Transit MK2 alkoof (extreme renovatie)
Transit MK2 alkoof (extreme renovatie)
Ik dacht gezien ik mij pas heb aangemeld dat het wel leuk zou zijn mijn project te plaatsen.
Het zijn veel foto's maar ik ben er dan ook bijna anderhalf jaar mee bezig nu.
Ik zal bij elke foto een korte uitleg geven.
Begrijp goed dat ik geen meubelmaker ben en dit de eerste camper is die ik in mijn bezit heb.
De camper van buiten, lekker compact maar wel 4 persoons.
Ik wist dat er lekkage was geweest in de camper maar had nooit de schade durven vermoeden die erin zat.
Zichtbaar was deze plek vooraan in de alkoof waar het had gelekt, op de foto is hout weg gehaald al.
Achter de camper was een houten bak gemaakt van multiplex die compleet verrot was.
Dit wist ik maar waarom het gat achterin zit is mij een raadsel.
Na wat onderzoek heb ik besloten het interieur eruit te halen.
Deze beslissing had ik genomen nadat ik onder de watertank had gekeken.
Ook hier is de plaat eraf al en te zien dat het hout ver heen is.
Dus er is dan 1 mogelijkheid en dat is alles wat slecht is eruit.
Het besluit was een complete nieuwe vloer erin.
Ja velen zullen mij vast voor gek verklaren als jullie verder lezen.
Ook de draagbalken naar de buitenwanden waren heerlijk zacht.
Gezien dit een korte camper is met kort chassis heb ik een chassisverlenging gemaakt.
Nog meer vloer eruit.
En ook de wanden zijn stevig aangepakt met vers hout want ook die waren treurig.
Het eerste stuk nieuwe vloer (gemaakt van eerste kwaliteit 4mm okoume).
Geen bouwmarkt rommel dus.
Het hulpframe zit erin en ook de andere wand wordt kaal gemaakt.
Zegt genoeg lijkt mij.
En het achterste stuk vloer zit erin met isolatie.
Het achterste stuk voorzien van een 10mm okoume plaat en het middelste stuk gemaakt.
En het voorste stuk.
Ook dit voorzien van nieuwe isolatie (is 3cm dik).
En de bovenplaat erop.
Is verlijmd en geschroefd.
Nog een stuk wand kaal gemaakt waar de keuken stond.
En ook weer met vers hout bekleed.
Ook achterin heeft het gelekt, hier zat het trapje aan naar het dak.
Ook dit is er dus uit.
En vernieuwd.
Ook het dak is volledig nieuw en die is geïsoleerd met 4cm.
Boven de alkoof.
De nieuwe geïsoleerde wanden.
Hier alvast een deel van het interieur.
Dit zijn kachelbakken waar de kachel zijn lucht uitblaast (truma E4000).
Het is zo gemaakt dat het straks volledig weg gewerkt is.
Gepast met de nieuwe watertank.
Het alkoofdeel voorzien van nieuw hout.
En de camper bekleed met 4mm okoume plaat.
Alles is zo gemaakt dat straks alle naden weg vallen achter een kast.
Nergens zijn dus naden te zien.
Het kopschot of hoe je dat ook noemt.
Nog meer platen.
Een nieuwe instap waar een uitklapbare trede onder komt nog.
Een dampgastank welke ik heb aangeschaft maar zoals bekend roestig was.
Dus volledig geschuurd tot hij helemaal blank was.
En voorzien van 3 lagen nieuwe lak.
Dit is de eerste laag vandaar de vlekken.
En onder de camper waar ook de vuilwatertank hangt.
Uiteraard netjes aangesloten.
De kachelbakken in het interieur, zitten onder alle kasten.
Het begin van de bovenkasten.
Deze zijn schuin gemaakt.
En bekleed met echt meubel eiken.
Het hele interieur is gemaakt van dit eikenhout.
Het luchtverdeelsysteem.
