inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
RobertAmsterdam
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 14:52

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen



Bericht door RobertAmsterdam »

moosev schreef:
di 19 mar 2019, 19:33
Zijdelingse zitplaatsen met een auto van na 21 juli 2012 zal lastig worden.
Inderdaad daar heb je gelijk in! Jammer. Mijn auto is verdorie 11 dagen te nieuw
ps: hoe wist je dta die van mij na 21-07 was? Kenteken is niet echt leesbaar
Volg onze camperverbouwing op https://www.instagram.com/vantasticescape/

Mercedes Sprinter 2012 316CDI L2H2 7-tronic automaat
Showerloop wens
Armaflex geisoleerd
Inductie koken
off-grid
open haard :)
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen



Bericht door moosev »

Grijs kenteken begint met een v...
Gebruikersavatar
Chris S
Berichten: 69
Lid geworden op: za 05 jan 2019, 12:19

inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen



Bericht door Chris S »

Mijn ervaring met een Ducato L2H2 op het keuringsstation Schiedam (februari 2019):
[1] In het voertuig moeten zitplaatsen en een tafel aanwezig zijn. De tafel mag eventueel zijn weg te halen.
[2] Er moet een bed aanwezig zijn. Dit bed kunt u eventueel maken met behulp van de zitplaatsen.
[3] Er moet een kookgelegenheid aanwezig zijn.
[4] Er moeten mogelijkheden zijn om spullen op te bergen.
Deze voorzieningen moeten vast in de woonafdeling zijn bevestigd.

[1] Mijn zitplaats en tafel waren 2 houten langsbankjes en een neerklapbare tafel. Zie foto.
PS deze bankjes heb ik intussen eruit gehaald om een sjieker interieur te maken maar de bankjes heb ik nog en zijn wat mij betreft gratis af te halen. Ze keken trouwens wel nog naar de rugleuning en ik hoorde ze iets mompelen tegen elkaar van "een leuning is een leuning". Dus ik zou wel een voldoende hoge "rug" maken tot boven het hoofd. Of het nu bekleed moet zijn of niet weet ik nog steeds niet zeker. Ik had er een soort tapijt tegenaan geniet om het wat zachter en meer zitting achtig te maken. Weet dus niet of dit een vereiste is. Heb ook voorbeelden hier gezien van 100% houten bankjes.
IMG-8908.JPG
IMG-8908.JPG (78.22 KiB) 2028 keer bekeken
[2] het bed was niet meer dan de neergeklapte tafel i.c.m. de zitvlakken van de bankjes. Ik had voor de zekerheid nog een luchtbed meegenomen maar de keurmeester stelde verder geen vragen. Houten blad van de tafel was voldoende bed. (voor de foto belastingdienst heb ik er wel een deken en kussens op gelegd)
Afbeelding
[3] mijn kookgelegenheid was een gaspitje van €15,- vastgeschroeft op het keukenkastje. Er zat nog geen gasflesje in dus het werkte niet maar daar werd niet naar gevraagd.
IMG-8914.JPG
IMG-8914.JPG (90.47 KiB) 2028 keer bekeken
[4] opbergruimte was in het keukenkastje en onder ze zitting van het langsbankje.
IMG-8911.JPG
IMG-8911.JPG (83.67 KiB) 2028 keer bekeken
Gootsteentje en (niet werkend) kraantje zaten er in maar dit zijn geen eisen van de RDW dus hier werd ook verder niet naar gekeken. Er was wel nog een beetje "discussie" over de langszitplaatsen en om deze op kenteken te zetten. De keurmeester vroeg nog "waarom zou je dat willen" maar ik zei gewoon dat als het toegestaan was dat ik er gebruik van wilde maken. En volgens de bekende regels is het toegestaan. Heb 6 zitplaatsen achterin gekregen en had er al 3 voor. Hij heeft toen nog een rekensommetje gedaan of 9 personen nog problemen zou geven met het maximale gewicht. Maar dat was geen probleem.

Succes met de keuring!
Dennis D
Berichten: 3
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 15:48

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen



Bericht door Dennis D »

Dankzij jullie allen is mij een hoop duidelijk geworden, vooral de foto's waren erg handig en behulpzaam. Maar ik heb toch nog een vraag... Ik lees dat de binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm. Ik heb hier wel rekening mee gehouden en heb de ruimte hiervoor opengehouden. Moet deze "blok" in en uit de binnenruimte kunnen? Door de bed achterin kan deze "blok" niet via de achterdeuren er in. Via de zijdeur gaat dit ook niet lukken omdat je de draai dan niet kan maken. :lol3:
Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen



Bericht door EasyBee »

Dat blok moet er in kunnen als de kampeerauto nog helemaal leeg is. Dat hoeft dus niet als je de meubels er ingebouwd hebt. :D
Dan zou geen enkele camper of kampeerauto voldoen aan de eisen. :lol3:
Bij die tandemasser van ons krijg ik dat blok er ook niet in.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Dennis D
Berichten: 3
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 15:48

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen



Bericht door Dennis D »

EasyBee bedankt voor je antwoord, ik vond het al zo vreemd haha :D
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen



Bericht door DJSmiley »

Wat betreft de langszitbanken: Ik kreeg ze er bij mijn bus niet 'bij'. (al was dat voor mij ook niet van belang).

Mijn bus is uit 2007 en is vandaag gekeurd als kampeerauto

De 'afkeur'punten volgens de keurmeester (toen ik vroeg hoe dat zat met de langszitbank)

- Te lage rugleuning (was bij mij zo'n 45cm, daarboven was het kale buswand. Zou hoger moeten)
- Te stijle leuning: Die van mij stond ongeveer rechtop. Moest (dacht ik) onder een hoek van 15 graden.
- Geen kussentjes/zittingen (was kaal hout)

Reservewiel: niet naar gekeken. Had ik voor de zekerheid er wel onder gezet (zelfs nog gekocht). Achteraf had ik zonder wiel net 1 klasse lager uitgekomen, maar goed, die 3 eur/mnd maakt ook niet het verschil

Er werd bij mij niets gemeten, ook geen foto's gemaakt. Alleen een kleine schets op het papier van de inrichting (die overigens ook zo blijft, alleen gemoderniseerd/afgewerkt wordt)

Vroeg nog wel of dit de definitieve bouw was (vermoedelijk met het idee van toegevoegd gewicht). Toen ik bevestigde dat dit zo de indeling blijft en ik 'm alleen nog verder moet afwerken (isolatie, verlichting, ventilatie enz) vond hij het prima.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
ricardo120880
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 23:42
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen



Bericht door ricardo120880 »

Is er een verschil in zitplaatsen van de RDW en belastingdienst? M.a.w. de slaapbank in de rijrichting die niet aan de RDW eisen voldoet als zitplaats, voldoet deze wel aan de eisen van de belastingdienst?
Peer5m
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 17:12
Locatie: Breda

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen



Bericht door Peer5m »

Hoe zou het met de keuring van Dennis D zijn afgelopen??
Piet
Beter een vlieg in de pan als geen vet.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen



Bericht door Mickel Moen »

ricardo120880 schreef:
za 16 mei 2020, 21:45
Is er een verschil in zitplaatsen van de RDW en belastingdienst? M.a.w. de slaapbank in de rijrichting die niet aan de RDW eisen voldoet als zitplaats, voldoet deze wel aan de eisen van de belastingdienst?
RDW keurt op veiligheid en plaatsing in een bepaalde categorie voertuig.
Belastingdienst keurt op het voldoen aan de eisen voor het campertarief:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper

Je leest daarin niets over de veiligheidseisen van zitplaatsen van de RDW.

Dus ja, de eisen van belastingdienst en RDW verschillen. Een camper kan dus goed gekeurd zijn door de RDW en niet toegelaten worden door de belastingdienst op kwarttarief.

Andersom kan niet. Belastingdienst komt altijd na de RDW.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst (vragen verzameld)



Bericht door rijschoollucassen »

caspervl schreef:
ma 07 mei 2018, 22:08
Ik wil achterop een pick-up een unit maken van 1.30 hoog met een klapdak. Die verder gaat voldoen aan alle eisen.

In de tekst van de belasting dienst hebben ze het over "Is de binnenruimte vanaf de fabriek ten minste 130 cm hoog" geldt dat dan ook voor een zelfbouwunit achter op een pick-up?

Heeft iemand een mailadres bij de belasting dienst van een afdeling die daar een uitspraak over kan doen en die niet later door een belastingcollega onderuit gehaald kan worden?
Gaat hem niet worden. Zo'n unit wordt als lading gezien, dus blijft ook de pick-up grijs kenteken. Is hooguit interessant als je een bedrijf hebt. Die 1.30 is een eis waaraan het standaard voertuig moet voldoen, vandaar dat een kangoo of berlingo niet op camperkenteken kunnen. Vanuit die 1.30, mag je met behulp van een hefdak de binnenruimte vergroten naar het 'belasting blok'.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen



Bericht door Cee Pee »

Dat vroeg hij dik twee jaar geleden, ik denk dat hij er zelf ondertussen ook al achter is gekomen.😉
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
ricardo120880
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 23:42
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen



Bericht door ricardo120880 »

Mickel Moen schreef:
zo 17 mei 2020, 7:38
RDW keurt op veiligheid en plaatsing in een bepaalde categorie voertuig.
Belastingdienst keurt op het voldoen aan de eisen voor het campertarief:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper

Je leest daarin niets over de veiligheidseisen van zitplaatsen van de RDW.

Dus ja, de eisen van belastingdienst en RDW verschillen. Een camper kan dus goed gekeurd zijn door de RDW en niet toegelaten worden door de belastingdienst op kwarttarief.

Andersom kan niet. Belastingdienst komt altijd na de RDW.
Helemaal duidelijk. Zo heb ik het ook begrepen.
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen



Bericht door Strikethebell »

En hoe werkt het als je een bus hebt laten keuren en je bouwt er daarna nog een dinettebankje in? Dat moet dat bankje gekeurd worden als je er tijden het rijden personen op wilt vervoeren. Dat weet ik. Regelmatig worden campers zo licht mogelijk gekeurd ivm de motorrijtuigenbelasting. Moet je dan de bus opnieuw laten wegen?
Plaats reactie