Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen
Precies,
En daarom heb ik juist voor de Optima gekozen. (Ook AGM) Ruime laadvoorwaarden. Maar de belangrijkste reden was, dat je ze in iedere stand neer kunt zetten, dus ze liggen bij mij onder de voorstoelen vanwege de beperkte ruimte.
Zoals Jos ook al aangeeft. De belangrijkste investering is de accumonitor. Wie de eigenschappen van de gekozen accu kent, weet dan wanneer er ingegrepen moet worden.
Geen rocket science en geen wedstrijd van maken.
En daarom heb ik juist voor de Optima gekozen. (Ook AGM) Ruime laadvoorwaarden. Maar de belangrijkste reden was, dat je ze in iedere stand neer kunt zetten, dus ze liggen bij mij onder de voorstoelen vanwege de beperkte ruimte.
Zoals Jos ook al aangeeft. De belangrijkste investering is de accumonitor. Wie de eigenschappen van de gekozen accu kent, weet dan wanneer er ingegrepen moet worden.
Geen rocket science en geen wedstrijd van maken.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen
Wist je trouwens dat die platen in de Optima´s juist door hun cilindervorm, moeilijker krom kunnen trekken?
Of is dit ook rocket science?
Of is dit ook rocket science?
Paul.
Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen
ja , natuurlijk wel, ze hebben dezelfde ronde vorm, alleen de punt ontbreekt.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen
Als ze recht gaan trekken, dan heb je pas een probleem.
Nee geen rocket science.
Nee geen rocket science.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen
Inderdaad, maar dat zullen die optima´s dus niet snel doen.
Overigens kan een accumonitor een handig maar relatief duur hulpmiddel zijn.
Zelf zou ik eerder inzetten op een minimumspanningsbeveiliging (vaak al standaard in een ebl) en een
overspanningsbeveiliging (met tijdvertraging).
Voor een enkeling kan ook de overstroombeveiliging nuttig zijn (=zekering).
Overigens kan een accumonitor een handig maar relatief duur hulpmiddel zijn.
Zelf zou ik eerder inzetten op een minimumspanningsbeveiliging (vaak al standaard in een ebl) en een
overspanningsbeveiliging (met tijdvertraging).
Voor een enkeling kan ook de overstroombeveiliging nuttig zijn (=zekering).
Paul.
Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen
Ben het met Geert eens, een AGM is wat duurder, maar onderhoudsvrij.
Een Victron accumonitor heeft als extra voordeel boven de chinese varianten, dat je de laadgeschiedenis kan bekijken, en dat Victron zeer regelmatig updates uitvoert.
De opties die Travelscout aanvoert, zijn minder zichtbaar
Een Victron accumonitor heeft als extra voordeel boven de chinese varianten, dat je de laadgeschiedenis kan bekijken, en dat Victron zeer regelmatig updates uitvoert.
De opties die Travelscout aanvoert, zijn minder zichtbaar
Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen
Nou............ iets duurder.
Een agm heeft een behoorlijke meer prijs.
Ook een semitractie accu is tegenwoordig onderhoudsvrij.
Een voordeel van een agm kan zijn dat hij op zijn kant gemonteerd kan worden.
Tevens kan een agm beter overweg met het afnemen van hoge stroom.
Als dat niet nodig is, waarom geen semitractie accu.
Een agm heeft een behoorlijke meer prijs.
Ook een semitractie accu is tegenwoordig onderhoudsvrij.
Een voordeel van een agm kan zijn dat hij op zijn kant gemonteerd kan worden.
Tevens kan een agm beter overweg met het afnemen van hoge stroom.
Als dat niet nodig is, waarom geen semitractie accu.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen
We staan zelden langer dan 2 nachten op 1 plaats.
Soms verplaatsen we ons maar een paar km.
Toch hebben we genoeg stroom om ons ding te kunnen doen (tv kijken/douchen/verwarmen).
Wel moeten we soms een beetje plannen.
Daarbij ontzien we onze ruim 4 jaar oude 90Ah AGM niet: onbelast komen we zelden beneden de 11,8V. en 100% volladen gebeurd zeer zelden. Wel zorgen we ervoor dat áls er geladen wordt, die;
- ook werkelijk wat "te eten" kan krijgen (maar nog niet genoeg).
