer moeilijk landen onderling met elkaar vergelijken. Wel de bedenking die ik me iedere keer weer maak : Hoe betalen jullie al die extra kosten toch ??? Het is nu ook niet dat jullie lonen tig keren hoger liggen dan hier . Wegentaks is het veelvoudige van B , onderwijs kost het veelvoud van B , zorgverzekering zit hier vervat via afhouding loon dus geen extra zorgverzekering . Onze zorgvoorziening is zeker zo goed als in Nl getuige de vele gele nummerplaten aan onze ziekenhuizen .Ons kindergeld wat men hier per maand krijgt is bij jullie een kwartaal . Studiebeurs is een gift en wordt niet gekoppeld aan behalen van een diploma . En verder verbaas ik me ook enorm over die extra kosten wanneer men een voertuig in het verkeer wenst te brengen , BPM of zoiets ... :mrgreen:
De diesel is intussen wel een stuk goedkoper dus deze jongen gaat met plezier over de grens tanken en in omgekeerde richting komt men bij ons benzine tanken.

Echtgenote werkt in Nederland en wat het aanvullend pensioen betreft : Dat is nu al gedaald met 3000 euro per jaar (prognose pensioenfonds) en ze moet enkele jaren langer werken.Vergelijking 2018 --- 2009 .
Kan natuurlijk evengoed tegen die tijd weer gestegen zijn . Al hebben wij op die leeftijd veel minder nodig dan nu .
Mijn excuses voor het offtopic gaan , dit moest er even uit ... :-B
Gebruikersavatar
petrosolandos
Berichten: 60
Lid geworden op: do 12 jul 2018, 16:10

Re: Zelfbouw kampeerbus of kant-en-klare camperbus?



Bericht door petrosolandos »

Einde onderzoek.

Beste Campermannen en vrouwen, dank voor alle openhartige antwoorden en discussies. Het was mij een waar genoegen te zien wat er allemaal leeft. Het was een moeilijke keus. Toch heb ik besloten om nog een tijdje te wachten om mijn droom te verwezenlijken. De jaarlijks terugkerende kosten zijn momenteel te hoog. Ik wacht op betere tijden.

Met vriendelijke groet,
Peter
Altijd op reis, ook als ik slaap.
Plaats reactie