Frame voor onder de watertank.
Het begin van het keukenblok.
De nutskast zoals ik hem noem met de kachel erin net als een geiser en alle elektra,
de geiser zit aan de kant van het gasluik.
Nog een bovenkast.
De tussenwand voor de grote kast.
Het onderste deel van de grote kast.
De kast.
Een kast met open vakken erbij.
Onderin een luikje voor de gasknoppen.
De deurtjes van een bovenkast.
Goed opletten want de houtnerf loopt door en de hele kast komt dus uit dezelfde plaat.
De rondzit.
Nu is te zien dat de kachelroosters weg zijn.
De bovenkasten en ook hier loopt de nerf helemaal door.
Elektrapijpen verstopt tussen de kastdelen, hier kan ik altijd weer bij.
De pomp boven in het keukenblok achter de lade.
En het filter eronder.
Het keukenblok.
Een lange lade in de keuken en de nutskast, de lades zijn zelf intrekkend.
De elektra, dit is nog niet alles en deels tijdelijk aangesloten.
De rondzit met kussens, worden nog nieuw bekleed.
Een grote voorraad lade in de grote kast, hier zitten nu vaste legplanken in maar nog geen foto.
De koof voor de gordijnen.
De bodems voor het bed van de rondzit.
2 deuren in de grote kast.
In de bovenste deur heb ik een spiegel verzonken in gemaakt.
De WC.
De afdekking voor de elektra, altijd makkelijk toegankelijk.
De tafel, als pasvorm.
De definitieve ben ik nu aan het lakken.
Het accuframe met de accu's
En de hoofdzekeringen.
Er zijn nog veel meer foto's maar vond dit eerst wel genoeg om een idee te geven.
Het zijn veel foto's maar ik ben er dan ook bijna anderhalf jaar mee bezig nu.
Ik zal bij elke foto een korte uitleg geven.
Begrijp goed dat ik geen meubelmaker ben en dit de eerste camper is die ik in mijn bezit heb.
De camper van buiten, lekker compact maar wel 4 persoons.
Ik wist dat er lekkage was geweest in de camper maar had nooit de schade durven vermoeden die erin zat.
Zichtbaar was deze plek vooraan in de alkoof waar het had gelekt, op de foto is hout weg gehaald al.
Achter de camper was een houten bak gemaakt van multiplex die compleet verrot was.
Dit wist ik maar waarom het gat achterin zit is mij een raadsel.
Na wat onderzoek heb ik besloten het interieur eruit te halen.
Deze beslissing had ik genomen nadat ik onder de watertank had gekeken.
Ook hier is de plaat eraf al en te zien dat het hout ver heen is.
Dus er is dan 1 mogelijkheid en dat is alles wat slecht is eruit.
Het besluit was een complete nieuwe vloer erin.
Ja velen zullen mij vast voor gek verklaren als jullie verder lezen.
Ook de draagbalken naar de buitenwanden waren heerlijk zacht.
Gezien dit een korte camper is met kort chassis heb ik een chassisverlenging gemaakt.
Nog meer vloer eruit.
En ook de wanden zijn stevig aangepakt met vers hout want ook die waren treurig.
Het eerste stuk nieuwe vloer (gemaakt van eerste kwaliteit 4mm okoume).
Geen bouwmarkt rommel dus.
Het hulpframe zit erin en ook de andere wand wordt kaal gemaakt.
Zegt genoeg lijkt mij.
En het achterste stuk vloer zit erin met isolatie.
Het achterste stuk voorzien van een 10mm okoume plaat en het middelste stuk gemaakt.
En het voorste stuk.
Ook dit voorzien van nieuwe isolatie (is 3cm dik).
En de bovenplaat erop.
Is verlijmd en geschroefd.
Nog een stuk wand kaal gemaakt waar de keuken stond.
En ook weer met vers hout bekleed.
Ook achterin heeft het gelekt, hier zat het trapje aan naar het dak.