- nooit of te nimmer langer dan een uur op 14,7V staat (en met een laadstroom beneden de 2A!).
We hebben bewust, geen zonnepanelen.
Vooral omdat:
- we liever niet in de volle zon staan,
- in het late naseizoen het maar bitter weinig oplevert.
- de kosten niet opwegen tegen het voordeel (voor ons dan) ervan.
p.s.
Laatst stonden we eens aan de paal op een bekende zeer druk bezette camperplaats.
Kwam toevallig zo uit.
Verbaasd waren we over alle behoefte aan 230V en over de beperkte DC prestaties van onze eigen oude ebl.
Deze kwam niet boven de 12,8V uit....
Bij nameten bleken we maar 198V binnen te krijgen.
Net zoals onze vele buren.
Maar zelfs dan missen we een mooie lader nog niet echt (12,8V leverde nauwelijks een serieuze ontlaadstroom op).
Een lader die in staat is ondanks de lage AC-ingangsspanning, toch uiteindelijk iets van 14V-DC kan leveren.
Soms verplaatsen we ons maar een paar km.
Toch hebben we genoeg stroom om ons ding te kunnen doen (tv kijken/douchen/verwarmen).
Wel moeten we soms een beetje plannen.
Daarbij ontzien we onze ruim 4 jaar oude 90Ah AGM niet: onbelast komen we zelden beneden de 11,8V. en 100% volladen gebeurd zeer zelden. Wel zorgen we ervoor dat áls er geladen wordt, die;
- ook werkelijk wat "te eten" kan krijgen (maar nog niet genoeg).
- nooit of te nimmer langer dan een uur op 14,7V staat (en met een laadstroom beneden de 2A!).
We hebben bewust, geen zonnepanelen.
Vooral omdat:
- we liever niet in de volle zon staan,
- in het late naseizoen het maar bitter weinig oplevert.
- de kosten niet opwegen tegen het voordeel (voor ons dan) ervan.
p.s.
Laatst stonden we eens aan de paal op een bekende zeer druk bezette camperplaats.
Kwam toevallig zo uit.
Verbaasd waren we over alle behoefte aan 230V en over de beperkte DC prestaties van onze eigen oude ebl.
Deze kwam niet boven de 12,8V uit....
Bij nameten bleken we maar 198V binnen te krijgen.
Net zoals onze vele buren.
Maar zelfs dan missen we een mooie lader nog niet echt (12,8V leverde nauwelijks een serieuze ontlaadstroom op).
Een lader die in staat is ondanks de lage AC-ingangsspanning, toch uiteindelijk iets van 14V-DC kan leveren.
Paul.
Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen
ik heb een victron phoenix 12/50 lader deze kan met een ingangsspanning AC 90- 265 volt de volle laadstroom(50amp 14,4 volt) leveren .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen
Uit de reacties krijg ik toch het beeld dat traditionele semi-tractie accus de eenvoudigste oplossing zijn met betrekking tot de laadspanning.
Als je zorgt dat er er geen diepontlading plaatsvindt (zeg bij 50% loads afschakelen) lijkt het me een tamelijk duurzame oplossing en e realiseren met standaardcomponenten.
Als je zorgt dat er er geen diepontlading plaatsvindt (zeg bij 50% loads afschakelen) lijkt het me een tamelijk duurzame oplossing en e realiseren met standaardcomponenten.
Re: Laden van een AGM accu uit verschillende bronnen
ook bij de agm en gel accu,s zie je op de ontlaadcurves dat bij meer dan 50% ontladen het aantal haalbare cycli drastisch daalt.
mijn idee is gewoon semitracties heb je het minste gezeur vwb laadaparatuur, koppelen van meerdere accu,s , kosten het minst, en zijn voor gewoon camper gebruik ruim voldoende, vind ik tenminste, maar ik hou van goed bruikbaar, simpel en goedkoop. .
jos
mijn idee is gewoon semitracties heb je het minste gezeur vwb laadaparatuur, koppelen van meerdere accu,s , kosten het minst, en zijn voor gewoon camper gebruik ruim voldoende, vind ik tenminste, maar ik hou van goed bruikbaar, simpel en goedkoop. .
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything