B-stijl

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: B-stijl



Bericht door blizard »

Als de nieuwe ruit gelijmd wordt, is dat zeker zo sterk als een stuk blik.
Maar je moet wel een pasrand maken, en een profiel stansen lijkt me ook niet zo makkelijk op die plaats
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: B-stijl



Bericht door L4H3 »

En dan schijt er een vogel een dikke flats op je raam en dan zit je tijdens het eten tegen die shit aan te gluren. Eet smakelijk. :lol3:
Laatst gewijzigd door L4H3 op di 29 mei 2018, 9:21, 1 keer totaal gewijzigd.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: B-stijl



Bericht door Hoofdnoorman »

Voor zover ik heb gezien, zijn er geen wezenlijke veranderingen aan de voorkop tussen de bus en een paravent chassis.
Bij het paraventchassis heb ik gezien dat de B-stijl al bij de vloer was weggeslepen.
Dus moet het heel goed kunnen, aangezien deze ook bij de integralen gebruikt worden.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: B-stijl



Bericht door simple simon »

Heeft iemand van jullie reeds de slijptol er in gezet, ik heb nu alles open en los maar twijfel vooral om weer bergruimte te verliezen.

André
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: B-stijl



Bericht door simple simon »

Heeft iemand van jullie reeds de slijptol er in gezet, ik heb nu alles open en los maar twijfel vooral om weer bergruimte te verliezen.
Verder zit de dwarsbalk maar met een paar kleine puntlasjes vast aan de b-stijl bochten dus bij zijdelingse belasting lijkt het niet veel voor te stellen, raam vind ik op die plek niet zo interessant, wel de optische ruimte en niet meer je kop stoten, jaja een ezel enzo......

André
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: B-stijl



Bericht door hathi »

Natuurlijk kan dat best,of zijn we al vergeten,dat een geintregeerde,Camper dat ook niet heeft,en dan is het wel oke?....de enige reden is,de economische produktie..,nu kan men van een chassis cabine dezelfde onderdelen gebruiken,als voor een bus,dus ch cabine 2 wanden / achterwand..er aan,en men heeft een bus
Hans
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: B-stijl



Bericht door WoutvanAken »

Zo werkt het toch niet hoor Hans, kijk maar eens naar bovenstaande foto. Dat is echt een heel ander chassis als bij een bus.
Een bus heeft langsprofielen van veel dunner materiaal en daar dragen de dorpels en de complete carrosserie ook mee.
Bij een chassis-cabine moeten alleen de twee langsdragers het doen, ik denk dat dat materiaal twee keer zo dik is als bij een bus.
Bij Mercedes komen alle bussen van dezelfde lopende band maar alle chassis-cabines, pick-ups en dergelijke komen zelfs uit een andere fabriek...

Wanneer je de ruimte kunt missen is het wel leuk om weg te halen denk ik André.
Toen dit geïntroduceerd werd was ik al te ver met mijn project maar anders had ik het ook gedaan. Alleen al voor het ruimtelijk effect.
Wout.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: B-stijl



Bericht door hathi »

Jawel Wout....,de huidige chassis zijn meestal 2 omega profieis op elkaar en nu is het enige verschil dat bij de ch cabine nog een omega profiel,van verschillende hoogte ( nagelang gewicht) er op komt !en bij een bus gaat de vloer rechtstreeks op het onder omega profiel ,met inderdaad lichtere vloerdragers naar R/L ,.vandaar is het onderste omega,ook meestal bij bus /chassis hetzelfde !,weer uit economische reden),.............. hier ging het om de versteviging,achter de voorstoelen,die zit er, meer voor het economisch produceren,....Dus een basis,en dan gaat men verder,er kunnen zodoende vanuit 1 basis tig modellen gemaakt worden zie foto Rudy)....en dat heeft weinig met de lopende band temaken,en mercedes heeft tot 3500 kg dezelfde basis,maar boven de 3500 kg een geheel ander chassis
Hans
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: B-stijl



Bericht door WoutvanAken »

Ok Hans,
Ik twijfel er aan maar het klopt dat er heel veel types op dezelfde band worden gebouwd.
Wout.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: B-stijl



Bericht door mMario »

Hoofdnoorman schreef:Voor zover ik heb gezien, zijn er geen wezenlijke veranderingen aan de voorkop tussen de bus en een paravent chassis.
Bij het paraventchassis heb ik gezien dat de B-stijl al bij de vloer was weggeslepen.
Dus moet het heel goed kunnen, aangezien deze ook bij de integralen gebruikt worden.

