Gewicht
Re: Gewicht
Dan is het onmogelijk om een busje om te bouwen naar campers.
Mijn 3500kg bus woog af fabriek 2046kg dat is kaal maar incl vloer dus zou je maar 740kg tolerantie hebben voor inbouw en spullen
Niet te doen.
Als voorbeeld, mijn bus woog klaar en gepakt voor vakantie 3240kg. Ja ik had best wel ergens wat lichter kunnen bouwen maar 440kg lichter nee dat lukt niet.
Is het ook niet zo dat de fabrikant al een marge inbouwt ? Zo is het max van beiden as gewichten 3850kg
Mijn 3500kg bus woog af fabriek 2046kg dat is kaal maar incl vloer dus zou je maar 740kg tolerantie hebben voor inbouw en spullen
Niet te doen.
Als voorbeeld, mijn bus woog klaar en gepakt voor vakantie 3240kg. Ja ik had best wel ergens wat lichter kunnen bouwen maar 440kg lichter nee dat lukt niet.
Is het ook niet zo dat de fabrikant al een marge inbouwt ? Zo is het max van beiden as gewichten 3850kg
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Gewicht
Zeker wel, mijn canperbus mag 6400kg hebben en weegt leeg 3100. Met inbouw en gevulde tanks is het 3900. Marge zat dus vanaf de fabrikant
Re: Gewicht
Ik zie, ook hier op het forum, de ene na de andere upgrade van vering voorbijkomen...
Dus onder de indruk van een opgeteld 3850kg ben ik niet. Dat is enkel om je rijk te rekenen gedaan.
Ze liggen bijna op hun buik, helemaal doorgezakt zijn er velen.
Als ik er al eens meer rij dan sta ik versteld van de slechte wegligging van zo een 3,5T camper...
Volgens mij steeds minder reserve bij de nieuwe busjes.
Wat je wel ziet is dat de optielijst met veren en allerhande stabilisatoren steeds langer wordt.
Je kan bv bij een nieuwe Sprinter of Crafter echt modulair kiezen hoeveel reserve je wenst.
Klik maar eens op de configurator van de nieuwe Sprinter...
Bij een Jumper of Ducato zijn er enkel de normale en de maxi.
Af camperbouwer is het al helemaal een ramp.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Gewicht
Ik denk wel dat je gelijk hebt, altijd tegen maximum aan met veel te veel druk op de vooras
is slecht voor aandrijving en de hele voortrein.
Gezien we nog lang met de camper willen doen zeker de moeite waard om zo licht mogelijk te bouwen.
Advies van deskundige collega gewicht met schoon en vuilwater tanks enz. zo proberen te verdelen dat de achteras dicht bij de as belast wordt.
Mijn platformchassis is onderkant soort van vlak dus kan goed schuiven met tankposities.
Is nog een beste uitdaging om met "volle " belading onder de 2800kg te blijven, de kinderen. vrouw en de bestuurder is al 300kg.
Wagen weegt 2200 , al een paar kilo eruit gesloopt maar ook al weer kilos toegevoegd.
Kan dus 300kg toevoegen om onder de 2500kg te blijven, dat kan denk ik echt niet.
Zie ook niet wat ik uit de basis auto nog kan slopen om hem lichter te maken.
is slecht voor aandrijving en de hele voortrein.
Gezien we nog lang met de camper willen doen zeker de moeite waard om zo licht mogelijk te bouwen.
Advies van deskundige collega gewicht met schoon en vuilwater tanks enz. zo proberen te verdelen dat de achteras dicht bij de as belast wordt.
Mijn platformchassis is onderkant soort van vlak dus kan goed schuiven met tankposities.
Is nog een beste uitdaging om met "volle " belading onder de 2800kg te blijven, de kinderen. vrouw en de bestuurder is al 300kg.
Wagen weegt 2200 , al een paar kilo eruit gesloopt maar ook al weer kilos toegevoegd.
Kan dus 300kg toevoegen om onder de 2500kg te blijven, dat kan denk ik echt niet.
Zie ook niet wat ik uit de basis auto nog kan slopen om hem lichter te maken.
Re: Gewicht
Ik begrijp de logica wel om niet altijd maximaal belast te rijden maar is niet reëel bij een camperombouw
Uiteraard probeer je zo licht mogelijk te bouwen maar ik wens je succes om onder de 2800kg te blijven, misschien met hard- en zachtboard maar met redelijk gewoon hout gaat het je dat, volgens mij, niet lukken.
Mijn vooras is nu beladen op vakantie 1650kg en mag 1850 zijn, helaas niet gewogen voor de keuring.
Ik denk wel dat het iets omhoog is gegaan maar niet extreem want het meeste gewicht van de inbouw zit meer naar achteren denk aan aanrecht, bed en kasten.
Bagageruimte met gasflessen en watertanken zitten boven de achteras of nog meer naar achteren
Wat in de voorste gedeelte is gebouwd is een bankje waar de elektra in zit, de rest zit in het achterste gedeelte
Achter veranderd wel en was beladen 1590kg en onbeladen 1460kg, mag zijn 2000kg
Uiteraard probeer je zo licht mogelijk te bouwen maar ik wens je succes om onder de 2800kg te blijven, misschien met hard- en zachtboard maar met redelijk gewoon hout gaat het je dat, volgens mij, niet lukken.
Mijn vooras is nu beladen op vakantie 1650kg en mag 1850 zijn, helaas niet gewogen voor de keuring.
Ik denk wel dat het iets omhoog is gegaan maar niet extreem want het meeste gewicht van de inbouw zit meer naar achteren denk aan aanrecht, bed en kasten.
Bagageruimte met gasflessen en watertanken zitten boven de achteras of nog meer naar achteren
Wat in de voorste gedeelte is gebouwd is een bankje waar de elektra in zit, de rest zit in het achterste gedeelte
Achter veranderd wel en was beladen 1590kg en onbeladen 1460kg, mag zijn 2000kg
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Gewicht
Gekeurd en 2850kg
Keuken. Zijbank en 2 bedden en tafel zitten er in.
Nog veel kg's over voor de afbouw.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Keuken. Zijbank en 2 bedden en tafel zitten er in.
Nog veel kg's over voor de afbouw.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Re: Gewicht
Gefeliciteerd met de goedkeuring maar wat mag je maximaal wegen ? 3500kg ? Dan heb je maar 650kg ruimte en dat lijkt veel maar het gaat snel.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Gewicht
Ja 3500 maar er zit al isolatie wanden keuken zijbank 2 bedden in en zware achterdeuren gaan er nog uit. Ik moet nog accu, toilet douche vloer tanks.
Reserve wiel kan evt weg en ik kan de kastjes nog uithollen.
Weet het gewicht niet precies want ze doen 1/2 tank diesel en 4 personen er al bij als ze spreken over rijklaar bij de RDW.
Reserve wiel kan evt weg en ik kan de kastjes nog uithollen.
Weet het gewicht niet precies want ze doen 1/2 tank diesel en 4 personen er al bij als ze spreken over rijklaar bij de RDW.
Re: Gewicht
Heb je niet even meegekeken op de weegschaal dan.
Bij de RDW staat hij nog op 2399 leeggewicht en 2499 rijklaar.
Bij de RDW staat hij nog op 2399 leeggewicht en 2499 rijklaar.
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Gewicht
Nee niet mee gekeken moet op kenteken wachten voor exacte gewicht. Keurmeester zei het wel maar ik was denk ik te blij met keuring om het in de grijze massa op te slaan.
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Gewicht
Op RDW papieren staat 2825kg rijklaar dat is inclusief 1 bestuurder 75kg, 50% gevulde dieseltank en iets met 20 l watertank?
Ik neem aan als ik mijn kenteken krijg dat het exact gewogen gewicht wel erop staat.
Ik neem aan als ik mijn kenteken krijg dat het exact gewogen gewicht wel erop staat.
Re: Gewicht
Als dat op je keuringsrapport of op het formulier t.b.v. BPM-aangifte staat komt dat ook op je kenteken te staan, zo is het bij mij het geval.
Bij mij was die minimaal ingericht zoals je op de foto van mijn topic viewtopic.php?f=7&t=8458214&start=42 kan zien maar dus wel met isolatie en wandbekleding en de vloer maar verre van klaar en het gewicht bij de keuring was 2281kg daarbij tellen ze 100kg op voor de bestuurder en een halve tank diesel, zit die vol dan trekken ze een halve tank af
Bij mij staat op het formulier t.b.v. BPM-aangifte en op het kenteken 2381kg massa rijklaar gewicht
Die van mij weegt nu rijklaar op vakantie ±3250kg en dan is die zoals je op de foto´s verder in mijn topic kan zien.
Bij mij was die minimaal ingericht zoals je op de foto van mijn topic viewtopic.php?f=7&t=8458214&start=42 kan zien maar dus wel met isolatie en wandbekleding en de vloer maar verre van klaar en het gewicht bij de keuring was 2281kg daarbij tellen ze 100kg op voor de bestuurder en een halve tank diesel, zit die vol dan trekken ze een halve tank af
Bij mij staat op het formulier t.b.v. BPM-aangifte en op het kenteken 2381kg massa rijklaar gewicht
Die van mij weegt nu rijklaar op vakantie ±3250kg en dan is die zoals je op de foto´s verder in mijn topic kan zien.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
-
- Berichten: 638
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Gewicht
De link klopt niet ik kom dan in een ander draadje?
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
- Peter LMC
- Berichten: 10204
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer: