inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
MarcVb
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 26 jul 2017, 13:55
Locatie: Midden Limburg

inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen



Bericht door MarcVb »

Hoi Allemaal,

Er is al veel geschreven over de inrichtingseisen kampeerauto van de RDW en Belastingdienst, maar ik heb behoefte aan meer duidelijkheid.
Ik ben dit topic gestart in de hoop dat dit een verzamelplaats wordt voor alle antwoorden en details rondom dit onderwerp.
De inrichtingseisen zijn namelijk nogal vaag in detail. Ik heb daarom de inrichtingseisen gekopieerd van de RDW site en genummerd en mijn vragen erbij gezet.Bij antwoorden graag refereren aan het nummer.

Ik ben heel benieuwd hoe het nu precies zit.

RDW
info afkomstig van (https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... tingseisen)

De Regeling Voertuigen stelt de volgende eisen aan een kampeerwagen:
  1. [1] In het voertuig moeten zitplaatsen en een tafel aanwezig zijn. De tafel mag eventueel zijn weg te halen.
  • [2] Er moet een bed aanwezig zijn. Dit bed kunt u eventueel maken met behulp van de zitplaatsen.
  • [3] Er moet een kookgelegenheid aanwezig zijn.
  • [4] Er moeten mogelijkheden zijn om spullen op te bergen.
  • Deze voorzieningen moeten vast in de woonafdeling zijn bevestigd.

Mijn vragen in detail op de RDW punten:

Vragen punt 2: Wat wordt verstaan onder een bed. Alléén de ombouw of ook voorzien van matras ?

Vragen punt 3: IS een magnetron ook wanneer deze 230v nodig heeft van de camping geschikt?
Wordt een op de aanrecht opgestelde (vastgeklemde) opbouw kookplaat geaccepteerd?
Regel * zegt dat alles 'vast' in de woonafdeling moet zijn bevestigd. Maar is vast met een vleugelmoer of klem ook vast? Moet een gastoestel werkend te zien zijn? Anders gevraagd moet de gasleiding gereed zijn en de gasfles gevuld mee ?

Vragen punt 4
Kastjes in aanbouw, zonder deurtjes is dat toegestaan voor de keuring? Uiteraard wordt het nog afgemaakt.
Moeten deurtjes afsluitbaar zijn of is dicht zonder sleutel ook in orde?

Vragen algemeen:
Ik zie in de RDW eisen niets over watertank, kraan, spoelbak en afvoer. Is dit daarmee ook geen vereiste voor de RDW keuring?
Is een afvoerslang tot onder de camper akkoord (trolleytank/slang tot afvoerput) of moet er een grijswatertank ín de camper zijn?

Let de RDW nog op andere zaken die buiten de inrichtingseisen vallen zoals lekdichtheid van gasleidingen, elektra, ventilatie, brandveiligheid en voertuigspecifieke zaken?




BELASTINGDIENST
De inrichtingseisen voor een camper van de Belastingdienst staan op de onderstaande twee websites: Opvallend is dat bij de ene pagina wél en bij de andere niet over afmetingen van het bed wordt gesproken.
Hoe gaat het in het werk... Is enkel het formulier invullen plus foto's bijvoegen voldoende of volgt er nog een oproep om de camper ergens te komen tonen? Zijn daar nog kosten aan verbonden?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80319
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst (vragen verzameld)



Bericht door Dafluc »

De eisen van de belastingdienst zijn strenger. En zij bepalen of je kwarttarief krijgt of niet. Denk dat je je beter daarop kunt richten.
Oftewel, kun je een camperkenteken krijgen van de RDW en toch niet in aanmerking komen voor het kwarttarief van de belastingdienst.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst (vragen verzameld)



Bericht door Mickel Moen »

Wel de regels heb je zelf al gevonden.

Waar je nu om vraagt is de interpretatie daarvan. Daar zul je geen eenduidige antwoorden op krijgen. Dat kan per keurder van de RDW of douaneambtenaar verschillen. Helemaal als je de grenzen op zoekt. Mijn advies: Maak het niet te bont. Laat zien, dat je een camper ter keuring aanbiedt.

Wel kun je eerst zo licht mogelijk aanbieden. Dus minimale meubels. Je kunt het na de keuring altijd veranderen.

Wat wel kan is dat de forumleden hier hun persoonlijke ervaringen delen op specifieke vragen van jou, maar dat is dan denk ik geen garantie.

Eerst nog een algemene opmerking. Voertuigeisen zijn afhankelijk van de eisen die golden op de datum van eerste toelating. Dit is van belang om te weten, als je bijvoorbeeld iets doet met zitplaatsen en gordels.

Dan specifiek alleen op mijn ervaring.

2. Bed zonder matras. De bedplaat van mijn hefdak was voldoende.

3. Geen gastank. Ik had voor de keuring twee jerrycans staan voor schoon water en afvoer vuilwater. Weegt niets.

4. Bij mij was een keukenblok met triplex schuifdeurtjes voldoende.

Wat betreft verschil RDW en Belastingdienst.

Voor wie een hefdak in wil bouwen. De hoogte eisen gelden niet voor de RDW. Ik weet van bouwers die hun bus eerst zonder hefdak aangeboden hebben aan de RDW en met hefdak aan de douane/belastingdienst.

Mijn bus is in 2009 zowel door de RDW als door de douane gekeurd. Douane was een loket verder in hetzelfde gebouw. Daar ook meteen de extra BPM afgerekend. ( Van bedrijfswagen naar personenwagen)
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst (vragen verzameld)



Bericht door annoh »

Mijn ervaring
- electrisch koken is toegestaan
- de afsluitbare ruimte hoeft niet van slot voorzien te zijn
- als tafel mag de bovenkant van een apothekerslade gebruikt worden
caspervl
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 22:58
Locatie: Diemen

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst (vragen verzameld)



Bericht door caspervl »

Ik wil achterop een pick-up een unit maken van 1.30 hoog met een klapdak. Die verder gaat voldoen aan alle eisen.

In de tekst van de belasting dienst hebben ze het over "Is de binnenruimte vanaf de fabriek ten minste 130 cm hoog" geldt dat dan ook voor een zelfbouwunit achter op een pick-up?

Heeft iemand een mailadres bij de belasting dienst van een afdeling die daar een uitspraak over kan doen en die niet later door een belastingcollega onderuit gehaald kan worden?
Eigenbouw Mitsubishi L200 DC 4x4 pop-up Camper.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst (vragen verzameld)



Bericht door EasyBee »

Mailadres van een afdeling staat niet op de site. Probeer eerst de Belastingtelefoon Auto maar eens.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... efoon_auto
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
RobertAmsterdam
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 14:52

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst (vragen verzameld)



Bericht door RobertAmsterdam »

Ik heb een vraag over de hoogte van de zitplaatsen, ik hoop dat iemand mij daarbij kan helpen.
Ik heb woensdag de keuring en ik heb twee banken (die samen ene bed gevromd kunnen worden met de tafel) deze banken zijn 68 cm hoog excl matras.

Worden deze nog wel als bank gezien? Is er, met andere woorden, een maximumhoogte voor een goedgekeurde zitbank? Ik wil die 6 zitplaatsen op mijn kenteken namelijk :lol:
Foto van mijn banken:
Afbeelding

Zoals je ziet bungelen de beentjes van mijn vriendin.
Nu was ik van plan een vloerverhoging/kast van 25 cm te bouwen over de lengte van de banken die dan op de grond tussen de banken komt te liggen. Zo kun je dara spullen in kwijt en erover lopen/voeten erop rusten terwijl je zit.

Is het nodig die verhoging te bouwen voordat ik naar het RDW ga? Dan bouw ik die morgen even.
Laatst gewijzigd door RobertAmsterdam op di 19 mar 2019, 0:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volg onze camperverbouwing op https://www.instagram.com/vantasticescape/

Mercedes Sprinter 2012 316CDI L2H2 7-tronic automaat
Showerloop wens
Armaflex geisoleerd
Inductie koken
off-grid
open haard :)
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen



Bericht door EasyBee »

Er wordt regelmatig gekeurd en daarbij kijken ze naar de minimale eisen. Staat er op de site van de RDW of Belastingdienst niets over de lengte-, breedte- of hoogtematen, dan kunnen ze daar ook niet op (af)keuren. Staan er wel maten, dan moet je daar rekening mee houden. Lees dit draadje even en bekijk de foto's. :lol3: viewtopic.php?f=1&t=8466141
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
RobertAmsterdam
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 14:52

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen



Bericht door RobertAmsterdam »

Dank je!
Volg onze camperverbouwing op https://www.instagram.com/vantasticescape/

Mercedes Sprinter 2012 316CDI L2H2 7-tronic automaat
Showerloop wens
Armaflex geisoleerd
Inductie koken
off-grid
open haard :)
HadieJohn
Berichten: 161
Lid geworden op: za 26 jan 2019, 15:04

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen



Bericht door HadieJohn »

Mijn situatie: nog geen bus gekocht.
Wel steeds duidelijker wat ik wil als bus, inrichting en installatie...

Paar weken terug contact gehad met een "keurmeester". Na enig doorvragen over de eisen waaraan een camper inrichting moet voldoen volgens de wettelijke keuringsnormen van RDW en Belastingdienst. Hij vertelde mij dat het eigenlijk heel simpel is. Het zijn EISEN waaraan men moet voldoen. EISEN geven geen ruimte voor interpretatie. Anders zou je spreken van RICHTLIJNEN.

Dit betekend ook dat gas, electra, water ed NIET aangesloten en werkend hoeft te zijn. Om de eenvoudige reden dat dat er niet staat.
Simpel gesproken: voldoe aan de letterlijke tekst.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen



Bericht door annoh »

Overigens, er zijn keurmeesters die wel degelijk eisen dat het bed voorzien is van een matras.

Er is in ieder geval 1 keurmeester die tevens kijkt naar scherpe randen/hoeken. Vanuit het Voertuigenreglement worden namelijk hier eisen aan gesteld.
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen



Bericht door Camperbassie »

Ik had geen watertanks niks elektrisch.
Wel bed met matras, 1pitsgastel met gasflesje erin.
Het gaat erom dat het op een camper lijkt of gewoon is.
Gebruikersavatar
RobertAmsterdam
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 14:52

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen



Bericht door RobertAmsterdam »

Ja klopt maar ik wil mijn 6 zitplaatsen op het kenteken hebben, daarom vraag ik mij af of er een maximumhoogte is voor de zitplaatsen
Volg onze camperverbouwing op https://www.instagram.com/vantasticescape/

Mercedes Sprinter 2012 316CDI L2H2 7-tronic automaat
Showerloop wens
Armaflex geisoleerd
Inductie koken
off-grid
open haard :)
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: inrichtingseisen RDW en Belastingdienst: verzamelde vragen



Bericht door moosev »

Zijdelingse zitplaatsen met een auto van na 21 juli 2012 zal lastig worden.
Plaats reactie