Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
gordijn
Berichten: 6
Lid geworden op: do 07 dec 2017, 22:04

Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen



Bericht door gordijn »

Hallo,

Ik wil een AGM accu laden uit de gebruikelijke bronnen (dynamo, pv cellen en walstroom).
Om een AGM accu volledig te benutten is een laadspanning van plm 14,7 volt nodig, een laadspanning die schadelijk is voor de auto accu.
Er zijn geintegreerde laadoplossingen van NDS en Votronic die het laden een AGM accu beheren vanuit verschillende bronnen.
Het nadeel van de NDS Gold is dat dit apparaat welliswaar vanuit pv cells kan laden maar geen MPPT circuit heeft. De VBCS triple van Votronic lijkt alles wel aan boord te hebben maar is nogal prijzig.

Mijn vraag is of er alternatieven zijn om een AGM accu 100% te laden (dwz met de vereiste 14,7 volt) vanuit dynamo, pv cell of walstroom.

Met vriendelijke groet,

Jaap Gordijn
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen



Bericht door blizard »

De accu slikt van alle bronnen, tot de weerstand te hoog wordt.Je kan dus alles als een sterpunt aansluiten.
Het beste is een meertrapslader aan te sluiten.
Vanuit de dynamo kan je een sterling regelaar installeren, maar dan moet je de dynamo aanpassen https://sterling-power.com/collections/ ... regulators De dynamo gaat dan als een volwaardige lader acteren, en je kan em instellen op het correcte voltage. Let op: kan alleen bij oudere motoren, vanwege de Euro 6 techniek
Een MPPT lader kan je ook parallel aansluiten, wat eigenlijk ook een meertrapslader is gecombineerd met een booster
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen



Bericht door Premiumliner »

Ik heb 2 zonnepanelen met een MPPT laadregelaar rechtstreeks aangesloten op de AGM-accu en daarnaast 1 zonnepaneel met een PMW-regelaar naar het elektroblok.
Zo wordt de AGM-accu goed geladen met 14,7 volt en het elektroblok krijgt de laadcapaciteit voor een Gel-accu. Via het elektroblok wordt ook de motor-accu geladen.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
gordijn
Berichten: 6
Lid geworden op: do 07 dec 2017, 22:04

Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen



Bericht door gordijn »

Dank voor jullie reacties.

@blizard:
Kan je iets meer vertellen over de aanpassing aan de dynamo voor de zo'n stirling module? Is dat te doen? Ik heb een Euro 4 motor dus dat zou moeten kunnen.

@premiumliner
Wat bedoel je precies met het elektroblok? Of anders gezegd: wat zit er tussen de AGM-accu en het elektroblok?

Een stirling oplossing is ook tamelijk prijzig (+/- 220 Euro).

De VBCS triple van Votronic is 660 Euro (oops) maar dan heb je alles wel in 1 keer opgelost.
Nadeel (voor mij) van Voltronic is dat het ding van alles kan vertellen over de laadtoestand van de batterij en de pv cellen maar dat het protocol waarmeer dat gebeurt niet is gedocumenteerd. Ik ben een integrale oplossing aan het bouwen om alle info in mijn camper (gas, water, laad status, etc) centraal op een touch screen te kunnen managen. Dan moet ik wel weten hoe die voltronic communiceert met display devices.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen



Bericht door blizard »

Is te doen, maar je moet het sterling kastje verbinden met de koolborstels. Ik heb de mijne toen aan Rudy gegeven..
Wat ik je zou adviseren: koop een goede acculader met voldoende capaciteit (10% van de accuwaarde) bv een Ctec. Laat de accu minstens eens per maand aftoppen op die manier.
Je kan de lader ook gewoon aangesloten laten, als je aan de stekker/paal zit gaat ie automatisch aan.
Je kan alles aangesloten laten, MPPT, electroblok (=interne lader) dynamo.
De sterkste (=hoogste spanning) wint.
gordijn
Berichten: 6
Lid geworden op: do 07 dec 2017, 22:04

Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen



Bericht door gordijn »

