B-stijl
Re: B-stijl
Je zou ook voor een compromis kunnen gaan.
- Neem de onderbalk weg.
- Zet ter versteviging een bijkomend metalen profiel op de bovenbalk.
- En plaats metalen driehoeken als versterking in beide hoeken.
Met wat creativiteit kan je al de metalen verstevigingen die je aanbrengt gebruiken om achteraf je afwerkingspaneel of kastjes aan te bevestigen.
- Neem de onderbalk weg.
- Zet ter versteviging een bijkomend metalen profiel op de bovenbalk.
- En plaats metalen driehoeken als versterking in beide hoeken.
Met wat creativiteit kan je al de metalen verstevigingen die je aanbrengt gebruiken om achteraf je afwerkingspaneel of kastjes aan te bevestigen.
Groeten Kampo
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: B-stijl
Het onderste verbindingsdeel tussen de B stijlen dient ter positionering van de gordelpunten. Bij sommige botsingen wel handig dat die op zijn plek blijven. Je kan door laten rekenen of bovenste verbindingsdeel dat voldoende kunnen overnemen.
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Re: B-stijl
Leg uit ,dat is nieuw voor mij? Zeker omdat het verband boven in takt blijft,je kan het natuurlijk ook te ver gaan zoeken.
Hans
Re: B-stijl
Annoh,
Bedoel je dat deze onderste spant bij een zware crash moet verhinderen dat het gordelpunt met B-stijl en al naar binnen kan getrokken worden?
Denk je echt dat die bovenste spant, vastzittend aan heel het dak, onvoldoende is om deze -weliswaar enorme - krachten op te vangen?
Bedoel je dat deze onderste spant bij een zware crash moet verhinderen dat het gordelpunt met B-stijl en al naar binnen kan getrokken worden?
Denk je echt dat die bovenste spant, vastzittend aan heel het dak, onvoldoende is om deze -weliswaar enorme - krachten op te vangen?
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
- Locatie: Stolwijk Z-H
- Contacteer:
Re: B-stijl
Ik vind het een goede opmerking over de gordels maar als ik dan naar de opkomende krachten kijk is dat (ook welliswaar schuin) naar voren en die b stijl is best wel breed en dik maar nogmaals, ik had nog niet zo zeer gekeken naar het gordel verhaal, eigenlijk is het wellucht ook handig om in een nieuwe 2019 Adria te gaan kijken of er in de naar voren doorlopende zijkastjes iets van versteviging is te ontdekken, benieuwd waar zo'n nieuwe Adria te zien is.
Wel goed om zo met elkaar ideen te delen!
Dank daarvoor alvast!!
Wel goed om zo met elkaar ideen te delen!
Dank daarvoor alvast!!
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
- Locatie: Stolwijk Z-H
- Contacteer:
Re: B-stijl
Zo, gistermiddag op spionagetocht geweest bij Buscamper in Culemborg maar er lijkt geen enkele extra versteviging gemaakt te zijn wel komen er in 2019 of 2020 nog modellen van Possl en Globestar type SG echter op internet wel te zien maar nog niet in productie die dezelfde "truuc" toepassen in de cabine.
Dré
https://youtu.be/frKSy179hb0
Dré
https://youtu.be/frKSy179hb0
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: B-stijl
Kijk ook eens even bij een alkoof camper.
Daar is deze versteviging bij de meeste ook niet aanwezig.
Bij mijn vorige camper, een LMC alkoof op fiat chassis alsook bij mijn huidige alkoof camper
op een MB Sprinterchassis zijn deze verstevigingen niet aanwezig.
Men heeft hier wel een kleine aanpassing gemaakt, boven op de deurstijl, zodat het (opklapbare) alkoof bed op de hoeken op
deze deurstijlen rust.
Als het alkoof bed opgeklapt wordt heb je een grote ruimte bij de voorstoelen.
Of de deurstijl zelf zwaarder is uitgevoerd, al MB fabriek, kan ik niet zien omdat alles netjes weggewerkt is.
Daar is deze versteviging bij de meeste ook niet aanwezig.
Bij mijn vorige camper, een LMC alkoof op fiat chassis alsook bij mijn huidige alkoof camper
op een MB Sprinterchassis zijn deze verstevigingen niet aanwezig.
Men heeft hier wel een kleine aanpassing gemaakt, boven op de deurstijl, zodat het (opklapbare) alkoof bed op de hoeken op
deze deurstijlen rust.
Als het alkoof bed opgeklapt wordt heb je een grote ruimte bij de voorstoelen.
Of de deurstijl zelf zwaarder is uitgevoerd, al MB fabriek, kan ik niet zien omdat alles netjes weggewerkt is.
Re: B-stijl
Maar zit die versteviging niet op het chassis onderin? Bij een cabrio auto moet het verlies aan stevigheid door het ontbreken van het dak, gecompenseerd worden door verstevigingen aan het chassis. Daarom dat de cabrio versie meer weegt dan de versie met dak.
Zou er hier niet iets gelijkaardigs zijn?
Zou er hier niet iets gelijkaardigs zijn?
H20
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
- Locatie: Stolwijk Z-H
- Contacteer:
Re: B-stijl
Bij onze auto is en blijft het dak met zn horizontale spanten in takt maar bij een alkoof niet meer maar blijkbaar kan het chassis dit gemis aan vorm (=krachten) gewoon aan, tis ook maar de vraag of onze bussen een echt zelfdragend chassis hebben, dat weet Hans denk ik wel?
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
-
- Berichten: 632
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: B-stijl
De kracht bij een botsing op de gordel gaat voornamelijk in de richting van de carrosserie, veel minder dwars erop. Maar zeker een goede opmerking van Kampo om in ieder geval er naar te kijken voor de slijptol erin gaat.pele schreef: ↑wo 28 nov 2018, 13:02Annoh,
Bedoel je dat deze onderste spant bij een zware crash moet verhinderen dat het gordelpunt met B-stijl en al naar binnen kan getrokken worden?
Denk je echt dat die bovenste spant, vastzittend aan heel het dak, onvoldoende is om deze -weliswaar enorme - krachten op te vangen?
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: B-stijl
De kracht gaat schuin naar voren waarbij de dwarse component het kleinst is. Versterking van chassis zoals gesuggereerd wordt zal niet helpen.
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
- Locatie: Stolwijk Z-H
- Contacteer:
Re: B-stijl
nou, de stang van L naar R is niet meer....en inderdaad,.. er gebeurt niets, de breedte maat is op de halve millimeter nauwkeurig gebleven dusss...
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Re: B-stijl
Wel dapper simple simon en dit is natuurlijk ook wel hèt moment om het te doen. Wij twijfelen vooralsnog, ziet er goed uit en scheelt ook een paar bulten op mijn hoofd. We hebben wel het voordeel dat we nog tijd hebben om erover na te denken en te leren van anderen
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
- Locatie: Stolwijk Z-H
- Contacteer:
Re: B-stijl
Heb gisteren wel wat gekke dingen opgemerkt bij de Adria's
De ruimte tussen plafond en vloer is dusdanig dat terugmetend de vloer maar 8mm dik is en de plafond plaat ter hoogte van de plafondnissen 9mm en ter hoogte van de stalen horizontale liggers maar 4mm!!!
Daarbij is de isolatie bij Adria maar 9mm en van een soort geperste polyethyleen.
Ergo, ik merk op dat wij allen meer dan 2x ons best doen om de bussen te isoleren dan een fabrikant van (dure) buscampers, vraag rijst dan wel, wie doet het goed?
Vreemd maar waar, echter als bewijs heb ik een klein stukje isolatie meege......
Dré
Ps, bij Adria heeft men boven en onder in de kastjes kleine ronde roostertjes zodat er vanaf beneden naar het dak een mogelijke beluchting is en bij de Possl en zn luxe broertje is dat niet het geval,
De ruimte tussen plafond en vloer is dusdanig dat terugmetend de vloer maar 8mm dik is en de plafond plaat ter hoogte van de plafondnissen 9mm en ter hoogte van de stalen horizontale liggers maar 4mm!!!
Daarbij is de isolatie bij Adria maar 9mm en van een soort geperste polyethyleen.
Ergo, ik merk op dat wij allen meer dan 2x ons best doen om de bussen te isoleren dan een fabrikant van (dure) buscampers, vraag rijst dan wel, wie doet het goed?
Vreemd maar waar, echter als bewijs heb ik een klein stukje isolatie meege......
Dré
Ps, bij Adria heeft men boven en onder in de kastjes kleine ronde roostertjes zodat er vanaf beneden naar het dak een mogelijke beluchting is en bij de Possl en zn luxe broertje is dat niet het geval,
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/