Afbeelding

Leuk plaatje van een basis Fiat Ducato 250 voor integraal camper.

Heeft iemand ook zo’n plaatje van een Ducato 230 of 244 met een Alko chassis er aan geschroefd?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: B-stijl



Bericht door Hoofdnoorman »

De 244 was zo'n beetje hetzelfde als mijn 290.
Ongeveer 15cm achter de cabine hield de balk op en daar kan dan het chassis geschroeft worden. Ik heb het destijds wel in Dusseldorf gezien. Dit soort zaken trekt mijn aandacht. De campers zelf ga ik niet eens naar kijken.
Overigens heeft mijn 290 ook deze constructie echter is de verloopbalk gewoon in de fabriek gelast. Tenminste als ik goed heb gekeken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: B-stijl



Bericht door Mickel Moen »

Ik adviseer toch eerst eens langs te gaan bij de RDW. Ik heb mijn twijfels of je zomaar een spant kunt wegzagen.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... n-voertuig
En
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... voertuigen

Bij het plaatsen van een hefdak sneuvelen er ook spanten.

Afbeelding

Afbeelding
https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... f-sca.html

Bij mijn SCA dak werd een hele stapel papieren geleverd van de Duitse goedkeuringsinstanties.

Basis van het hefdak is een zwaar stalen frame wat met kit en met popnagels over het gehele dak bevestigd is. Ter plaatse van de stijlen zijn extra verstevigingen aan gebracht.
Ik heb niet overal detailfoto’s van. De volgende foto’s zijn van Utsie. http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 35#p307333

Afbeelding

Afbeelding

Merk dak en naam inbouwer waren bij de RDW voldoende voor de goedkeuring.
Zoals je in de link van de RDW hierboven kunt lezen wijzigt de identiteit van het voertuig. Je krijgt een geheel nieuw kenteken. Mijn bus van 2004 heeft dus een kenteken van 2009.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: B-stijl



Bericht door simple simon »

Ik moet nog naar de rdw om het grijze kenteken om te zetten naar camperkenteken, dan zou je denken dat het nieuwe kenteken afgegeven is waar de modificatie al is gedaan,
Het is ook niet zo dat er een dakspant verdwijnt maar een spant die wat lager zit en wat volgens berichten in de media door Adria uitvoerig getest zou zijn en geen problemen zou hebben opgeleverd,
Ik dacht er eerst aan om dan een extra versterking bij de dakspant die er boven zit te maken maar dan zou juist ook niet goed kunnen zijn.
André
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: B-stijl



Bericht door pele »

Ik heb de indruk dat er hier onduidelijkheid is over welke 'spant' het precies gaat. Ik begreep uit de eerste post van Wout dat het gaat over een 'beugel' tussen de B-stijlen, ter hoogte van de hemel boven de cabinestoelen. Ik weet niet of ze mogen verwijderd worden, maar ik kan met niet voorstellen dat die veel bijdragen tot de stijfheid van het koetswerk. Bij mijn vorige bus, een Ducato van bouwjaar 2003, heb ik die verwijderd, en uiteraard ook de hemel. Het ws een vrij moeilijke karwei om alles keurig af te werken, maar het resultaat mocht er zijn: een plafond dat doorloopt tot boven de voorruit, een heel ruimtelijk gevoel en veel betere bewegingsvrijheid. Uiteraard ook met het nadeel dt je de opbergruimte daar kwijt bent.
Plaats reactie