Ook dit is er dus uit.
En vernieuwd.
Ook het dak is volledig nieuw en die is geïsoleerd met 4cm.
Boven de alkoof.
De nieuwe geïsoleerde wanden.
Hier alvast een deel van het interieur.
Dit zijn kachelbakken waar de kachel zijn lucht uitblaast (truma E4000).
Het is zo gemaakt dat het straks volledig weg gewerkt is.
Gepast met de nieuwe watertank.
Het alkoofdeel voorzien van nieuw hout.
En de camper bekleed met 4mm okoume plaat.
Alles is zo gemaakt dat straks alle naden weg vallen achter een kast.
Nergens zijn dus naden te zien.
Het kopschot of hoe je dat ook noemt.
Nog meer platen.
Een nieuwe instap waar een uitklapbare trede onder komt nog.
Een dampgastank welke ik heb aangeschaft maar zoals bekend roestig was.
Dus volledig geschuurd tot hij helemaal blank was.
En voorzien van 3 lagen nieuwe lak.
Dit is de eerste laag vandaar de vlekken.
En onder de camper waar ook de vuilwatertank hangt.
Uiteraard netjes aangesloten.
De kachelbakken in het interieur, zitten onder alle kasten.
Het begin van de bovenkasten.
Deze zijn schuin gemaakt.
En bekleed met echt meubel eiken.
Het hele interieur is gemaakt van dit eikenhout.
Het luchtverdeelsysteem.
Frame voor onder de watertank.
Het begin van het keukenblok.
De nutskast zoals ik hem noem met de kachel erin net als een geiser en alle elektra,
de geiser zit aan de kant van het gasluik.
Nog een bovenkast.
De tussenwand voor de grote kast.
Het onderste deel van de grote kast.
De kast.
Een kast met open vakken erbij.
Onderin een luikje voor de gasknoppen.
De deurtjes van een bovenkast.
Goed opletten want de houtnerf loopt door en de hele kast komt dus uit dezelfde plaat.
De rondzit.
Nu is te zien dat de kachelroosters weg zijn.
De bovenkasten en ook hier loopt de nerf helemaal door.
Elektrapijpen verstopt tussen de kastdelen, hier kan ik altijd weer bij.
De pomp boven in het keukenblok achter de lade.
En het filter eronder.
Het keukenblok.
Een lange lade in de keuken en de nutskast, de lades zijn zelf intrekkend.
De elektra, dit is nog niet alles en deels tijdelijk aangesloten.
De rondzit met kussens, worden nog nieuw bekleed.
Een grote voorraad lade in de grote kast, hier zitten nu vaste legplanken in maar nog geen foto.
De koof voor de gordijnen.
De bodems voor het bed van de rondzit.
2 deuren in de grote kast.
In de bovenste deur heb ik een spiegel verzonken in gemaakt.
De WC.
De afdekking voor de elektra, altijd makkelijk toegankelijk.
De tafel, als pasvorm.
De definitieve ben ik nu aan het lakken.
Het accuframe met de accu's
En de hoofdzekeringen.
Er zijn nog veel meer foto's maar vond dit eerst wel genoeg om een idee te geven.
Re: Transit mk2 alkoof (extreme renovatie)
Wat een werk. Wel erg mooi gedaan. Deze camper is dadelijk beter dan nieuw.
Re: Transit mk2 alkoof (extreme renovatie)
Mooi werk, man.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15352
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Transit mk2 alkoof (extreme renovatie)
Heel erg mooi, maar is het maximum toelaatbare massa van het voertuig niet 2430 KG?
Daar zit je, zeker weten nu toch echt flink boven.
Daar zit je, zeker weten nu toch echt flink boven.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Transit mk2 alkoof (extreme renovatie)
Fantastisch knap gedaan. Complimenten voor de wijze waarop je alles hebt gemaakt. Zeer professioneel.
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
-
- Berichten: 622
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Transit MK2 alkoof (extreme renovatie)
Geweldig je begint met ik ben geen timmerman.
Nou in mijn beleving ben je een beste timmerman. Wat een project !! Knap stuk werk hoor
Nou in mijn beleving ben je een beste timmerman. Wat een project !! Knap stuk werk hoor
- Bakkertjes
- Berichten: 1688
- Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
- Locatie: Beverwijk
- Contacteer:
Re: Transit MK2 alkoof (extreme renovatie)
Petje af hoor !!
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Re: Transit MK2 alkoof (extreme renovatie)
Mooi gemaakt hoor. Pet af. Wat is het nu het totaal gewicht geworden incl alles dus personen eten zak aarappelen volle tanks. Enz
Re: Transit MK2 alkoof (extreme renovatie)
Ik kan alleen maar zeggen dat ik probeer mijn best te doen om er wat moois van te maken.
Het gewicht van wat hij nu is dat weet ik nog niet want hij komt nog op de weegbrug.
Maar wat ik wel gedaan heb is elke plaat hout wegen die erin zit.
Ik heb dus een plaat gewogen van 122cm bij 244cm en die gewichten tel ik op.
Ook van de latten heb ik dit gedaan,
ik heb 39meter gewogen en daar een gewicht in kg per meter van gemaakt.
Er zitten bijvoorbeeld al 29 platen okoume in van 4mm die elk 6,1kg wegen.
In totaal vanuit mijn berekening zit er tegen de 400kg aan hout in,
dit is alles dus de wanden, de vloer, het dak en het meubilair.
In het ergste geval zit er 500kg aan houtwerk in.
Origineel was er veel 18mm spaanplaat en 18mm multiplex gebruikt voor
de deuren van de kasten en de tafel en dit is nu veel lichter in mijn ontwerp.
Ik vraag mij ook af wat het maximale gewicht mag zijn want de rdw site zegt mij dit niet.
Het gewicht van wat hij nu is dat weet ik nog niet want hij komt nog op de weegbrug.
Maar wat ik wel gedaan heb is elke plaat hout wegen die erin zit.
Ik heb dus een plaat gewogen van 122cm bij 244cm en die gewichten tel ik op.
Ook van de latten heb ik dit gedaan,
ik heb 39meter gewogen en daar een gewicht in kg per meter van gemaakt.
Er zitten bijvoorbeeld al 29 platen okoume in van 4mm die elk 6,1kg wegen.
In totaal vanuit mijn berekening zit er tegen de 400kg aan hout in,
dit is alles dus de wanden, de vloer, het dak en het meubilair.
In het ergste geval zit er 500kg aan houtwerk in.
Origineel was er veel 18mm spaanplaat en 18mm multiplex gebruikt voor
de deuren van de kasten en de tafel en dit is nu veel lichter in mijn ontwerp.
Ik vraag mij ook af wat het maximale gewicht mag zijn want de rdw site zegt mij dit niet.
- Datenebusje
- Berichten: 196
- Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
- Locatie: Gelderland
Re: Transit MK2 alkoof (extreme renovatie)
Gaaf om te zien en leuke auto Dan voelt mijn klusproject wel een tikje klunzig. Hoe dan ook, onwijs mooi om te zien en inspirerend voor onze volgende stappen in onze MK2
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Re: Transit MK2 alkoof (extreme renovatie)
Klunzig mag je nooit zeggen over jezelf, ieder doet het naar zijn eigen smaak en kwaliteit.
Ook jij of jullie zijn een project begonnen die velen niet starten en daarom voor jullie ook alle lof.
Ook jij of jullie zijn een project begonnen die velen niet starten en daarom voor jullie ook alle lof.
Re: Transit MK2 alkoof (extreme renovatie)
Hallo Raimon
Heb medio jaren 80 heel kortstondig een Ford Transit 120 L gehad van bouwjaar eind 1983, die met het kunststof grille.
