B-stijl

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: B-stijl



Bericht door kampo »

Je zou ook voor een compromis kunnen gaan.
- Neem de onderbalk weg.
- Zet ter versteviging een bijkomend metalen profiel op de bovenbalk.
- En plaats metalen driehoeken als versterking in beide hoeken.
Met wat creativiteit kan je al de metalen verstevigingen die je aanbrengt gebruiken om achteraf je afwerkingspaneel of kastjes aan te bevestigen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: B-stijl



Bericht door annoh »

Het onderste verbindingsdeel tussen de B stijlen dient ter positionering van de gordelpunten. Bij sommige botsingen wel handig dat die op zijn plek blijven. Je kan door laten rekenen of bovenste verbindingsdeel dat voldoende kunnen overnemen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13419
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: B-stijl



Bericht door hathi »

Leg uit ,dat is nieuw voor mij? Zeker omdat het verband boven in takt blijft,je kan het natuurlijk ook te ver gaan zoeken.
Hans
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: B-stijl



Bericht door pele »

Annoh,
Bedoel je dat deze onderste spant bij een zware crash moet verhinderen dat het gordelpunt met B-stijl en al naar binnen kan getrokken worden?
Denk je echt dat die bovenste spant, vastzittend aan heel het dak, onvoldoende is om deze -weliswaar enorme - krachten op te vangen?
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: B-stijl



Bericht door simple simon »

Ik vind het een goede opmerking over de gordels maar als ik dan naar de opkomende krachten kijk is dat (ook welliswaar schuin) naar voren en die b stijl is best wel breed en dik maar nogmaals, ik had nog niet zo zeer gekeken naar het gordel verhaal, eigenlijk is het wellucht ook handig om in een nieuwe 2019 Adria te gaan kijken of er in de naar voren doorlopende zijkastjes iets van versteviging is te ontdekken, benieuwd waar zo'n nieuwe Adria te zien is.
Wel goed om zo met elkaar ideen te delen!
Dank daarvoor alvast!! :thumbup:
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: B-stijl



Bericht door simple simon »

Zo, gistermiddag op spionagetocht geweest bij Buscamper in Culemborg maar er lijkt geen enkele extra versteviging gemaakt te zijn wel komen er in 2019 of 2020 nog modellen van Possl en Globestar type SG echter op internet wel te zien maar nog niet in productie die dezelfde "truuc" toepassen in de cabine.
Dré

https://youtu.be/frKSy179hb0
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: B-stijl



Bericht door Peter LMC »

Kijk ook eens even bij een alkoof camper.
Daar is deze versteviging bij de meeste ook niet aanwezig.
Bij mijn vorige camper, een LMC alkoof op fiat chassis alsook bij mijn huidige alkoof camper
op een MB Sprinterchassis zijn deze verstevigingen niet aanwezig.
Men heeft hier wel een kleine aanpassing gemaakt, boven op de deurstijl, zodat het (opklapbare) alkoof bed op de hoeken op
deze deurstijlen rust.
Als het alkoof bed opgeklapt wordt heb je een grote ruimte bij de voorstoelen.
Of de deurstijl zelf zwaarder is uitgevoerd, al MB fabriek, kan ik niet zien omdat alles netjes weggewerkt is.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: B-stijl



Bericht door jurgenc »

Maar zit die versteviging niet op het chassis onderin? Bij een cabrio auto moet het verlies aan stevigheid door het ontbreken van het dak, gecompenseerd worden door verstevigingen aan het chassis. Daarom dat de cabrio versie meer weegt dan de versie met dak.
Zou er hier niet iets gelijkaardigs zijn?
H20
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: B-stijl



Bericht door simple simon »

Bij onze auto is en blijft het dak met zn horizontale spanten in takt maar bij een alkoof niet meer maar blijkbaar kan het chassis dit gemis aan vorm (=krachten) gewoon aan, tis ook maar de vraag of onze bussen een echt zelfdragend chassis hebben, dat weet Hans denk ik wel?
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Camperbassie
Berichten: 632
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: B-stijl



Bericht door Camperbassie »

pele schreef:
wo 28 nov 2018, 13:02
Annoh,
Bedoel je dat deze onderste spant bij een zware crash moet verhinderen dat het gordelpunt met B-stijl en al naar binnen kan getrokken worden?
Denk je echt dat die bovenste spant, vastzittend aan heel het dak, onvoldoende is om deze -weliswaar enorme - krachten op te vangen?
De kracht bij een botsing op de gordel gaat voornamelijk in de richting van de carrosserie, veel minder dwars erop. Maar zeker een goede opmerking van Kampo om in ieder geval er naar te kijken voor de slijptol erin gaat.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: B-stijl



Bericht door annoh »

De kracht gaat schuin naar voren waarbij de dwarse component het kleinst is. Versterking van chassis zoals gesuggereerd wordt zal niet helpen.
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: B-stijl



Bericht door simple simon »

nou, de stang van L naar R is niet meer....en inderdaad,.. er gebeurt niets, de breedte maat is op de halve millimeter nauwkeurig gebleven dusss...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: B-stijl



Bericht door JTG »

Wel dapper simple simon :bow: en dit is natuurlijk ook wel hèt moment om het te doen. Wij twijfelen vooralsnog, ziet er goed uit en scheelt ook een paar bulten op mijn hoofd. We hebben wel het voordeel dat we nog tijd hebben om erover na te denken en te leren van anderen :-B
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: B-stijl



Bericht door simple simon »

Heb gisteren wel wat gekke dingen opgemerkt bij de Adria's
De ruimte tussen plafond en vloer is dusdanig dat terugmetend de vloer maar 8mm dik is en de plafond plaat ter hoogte van de plafondnissen 9mm en ter hoogte van de stalen horizontale liggers maar 4mm!!!
Daarbij is de isolatie bij Adria maar 9mm en van een soort geperste polyethyleen.
Ergo, ik merk op dat wij allen meer dan 2x ons best doen om de bussen te isoleren dan een fabrikant van (dure) buscampers, vraag rijst dan wel, wie doet het goed?
Vreemd maar waar, echter als bewijs heb ik een klein stukje isolatie meege......

Dré

Ps, bij Adria heeft men boven en onder in de kastjes kleine ronde roostertjes zodat er vanaf beneden naar het dak een mogelijke beluchting is en bij de Possl en zn luxe broertje is dat niet het geval,
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Plaats reactie