DIY Buscamper L4H3

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: DIY Buscamper L4H3



Bericht door kampo »

Camperbassie heeft gelijk. Een buscamper is zelden ideaal.
Buscampers zijn natuurlijk wel geschikt voor beginnende camperbouwers. De opbouw moet je niet volledig zelf bouwen.
Waardoor ook de prijs lijkt mee te vallen. Dat is het voordeel maar voor de rest hebben buscampers enkel nadelen.

Wat de gewichten betreft mag je de calculatie zo juist maken als je zelf wilt. Forumdeelnemer L4H3 heeft wat over zijn eindresultaat geschreven. Lees dat nog eens en ook de formulering. Tel daarna op wat jullie meer aan boord gaan hebben als dat voertuig en je komt ergens uit. Het enige wat ik doe is je daar op wijzen. Normaal volgt dan de vraag naar wat lichter zou kunnen of hoeveel een C rijbewijs kost.
Groeten Kampo
Marcus1972
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:09

Re: DIY Buscamper L4H3



Bericht door Marcus1972 »

kampo schreef:
za 23 jun 2018, 21:37
Camperbassie heeft gelijk. Een buscamper is zelden ideaal.
Buscampers zijn natuurlijk wel geschikt voor beginnende camperbouwers. De opbouw moet je niet volledig zelf bouwen.
Waardoor ook de prijs lijkt mee te vallen. Dat is het voordeel maar voor de rest hebben buscampers enkel nadelen.
Ik vind dat echt een ongefundeerde constatering en slechts jouw mening. Ieders wensen zijn toch anders? Een buscamper voorziet voor heel veel mensen prima in hun behoeften. Maar op één of andere manier vind jij dat ze enkel nadelen hebben. Prima. Dan is een buscamper niets voor jou. Daarmee zijn alle buscampers toch niet minderwaardig ofzoiets?
kampo schreef:
za 23 jun 2018, 21:37
Wat de gewichten betreft mag je de calculatie zo juist maken als je zelf wilt. Forumdeelnemer L4H3 heeft wat over zijn eindresultaat geschreven. Lees dat nog eens en ook de formulering. Tel daarna op wat jullie meer aan boord gaan hebben als dat voertuig en je komt ergens uit. Het enige wat ik doe is je daar op wijzen. Normaal volgt dan de vraag naar wat lichter zou kunnen of hoeveel een C rijbewijs kost.
Ik heb geteld. Ik heb een spreadsheet. Die heb ik je gegeven, met de vraag waar ik er naast zit (waar het lichter of zwaarder zou moeten zijn). Daar heb je op gereageerd, maar zeer beperkt. En in mijn ogen zeg je bijvoorbeeld dat ik het accugewicht niet goed heb staan, terwijl ik het gewicht dat de fabrikant opgeeft heb meegenomen in de berekening.
kampo schreef:
za 23 jun 2018, 21:37
..... of hoeveel een C rijbewijs kost.
Je bent al vanaf het allereerste begin van mening dat een camper met 2 HH accu's van 230Ah erin ruim 3700kg moet wegen en dat hiervoor een C rijbewijs nodig is. En daar blijf je bij, wat ik ook zeg, wat ik ook bereken. Dus je gaat net zolang door, totdat je de vraag krijgt die jouw mening bevestigt. Je hebt echt hele goede adviezen gegeven, waarvoor dank. Maar er is echt een verschil tussen een mening en een objectief vast te stellen feit. Er rijden honderden buscampers rond met een vergelijkbare indeling, opbouw en elektrisch systeem. Natuurlijk is gewicht een aandachtspunt, maar als je daar goed mee omgaat moet dat lukken.

Neem bijvoorbeeld de tijd om deze video te bekijken. Dit is een extreem ingerichte buscamper, veel gekker (zwaarder) dan wij willen.

Groet,
Marc
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1135
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: DIY Buscamper L4H3



Bericht door L4H3 »

kampo schreef:Dat is het voordeel maar voor de rest hebben buscampers enkel nadelen.
Nee hoor ook voordelen..
A. Ze lekken niet. Maar kunnen wel roesten.
B. Kunnen door smallere straatjes. Dus ook klem komen te zitten.
C. Als je vervelende buren hebt kun je mooi met de schuifdeur gooien
D. Als het warm is achterdeuren en schuifdeur open en de warmte is zo weg.
Kan ook een nedeel zijn in de winter.
E. Als je thuis geen leuke vrouw hebt ben je vaker weg om de bus te bouwen want alles in een bus is of krom , scheef , bol of hol. Dus je bent meer tijd kwijt met passen en meten dan aan het bouwen. Dit kan ook een nadeel zijn als je net een nieuwe vrouw hebt. Dussss veel plezier met bouwen. Ik kan zeggen doen want heb er 7 maanden over gedaan maar heb het erg leuk gevonden. Zou het zo weer doen.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: DIY Buscamper L4H3