Al je aan het rijden bent is de hh accu door de cyrix parallel geschakeld met de auto accu.
Als je de MPPT lader instelt voor AGM accus neem ik aan dat hij de HH accu met 14,7 volt gaat laden.
De auto accu ziet dan dus ook 14,7 volt. Gaat dat goed?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen



Bericht door Kroppie »

als je vind dat de startaccu een te hoge laadspanning krijgt kun je in de draad naar de start accu een diode monteren deze geeft al naar het soort diode een spannings val van 0,5-1,0 volt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen



Bericht door blizard »

Of een Optima red top als startaccu gebruiken
myway
Berichten: 15526
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen



Bericht door myway »

Uit de dynamo lijkt mij niet wenselijk als daar een accu staat die met 14.4 geladen moet worden.
Maar andere laders kunnen natuurlijk naar 14.7.
Je moet dan alleen zorgen dat dat niet bij de startaccu komt.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen



Bericht door blizard »

ik lees wat je schrijft..
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen



Bericht door travelscout »

Alternatieven? Heel veel.
Mooie laadapparaten zijn vaak duurder dan de AGM zelf.
Hoe inventief ben je?

Maar als vaker geschreven: lees eerst eens de exacte laadspecificaties van je AGM zelf.
Pas je laadproces daar zoveel mogelijk op aan.
Bedenk dat een AGM erg slecht tegen overladen kan (m.n.: te lang op een te hoge spanning).
Als de dunne platen door een te hoge temperatuur, te vaak krom trekken, ontstaat er ondanks de glasvliesscheiding, uiteindelijk toch weer interne sluiting.

En inderdaad een heel goedkope oplossing is om je ouderwetse dynamo aan te passen middels een ander zenerdiode (zoek hier op het forum).
Daarmee levert je dynamo, afhankelijk van het gebruikte zenertype, een ander laadspanning af aan beide accu´s.
Pas vervolgens een diode toe in het circuit naar (alleen!) je startaccu om alleen die specifieke laadspanning, om laag te brengen naar de originele waarde (max 14,4V).

Resteert echter nog steeds het risico op overladen van je kostbare AGM.
Als de bulklaadstroom voldoende gedaald is (zie je accu specs!) moet de laadspanning omlaag naar een vereffenningslaadspanning (plm.13,8V).
Dat kan al:
1) Door gewoon een aantal zware gebruikers aan te zetten (koelkast etc.).
2) Met een stukje simpele, goedkope electronica die op de grootte van de stroom reageert.
3) Door een temperatuur sensor van een eenvoudige controller te plaatsen op de negatieve pool van je AGM.
Ad 2: electronica met een schakelvertraging kan erg handig zijn, deze is bij 3 niet nodig.

Suggestie bij 3:
https://www.ebay.com/itm/XH-W1209-12V-5 ... 0#viTabs_0
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen



Bericht door Kroppie »

voor een hogere laadspanning uit de dynamo is geen zenerdiode nodig, een schottky diode van >5 ampere in de "sense" draad naar de regelaar geeft een 0,3 volt hogere laadspanning, een gewone silicium diode >5amp geeft +-0,7 volt hogere spanning.(bij een rotorstroom van meer dan 3 - 4 ampere een zwaardere diode nemen).

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Toedeledoki

Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen



Bericht door Toedeledoki »

In de dagelijkse praktijk blijkt een AGM accu prima geladen te worden met de 14,4 Volt die uit een auto dynamo komt. Ik zou er niet te moeilijk over doen en gewoon middels een cyrix of scheidingsrelais aan sluiten. Dan werkt het prima.
De AGM kán een hogere spanning aan inderdaad, maar het hoeft niet perse.
Wij gebruiken ze bij onze dienstauto's als startaccu. Juist omdat ze langer meegaan daan de standaard lood/zuur accu die er origineel in zit.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen



Bericht door travelscout »

Uiteraard, zelf ook jaren zo gedaan.
Immers een AGM is ontwikkeld om "niet helemaal vol" door het leven te kunnen gaan.

Is juist niet, wat ts vraagt.
Paul.
Plaats reactie