Sprinter W907 2019 L3H2 update pag. 2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Spades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 07 mei 2018, 15:43

Re: Zelfbouw vragen



Bericht door Spades »

Het project heeft door omstandigheden even stil gelegen, volgend jaar gaat het dan toch echt gebeuren. De afspraak staat om de bus begin volgend jaar om te bouwen naar camper door een bouwer. Ik heb hiertoe besloten omdat de technische kennis en tijd het mij niet toestaan dit helemaal zelf te doen.

Tijden veranderen, dus inmiddels moet ik rekening houden met de wensen van mijn wederhelft en de camper ook inrichten voor vier personen (op kenteken). Dat betekent dat we 4 slaapplaatsen willen, waarschijnlijk op te lossen met een stapelbed. Vanwege onze lengte gaan we niet dwars slapen in alles behalve een Ducato.

Dan nu de keuze voor de bus, deze staat nog niet geheel vast. De opties zijn:
  • Mercedes Sprinter L2H2 vanaf bouwjaar 2018, het liefst een voorwielaangedreven vanwege gewicht. Een oudere euro 6 heeft standaard achterwielaandrijving. De laadruimte van deze bussen zijn om 1 of andere reden op papier ook iets korter dan de Crafter en Ducato. De lengte is dan wel weer gelijk.
  • Volkswagen Crafter L3H3 vanaf bouwjaar 2017. Eigenlijk de beste keuze als je het mij vraagt. Nog wel redelijk duur.
  • Fiat Ducato L3H2 (Erg weinig opties in zowel NL als DE)
Vandaag ben ik even wezen kijken bij een Crafter en heb wat maten opgenomen. Wordt een uitdaging om 4 slaapplekken en een badkamertje te realiseren. De lengte van de bus is wel een harde eis, dus de badkamer zal dan waarschijnlijk een buitendouche gaan worden.

Voor de inspiratie voor onze inrichting kijk ik naar de Hymer Free S600, Grand California 600 en de Globe traveler Voyager XS
Laatst gewijzigd door Spades op za 25 jul 2020, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Zelfbouw vragen



Bericht door Rob A2 »

Ik heb een nieuw model Crafter (L3H3) omgebouwd naar buscamper. Vier slaapplekken is echt een uitdaging tenzij het korte en smalle bedden mogen zijn. Kijk eens naar mijn topic over deze ombouw (viewtopic.php?f=7&t=8468946&hilit=Crafter+sy#p1838998) om wat inspiratie op te doen en vast te stellen wat haalbaar is en wat niet. Het is idd een fantastische auto om mee te rijden en helaas best aan de dure kant. Ik ben er tevreden over tot nu toe en heb er inmiddels zo'n 13.000 km mee gereden.

Gr. Rob
Klass
Berichten: 218
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Zelfbouw vragen



Bericht door Klass »

Is het niet makkelijker om een kant en klare camper te kopen? Laten ombouwen lijkt me ook niet goedkoop?
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zelfbouw vragen



Bericht door DJSmiley »

De Ducato L3H2 is volgens mij prima te vinden, ik heb er meerdere langs zien komen tijdens mijn zoektocht voor een bus.

Heb je nog eisen kwa bouwjaar? Een bus van 2017/2018 heeft natuurlijk ook nog een vrij stevige BPM. En als je alles laat doen wordt het ook een prijzige aangelegenheid. Al met al kun je dan misschien beter kijken naar een kant- en klare, al dan niet over de grens.

En heb je naast de Ducato ook gekeken naar zn tweelingbroertjes, de Peugeot Boxer en Citroen Jumper?
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Spades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 07 mei 2018, 15:43

Re: Zelfbouw vragen



Bericht door Spades »

Ik wil graag een euro 6, dus dan zit je sowieso aan de wat recentere bouwjaren. Jumpers en Boxers zijn al helemaal niet te vinden, let wel: het moet een automaat zijn. Ik mag vanwege beperkingen niet met een handgeschakelde rijden. Dan blijven er van de Ducatos en concorten weinig over.

De bus campers die ik gezien heb (ook in het buitenland) vallen mij slecht in de smaak. De Gran California heeft standaard geen 4 slaapplaatsen, heeft een hele lelijke boggel op het dak en als je die een beetje gaat aankleden ben je (ook in het buitenland) niet voor minder dan 80k klaar. Om over de Hymer maar niet te spreken daar zit voor 65k ook niet in wat ik wil hebben. Dus dan maar een tweedehands bus waar de kop vanaf is, de ombouw gaat tussen de 20 en 30k kosten dus dan zit ik qua prijs nog niet op wat een Gran California zonder opties kost.

Een mooie tweedehands euro 6 bus camper ben ik nog niet tegen gekomen. En bij de vanafprijzen zit bijna nooit een automaat inbegrepen, tel daar voor een Ducato alvast maar 3,5k bij de vanaf prijs.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zelfbouw vragen



Bericht door DJSmiley »

Die automaat wens had ik gemist.(Stond wel in de startpost zie ik nu) Dat maakt het idd al een heel stuk lastiger kwa zoekopties...

En in de automaat is de L3 variant een stuk minder gangbaar idd (in de handversie is dat niet zo'n punt)

Deze ziet er wel netjes uit. Heeft ook 2 stoelen, ipv een bankje. Dat maakt ombouwen naar draaistoelen ook een stuk handiger, want een losse passagiersstoel kost de hoofdprijs

https://www.autotrack.nl/a/fiat-ducato-50001196

Alleen is dat een 3300kg max versie, sommige andere mogen de 3.5ton, dus even goed opletten kwa gewichten, maar als ik t zo zie, wel een mooie betaalbare basis voor ombouw

Voordeel van de Ducato's tov de Sprinter / Crafters vind ik (en is voor mij ook de reden geweest om een Ducato te nemen)
- Breed: 2m tussen de wandplaten, met minimale isolatie kun je toch 195cm houden als je een dwarsslaper wilt maken.
- Relatief vierkant. Een sprinter of crafter loopt bovenaan veel schuiner af. Een badkamer bv moet dan al snel breder worden, anders sta je met je kop tegen de bovenkant van de muur).

4 personen op kenteken kan maar is wel even een aandachtspuntje ivm gordelbok en bevestiging. De RDW stelt wel wat eisen voordat je die op kenteken hebt. Goed kijken/infomeren dus (Maar een beetje goede ombouwer kent die regels natuurlijk ook wel, iedem met de eisen tbv het draaiplateu)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Zelfbouw vragen



Bericht door Bart200 »

De bus in de topic is een 33 dat wil zeggen maximaal 3300 kg, als je flink wil inbouwen is dat nog een extra uitdaging of beperking.
Spades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 07 mei 2018, 15:43

Re: Zelfbouw vragen



Bericht door Spades »

Zou inderdaad toch wel graag een bus tot 3.5t hebben. Die 200 kilo maakt veel uit op dit totaal.

Ik ben eens aan het sketchuppen geweest (Is dat een woord?) en heb een laadruimte van 3.2m gevuld zoals ik het in mijn hoofd heb. De stoelen niet getekend, maar wel de ruimte die ze innemen (op basis van technische tekeningen). Bed van 1,85 lang, 1,2 op het breedste punt. Heb even geen rekening gehouden met het feit dat geen enkele bus recht naar boven loopt. Maar een iets kleiner bovenste bed is niet zo erg. Wordt gemaakt voor 2 (kleine) kinderen of 1 volwassene. Het is krap, maar ik vond het eerste idee niet slecht.

Afbeelding
Spades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 07 mei 2018, 15:43

Re: Zelfbouw vragen



Bericht door Spades »

Afbeelding

Vandaag is de kogel zo goed als door de kerk gegaan. Morgen even definitief maken maar deze bus is in april echt van ons. Tot die tijd staat hij nog bij de dealer. Geeft mij tijd om wat zaken te regelen en dan gaat hij in mei ingebouwd worden. Waar ik eerst graag een L2H2 FWD wilde hebben we nu toch een L3H2 RWD. Opletten met gewicht, maar aangezien we geen badkamer gaan maken en hem maken met het oog op campings (in tegenstelling tot vrij staan) redden we het wel met het gewicht.
Plaats reactie