Bericht door kampo »

:thumbup: :cheers:

Een bus camper of wat wij hier “camionette” of bestelwagen noemen, beschouw ik helemaal niet als minderwaardig maar inderdaad, wel als minder optimaal voor een camper ten opzichte van een chassis cabine met opbouw. Daar is eigenlijk iedereen het mee eens maar nog eens, verder is er niets mis mee.
Een bus als basisvoertuig heeft voornamelijk voordelen als je er dagelijks mee gaat rijden. Er staat wel ergens een lijst op het forum met de voor en nadelen. Ik ben daarin wat neutraler, dus durf de opmerking maken.
De prijs van een bus is bij de gebruikte altijd overgewaardeerd tov die van een chassis cabine met opbouw. Je moet de 2 versies een aantal keren opgebouwd hebben om het te kunnen vergelijken en beoordelen.
Verder kan je op een chassis cabine even compact bouwen als op een bestelwagen. Je wint dan aan isolatie en aan netto volume bij vergelijkbare buitenafmetingen. Op een bepaald ogenblik zijn het de spiegels die bepalen of je er tussendoor kan.
Natuurlijk nemen de meeste zelfbouwers een bus als uitgangspunt, ze bouwen namelijk hun eerste camper.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: DIY Buscamper L4H3



Bericht door Mickel Moen »

Oei,

Deze discussie kan wel eens geheel de verkeerde kant op gaan.

Het is simpel. Wat voor de een een voordeel is, is voor de ander een nadeel. Het is maar net waar je wensen liggen.

Voor ons wegen de voordelen van een L1H1 hefdakbus ver boven de voordelen van een grotere bus. In een tupperwarecamper zie ik alleen maar nadelen.

Zo heeft ieder zijn wensen, voorkeuren en mogelijkheden.

Dus laten we uit die discussie blijven.

Mocht iemand nog willen weten, waar voor mij de voordelen liggen en de nadelen, dan wil ik die best geven, maar het blijft persoonlijk.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo 24 jun 2018, 9:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: DIY Buscamper L4H3



Bericht door Toemke »

L4H3 schreef:
zo 24 jun 2018, 8:11
kampo schreef:Dat is het voordeel maar voor de rest hebben buscampers enkel nadelen.

C. Als je vervelende buren hebt kun je mooi met de schuifdeur gooien
Dat is meteen één van de redenen dat wij nu voor een semi hebben gekozen. Wij vonden het zelf storend telkens we de schuifdeur openden, 's avonds laat, soms in de nacht of 's morgens vroeg. Dikwijls lieten wij ze gewoon tegen staan om niemand te storen.
Er zijn natuurlijk mensen die zich nergens iets van aantrekken en die deur gewoon dicht knallen ongeacht het uur :roll:
Het grote gat als de deur open staat ervaren wij ook als een nadeel.

Maar inderdaad, iedereen zijn ding, kleuren en geuren.. Wij wilden vroeger geen lelijke bus met die "caravanachtige opbouw" nu willen we niet anders meer.
Een integraal vinden wij ook echt niet mooi maar ik sluit niet uit dat wij misschien vroeg of laat eentje aanschaffen voor de een of andere praktische reden.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Camperbassie
Berichten: 631
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: DIY Buscamper L4H3



Bericht door Camperbassie »

Marc zorg dat je genoeg pk's in de motor hebt van de bus die je gaat kopen.
Met een zware bus en te weinig vermogen sloop je je motor en aandrijving. Ik had ook van te voren ideen uitgewerkt. Toen kwam de bus en ging de hele indeling op de schop en we zijn er nog niet uit.
Koop een bus ga erin zitten en met dozen en hout bouw een indeling dan pas krijg je een gevoel bij de ruimte. (Of benauwd) van ontbreken ruimte.
Neem de tijd het kost heel veel geld en je wilt er lang plezier van hebben.

Een betaalbare L4H3 met leuk aantal km's erop zal niet meevallen. Die grote bussen worden gekocht om km's te maken.

Kijk ook naar bouwjaar en zijbank (tijdelijk) om zitplaats voor je kind op kenteken te krijgen. Of wil je 3 zitplaatsen voorin?
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: DIY Buscamper L4H3



Bericht door Toemke »

Mickel Moen schreef:
zo 24 jun 2018, 8:33
Oei,

Deze discussie kan wel eens geheel de verkeerde kant op gaan.

Het is simpel. Wat voor de de een voordeel is, is voor de ander een nadeel. Het is maar net waar je wensen liggen.

Voor ons wegen de voordelen van een L1H1 hefdakbus ver boven de voordelen van een grotere bus. In een tupperwarecamper zie ik alleen maar nadelen.

Zo heeft ieder zijn wensen, voorkeuren en mogelijkheden.

Dus laten we uit die discussie blijven.

Mocht iemand nog willen weten, waar voor mij de voordelen liggen en de nadelen, dan wil ik die best geven, maar het blijft persoonlijk.
oeps, ter mijner verdediging, jou antwoord en dat van Kampo stonden er nog niet :cheers:
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Marcus1972
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 14 mei 2018, 17:09

Re: DIY Buscamper L4H3



Bericht door Marcus1972 »

Camperbassie schreef:
zo 24 jun 2018, 8:41
Koop een bus ga erin zitten en met dozen en hout bouw een indeling dan pas krijg je een gevoel bij de ruimte. (Of benauwd) van ontbreken ruimte.
Neem de tijd het kost heel veel geld en je wilt er lang plezier van hebben.

Een betaalbare L4H3 met leuk aantal km's erop zal niet meevallen. Die grote bussen worden gekocht om km's te maken.

Kijk ook naar bouwjaar en zijbank (tijdelijk) om zitplaats voor je kind op kenteken te krijgen. Of wil je 3 zitplaatsen voorin?
Ik heb een Volkswagen Crafter of Mercedez-Benz Sprinter op het oog. Die wagens ken ik redelijk en de ruimte hierin is aanzienlijk. Een betaalbare bus vinden in die L4H3 afmeting blijkt inderdaad een flinke uitdaging. Ik heb uitgebreid gezeten in de cabine met 3 zitplaatsen voorin, dus zo eentje willen we er absoluut hebben. Echter de suggesties eerder dit draadje om een 4e zitplaats erin te zetten, zodat we de camper als 4 persoons kunnen laten keuren spreken me wel aan. De kans dat er een keertje een vriendinnetje/vriendje meegaat is uiteraard aanwezig. Alleen gooit dat het ontwerp flink in de war :-) We hebben daarin nu geen rekening gehouden met een enkele of dubbele standaard stoel achterin. Willen we die er toch in plannen, dan moeten we behoorlijk gaan schuiven in het ontwerp.

Ik ga zoeken wat de eisen zijn aan extra zitplaatsen. Moet dat inderdaad een vaste bank zijn of ook iets zelf gemaakt? Ik ga me erin verdiepen.

Groet,
Marc
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: DIY Buscamper L4H3



Bericht door kampo »

Hier zie je zo een zetelopstelling op de Euro6 versie
Wel af fabriek te bestellen.
Dit achteraf doen vraagt om wat meer homologatie technische uitleg en is niet eenvoudig of goedkoop.
Er moet in veel gevallen een nieuwe alu systeem vloer in.
Ook de 2 draaizetels zal je moeten laten keuren.


Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Camperbassie
Berichten: 631
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: DIY Buscamper L4H3



Bericht door Camperbassie »

Via een zijbank extra zitplaatsen op kenteken hangt af van het bouwjaar. Tot 1/2 2012 is dat mogelijk.Zoek maar op het forum.

Op officiële wijze met goedkeuring zitplaatsen krijgen kan via erkende inbouwers, trekt wel je portemonne flink leeg.



Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: DIY Buscamper L4H3



Bericht door annoh »

Er wordt heel wat info op dit forum geplaatst dat net niet juist is. Noemen van bronnen kan belangrijk zijn.

Over datum zijdelingse banken: Zie viewtopic.php?f=7&t=8464337

Over zelf plaatsen gecertificeerde dinettes: Veel gecertificeerde dinettes en slaapbanken mag je zelf plaatsen. Zie bijgeleverde certificaten.

Over kosten: Een gecertificeerde dinette zal veel minder kosten dan de elektrische installatie die TS wil gaan bouwen. Zie topic over het el. systeem.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: DIY Buscamper L4H3



Bericht door kampo »

Annoh je hebt gelijk.
Zolang het niet duidelijk is om welk voertuig en bouwjaar het gaat is het niet mogelijk om juiste info over bijplaatsen van (rij)zetels te geven.
Tot dan kan je je enkel beperken tot een opmerking in de zin van: Let op, niet alles kan of mag en het kan geld kosten !
Groeten Kampo
Camperbassie
Berichten: 631
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: DIY Buscamper L4H3



Bericht door Camperbassie »

Heel kort alles kan als je maar genoeg geld neer telt.
In de praktijk; wil je voor weinig kosten meer zitplaatsen koop een wagen van voor juli 2012. Mijn investering was 50 euro voor tijdelijke bank met kussens van de lounge set.
Na keuring zijbank eruit en echte stoelen met gordels erin. Dat is ff meer werk.

Als je vrouw en kind voorin zitten let dan op verstelbare rugleuning. Lange reizen op een slechte zit is geen pretje.

Succes met je plannen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Plaats reactie