Volkswagen T5 zelfombouw: beginnersvragen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Volkswagen T5 zelfombouw: beginnersvragen



Bericht door Brian »

Goedemiddag allemaal

Na een aantal jaar al met het idee te spelen om een bestelbusje om te bouwen tot camper, was het twee weken eindelijk zover: de aanschaf van een tweedehands VW T5. Vol enthousiasme maar een behoorlijk "groentje" wat "doe-het-zelven" betreft, heb ik mij bij deze op dit forum geregistreerd en hoopte ik hulp te vinden met deze beginnersvragen:

De bestelbus (voorheen gebruikt voor vervoer van duikermateriaal) heeft aan de bovenzijde zwarte stroken die er lijken op geplakt te zijn. Dit op totaal random plaatsen. Hebben jullie enig idee wat hiervan het nut zou kunnen zijn? Mijn eerste idee was anti dreunplaten maar zeker ben ik verre van... (zie afbeeldingen)

Verder was / is de bus rondom ook afgewerkt met houten panelen waartussen isolatiemateriaal lijkt te zitten. Ik neem aan dat het sowieso steeds beter is om al het bestaande materiaal eruit te halen (het isolatiemateriaal zit maar gedeeltelijk aanwezig) en vanaf 0 te beginnen? Wat is een standaard voldoende kwaliteit/prijs isolatiemateriaal die jullie aanraden en waarmee makkelijk te werken is? Ik vind ontzettend veel verschillende mogelijkheden, X-trem is iets dat standaard terugkomt alsook reflextix (eerder voor vloer?). Op de vloer hoort laminaat te komen, enige aanrader qua isolatie in dit geval?

Alvast hartelijk dank!!

Met vriendelijke groet,

B
WP_20180721_13_41_39_Pro.jpg
WP_20180721_13_41_39_Pro.jpg (127.05 KiB) 2849 keer bekeken
WP_20180722_17_37_23_Pro.jpg
WP_20180722_17_37_23_Pro.jpg (156.86 KiB) 2848 keer bekeken
WP_20180722_17_37_30_Pro.jpg
WP_20180722_17_37_30_Pro.jpg (126.4 KiB) 2848 keer bekeken
Groene Vinger
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 25 mei 2018, 19:54

Re: T5 zelfombouw beginnersvragen



Bericht door Groene Vinger »

Alvast gefeleciteerd met je T5, heb zelf ook eentje in bezit en ben hem ook nog aan het ombouwen.. ge kan er makkelijk een kleine camper van maken en raakt er overal mee! Als isolatie heb ik ontdreuning, closed cell foam, polywol, terug closed cell foam en een 4m multiplex gebruikt! Polywool houdt veel warmt tegen/vast en makkelijk te plaatsen zelf in de koudebrugen.

https://www.geluidsisolatiewinkel.nl/wi ... lywol.html

deze heb ik gebruikt. veel plezier met je T5
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: T5 zelfombouw beginnersvragen



Bericht door EasyBee »

Als nieuwe deelnemer aan het forum, eerst deze afslag nemen.
viewtopic.php?f=1&t=8427641&start=3430
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Groene Vinger
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 25 mei 2018, 19:54

Re: T5 zelfombouw beginnersvragen



Bericht door Groene Vinger »

Die zwarte stroken lijken idd op ontdreuning, normaal merk je dat wel als je op je dak bonkt, zou ze laten zitten. Die isolatie (vlokkenmat) die je op de foto aantoont is te verwaarlozen.. beter beginnen met iets deftigs. Schapenwol wordt veelal gebruikt, redelijk goedkoop. Gebruikt zeker geen glaswol neemt veel vocht op, polywol leek mij het beste aangezien dit geen vocht opneemt niet rot of geen beestjes een woonplaats geeft. weegt ook bijna niks. Maar ieder z'n manier.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: T5 zelfombouw beginnersvragen



Bericht door moosev »

Kijk ook even op het weetjewel forum daar meer t5 camperbouwers.
Gr
Rene
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: T5 zelfombouw beginnersvragen



Bericht door WoutvanAken »

Als isolatie zou ik Armaflex aanraden. Neemt geen vocht op en is zeer goed geluid- en warmte isolerend. Ook zelfklevend.
19mm dik kan ik leveren voor 100,-- per rol van 6m2.
Wout.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Volkswagen T5 zelfombouw: beginnersvragen



Bericht door Mickel Moen »

Welkom,

Wat de isolatie betreft, lees mijn blog: https://mickelmoen.blogspot.com/p/isola ... latie.html

Veel succes.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Toedeledoki

Re: Volkswagen T5 zelfombouw: beginnersvragen



Bericht door Toedeledoki »

Het is maar net hoeveel tijd, geld en energie je erin wilt steken.

Reken erop dat alle blank metaal in ieder geval bekleed moet worden. Anders komt er condens op en wordt het nat in de bus.

Qua isolatie is een zelfklevende het makkelijkst. Speciale camperisolatie of spul uit de machinebouw maakt niet zoveel uit. Wel vond ik de camperisolatie (Xtrem) wat stug en lastig op niet vlakke oppervlakken te krijgen. Een kennis van mij heeft Armaflex gebruikt. En dat werkte een stuk fijner. Zou ik een volgende keer ook doen. https://www.ventilatieshop.com/montagem ... lfklevend/

De houten panelen zou je ook kunnen hergebruiken. Je kunt ze bekleden en terug plaatsen. Volgens mij moet je dan nog wel een plafond maken. De stukken metaal, zoals stijlen en wielkasten, die niet bedekt worden door hout kun je bekleden met stretch vilt. Dan komt er al geen condens meer op.
Natuurlijk kun je ook helemaal nieuw hout erin maken. Ga je echter met latten en volledig bedekkende platen werken dan kost je dat wel behoorlijk wat ruimte.
Zelf heb ik goede ervaringen met de laadruimte bekleding van Rahloff. Het is even een investering. Maar het is licht, sterk en pasklaar. Wel heb ik zelf alle platen eerst met vilt bekleed. Daardoor heb ik een heerlijk stille bus gekregen:
http://www.laderaumverkleidungen.de/VW/ ... 7_241.html
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Re: Volkswagen T5 zelfombouw: beginnersvragen



Bericht door Brian »

Bedankt voor de vele reacties alvast, helemaal super!!

Ik ben mij nu volop aan het inlezen in het isolatieverhaal, en ben geneigd om op basis van de vele ervaringen die ik lees, voor de zelfklevende Armaflex te gaan. Eventueel met nog ontdreuningplaten. Is er een bepaalde dikte die jullie minimaal aanraden voor dit materiaal? Ik heb de korte versie van de VW dus zou graag zoveel mogelijk ruimte besparen.

Waar ik even het bos door de bomen niet meer zie: hoe nauwkeurig gebeurt het isoleren? Hoe meer, hoe beter neem ik aan. Wielkasten etc, worden deze ook geÏsoleerd met Armaflex? Kan ik de vloer ook met het spul bekleven? Moet echt elk stukje metaal bekleeft worden in de leefruimte?

En een misschien minder snuggere vraag, maar even voor mijn peace of mind: isolatie is sowieso de eerste stap na het volledig strippen van de wagen, of zijn er nog dingen waar ik eerst rekening mee moet houden?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Volkswagen T5 zelfombouw: beginnersvragen



Bericht door moosev »

Inderdaad, strippen, schoonmaken, technisch in orde maken, elektrische bedrading, ontdreuningsmateriaal en dan isoleren. Zelf ben ik met de vloer begonnen. (houten opvullatjes en x-trem). De wanden heb ik gevuld met schapenwol. Voor het ontdreunen heb ik flashing tape gebruikt. Alle wanden zijn daarna bekleed met stretch vilt.
gr
René
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Volkswagen T5 zelfombouw: beginnersvragen



Bericht door Camperbassie »

Op zoek naar randafwerkingen van tafels kwam ik op Engelse websites als bijv clearcut conversions.
Alleen maar VW ombouwsets en tot kant en klare inrichtingen zo te bestellen. Misschien zit er iets voor je bij.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Volkswagen T5 zelfombouw: beginnersvragen



Bericht door WoutvanAken »

Het is belangrijk om te bepalen welke leidingen (gas/water) of bedrading van links naar rechts moeten. Deze kun je dan onder de vloer of boven de hemel wegwerken.
Voor de vloerisolatie heb ik kurk gebruikt, Armaflex kan ook maar die zou ik dan tussen latten aanbrengen.
Voor de grote vlakken van dak en zijwanden zou ik 19mm Armaflex toepassen, met evt. wat 9mm voor op de profielen en lastige plaatsen.
Wout.
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Re: Volkswagen T5 zelfombouw: beginnersvragen



Bericht door Brian »

Ik ben ondertussen begonnen met de VW te strippen maar de houten binnenpanelen eraf halen zonder deze al te veel te beschadigen blijken geen sinecure te zijn. Deze zitten vast met een soort van ronde metalen plug ofzo, heeft iemand tips hoe ik deze efficiënt er kan uithalen? Heb al geprobeerd om er een vijs in te boren, maar dat heeft maar 50% succes. Ik kan ze er ook helaas niet zomaar uittrekken (zitten aan de achterzijde ook vast, soort van metalen plugsysteem lijkt wel). Ik probeer hierbij zoveel mogelijk gedetailleerde foto's te plaatsen.

Verder loopt er via het dak in de laadruimte een elektrische aansluiting (neem aan aangesloten aan de hoofdaccu) waarvan ik nieuwsgierig ben wat de bedoeling ervan is / was. Neem aan een soort van aansluiting voor verlichting in de laadcabine? Daar er een nieuwe woonaccu in de woonruimte komt, neem ik aan dat deze weinig van nut is (verlichting op de woonaccu aansluiten?)?

Wellicht dat ik niet de meest intelligente vragen stel, maar ik probeer bij te leren :-B

Bedankt alvast!!
Brian
WP_20180725_22_23_53_Pro.jpg
WP_20180725_22_23_53_Pro.jpg (180.53 KiB) 2405 keer bekeken
WP_20180728_13_53_39_Pro.jpg
WP_20180728_13_53_39_Pro.jpg (179.07 KiB) 2405 keer bekeken
WP_20180721_13_42_23_Pro.jpg
WP_20180721_13_42_23_Pro.jpg (75.05 KiB) 2405 keer bekeken
Toedeledoki

Re: Volkswagen T5 zelfombouw: beginnersvragen



Bericht door Toedeledoki »

Dat noemen ze popnagels. Die moet je gewoon doorboren met een 4 of 5 mm boortje. Pas wel op dat de boor niet zo lang is dat ie de buitenkant kan raken als ie doorschiet. Dan krijg je van die lelijke puisten op de buitenkant.
Plaats reactie