Dakluik ventilator past niet op dak VW Crafter

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
WanderRebel
Berichten: 14
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 9:17

Dakluik ventilator past niet op dak VW Crafter



Bericht door WanderRebel »

We hebben een Volkswagen Crafter L2H2 uit 2007 waar we dit weekend een dakraam/ventilatie in willen plaatsen. Hiervoor hebben we een Maxxfan gekocht, een standaard 40 cm luik. Probleem is dat de montagekap die op de bus komt veel groter is en daardoor niet tussen de ribben op het dak past maar er overheen valt (zie bijlagen).

Jullie ideeën hoe dit op te lossen? Of zijn er forumleden met dezelfde bus die een tip hebben voor een passend dakluik?
Bijlagen
image4.jpeg
image4.jpeg (109.38 KiB) 2185 keer bekeken
image2.jpeg
image2.jpeg (115.71 KiB) 2185 keer bekeken
image1.jpeg
image1.jpeg (110.66 KiB) 2185 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dakluik ventilator past niet op dak VW Crafter



Bericht door Kroppie »

met kunststof of (hard)hout de holtes opvullen, rijkelijk kitten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
BOKKIE
Berichten: 670
Lid geworden op: zo 21 sep 2003, 11:02
Locatie: (FRL)
Contacteer:

Re: Dakluik ventilator past niet op dak VW Crafter



Bericht door BOKKIE »

Hoi WanderRebel,

Ha, daar liep ik ook tegen aan!
Ik heb dan weliswaar een Crafter L4H2 omgebouwd maar feit blijft dat je de dak profielen (bulten) moet overwinnen.
Dit is opgelost door over deze profielen een aluminium strip te plaatsen van 10mm (hoog) en in te vijlen, daar waar de profielen zich bevinden. Je gaat als het ware deze profielen uitvlakken ter grootte van het dakluik.
MAAR, je vergeet nog een belangrijk aspect, het dak is licht gebogen, dit betekent dat je het dakluik bij het monteren dusdanig gaat vervormen dat je problemen krijgt met de montage en mogelijk ook bediening van bv de verduistering.
Gelukkig had ik achterin de camper een klein FIAMMA dakluik geplaatst, dit met verhoging van 10mm aluminium strip, dat is heel goed gegaan.
Voorin in de laadruimte is een reservering voor een dakluik in het dak, na meten, nog een keer meten, weer meten, uiteindelijk de conclusie getrokken, het grote dakluik gaat NIET passen! Uiteindelijk heb ik ik daar ook een kleiner FIAMMA dakluik geplaatst, nu wel met een blower.

Ik zie dat je een dakluik hebt met montage gaten aan de buiten kant, dit is niet goed. Via deze gaten zorg je voor extra gaten en belangrijk ROEST punten. Met als gevolg dat je verhoogde kans op lekkage krijgt/hebt.
Ik zou een dakluik gekozen hebben die je via de binnenzijde van de camper aantrekt met schroeven of klemmen zodat je het dakluik op het dak klemt, je ziet dan geen schroeven, dus geen roest punten.
roest onstaat gegarandeerd vanwege de contact verschil van twee metalen, RVS schroeven en plaatstaal, met als elektroliet water of vocht. Je ka er op wachten dat dit gaat roesten, met lekaage als gevolg.

Kijk even op mijn site bij de bouw van de Crafter hoe ik het heb opgelost.
Afbeelding
Afbeelding

Succes met de bouw.

Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
Groene Vinger
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 25 mei 2018, 19:54

Re: Dakluik ventilator past niet op dak VW Crafter



Bericht door Groene Vinger »

Heb op mn T5 een Thule omnivent geplaatst.. liep op hetzelfde probleem, heb ervoor gekozen de ribbels bij te slijpen zodat het dakje mooi past en ook een 15mm lager komt.. daarna wel alles deftig aanspuiten, heb hiervoor witte sikaflex gebruikt. Nu een 6 maand later nog geen lek en volgens mij blijft het zo.
ronald boekel
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 01 sep 2017, 19:21

Re: Dakluik ventilator past niet op dak VW Crafter



Bericht door ronald boekel »

Ik heb zelf een crafter en 2 fiamma 28x28cm dakluiken erin, dat past mooi tussen de ribbels.
Boulange
Berichten: 126
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 21:15

Re: Dakluik ventilator past niet op dak VW Crafter



Bericht door Boulange »

Even een schopje aangezien wij met hetzelfde probleem zitten.
Oplossing van Jos lijkt mij de beste...
Beware ! ! ! This user posts under influence ! ! !
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Dakluik ventilator past niet op dak VW Crafter



Bericht door DJSmiley »

Ik had hetzelfde bij mijn ducato.
Ik heb met 6mm trespa en polymeerkit ophoogstukjes gemaakt waardoor het vlak is. Na het uitharden van de kit het dakluik, incl de ophoogstkjes, afgekit met Dekaseal 1512. Door 6mm trespa te pakken kwam ik met de benodigde kitlaag op de goede hoogte.

Trespa zit ruim in de kit dus daar kan geen water langs/door, en de Dekaseal is 'barriere 2'

Ophoogstukjes zijn een mm of 4 korter dan de ruimte (zodat er ook goed kit tussen kan) en ongeveer 2mm smaller dan de rand van de Maxfann houder. Op die manier kon de Dekaseal mooi vlak afgestreken worden zodat het optisch 1 geheel is (Er zit dus aan de buitenzijde een mm of 2 aan Dekaseal en dan pas zit je 'tegen' het trespa.

Hout leek mij iets minder ivm kans op rotten en ik had geen hardhout liggen, wel trespa (Wat een mooi onderhoudsvrij materiaal is, gebruik ik ook her en der binnenin de bus om vlakken op te vullen waar bv draagkracht nodig is (bv een balkje op de laaggelegen plekken ondersteunen waar later de bovenkastjes aan komen te hangen)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Dakluik ventilator past niet op dak VW Crafter



Bericht door PaulBng »

Er bestaan adapters voor.
Maar de methode van Jos heb ik ook gebruikt (op een Ducato weliswaar), werkt prima en is goedkoop.
giel-72
Berichten: 4
Lid geworden op: do 02 mei 2019, 9:09

Re: Dakluik ventilator past niet op dak VW Crafter



Bericht door giel-72 »

Ik heb deze adapter gekocht uit de VS:

https://www.ebay.com/itm/Sprinter-NCV3- ... 3005636767

Je hebt ze in verschillende maten en voor verschillende posities op het dak. De bolling van het dak is er ook uitgefreesd.

Ivm verzendkosten en importheffing is het wel gunstiger om er meerdere te bestellen.

Groet Giel
richardvermaas
Berichten: 786
Lid geworden op: za 17 nov 2007, 9:22
Locatie: bergen op zoom

Re: Dakluik ventilator past niet op dak VW Crafter



Bericht door richardvermaas »

Zoek er ook een
Plaats reactie