Deze had een sandwich camper opbouw met een bed boven de cabine van in totaal 4.50 mtr. lang.
Deze camper rijd nu nog en heb aan de hand van het kenteken terug kunnen vinden, dat hij een MTM heeft van 2550 kg.
Weet nog dat hij door zijn gewicht behoorlijk zwaaide met zijn achterkant.
Heb toen bij de Firma Eeltink het achter bladveren pakket aan laten passen, daarmee werd hij wel stugger en zakte niet meer door.
Het zwaaien bleef echter wel, heb toen door de firma Graku uit Wilnis de velgen laten verbreden (dat mocht toen nog ).
Hij bleef echter wel gevoelig voor spoorvorming.
Wat ik hiermee wil zeggen, je hebt er echt wat moois van gemaakt, maar pas alsjeblieft op met het gewicht.
Volgens mij zit je nu al dik over die 2550 kg heen.
Groet van Hendrik
Heb medio jaren 80 heel kortstondig een Ford Transit 120 L gehad van bouwjaar eind 1983, die met het kunststof grille.
Deze had een sandwich camper opbouw met een bed boven de cabine van in totaal 4.50 mtr. lang.
Deze camper rijd nu nog en heb aan de hand van het kenteken terug kunnen vinden, dat hij een MTM heeft van 2550 kg.
Weet nog dat hij door zijn gewicht behoorlijk zwaaide met zijn achterkant.
Heb toen bij de Firma Eeltink het achter bladveren pakket aan laten passen, daarmee werd hij wel stugger en zakte niet meer door.
Het zwaaien bleef echter wel, heb toen door de firma Graku uit Wilnis de velgen laten verbreden (dat mocht toen nog ).
Hij bleef echter wel gevoelig voor spoorvorming.
Wat ik hiermee wil zeggen, je hebt er echt wat moois van gemaakt, maar pas alsjeblieft op met het gewicht.
Volgens mij zit je nu al dik over die 2550 kg heen.
Groet van Hendrik
De allereerste, en totaal niet begrepen, supertrotse eigenaar van een
volledig Elektrische Mini Camper op basis van een Renault Kangoo Maxi ZE.
De benodigde stroom, wek ik dmv zonnepanelen gekoppeld aan een LG home batterij
grotendeels zelf op, zodat ik altijd van huis vertrek met een vol geladen "tank".
volledig Elektrische Mini Camper op basis van een Renault Kangoo Maxi ZE.
De benodigde stroom, wek ik dmv zonnepanelen gekoppeld aan een LG home batterij
grotendeels zelf op, zodat ik altijd van huis vertrek met een vol geladen "tank".
Re: Transit MK2 alkoof (extreme renovatie)
Hij moet sowieso nog worden gewogen maar dat wil ik doen als het hele interieur erin zit.
Waar ik heel nieuwsgierig naar ben is waar jullie het gewicht op baseren van wat ik nu heb.
Het oude interieur was namelijk met veel zwaardere materialen gemaakt.
Waar ik heel nieuwsgierig naar ben is waar jullie het gewicht op baseren van wat ik nu heb.
Het oude interieur was namelijk met veel zwaardere materialen gemaakt.
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15352
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Transit MK2 alkoof (extreme renovatie)
Het toelaatbare MTM staat bij de rechter instap op het chassisplaatje samen met de aslasten.
Dat is inderdaad voor de MK2 2430 kg. De RDW heeft ooit daarbij een fout gemaakt mag ik aannemen want die heeft daar nog weer 100 KG bijgeteld, dus 2530 KG Rijklaar.
Ik zal nog even kijken naar de gegevens.
Hier dus:
Dat is inderdaad voor de MK2 2430 kg. De RDW heeft ooit daarbij een fout gemaakt mag ik aannemen want die heeft daar nog weer 100 KG bijgeteld, dus 2530 KG Rijklaar.
Ik zal nog even kijken naar de gegevens.
Hier dus:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.