Vivaro L1H1 word compacte camper voor de motorsport

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
RoyR85
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 18:22
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Vivaro L1H1 word compacte camper voor de motorsport



Bericht door RoyR85 »

Goedemorgen allemaal!

Voorpret is deel van de lol, is zo met vakanties en ook met het maken van een camper.
Ik had al eens eerder info gevraagd maar "binnenkort" zit het er dan toch aan te komen nu ik een grotere caravan heb gekocht voor het circuit racen (je sleept steeds meer mee en wenst meer luxe) en daar dus wat meer koppel voor wil hebben.
Heb je geen zin in veel lezen? Onderaan heb ik een aantal vragen staan.



Voorgeschiedenis: viewtopic.php?f=7&t=8456827

Even resumeren:
Bus: (In de richting van) VW T4 / Opel Vivaro - Renault Trafic - Nissan Primastar.
L1 (L2 was een kleine mogelijkheid) en sowieso laag, H1 aangezien deze dan ook als "dagelijkse" auto gebruikt zal worden. Moet een zitbank voorin hebben (met 3 man kunnen rijden). Trekhaak hebben (of zet hem er zelf op). En een klep i.p.v. deuren.
Gebruik: Minimaal eens per maand caravan van 1000-1250kg naar het circuit slepen, ook om met 3 man en 1 motor meerdere dagen te kunnen reizen zonder telkens de motor uit te laden en om met de losse bus met mijn wegmotor lekker een weekendje in bijvoorbeeld de Moezel te gaan rijden. Door de week rij ik privé zo goed als niet en in het weekend boodschappen ed.

Qua inrichtingseisen weet ik wat RDW en de belastingdienst op hun sites hebben staan en dit word het plan:
-Bed achterin. In 2 delen tegen de wand op te klappen. Linker deel zo dat het ook gebruikt kan worden als bed met de motor erin (zal krap zijn, maar iig bruikbaar). Rechter deel dubbel opklapbaar zodat de schuifdeur vrij blijft.
-Linker deel is dan ook gelijk 2 zitplaatsen (maar wel op klapbaar) en de matras van rechts kan als rugkussen links gebruikt worden. Beide delen opgeklapt is rechts vlak tegen de wand en links 2 matrassen dik.
-Aan onderzijde rechter beddeel een uitklapbare tafel
-Keukenblokje tussen linker bed/bank deel en bestuurders stoel. Onderin 2 5L jerrycans voor schoon/vuil water met (mechanisch voet bediend?) waterpompje en 2 opbergvakken. Gootsteen/vouwkraantje waarbij op de klep een gasplaatje komt (zoiets: https://goo.gl/images/FRQgFm)
-Hefdak

Checklist:
Stap 1: DONE!
Bus kopen
Stap 2: (Z.s.m. na aankoop:)
Tijdelijke ombouw
Hier verder:

viewtopic.php?f=7&t=8464498&start=28#p1768233
Laatst gewijzigd door RoyR85 op do 08 nov 2018, 11:14, 7 keer totaal gewijzigd.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Voorpret en vragen camper ontwerp/koop/bouw



Bericht door leftlanebandit »

Laat je niet afschrikken door de bpm
Ik zou wel voor een bus kiezen de minimaal euro 4 is dat is de minimale eis voor de meeste milieu zonnes en misschien zeg je daar kom ik nooit maar er komen er alleen maar bij.
Een hefdak is voor de RDW geen must maar voor de belastingdienst wel er moet een kook voorziening zijn maar er is nog nooit iemand gevraagd om voor de keurmeester te koken dus die gasfles mag thuis blijven als je daar aan twijfel neem dan een lege kunststof fles van benegas die weegt 5kg naar de inhoud van de watertank wordt ook niet gekeken
Let er wel op dat je een derde remlicht monteert dat is verplicht voor personen auto's van na 2011 dacht ik. Ik had het niet maar gelukkig had de keurmeester alles al ingevoerd en verzonden toen hij zag dat ik er geen had maar ik kreeg wel het advies om er een te monteren voor de volgende apk

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
RoyR85
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 18:22
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Voorpret en vragen camper ontwerp/koop/bouw



Bericht door RoyR85 »

Nee, had al gezien dat op een oude bus BPM al niet veel meer is en grijs in NL of Duitse import maakt geen verschil.
Tot nu toe ga ik ook met mijn benzine Opel Combo al naar die parkeergarages voor de stad en met OV de stad in áls ik dan al eens in de stad kom. Maar ik wil toch zo jong mogelijk kopen.
Hefdak is bekend, meer de vraag hoe ik dat ga aanpakken. Wil dat niet zelf doen maar hoe ga ik die bus bij het plaatsingsbedrijf krijgen...
3e remlicht? Maar als de bus van 2003 is bijvoorbeeld moet ik toch aan die eisen voldoen en niet aan die van het jaar van invoeren? (Niet dat ik er bezwaar tegen heb een 3e remlicht te plaatsen maar snap het punt niet)
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 08 nov 2018, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Gebruik knop Plaats reactie aub
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Voorpret en vragen camper ontwerp/koop/bouw



Bericht door leftlanebandit »

Ik heb over dat 3e remlicht ook verder geen navraag gedaan want ik had er wel al een aangeschaft met ingebouwde camera maar ik werd er wel op gewezen.
Als je bus is omgekeurd naar camper en de rest bpm is betaald dan krijg je een nieuw kenteken omdat je nog niet voldoet aan de eisen van de belastingdienst betaal je het volle pond aan mrb maar je mag er wel gewoon de weg mee op als hij verzekerd is of je moet hem op een autoambulance zetten en misschien heeft het inbouw bedrijf en garage kenteken wat je mag lenen voor die 2dagen voor brengen en halen

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
RoyR85
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 18:22
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Voorpret en vragen camper ontwerp/koop/bouw



Bericht door RoyR85 »

Oke, dus ik ga naar RDW keur hem om naar camper, betaal BPM en zorg dat de afspraak voor het hefdak kort daarna is en kort daarna weer naar het RDW voor de belastingdienst die even wil zien of je aan hun eisen voldoet? 1-2 maandjes volle mep kan ik mee leven.
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 08 nov 2018, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Gebruik knop Plaats reactie aub
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Voorpret en vragen camper ontwerp/koop/bouw



Bericht door leftlanebandit »

Je moet niet opnieuw naar de RDW volgens mij je moet namelijk foto's mee sturen naar de belastingdienst als soort van bewijs dat het om een camper gaat en in een enkel geval komt de douane langs om het te controleren

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
RoyR85
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 18:22
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Voorpret en vragen camper ontwerp/koop/bouw



Bericht door RoyR85 »

Oke, duidelijk. Dat lijkt mij de beste optie dan, dan zit ik niet met een onverzekerd voertuig of risico op dikke naheffing.

En misschien is het standaard dak zelfs lichter als een hefdak? Al denk ik dat het elkaar niet zoveel doet.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Voorpret en vragen camper ontwerp/koop/bouw



Bericht door leftlanebandit »

Een gewichts toename van 20% is toegestaan

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Gebruikersavatar
RoyR85
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 18:22
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Voorpret en vragen camper ontwerp/koop/bouw



Bericht door RoyR85 »

Bedoel meer dat je toch zo licht mogelijk wil keuren. Daarna volledig afbouwen.
Gebruikersavatar
RoyR85
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 18:22
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Voorpret en vragen camper ontwerp/koop/bouw



Bericht door RoyR85 »

Hmmmmm, krabbel wat terug van de VW T4 door alle roest verhalen dus zit wat te kijken naar ander vergelijkbare types.

-Alles tot € 9999,- overweeg ik. (Aanschaf/bpm/keuring maar excl DIY ombouw).
-Zitbank (3 zitplaatsen) voorin.
-Diesel met minimaal 100Pk/75kw en 250Nm.
-Niet hoger dan 200cm (H1).
-Niet langer dan 500cm (L1).
-Achterklep, geen deuren.

Wat ik tot nu toe aan potentiële bussen gevonden heb:
VW T4 1999-2003 (Duur en veel roest problemen, wel oerdegelijk blok)
Toyota HiAce 2004-2013 (Goedkoop en degelijk Japans?)
Opel Vitaro/Trafic/Primastar 2001-2014 (eigenlijk al iets te groot)
Mercedes Vito 2003-2014 (?)
Citroen Jumpy/Expert/Scudo 2007-2016 (?)

Sla ik nog een goeie optie over?
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Voorpret en vragen camper ontwerp/koop/bouw



Bericht door henk en lila »

Mijn Hiace LWB was 5,20 m lang, oerdegelijk, rijdt nu nog met 5 ton op de teller maar had slechts 55 kW. Iets meer rijdt wel ontspannender al kwamen we er overal mee.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Voorpret en vragen camper ontwerp/koop/bouw



Bericht door annoh »

De Vivaro L1 is niet langer dan de T4.

Ben je geen T5's voor het genoemde bedrag tegen gekomen? Het 1.9 blok is betrouwbaar en heeft na tunen voldoende koppel/vermogen.
Gebruikersavatar
RoyR85
Berichten: 48
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 18:22
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Voorpret en vragen camper ontwerp/koop/bouw



Bericht door RoyR85 »

Niet volgens de online gegevens.
Vivaro A zou dan lxbxh 500x190x198 zijn.
Vw T4 is echter lxbxh 471x184x194 zijn.

Bijna 30cm is wel veel... Wilde net gaan zoeken hoe de Vivaro zich in dagelijks verkeer/parkeren houd. Het is wel een stuk meer bus (positief) maar wil ik dat wel...

En T5 durf ik technisch niet zo goed aan.
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 08 nov 2018, 18:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Gebruik knop Plaats reactie aub
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Voorpret en vragen camper ontwerp/koop/bouw



Bericht door annoh »

Ik wist niet dat de T4 zoveel korter is dan een Vivaro. De laadvloer van een Vivaro is wat korter dan van een T5. Een bed van 200 cm en een koelkastje achter de bestuurdersstoel past derhalve niet in een Vivaro.

Het 1.9 blok van de T5 wordt gezien als een zeer betrouwbaar blok. Reparaties aan een T5 kunnen prijzig zijn.
Plaats reactie